ריביאן מאכזבת בתחזית המסירות ל-2025; המניה נופלת
חברת הרכבים החשמליים דיווחה כי היא צופה למסור בין 46,000-51,000, נמוך מצפי האנליסטים שהיה ל-55,000 מסירות; החברה אומנם פרסמה תוצאות חזקות לרבעון הרביעי שכללו לראשונה גם רווח גולמי, אבל החברה ציינה בנוסף כי היא צופה קשיים השנה בעקבות המכסים וביטול הטבת המס בארה"ב
מניית ריביאן Rivian Automotive -0.51% נופלת בוול סטריט אחרי הדוחות. למרות תוצאות חזקות לרבעון הרביעי, הצפי של החברה ל-2025 מדאיג את המשקיעים - החברה צופה למסור בין 46,000-51,000 רכבים השנה לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-55,000 רכבים, תוך שהיא מציינת כי היא צופה קשיים בעקבות המכסים ומלחמת הסחר כמו גם ביטול הטבת המס בארה"ב שעד היום אפשרה לרוכשים להנות מהטבת מס בגובה של 7,500 דולר כשהם רוכשים רכב חשמלי.
המכסים וביטול הטבת המס מעיבים על השנה הקרובה
ריביאן מתמודדת עם עננה של אי ודאות שמרחפת מעל השנה הקרובה. בממשל טראמפ דוחפים להגברת המכסים על מוצרים מסין, כולל רכיבים מרכזיים המשמשים את יצרניות הרכב החשמלי בארה"ב. ריביאן, כמו יצרניות נוספות, תלויה בחלקים המיוצרים
בסין, במיוחד בסוללות ורכיבים אלקטרוניים. עלייה במכסים תוביל להוצאות ייצור גבוהות יותר, שיאלצו את החברה לייקר את מחירי הרכבים או לספוג את העלויות על חשבון הרווחיות.
המשקיעים חוששים
כי ריביאן, שאומנם הצליחה ברבעון האחרון להציג רווח גולמי אך עדיין לא רווח נקי, תתקשה להתמודד עם גידול בהוצאות בזמן שהתחרות בשוק הרכב החשמלי הופכת לאגרסיבית יותר. טסלה, פורד ויצרניות סיניות כמו BYD, מציעות אלטרנטיבות במחירים נמוכים, מה שעלול להקשות על ריביאן
לשמור על מעמדה בשוק.
האיום השני מגיע מכיוון הממשל הפדרלי, כאשר הנשיא טראמפ והמפלגה הרפובליקנית מאותתים על כוונה לבטל את הטבת המס לרכבים חשמליים. כיום, רוכשי רכבים חשמליים זכאים להחזר
מס של עד 7,500 דולר, מה שהופך את הרכבים לאטרקטיביים יותר מבחינת הצרכנים. ביטול ההטבה עשוי לגרום לירידה משמעותית בביקוש, במיוחד עבור דגמים יקרים כמו ה-R1T וה-R1S של ריביאן.
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- ריביאן דיווחה על ירידה במסירות, למה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם התמריצים
יוסרו, ייתכן שהלקוחות יעדיפו רכבים זולים יותר, במיוחד כשתאגידים כמו טסלה ו-BYD יכולים להציע רכבים במחירים נמוכים יותר הודות ליתרון הגודל שלהם. עבור ריביאן, שעדיין נמצאת בשלבי התרחבות ראשוניים, פגיעה במכירות עשויה לעכב את תהליך הפיכת החברה לרווחית וליצור קשיים
במימון ההשקעות העתידיות שלה.
אפילו לפני שהחלטות על מכסים וביטול הטבת המס יוצאות לפועל, עצם חוסר הוודאות בנוגע למדיניות הממשלה יוצר לחץ על משקיעי ריביאן. חוסר היכולת להעריך כיצד ייראה שוק הרכב החשמלי בארה"ב בשנתיים הקרובות גורם לחשש בקרב משקיעים מוסדיים, שמעדיפים להימנע מהימורים על חברות שניכולות להיפגע משינויים ברגולציה.
הרבעון הרווחי הראשון בהיסטוריה של החברה לא מספק את המשקיעים
ריביאן דיווחה לראשונה על רווח גולמי של 170 מיליון דולר ברבעון הרביעי, נתון המיוחס לשיפור בעלויות הייצור, עלייה בהכנסות מכל רכב שנמסר, וכן צמצום עלויות קבועות.
