המהפכה בדרך: זה הסיפור הענק מאחורי השקות אפל - תתכוננו לשלם יותר
המהפכה בדרך. נכון, ההשקה הנוצצת של מכשירי האייפון 6 וה-6 פלוס אתמול לא חשפה פריצת דרך טכנולוגית כלשהי, אבל אפל שוב שמה את עצמה כמובילת מהפכה - וזה המיצוב שאליו היא תמיד שאפה.
המכשירים החדשים של אפל בעיקר מיישרים קו עם המתחרים הגדולים כמו ה-NOTE 4 של סמסונג והגלאקסי 5 או ה-M8 של HTC. המפרטים הטכניים לא מצביעים על יתרון משמעותי למישהו מהם. אבל הסיפור הוא ההתמקדות של אפל בתחום התשלום באמצעות שירות ה-Apple Pay.
על פניו גם כאן אין חידוש טכנולוגי משמעותי, שכן גם היום אתם יכולים לשלם בתחנות נוחות על קופסת סיגריות באמצעות הסמארפון, אבל צורת התשלום הזו רחוקה מהקונצנזוס - והצעד של אפל יכניס אותה לקונצנזוס מהר מאוד. אז מה המשמעות הגדולה של המהלך הזה מבחינתנו, הצרכנים?
פרופ' ברק ליבאי, מבי"ס אריסון למנהל עסקים במרכז הבינתחומי, התייחס לאפשרות שהמהפכה של אפל תגרום לאנשים לצרוך יותר והתשובה שלו ברורה "כן, סביר יותר שהשימוש בסמארטפונים ובשעון החכם יעלו את הוצאות הצריכה שלנו."
ליבאי הציג את הדוגמה של כרטיסי האשראי ככזו שמאוששת את ההנחה הזו: "המחקרים מוכיחים - כשאנשים נותנים למשל טיפ באמצעות אשראי, הם נותנים טיפ גדול יותר. יש הבדל בתחושה של הצרכן כשהוא משלם במזומן או באמצעות מכשיר אלקטרוני. מהפכת האשראי לימדה אותנו שיותר קל לאנשים להוציא כסף כשמדובר בכלי אלקטרוני כי אתה פחות מרגיש את זה ביד."
"בספרות התנהגות הצרכנים מדברים על הכאב שבתשלום, The pain of pay, ועל פי הממצאים המסקנה היא שכואב פחות כשאתה לא שולף שטרות. ככל שההוצאה הופכת פחות מוחשית ופחות מורגשת בארנק המתרוקן, קל יותר להוציא."
- מצד שני, יהיה לאנשים מעקב רציף אחר מצב החשבון שלהם ורמת ההוצאה שלהם, המודעות הזו לא אמורה לגרום להם להיות אחראיים יותר?
"אמפירית זו שאלה מעניינת, אבל לי קשה להאמין שזה יהיה הכיוון. מה שאנחנו יודעים על ההתנהגות הפיננסית של האנשים לא מצביע על זה. כמו שהם לא ממש בודקים את החשבון בסופרמרקט למעט בודדים. כבר היום ישנן אפליקציות פשוטות שמעדכנות את האנשים און-ליין על מצב חשבון הבנק שלהם, אבל כששמים מול זה על המשקל את 'כמה השינוי הזה יגרום לאנשים להוציא יותר כסף?' - להערכתי המאזניים הולכות לכיוון של הגדלת ההוצאות. השליטה העצמית של האנשים היא לא דבר חזק במיוחד."
קטע מהשקת ה-Apple Watch אתמול:
אבל פרופ' ליבאי רואה את המהפכה האמיתית בטווח המעט רחוק יותר: "הסיפור הגדול הוא היכולת לנתח את דפוסי הצריכה של האנשים. תחשבו למשל על iTunes לעומת קניות הדיסקים בחנויות - למה חברות המוסיקה התנגדו כל כך? כי הן הבינו שמי שישלוט על האינפורמציה של הצרכן יוכל להשפיע עליו. האינפורמציה הזו היא המון כוח."
"ברגע שיהיו להם את כל נתוני הצריכה של האנשים הם יוכלו להעביר את המידע לגורם נוסף או להשתמש בו כדי לשלוח לך קופון מסוים, לחשוף אותך לפרסום ממוקד וכו'. הסמארטפון יחשוף אותנו לדפוסי הצריכה שלנו. אבל צריך לזכור שכבר היום, כשאנחנו מורידים אפליקציות חינמיות, אנחנו מאפשרים להן נגישות להמון דברים בעת ההורדה."
"אם נצרף את היכולת לקבל אינפורמציה של בדיוק מה אתה קונה, אתה מאפשר לחברות האלה לנתח את הפרופיל שלך באופן מצוין ו"לעזור לך להגביר את הצריכה שלך". זה המקום לציין, שעדיין לא ברור מה יהיו המגבלות הרגולטוריות שיחולו על אפל והמצטרפים מיד אחריה לגבי הזכות שלהן לעקוב אחרי הקניות שלנו, אבל ברור שיהיה קשה למנוע מהן את הגישה לנתונים האלה.
