ככה ניצחה סיבוס את תן ביס והשליחים בכחול את אלו שבכתום
שנת 1998, רגע לפני המילניום החדש, הייתה השנה שבה החלה בפועל הסעדת העובדים. אלו היו ימים של תחילת שנות ההייטק, כאשר שתי חברות באזור התעשייה הרצליה, סיבוס ותן ביס זיהו במקביל את הפוטנציאל הקיים בארוחות לעובדים מחוץ למשרדים ובמקביל הוקמו שני מיזמים שעסקו בהפקת שוברים לעובדים לפי סכום שעליו החליט המעסיק. שוברי נייר, בכל זאת שנת 1998.
מחברות קטנות עם עובדים בודדים, ברווחיות גבולית, כאשר תן ביס בקושי מושכת שכר וסיבוס כמעט ונכנסת להליך פשיטת רגל, הפכו השתיים לענקיות שמגלגלות למעלה מ-4 מיליארד שקל בשנה, כאשר המודל העסקי של החברות מתבסס על המסעדות שמשלמות כ-6-8% בארוחה בישיבה, וכ-10%-12% בהזמנת משלוח או איסוף עצמי.
שתי החברות היום מחזיקות בנתח שוק משותף של יותר מ-95%. למרות שבמבט ראשון נראה כי שתי החברות מציעות שירותים דומים, בפועל ההבדלים ביניהן גדולים מאוד. השוני מתחיל כבר בקהלי היעד שלהן: בעוד תן ביס משמשת כחברת משלוחים ממסעדות ופונה לשוק העסקי (B2B) וגם לשוק הפרטי (B2C), סיבוס עובדת רק עם חברות וארגונים, במטרה לשפר את ה-Wellbeing של העובדים עם מעטפת של שירותים. מדובר בתפיסה עולם שמאמינה כי המענה לעובדים לא מתחיל ומסתיים בארוחת הצוהריים.
שוק חדש נוצר לצד פריחת ההייטק
25 שנים מהקמתן, שתי החברות שפתחו את שוק הטבות הסעדה לעובדים הפכו לסיפור הצלחה. נשאלת השאלה כיצד מצליחים בשוק שאינו קיים, התשובה כמובן בזיהוי הביקוש. מי לא מכיר את הרגע הזה ביום, בסביבות השעה 10-11 בבוקר, שבו יש במרבית משרדי ההייטק ובכלל המשרדים רעש. השקט היחסי מופר וככל שנוקפות הדקות, יותר ויותר עובדים מתנתקים מעבודתם ודנים בהחלטה החשובה של יום העבודה, שהיא כמובן היכן אוכלים את ארוחת הצהריים. ההחלטה מורכבת היות והיא מבוססת על טעם אישי, קרבת המסעדה למקום העבודה (או הבית), שעמום גסטרונומי, דיאטות למיניהן, ובעיקר מצב רוח.- נוגסת במצבת העובדים: תן ביס מקצצת גם בעובדי המטה
- הפרוטקשן מגיע לשליחי וולט - מה יהיה השלב הבא?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברות נכנסו בדיוק למקום הזה, פתרו לעובדים את הבעיה והפכו לחלק אינטגרלי מיום העבודה. במקביל נוצר דיון נוקב האם עדיף כרטיס תן ביס או סיבוס או שאולי עדיף לקבל ישירות את הכסף למשכורת. וכאן הקסם הגדול בתעשייה שצמחה מאפס ויצקה הצעת ערך לשימוש באחד הכרטיסים עבור העובד. אלו שעובדים במרכז נהנים מפריסה קולינרית רחבה ומגוון עצום של מסעדות, גם הגעה למשרד היא מרכיב חשוב בהעדפת כרטיס. אנשים שעובדים מהבית יכולים לנשנש כריך שניצל ביתי, להזמין משלוח הביתה או לשלם עם הכרטיס ברשת השיווק. עובדים שמעדיפים גיוון קולינרי יעדיפו כרטיס לעומת כאלו שאהבים לסעוד באותו המקום ולהביא לעיתים קופסאות מהבית.
הערך האמיתי מתגבר כאשר בשתי האפליקציות נהנים העובדים מהנחות במסעדות, לעתים צבירת נקודות ומתנות, מהפחתה או ביטול של דמי המשלוח, משירות לקוחות אינטנסיבי כשחסרה לך כוסברה או המנה הגיעה קרה. במכלול השיקולים, כ-97% מהעובדים הזכאים בישראל מעדיפים כרטיס. והסיבה העיקרית לכך, למעשה הגביע הקדוש - היא ההכרה. סמל הסטטוס. אף אחד לא אוהב לדבר על מספר הספרות במשכורת שלו, אך את תקציב ההסעדה נוח ואפילו נחמד להשוות, בעיקר שהמעסיק מפנק. למעסיק אגב תמיד כדאי סיבוס או תן ביס על פני הענקה בשכר, כי אם העובד לא ניצל, המעסיק לא שילם, שלא לומר - עובד רעב הוא עובד לא שמח.