- יורים ומנפיקים: קייבסטאר מביאה את אוקראינה לנאסד"ק
- סופר מיקרו מזהירה ונופלת: בעיות חשבונאיות יפגעו באמינות הדוחות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מורגן סטנלי שורי על ה-S&P 500 - התחזית האגרסיבית ביותר ומה...
"ברבעון זה השגנו רווח גולמי חיובי והורדנו 31,000 דולר מעלות הייצור לכל רכב שנמסר ברבעון הרביעי של 2024 לעומת התקופה המקבילה אשתקד", אמר מנכ"ל החברה, אר.ג'יי. סקרינג'. לדבריו, התייעלות זו חיונית להשקת דגם ה-R2, הרכב העממי של החברה, שהוזלת עלותו נחשבת לאבן דרך משמעותית במעבר לרווחיות.
החברה גם דיווחה על הכנסות רבעוניות של 1.73 מיליארד דולר, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.38 מיליארד דולר - עלייה של 32% לעומת 1.31 מיליארד דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.
ריביאן דיווחה על הפסד מתואם למניה של 0.46 דולר, לעומת תחזיות להפסד של 0.65 דולר. כמו כן, הפסד ה-EBITDA המתואם עמד על 277 מיליון דולר - טוב יותר מהתחזיות שהצביעו על הפסד של 399.8 מיליון דולר.
בשנת 2024 כולה, החברה רשמה הפסד EBITDA מתואם של 2.68 מיליארד דולר - נמוך מהתחזית הקודמת של 2.87 מיליארד דולר ושיפור משמעותי לעומת 3.78 מיליארד דולר ב-2023. החברה דיווחה כי ייצרה 49,476 רכבים ומסרה 51,579 במהלך 2024. ברבעון הרביעי בלבד, ריביאן ייצרה 12,727 רכבים ומסרה 14,183.
נכון לסוף השנה, בקופת החברה היו 5.29 מיליארד דולר במזומנים ושווי מזומנים - ירידה לעומת 7.85 מיליארד דולר שנה קודם לכן.
ההתפתחויות ברבעון - הרחבת השותפות עם פולקסוואגן, והחששות מאיבוד הסיוע הממשלתי בארה"ב
הרבעון הרביעי של ריביאן התאפיין בהתפתחויות אסטרטגיות משמעותיות. בנובמבר הודיעה החברה על הרחבת השותפות עם פולקסווגן, כאשר יצרנית הרכב הגרמנית הזרימה הון נוסף למיזם המשותף. במסגרת השותפות, ריביאן תספק את הארכיטקטורה החשמלית שלה ואת מערכת התוכנה הנלווית - מרכיב קריטי בהשקת דגם ה-R2 המתוכננת למחצית הראשונה של 2026.
בנובמבר הודיעה החברה גם על קבלת "התחייבות מותנית" להלוואה בגובה 6.6 מיליארד דולר ממשרד האנרגיה האמריקאי (DOE). ההלוואה נועדה לתמוך בהקמת מפעל ההרכבה החדש של ריביאן מחוץ לאטלנטה. עם זאת, הממשל החדש של טראמפ ומשרד היעילות הממשלתית אותתו כי הם יבחנו מחדש את העסקה, מה שעלול לעכב או לסכן את קבלת המימון.
בנוסף, בתקופה האחרונה החברה נאלצת להתמודד עם ריקול של 17,260 רכבים בארה"ב בעקבות תקלה בפנסי החזית, שעלולה להפחית את הנראות ולגרום לסיכון מוגבר לתאונות, כך הודיעה רשות הבטיחות בדרכים (NHTSA) ביום שישי האחרון. ריקולים הם לא דבר חריג למדי בתעשיית הרכב בכלל ובחברות הרכב החשמלי בפרט, אבל כל ריקול שכזה לבטח לא מוסיף לסנטימנט של הצרכנים והמשקיעים סביב ריביאן.
