ריביאן מאכזבת בתחזית המסירות ל-2025; המניה נופלת
חברת הרכבים החשמליים דיווחה כי היא צופה למסור בין 46,000-51,000, נמוך מצפי האנליסטים שהיה ל-55,000 מסירות; החברה אומנם פרסמה תוצאות חזקות לרבעון הרביעי שכללו לראשונה גם רווח גולמי, אבל החברה ציינה בנוסף כי היא צופה קשיים השנה בעקבות המכסים וביטול הטבת המס בארה"ב
מניית ריביאן Rivian Automotive -3.12% נופלת בוול סטריט אחרי הדוחות. למרות תוצאות חזקות לרבעון הרביעי, הצפי של החברה ל-2025 מדאיג את המשקיעים - החברה צופה למסור בין 46,000-51,000 רכבים השנה לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-55,000 רכבים, תוך שהיא מציינת כי היא צופה קשיים בעקבות המכסים ומלחמת הסחר כמו גם ביטול הטבת המס בארה"ב שעד היום אפשרה לרוכשים להנות מהטבת מס בגובה של 7,500 דולר כשהם רוכשים רכב חשמלי.
המכסים וביטול הטבת המס מעיבים על השנה הקרובה
ריביאן מתמודדת עם עננה של אי ודאות שמרחפת מעל השנה הקרובה. בממשל טראמפ דוחפים להגברת המכסים על מוצרים מסין, כולל רכיבים מרכזיים המשמשים את יצרניות הרכב החשמלי בארה"ב. ריביאן, כמו יצרניות נוספות, תלויה בחלקים המיוצרים
בסין, במיוחד בסוללות ורכיבים אלקטרוניים. עלייה במכסים תוביל להוצאות ייצור גבוהות יותר, שיאלצו את החברה לייקר את מחירי הרכבים או לספוג את העלויות על חשבון הרווחיות.
המשקיעים חוששים
כי ריביאן, שאומנם הצליחה ברבעון האחרון להציג רווח גולמי אך עדיין לא רווח נקי, תתקשה להתמודד עם גידול בהוצאות בזמן שהתחרות בשוק הרכב החשמלי הופכת לאגרסיבית יותר. טסלה, פורד ויצרניות סיניות כמו BYD, מציעות אלטרנטיבות במחירים נמוכים, מה שעלול להקשות על ריביאן
לשמור על מעמדה בשוק.
האיום השני מגיע מכיוון הממשל הפדרלי, כאשר הנשיא טראמפ והמפלגה הרפובליקנית מאותתים על כוונה לבטל את הטבת המס לרכבים חשמליים. כיום, רוכשי רכבים חשמליים זכאים להחזר
מס של עד 7,500 דולר, מה שהופך את הרכבים לאטרקטיביים יותר מבחינת הצרכנים. ביטול ההטבה עשוי לגרום לירידה משמעותית בביקוש, במיוחד עבור דגמים יקרים כמו ה-R1T וה-R1S של ריביאן.
- ריביאן מזנקת לאור שדרוג המלצות ושאפתנות טכנולוגית
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם התמריצים
יוסרו, ייתכן שהלקוחות יעדיפו רכבים זולים יותר, במיוחד כשתאגידים כמו טסלה ו-BYD יכולים להציע רכבים במחירים נמוכים יותר הודות ליתרון הגודל שלהם. עבור ריביאן, שעדיין נמצאת בשלבי התרחבות ראשוניים, פגיעה במכירות עשויה לעכב את תהליך הפיכת החברה לרווחית וליצור קשיים
במימון ההשקעות העתידיות שלה.
אפילו לפני שהחלטות על מכסים וביטול הטבת המס יוצאות לפועל, עצם חוסר הוודאות בנוגע למדיניות הממשלה יוצר לחץ על משקיעי ריביאן. חוסר היכולת להעריך כיצד ייראה שוק הרכב החשמלי בארה"ב בשנתיים הקרובות גורם לחשש בקרב משקיעים מוסדיים, שמעדיפים להימנע מהימורים על חברות שניכולות להיפגע משינויים ברגולציה.
