ספינה יבוא יצוא סחורות
צילום: Getty images Israel

הסחבת בנמלים: "העלות בשל עיכוב בפריקה ליבואן מתגלגלת לצרכנים"

כך אמר יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ ביטן בדיון שקיימה היום הוועדה. היבואנים מחו על הסחבת והפקקים בנמלים, כאשר לדבריהם כל יום עיכוב בפריקה גורם להם נזק של עשרות אלפי דולרים "נמל אשדוד פרק השנה חצי ממה שפרק ב-2018"; בנמל אשדוד דחו את הדברים וטענו שאין עיכוב בפריקת סחורה
נתנאל אריאל |

"כל עלות בשל עיכוב ליבואן מתגלגלת לצרכנים וצריך לפעול בכלל המישורים שעלו כאן כדי לייעל את הייבוא הימי ובכך לסייע להורדת יוקר המחיה. אמר ח"כ דוד ביטן, יו"ר וועדת הכלכלה, בדיון בכנסת על העיכובים בפריקת סחורה בנמלים, מה שגורם לפגיעה קשה ביבואנים, ובסוף מתגלגל גם ליוקר המחיה לצרכן הישראלי.  היבואנים טענו כי כל יום של עיכוב בפריקה גורר להם נזק של עשרות אלפי דולרים. כך למשל, שלום חתוקה, מנהל חברת שינטרקו טען כי "יש המתנות של 5-6 ימים לפריקה. אני מייבא אלפי מכולות בשנה ואני מרגיש את זה גם בכיס. לגבי תפזורות המצב הוא קטסטרופה. לא יתכן שבחודש ינואר אונייה של מוצרים תמתין 35 ימים לפריקה. זה 30,000 דולר ביום, זה יכול להגיע למיליון דולר שהציבור משלם".  לדבריו הצטרף גם איתי רון, יו"ר איגוד יבואני תבואות שאמר כי "בשנתיים האחרונות נמל אשדוד פרק חצי ממה שפרק ב-2018. גם הצפי שמוצג כאן למיליון ומאתיים אלף טון בשנה אינו גבוה. המדינה צריכה לייבא 5.5 מיליון טון גרעינים כדי להאכיל את האוכלוסייה בשנה". בנמל אשדוד דחו את הדברים וטענו שאין שום עיכובים. אלי בר יוסף, מנכ"ל בפועל של נמל אשדוד טען כי "אשדוד הוא מהיעילים בעולם בתחום המכולות. בכל העולם יש המתנות של עד חודש ואצלנו – בקושי משמרת המתנה. התורים הקשים היו במטען כללי. התלונות שהיו והיו מוצדקות הם של יבואני הגרעינים ולאחרונה השקענו 250 מיליון שקל בציוד שיאפשר לנו לפרוק גרעינים בצורה יעילה יותר והחודש הזה הוא חודש של מפנה משמעותי כשכבר מתחילת החודש פרקנו כבר 100,000 טון גרעינים. צווארי הבקבוק הגדולים ביותר זה המחסור במשאיות וימי הפטור שיבואן מקבל מהמדינה לאחסון ללא תשלום של הסחורות". ביטן בתגובה עקץ את הנמלים ואמר: "לא יתכן שהלקוח אומר שיש בעיה וכולכם אומרים שאין כזאת". ביטן הורה למנות יועץ מטעם הוועדה שייבחן את הצרכים לייעול הפריקה בנמל אשדוד. ביטן גם ביקש ממשרדי הממשלה לקבל צעדים נוספים שיאפשרו את פתיחת התחרות וייעול הייבוא בנמלים, בהם הסדרת מגבלת שעות העבודה לנהגי משאיות וחידוש הפעלת קו הרכבת מנמל אשדוד שהושבת לפני שנה וחצי, כמענה לבעיית שינוע הסחורות מהנמלים. ח"כ דן אילוז אמר "המסקנה שלי מהדיון היא שעשינו רפורמה של שוק חופשי ותחרות אבל אין שוק חופשי, יש עדיין שוק מתוכנן מאוד וזו לא תחרות אמיתית. החברות הפרטיות אומרות לנו שהן רוצות לפתור את הבעיות וכרגע הרגולציה לא מאפשרת להם את זה". זאב מנצור מנכ"ל חברת לוגיסטיקר: "אנחנו מתפעלים את המסוע והממגורה בנמל אשדוד מתחילת החודש. הם אינם מהווים צוואר בקבוק. בשלושת השבועות האלה הגענו לכל היותר ל-65% ניצול אחסנה והפעילות לא עצרה לרגע אחד. אפשר להכפיל את הכניסות בלי שינויים מאג'וריים בממגורה". גבי בן הרוש, מועצת המובילים והמסיעים טען שהבעיה נמצאת במקום אחר. לדבריו: "הנמלים עובדים 24 שעות ואנחנו נהגי המשאיות מורשים לעבוד 9 שעות בלבד. כרגע כדי להתמודד עם העומס הקיים אנחנו צריכים באופן מידי 2,000-2,500 נהגים נוספים ואין, משאיות עומדות ריקות. אנחנו מעסיקים נהגים בני 70-80 בגלל המצוקה ומשלמים על כך מחיר בתאונות.  20 שנה משרד התחבורה אומר שיתקן את זה וזה לא קורה. באירופה מותר 13 שעות עבודה אם יאפשרו זאת גם כאן זה יגדיל את התפוקה ב-10%." סיגלית בקראי, ייעוץ משפטי משרד התחבורה, השיבה: "אנחנו בוחנים במשך הרבה שנים את סוגיית שעות בעבודה והמנוחה של נהגי התובלה. אנחנו בשיח עם ארגוני הנהגים השונים כדי לעשות תיקון ותיאום, זה הליך ממושך כי יש כמה סוגים של נהגים ותחומים שונים". לגבי ביטול מגבלת הפתיחה של הרציפים הזמניים בנמלים חיפה ואשדוד אמרה ברקאי: "השטחים הנוספים היו אמורים להינתן בשלב מאוחר יותר כדי לייצר תחרות הדרגתית. שרי התחבורה והאוצר הסכימו לתת את השטח לפרק זמן של שנתיים לפרוק מטען כללי בשל צורך שעלה. ככל שחברה מבקשת לשנות את ההיתר שניתן לה היא מוזמנת לפנות לשרים בפניה מסודרת והשרים יבדקו אותה ויתנו תשובה. לשנות מחר בבוקר זה לא דבר שניתן לעשות*. צביקה שכטרמן, מנכ"ל מספנות ישראל ביקש לשחרר את המגבלות על הנמל: "במדינת ישראל פועלים כיום 6 נמלים מתוכם 5 פרטיים, התחרות בעיצומה ורק אנחנו מוגבלים ב-5% מכלל המטענים המיובאים בישראל, אנחנו מבקשים לאפשר תחרות פתוחה והוגנת". צביקה שפירא, משרד התחבורה השיב: "בימים אלה אנחנו בוחנים ביחד עם משרד האוצר שינוי של המגבלה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