- 2.הייתי בקניון במיאמי אצל טסלה מפוצץ אצלם ריק (ל"ת)DCE 24/02/2025 17:28הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 21/02/2025 19:07הגב לתגובה זומותג חזק הנהלה מחויבת גב של אמאזון ופלטפורמה לבניית רכביםהשקעה נהדרת

סיכום הרבעון השני של ה-S&P 500 ותחזית עתידית של 7,239 למדד
לאחר שכמעט כל החברות דיווחו על הרבעון השני, דוח של Factset מראה כי 81% מחברות ה-S&P 500 עקפו את תחזיות הרווח וההכנסות ושיעור הצמיחה השנתי הגיע ל-11.9%; הטכנולוגיה והשירותים התקשורתיים הובילו את העליות, בעוד אנרגיה המשיכה לדשדש
התוצאות החיוביות הללו מגיעות על רקע ציפיות נמוכות יותר בתחילת הרבעון. ב-30 ביוני, בסוף הרבעון, התחזית לצמיחת רווחים הייתה רק 4.8%, אך הפתעות חיוביות מצד חברות במגזרי הפיננסים, שירותי התקשורת, טכנולוגיית מידע וצריכה צרכנית העלו את השיעור הסופי. תשעה מתוך 11 מגזרים דיווחו על רווחים גבוהים יותר בהשוואה לציפיות, כאשר מגזרי שירותי התקשורת (12.2%), צריכה צרכנית (11.7%), פיננסים (10.4%) ובריאות (8.7%) הובילו בהפתעות החיוביות. מנגד, מגזר החומרים רשם הפתעה שלילית קלה של 0.7%, בעיקר בשל תוצאות חלשות מחברות כמו דאו Dow 1.69% ו-International Paper International Paper Co 1.47% . בסך הכל, הרווחים בפועל עלו ב-7.7% מעל הציפיות, מעט מתחת לממוצע של חמש שנים (9.1%), אך מעל לממוצע של עשור (6.9%).
הדומיננטיות של שבעת המופלאות
אחד הנושאים המרכזיים בדוח הוא הביצועים יוצאי הדופן של קבוצת שבעת המופלאות: אנבידיה NVIDIA Corp. , אמזון Amazon.com Inc. -1.12% , מטא Meta Platforms -1.65% , מיקרוסופט Microsoft Corp -0.58% , גוגל Alphabet 0.6% , אפל Apple -0.18% וטסלה Tesla -3.5% . כל שבע החברות דיווחו כבר תוצאות, והן הציגו צמיחת רווחים של 26.6% בהשוואה לשנה קודמת, גבוה בהרבה מהתחזיות שעמדו על 13.9%. כולן הפתיעו חיובית ברווח למניה, עם ממוצע הפתעה של 10.5% (גבוה מ-7.7% של כלל המדד). ארבע מתוכן: אנבידיה, אמזון, מטא ומיקרוסופט, הן בין שש התורמות הגדולות ביותר לצמיחת הרווחים של S&P 500 כולו, לצד חברות כמו וורנר ברוס דיסקאבריWarner Bros. Discovery -3.44% , ו-Vertex Pharmaceuticals Vertex Pharmaceuticals Inc. -0.26% , שנהנו מהשוואות קלות לשנה קודמת עקב הוצאות חד-פעמיות. עם זאת, הדוח מזהיר כי הצמיחה הזו (26.6%) מעט נמוכה מהממוצע של 31% בארבעת הרבעונים הקודמים, והתחזיות קדימה מצביעות על האטה: 14.5% מהרבעון השלישי של 2025 ועד לרבעון הראשון של 2026, ו-16.8% עבור הרבעון השני של 2026. שבעת המופלאות ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי של השוק, אך התלות בהן מעלה סיכונים אם יתרחשו שינויים רגולטוריים או כלכליים", נכתב בדוח.
צמיחה בהכנסות ותיקונים חיובייים של האנליסטים
מבט על ההכנסות מגלה תמונה דומה. צמיחת ההכנסות המשולבת עומדת על 6.4%, הגבוהה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2022, שעמדה על 11%. 81% מהחברות הפתיעו לטובה בהכנסות, שיעור שיא מאז הרבעון הראשון של 2021, שעמד על 87%, עם ממוצע הפתעה של 2.2%, הגבוה מאז הרבעון הראשון של 2023, שעמד על 2.4%. עשרה מתוך 11 מגזרים צמחו בהכנסות, בהובלת טכנולוגיית מידע, בריאות ושירותי תקשורת, בעוד מגזר האנרגיה רשם ירידה. הפתעות חיוביות בהכנסות מצד מגזרי הבריאות, צריכה צרכנית, טכנולוגיה ותקשורת העלו את שיעור הצמיחה מ-4.2% בסוף יוני ל-6.4% כיום. שולי הרווח הנקי עומדים על רמה גבוהה, אם כי לא מפורטים במפורש בדוח, אך ניתן לראות מגמות חיוביות בגרפים הרלוונטיים (ראה גרף שולי רווח נקי ל-Q2 2025 בעמוד 24 בדוח FactSet).