הרבעון הרווחי הראשון בהיסטוריה של החברה לא מספק את המשקיעים
ריביאן דיווחה לראשונה על רווח גולמי של 170 מיליון דולר ברבעון הרביעי, נתון המיוחס לשיפור בעלויות הייצור, עלייה בהכנסות מכל רכב שנמסר, וכן צמצום עלויות קבועות.
- סטרטג׳י מגייסת מאות מיליונים - אבל מפסיקה לרכוש ביטקוין
- לולולמון עלתה כמעט 30% בחודש - שינוי כיוון או ראלי זמני?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
"ברבעון זה השגנו רווח גולמי חיובי והורדנו 31,000 דולר מעלות הייצור לכל רכב שנמסר ברבעון הרביעי של 2024 לעומת התקופה המקבילה אשתקד", אמר מנכ"ל החברה, אר.ג'יי. סקרינג'. לדבריו, התייעלות זו חיונית להשקת דגם ה-R2, הרכב העממי של החברה, שהוזלת עלותו נחשבת לאבן דרך משמעותית במעבר לרווחיות.
החברה גם דיווחה על הכנסות רבעוניות של 1.73 מיליארד דולר, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.38 מיליארד דולר - עלייה של 32% לעומת 1.31 מיליארד דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.
ריביאן דיווחה על הפסד מתואם למניה של 0.46 דולר, לעומת תחזיות להפסד של 0.65 דולר. כמו כן, הפסד ה-EBITDA המתואם עמד על 277 מיליון דולר - טוב יותר מהתחזיות שהצביעו על הפסד של 399.8 מיליון דולר.
בשנת 2024 כולה, החברה רשמה הפסד EBITDA מתואם של 2.68 מיליארד דולר - נמוך מהתחזית הקודמת של 2.87 מיליארד דולר ושיפור משמעותי לעומת 3.78 מיליארד דולר ב-2023. החברה דיווחה כי ייצרה 49,476 רכבים ומסרה 51,579 במהלך 2024. ברבעון הרביעי בלבד, ריביאן ייצרה 12,727 רכבים ומסרה 14,183.
נכון לסוף השנה, בקופת החברה היו 5.29 מיליארד דולר במזומנים ושווי מזומנים - ירידה לעומת 7.85 מיליארד דולר שנה קודם לכן.
ההתפתחויות ברבעון - הרחבת השותפות עם פולקסוואגן, והחששות מאיבוד הסיוע הממשלתי בארה"ב
הרבעון הרביעי של ריביאן התאפיין בהתפתחויות אסטרטגיות משמעותיות. בנובמבר הודיעה החברה על הרחבת השותפות עם פולקסווגן, כאשר יצרנית הרכב הגרמנית הזרימה הון נוסף למיזם המשותף. במסגרת השותפות, ריביאן תספק את הארכיטקטורה החשמלית שלה ואת מערכת התוכנה הנלווית - מרכיב קריטי בהשקת דגם ה-R2 המתוכננת למחצית הראשונה של 2026.
בנובמבר הודיעה החברה גם על קבלת "התחייבות מותנית" להלוואה בגובה 6.6 מיליארד דולר ממשרד האנרגיה האמריקאי (DOE). ההלוואה נועדה לתמוך בהקמת מפעל ההרכבה החדש של ריביאן מחוץ לאטלנטה. עם זאת, הממשל החדש של טראמפ ומשרד היעילות הממשלתית אותתו כי הם יבחנו מחדש את העסקה, מה שעלול לעכב או לסכן את קבלת המימון.
בנוסף, בתקופה האחרונה החברה נאלצת להתמודד עם ריקול של 17,260 רכבים בארה"ב בעקבות תקלה בפנסי החזית, שעלולה להפחית את הנראות ולגרום לסיכון מוגבר לתאונות, כך הודיעה רשות הבטיחות בדרכים (NHTSA) ביום שישי האחרון. ריקולים הם לא דבר חריג למדי בתעשיית הרכב בכלל ובחברות הרכב החשמלי בפרט, אבל כל ריקול שכזה לבטח לא מוסיף לסנטימנט של הצרכנים והמשקיעים סביב ריביאן.