בצלאל סמוטריץ
צילום: ועדת הכספים

סמוטריץ' מבטיח: "מחירי הדירות יירדו, המסים יירדו" - האם להאמין לו?

נכנסים לכלכלת בחירות; סמוטריץ' יודע שאם מחירי הדירות יעלו - הציבור יאשים אותו, ומכין פתרונות וגם - מה התוכנית של סמוטריץ' לשנה הבאה ועל הפטור ממס לעולים חדשים

רן קידר |

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הציג את עקרונות התקציב. הוא דוחף להורדת הריבית ובצדק; ומדבר על הורדת מסים והורדת מחירי הדירות. סמוטריץ' יודע שיש חשש גדול שמחירי הדירות יחזרו לעלות עם סיום תוכנית דירה בהנחה במתכונתה הנוכחית, והוא יודע שהוא זה שתוטל עליו האשמה בעליית מחירי הדירות, אז הוא מכין תוכנית (הרחבה: ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס?).

סמוטריץ' לא הציג תוכנית, אלא דיבר מלמעלה, בקווים כלליים. צריך לזכור שאנחנו בשנת בחירות, הבוחר הוא "המלך", הסיכוי שיפגעו בכיס שלו - נמוך. ירצו לתת לו תחושה טובה, תחושה של עושר. תחושה של ביטחון כלכלי.  בכנס של יועצי המס הוא אמר באופן ברור: "אל תקנו דירות, המחירים ימשיכו לרדת". 

סמוטריץ' טען כי שנת 2026 תהיה "גשר ממלחמה לצמיחה", עם תוספת משמעותית לביטחון, שצפויה לחרוג מ-100 מיליארד שקל, לצד ייצוב יחס החוב-תוצר. במרכז התוכנית: הורדת מס הכנסה על הכנסות מעבודה, שתעודד יציאה לעבודה והעלאת פריון. "זה יחזיר כסף לכיסי העובדים ויעזור למשק לצמוח", אמר, תוך הדגשה כי ההפחתה תתמקד במדרגות הנמוכות יותר כדי להגיע למעמד הביניים הרחב. נזכיר כי מדרגות המס הוקפאו השנה והמשמעות היא מיסוי גדול יותר. סמוטריץ' בעצם רמז על כוונה להסיר את ההקפאה בחלק מהמקומות. 

סמוטריץ' גם הבטיח הטבות מס משמעותיות לעולים חדשים: פטור ממס לא רק על הכנסות מחו"ל (כפי שקיים כיום למשך 10 שנים), אלא גם על הכנסות שיופקו בישראל עצמה. צעד כזה יכול להפוך את ישראל ליעד עלייה אטרקטיבי יותר, אבל השאלה היא למה לספק הטבה גדולה כל כך בשעה שאפשר להיטיב עם הציבור הישראלי עצמו. תושביך קודמים לעולים חדשים.  

החשש הוא שמהלכים אלו יובילו לעלייה בגירעון, אם כי חייבים להגיד שהגירעון בשליטה, ולמרות מלחמה של שנתיים ישראל התבררה כחזקה מאוד כלכלית. הפגיעה בנתונים הכלכליים היא לא אנושה כפי שיכול היה להיות. אין כלכלן אחד שחושב שהנתונים הכלכליים בהינתן השנתיים האחרונות, הם לא הפתעה לטובה. לכן, דווקא בהינתן הצמיחה של אחרי המלחמה כפי שצופים כלכלנים וגם בנק ישראל בתחזיות קדימה, עשויות לתמוך ולהשתלב בהורדת מסים.