נושא נוסף בולט בדוח הוא התיקונים החיוביים בתחזיות האנליסטים לרבעון השלישי של 2025. בניגוד למגמה הרגילה, שבה תחזיות הרווחים יורדות בממוצע 1% בשני החודשים הראשונים של הרבעון (על פי נתונים מחמשת השנים האחרונות), האנליסטים העלו את תחזית הערך הנמוך ברווח למניה בכ-0.5% מיוני עד אוגוסט, מ-67.32 דולר ל-67.66 דולר. זהו הרבעון הראשון מאז הרבעון השני של 2024 שבו מתרחש תיקון חיובי כזה. חמישה מגזרים ראו עליות, בהובלת טכנולוגיית מידע (4.4%), אנרגיה (4%) ושירותי תקשורת (2.6%), בעוד מגזר הבריאות ירד ב-7.2%. התחזיות השנתיות גם הן חיוביות: צמיחת רווח למניה של 1.6% לשנת 2025 (ל-268.48 דולר) ו-1.2% ל-2026 (ל-303.88 דולר). עם זאת, ההנחיות מהחברות עצמן מעורבות: 46 חברות הורידו את התחזית לרבעון השלישי, לעומת 52 שהעלו את התחזית, יחס מעט טוב יותר מהממוצע.
- למכור את קרן ההשתלמות על ה-S&P? היא סיפקה תשואה שלילית כשהמדד עלה
- "השווקים מתקרבים לבועה מסוכנת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות האופטימיות, הדוח מזהיר מפני הערכות שווי גבוהות. ומכפיל הרווח העתידי ל-12 חודשים עומד על 22.4 , מעל הממוצעים של 5 שנים (19.9) ו-10 שנים (18.5), ועלה מעט מ-22.1 בסוף יוני. המשמעות היא שהשוק מתמחר את הצמיחה העתידית בפרמיה, אך האנליסטים עדיין רואים מקום לעליות נוספות: מחיר היעד המצרפי למדד עומד על 7,239 נקודות, אפסייד של כ־11% מהמחיר הנוכחי.

המשוגע שמשנה את העולם -כל המיזמים של אילון מאסק
״לכל מי שנפגע ממני, אני רק רוצה לומר: המצאתי מחדש את המכוניות החשמליות, ואני שולח אנשים למאדים בספינת חלל. מה חשבתם? שאני אהיה בחור רגוע ונורמלי?״ כך אמר מאסק בתוכנית סאטרדיי נייט לייב במאי 2021.
מאסק מיזג בשנת 2000 את חברת X.com עם חברה נוספת לחברה אחת ופיתח את שירות התשלומים המקוון לחברה הידועה בשמה פייפאל ובהמשך נרכשה על ידי Ebay תמורת 1.5 מיליארד דולר. מאסק כבעל המניות הגדול בחברה שילשל לכיסו סכום של מעל 100 מיליון דולר, כסף שהיה קריטי עבורו להקמת שתי חברותיו הבאות והמצליחות Spacex וטסלה בשנים 2002-2003.
מאסק שמסתבר כי גם ניחן ברגשות סנטימנטלים רכש בחזרה את הדומיין X.com מפייפל ומיזג לתוכו את פלטפורמת המדיה טוויטר לאחר שרכש אותה ושינה את שמה ל-X.
Michaël Valentin מנהל חבר של חברת הייעוץ לאסטרטגיה Opeo מאמין כי מאסק מוביל כרגע את המהפכה התעשייתית הרביעית. לאחר ה-Fordism בשנים המוקדמות של המאה ועשרים ואחר כך ה-Toyotism אנו במהפכה התעשייתית של הTeslism.
- טסלה מאבדת גובה בעוד מאסק עזב את וושינגטון לטובת אוסטין, טקסס
- ניסוי עשירי מוצלח של סטארשיפ: ספייס אקס מתקדמת לשלב המסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אילון מאסק ניחן ביכולת למשוך כישרונות צעירים בעמק הסיליקון שם התחרות קשה בציד עובדים מוכשרים ומלאי התלהבות. מאסק יכול ליצור אנרגיה סביב מטרה בה הוא מאמין, הן בחברות שלו והן בחברה בכלל. אילון מאסק לא רק מספר סיפור שובה לב, הוא גם חלק מהפעולה. החזון של מאסק לשנות את העולם הינו חלק מפרויקט הרבה יותר כולל ומעורר השראה מאשר יעדים עסקיים טהורים.. טסלה לא מהססת להשתמש במדיה החברתית כדי למשוך כישרון עליון דרך משחקים ותחרויות חיצוניות.