חשוב לזכור, תחום הטבות ההסעדה לארגונים אולי מרגיש ענק, אך גם סיבוס ותן ביס שולטות רק בחלק הקטן של הארוחות לעובדים. לא יותר מ-30% מכל השוק. עדיין, גם בשנת 2024, וגם בעידן העבודה ההיברידית - חדרי האוכל בארגונים הם חלקו העיקרי של השוק. החל מחברות קייטרינג המאכילות מסות של עובדי תעשיה ושירותים עם פירה ושניצל בשעת צהריים, ועד מסעדות גורמה של אסף גרניט, חיים כהן ואחרים - היושבות בתוך חברות כמו וויקס, מיקרוסופט וגוגל.
- בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
- מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
ככה ניצחה סיבוס את תן ביס
הצלחת החברות הביאה להתעניינות ובשנת 2008 רוכש המשביר לצרכן ורמי שביט את סיבוס בכ-5 מיליון שקל, וכעבור פחות מחמש שנים, בשנת 2013, מוכר את החברה לתאגיד סודקסו הצרפתי בכ-100 מיליון שקל. באחוזים זו תשואה חלומית. תן ביס מצידה נמכרת בשנת 2018 לתאגיד Takeaway.com ההולנדי תמורת 157 מיליון אירו. שנה לאחר מכן התאגיד הזה רוכש את ג'אסט איט הבריטית, והופך לענק עולמי בשווי 9 מיליארד דולר.
שוק ההסעדות עבר מהפך של ממש בתחום שאמור היה לשמור על יציבות. בשנת 2020 תן ביס היוותה 75% משוק הסעדת העובדים בישראל, והשאר נחלק בין סיבוס לגודי (שחקן קטן המחזיק בעיקר משרדי ממשלה וצבא), באותה תקופה מרכזי הערים נצבעו בשליחים כתומים רכובים על אופניים וקורקינטים, כשהם נושאים על גביהם תיק גב גדול עמוס במנות מזון מהמסעדות המובחרות בעיר.
לאט לאט נחלקו הכבישים (ולעתים המדרכות) בצבע תכלת של חברת וולט הפינית, ורק חלק בצבע כתום של תן ביס הישראלית. הציפייה הייתה שתן ביס תנצח את וולט ותגרום לה לדשדש בארץ עקב היותה מותג ישראלי ידוע, ותיק ומבוסס, ואילו וולט היא חברה זרה ולא מוכרת. בנוסף, תן ביס יצאה באותה העת בשיווק אגרסיבי במיליוני שקלים, כולל בטלוויזיה ובשלטי חוצות, בעוד וולט הסתמכה בעיקר על שמועות מפה לאוזן. תן ביס הציעה משלוחים בחינם בעוד וולט גבתה על כל משלוח בזמנו כ-10 שקלים.
בפועל הייתה זו וולט שכבשה את תל אביב והסביבה, צמחה במהירות והפכה לתופעה ויראלית בקרב חובבי האוכל. זאת, בין השאר, הודות לאפליקציה נהדרת ששמה דגש על תמונות טובות ומסע לקוח חדשני, שירות לקוחות שטרם הכרנו, ובעיקר שקיפות ושליטה של מזמין האוכל - בזמן ההגעה שהלך והתקצר. הדבר השאיר את תן ביס עם שליטה בעולם ההסעדה בצהריים לארגונים ובתי עסק (B2B) ודחק אותה משוק משלוחי המזון ללקוחות פרטיים (B2C).
במהלך מנצח סיבוס ראתה את הנולד וחברה לוולט. בשנת 2019 החלה סיבוס לאפשר ללקוחותיה לבצע הזמנות דרך אפליקציית וולט ולשלם דרכה. שיתוף הפעולה בין החברות העניק לסיבוס יתרון יחסי משמעותי על פני מתחרותיה, שכן הוא אפשר לה להרחיב במידה ניכרת את מבחר המסעדות באזורי החלוקה של וולט, וכן להציע ללקוחותיה את שירות המשלוחים המהיר ואת תכונת המעקב אחרי מיקום השליח. הקורונה אף העצימה את החיבור שהניב הצלחה דו צדדית.