- 2.הייתי בקניון במיאמי אצל טסלה מפוצץ אצלם ריק (ל"ת)DCE 24/02/2025 17:28הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 21/02/2025 19:07הגב לתגובה זומותג חזק הנהלה מחויבת גב של אמאזון ופלטפורמה לבניית רכביםהשקעה נהדרת
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותאלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר
ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב
אלפאבית Alphabet 0.85% הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.
Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.
לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.
אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.
- אלפאבית מתחזקת, OpenAI נחלשת: המשקיעים משנים כיוון במרוץ ה־AI
- המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל
העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.

״אווטאר אש ואפר״ מוביל בעולם, ובוול סטריט בוחנים את דיסני דרך הדוחות
345 מיליון דולר בסופ״ש הראשון שמים את דיסני בראש גלובלית, אבל 88 מיליון דולר בצפון אמריקה פותחים פער מול הציפיות בדיוק כששנת הקופות נכנסת ליישורת האחרונה
ברקע לסוף השבוע הזה, דיסני The Walt Disney Co 1.02% פותחת עוד שבוע מסחר כשהמניה לא מדביקה את קצב מדד
ה-S&P, ובשוק ההון בוחנים כל נתון דרך הדוחות הרבעוניים והשיפור ברווחיות לאורך 2026. בתוך זה, ״אווטאר״ הוא לא רק מותג קולנועי, אלא עוד מנוע שמזיז הכנסות בין רבעונים ומחבר בין אולמות, סטרימינג, פארקים ומרצ׳נדייז.
סרט ההמשך ״אווטאר אש ואפר״ של וולט דיסני ואולפני ״המאה ה-20״ נפתח במקום הראשון בקופות בעולם עם הכנסות מוערכות של 345 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון. מחוץ לארה״ב וקנדה נרשמות הכנסות של 257 מיליון דולר עד יום ראשון, נתון שממשיך את הדפוס של המותג שבו רוב הכסף מגיע משווקים בינלאומיים.
בצפון אמריקה התמונה פחות חלקה. הסרט מכניס 88 מיליון דולר על פני 3,800 אולמות בארה״ב וקנדה, בעוד הציפיות בשוק נעו סביב 110 עד 135 מיליון דולר לסוף שבוע פתיחה. הפער הזה מגיע בדיוק בתקופה שבה האולפנים צריכים דחיפה חזקה לסיום הרבעון הרביעי ולהתקרבות ליעד שנתי של 9 מיליארד דולר בקופות.
הרבעון הרביעי תחת לחץ והפער מהיעד נשאר גדול
במצטבר עד יום ראשון, ההכנסות בקופות בצפון אמריקה עומדות על כ-8.4 מיליארד דולר, עלייה של 1% לעומת אותה נקודה בשנה שעברה. לפי הספירה הזו נשארים עוד 10 ימים לשנת הקופות, והמרחק מ-9 מיליארד דולר הוא בערך 600 מיליון דולר, כשהלוח צפוף במיוחד עם הרבה סרטים חדשים וכמה כותרות חזקות שממשיכות לרוץ.
- דיסני בעסקה הגדולה ביותר שלה ואחד הארגונים הבינל' הכי משפיעים יוצא לדרך
- דיסני משקיעה מיליארד דולר ב-OpenAI ומביאה את מיקי מאוס, דארת' ויידר ודדפול לסורה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, ההערכות בשוק לרבעון הרביעי הופכות זהירות יותר. לפי חישובים שמסתובבים בענף, הרבעון בדרך לסיים בירידה של לפחות כמה אחוזים בודדים לעומת שנה שעברה. כדי להגיע להערכה של כ-2.5 מיליארד דולר ברבעון, נדרש זינוק של יותר מ-965 מיליון דולר בשבועיים האחרונים של השנה, קצב שמשתמע ממנו צמיחה שנתית של 59% בתקופה קצרה מאוד.