ובכל זאת, עד שענייין השימוש בסמראטפונים לצורך קניות יוטמע ייקח זמן...
"נכון, זו הראייה ארוכת הטווח. כרגע מעניין את אפל להילחם על השוק עצמו - הסמארטפונים והשעונים. אבל ההסתכלות הארוכה היא מי ישלוט במידע על הצרכן. מתארגנות קבוצות גדולות שכל אחת רוצה לקשור כמה שיותר צרכנים אליהן."
זה המקום להזכיר שנתח השוק של אפל הולך ומתכווץ כשהשנה הערכות בשוק הן שהוא עומד על כ-14%. נתח השוק של סמסונג עומד על כ-25% ובשאר מתחלקות החברות ה"קטנות" יותר כשהכוח העולה היא סין שמצליחה לשים את היד על השווקים מתפתחים בשל יתרון התמחור שלה.
היבט חשוב נוסף שחייבים להתייחס אליו הוא מי ישלוט באופן התקשורת בין המוכר בחנות לבין הסמארטפון שלנו, או כמו שפרופ' ליבאי מכנה זאת: מי יהיה ה"דומיננט דיזיין". השאלה היא אם אפל תיצור בעצמה את הסטנדרט או תצטרף לחברה קיימת שמספקת את המכשור הזה - תהיה לזה השפעה לא קטנה על ההצלחה וברור שלא מעט מתחרים ירצו ליצור את הקישור האלקטרוני הזה בעצמם ולא לתת לאפל לשלוט גם על התחום הזה. ליבאי מציין כי "ככל שהפיתרון הטכני הזה ייושם באופן פשוט יותר המעבר לתשלום בסמאטרפון יהיה מהיר יותר."
- 2.לא קונה אפל 10/09/2014 15:27הגב לתגובה זובעיקר נראה לי שכולם פשוט כותבים כי אין על מה לכתוב,אפל ממובילה הפכה למובלת עם מסך גדול יותר וטלפון שההבדל היחיד בינו לבין 5S הוא המספר הסידורי....
- 1.בהשקה אתמול אמרו בפרוש שאפל לא תעקוב אחר הרגלי הקנייה (ל"ת)שחר 10/09/2014 13:42הגב לתגובה זו
- קליפ 13/09/2014 08:58הגב לתגובה זואם לא תכננו וזממו לעקוב,אז למה צריך להכחיש?חייבים לעקוב אחרי התמימים והמטומטמים כמוך......
פוליריזון רשתות חברתיותהישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה
חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -9.66% , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.
פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.
במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.
בדרך לייצור תעשייתי
ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.
- 1.8 טריליון דולר: 5 עובדות על תעשיית הביו מד העולמית
- מגזר הביוטק מתעורר - האם הפעם זה אמיתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.

SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
סיכוי טוב שזו תהיה הנפקת השנה בוול סטריט - עם שווי חברה שמתקרב ואפילו עולה על טריליון דולר - מי זאת SpaceX ואיך היא הגיעה לשווי כזה?
חברת החלל של אילון מאסק, SpaceX, צפויה לצאת למהלך של מכירת מניות פנימית (סקנדרי - מכירה של עובדים למשקיעים חיצוניים) בהיקף שיא, עם הערכת שווי של עד 800 מיליארד דולר. מדובר בזינוק חד לעומת שווי של 400 מיליארד דולר שנקבע רק לפני כחצי שנה, מהלך שממקם את החברה כאחת הפרטיות הגדולות בעולם.
המהלך מציב את SpaceX מעל לחברות כמו OpenAI ומאותת על הנפקה אפשרית לקראת סוף 2026. על פי הדיווחים, מחיר המניה עשוי להיות גבוה מ־400 דולר, מה שמציב את החברה בעמדה להפוך לאחת מ־20 החברות הציבוריות הגדולות בעולם, אם תחליט להנפיק.
מאז הוקמה, SpaceX הפכה לשחקנית המובילה בתחום שיגור הלוויינים, בעיקר בזכות רקטות הפאלקון 9 ושירות Starlink לאינטרנט לווייני, שמונה כבר מעל ל־9,000 לוויינים במסלול נמוך. החברה ממשיכה לפתח את Starship, הרקטה החזקה בעולם, שמתוכננת לשמש להעברת ציוד ואנשים לירח ולמאדים.
במקביל, SpaceX פועלת בזירה הרגולטורית והפיננסית. מכירת המניות הפנימית מאפשרת לעובדים ומשקיעים קיימים לממש רווחים, תוך שמירה על מבנה שליטה פרטי. עם זאת, הנפקה תחשוף את החברה ללחצים ציבוריים, דרישות רגולטוריות ושקיפות פיננסית רחבה יותר.
- SpaceX בדרך לאבד את המונופול על חזרה לירח
- ניסוי עשירי מוצלח של סטארשיפ: ספייס אקס מתקדמת לשלב המסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה עדיין בוחנת האם להנפיק את פעילות Starlink בנפרד, או לשלב אותה כחלק מההנפקה הכללית. בתוך כך, שוק החלל צובר עניין רב ממשקיעים, וחברות בתחום כמו Karman ו־Firefly כבר ביצעו הנפקות השנה.