בעוד תן ביס התעקשה על אסטרטגיה של גן סגור בה היא מבצעת הכל, סיבוס הגדילה לעשות ובחרה באסטרטגיה פתוחה ואיפשר לעוד עשרות פלטפורמות משלוחים, רשתות ואתרי אי קומרס - להתחבר לרשת סיבוס.,
כיום, ארבע שנים אחרי ולא מעט בהשפעת הקורונה עשתה אקסלרציה בהזמנות משלוחים, וסיבוס עברה מהפך והפכה לגורם המוביל בשוק עם נתח של 60% משוק ה-B2B, ו-וולט מחזיקה בנתח שוק של 80% משוק ה-B2C מה שהביא לכך שתן ביס איבדה שליטה כפולה בשוק.
הסיבה העיקרית לכשלון של תן ביס היה מאבק מקביל בשתי חזיתות – כרטיסי המזון והמשלוחים. ארגונים וצרכנים פרטיים. הצעות ערך שונות נדרשות בכל חזית. בעוד סיבוס פעלה לבנית מותג מוביל בשוק ההסעדה ו-וולט עשתה זאת במשלוחים, תן ביס נותרה מאחור ללא מיקוד וללא יתרון. יותר מכך, כדי להחזיר ריווחיות שאבדה לה, לחצה תן ביס את המסעדות לעמלות גבוהות יותר, ומצאה עצמה נלחמת בעוד חזית.
מה לגבי העתיד והסיכוי של תן ביס לקאמבק
מה צריכה תן ביס לעשות על מנת להחזיר עטרה ליושנה ולנסות לכבוש מחדש את השוק. ראשית המשימה לא פשוטה, קשה בהרבה לכבוש מחדש שוק מאשר לאבד אותו. תן ביס חייבת בראש ובראשונה לבחור כיוון - ארגונים או צרכנים פרטיים.
במקביל היא צריכה לבצע הפרדה מוחלטת בין המוצר הדורש הבנת צרכן, לבין מערך המשלוחים הדורש ניהול לוגיסטי. בדומה לסיבוס, היא חייבת להשקיע הרבה יותר בטכנולוגיה ולהפוך את המותג לנחשק. השוק אינו צפוף ובפעילות נבונה תן ביס יכולה וחייבת להחזיר לעצמה ולו חלק מנתח השוק שאיבדה.
אפשר להיות באופטימיות זהירה לגבי העתיד של תן ביס להיחלץ מהפסדי השוק בשתי החזיתות אחד, כי היא שייכת לתאגיד takeaway/justeat אשר לא ויתר בכלל על שליטה בערים אירופאיות ואמריקאיות. Takeaway החברה האם, משקיעה היטב בשיווק ובעיקר באירועי ספורט. הזמנת אוכל קשורה במישרין למתח הקיים בכל אירועי הספורט. וכך המזלג וסכין הכתומים מיתגו את המסכים לכל צופי ליגת האלופות בכל העולם. זהו שיווק חכם.
תן ביס גם מחזיקה בתל-אביב את אחד ממרכזי המו"פ העולמיים של החברה האם, דבר המצביע על הפוקוס ששמה החברה בישראל, בדומה לוולט, למרות השוק הקטן של מדינה קטנה במזרח התיכון.
יתכן ותן ביס תבחר להתרחב לשווקים שאינם מזון, ושם האוקיינוס כחול עמוק במיוחד, ולאו דווקא תכלת. הרי לא רחוק היום שנרצה לא רק לאכול תוך חצי שעה, אלא גם לא לדחות סיפוקים ולקרוא את הספר, להביא את לבן הזוג את הפרחים, ולהביא מזרן מתנפח לחוף הים כי הילד בוכה. שוק המשלוחים המיידיים יכפיל את עצמו בשנתיים הקרובות, ותן ביס בעמדת זינוק יפה להתרחב לשם.
אבל שוב - פוקוס ובחירת חזית יהיה שם המשחק עבור תן ביס.
העובדים רוצים יותר
לסיכום עולם ההסעדה הארגונית כיום הוא יציב ורבות החברות שמחזיקות כרטיסי מזון וחדרי אוכל, אך השוק מתפתח ומתגמש, כך שבמקביל קמו שתי קבוצות הקוראות תיגר על שוק ההטבות לעובדים באמצעות ארנק דיגיטלי - הייטקזון עם ZONE, וחילן עם BTTR. אך לאחר שנתיים נראה כי לקבוצות החדשות החומה קצת גבוהה, וכי סיבוס ותן ביס הם שם גנרי להטבות לעובדים. סמל להכרה, כבר אמרנו. וכמו כן שוק ההסעדה הארגונית הוא סבוך ומורכב מכפי שאפשר לחשב מבחוץ. מסתבר כי כשרות, טבעונות, אחריות על המזון, שילוב של חדרי אוכל, מחירים סגורים של ארוחות חמות, משלוחים מרוכזים למשרדים, ומתי כבר יגיע הסלט שלי - הם הרבה יותר מעוד ארנק תשלומים.
בישראל של שנת 2024 שנלחמת כל יום מסתבר שלא רק הצבא צועד על קיבתו, אלא גם הארגון.
- 10.גיא 08/12/2024 09:35הגב לתגובה זויש לי גם וגם. אבל מהשוואה של אותן מסעדות ב-2 האפליקציות, תן ביס יותר זולה בפער משמעותי(במיוחד במסעדות בהן המשלוח חינם). אני כמעט כל פעם משווה את אותה מסעדה ב-2 האפליקציות ומדובר על הפרשים שלפעמים מגיעים ל-30 ש"ח לטובת תן ביס על אותה הזמנה באותה שעה ומאותה מסעדה. מצד שני, בסיבוס (דרך וולט) זמני ההספקה קצרים משמעותית ויש יותר מגוון של מסעדות.
- 9.האיש עם הפטיש (ל"ת)איתן לב טוב 08/03/2024 09:42הגב לתגובה זו
- 8.תן ביס שירות פח מהגרועים שיש (ל"ת)היעדר שירות 07/03/2024 15:15הגב לתגובה זו
- 7.עוז 06/03/2024 20:40הגב לתגובה זורואים רק כחול כל היום וכל הלילה
- 6.ללו 06/03/2024 18:02הגב לתגובה זושירות נהדר. יופי של פתרון
- 5.אהבתי (ל"ת)אחד רעב 06/03/2024 17:20הגב לתגובה זו
- 4.איריס 06/03/2024 17:05הגב לתגובה זולא סיבוס. לא תן ביס. מטגנת שניצלים
- 3.החיבור של סיבוס וולט מעולה ממש (ל"ת)ערן 06/03/2024 16:59הגב לתגובה זו
- 2.שתי חברות נהדרות (ל"ת)06/03/2024 15:43הגב לתגובה זו
- 1.ממש ככה 06/03/2024 15:39הגב לתגובה זוממש ככה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)"אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?"
הגירעון ב-2025 יהיה נמוך ממה שמעריכים, גביית מסים גדולה בדצמבר בעיקר בזכות חוק הרווחים הכלואים - חברות יחלקו דיבידנדים ענקיים; מנהל רשות המסים מעריך גבייה שנתית של 100 מיליארד שקל מעל היעד בתחילת השנה - האם גביית המסים הזו מעידה על שיפור במשק, ועל המלחמה בהון השחור
מסים הם החלק הכי מרכזי בהכנסות המדינה. זה רוב רובו של המקור התקציבי. מסים אמורים לבטא את מצב הכלכלה. כשהכלכלה חזקה, הרווחים של הפירמות בעלייה, השכר עולה והמסים עולים, וההיפך. בשנה האחרונה יש עלייה חריגה מאוד במסים. אבל אל תטעו, למרות שהיא חשובה, והיא עוזרת לנתונים להיראות טובים מאוד, היא לא בהכרח מבטאת את מצב הכלכלה, היא מזכירה "הכנסות חד פעמיות" בדוחות של חברות - האם להתייחס להכנסות האלו או לא?
שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים מדבר על גבייה שעולה על 100 מיליארד שקל מהיעד המקורי. ב-11 חודשים נקבו 466 מיליארד שקל, וכנראה שבדצמבר תהיה גביית שיא שתביא את הגבייה הכוללת למעל 530 מיליארד שקל מיליארד שקל. הגבייה הזו, וכן הגבייה בסוף שנת 2024 מיוחסת לשני מהלכים של רשות המסים.
הראשון הוא מיסוי רווחים כלואים. זה עובד כך. רואה החשבון מתקשר לבעלים של חברה קטנה ואומר לו - "תראה, יש חוק חדש, לא כל כך ברור היישום שלו, אבל המשמעות שלו שצריך לשלם מס על רווחים היסטוריים".
אתה רציני?
"כן צריך לשלם מס-קנס של 2% או לחלק אותם. אפשר לחלק בהדרגה 5% בשנה ומשנה הבאה 6% מהיקף הרווחים. המדינה לא רוצה שיחזיקו רווחים אלא שיחלקו כדי לקבל את המס על הדיבידנד".
- רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-40 מיליארד שקל מעל היעד״
- מס על שכר דירה - "הגבייה שלנו עלתה ב-10%"; והאם מס רכוש יחזור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מס?
"זה 30%, ויש גם מס יסף של 3% ועל רווחים מסוימים עוד 2%".
המון. אין משהו לעשות?
"חילקנו בסוף 2024 כדי להימנע מעליית מס יסף, זוכר. פעלנו נכון, אבל עדיין יש רווחים לצרכי מס לפי המבחן של החוק שמחויבים במס. אני לא חושב שכדאי לשלם קנס של 2%, צריך לחלק דיבידנד של 5% מהרווחים".
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
