משבר אקלים
צילום: משבר אקלים

איך העיריות נערכות למשבר האקלים?

בוועידת עכו לעירוניות שדנה במשבר האקלים, הציגו ראשי ערים רבים את אופן ההיערכות למשבר; העיריות מתכוננות באמצעות תכניות העוסקות בבנייה ירוקה, ניקוז מים ושבילי אופניים
סתיו קורן | (1)

במהלך וועידת עכו לעירוניות שדנה במשבר האקלים, הציגו ראשי ערים רבים את אופן ההיערכות למשבר. ראש עיריית דימונה, בני ביטון אמר כי "בזכות העובדה שכל מוסדות הציבור העירוניים מרושתים אנרגיה סולארית אנו חוסכים כיום בזכות זאת 3 מיליון שקלים בשנה. הקפיצה הזו תאפשר לנו להגדיל את הכנסותינו מארנונה מ-25 מיליון שקל ל-100 מיליון שקל תוך שנתיים.

יש לנו את החווה סולארית הכי גדולה במזרח התיכון. נתתי שטח גדול, שאני לא מקבל עליו הרבה ארנונה, אבל הבנתי שזה דבר שצריך להתבצע. אבל  לרשויות המקומיות אין את המשאבים ואין את הזמן לעשות את הקפיצה הזו , אני קורא למדינת ישראל לצבוע כספים ולהעביר לשלטון המקומי על מנת לקדם פרוקייטים של קיימות" אמר ביטון.

רפי סער ראש עיריית כפר סבא אמר: "מיד אחרי שנבחרתי, היה אירוע קשה מאוד של הצפה במתחמים מאוד גדולים בכ"ס וגיליתי ש"זה כבר ככה" כמה שנים. יצרתי תוכנית עצומה לניקוז, בהשקעה גדולה, מפעלי מים ענקיים, תוכנית חירום שהיתה הפעולה הראשונה שנקטתי בשנתיים הראשונות לאחר הבחרי. ואכן החורף שעבר, שהיה חורף קשה, הפך את כפר סבא לדוגמא לעבודות חכמות של ספיגת המים והחדרתם לאקוויפר.

הממשלה הקודמת החליטה להקים תחנת כוח מזהמת בפאתי כפר סבא. אירוע גדול שקידם משרד האנרגיה. אנו בשלטון המקומי מהווים את הזרוע המבצעת, העדכנית והמתקדמת, והמעבר לאנרגיה חלופית קורה, אבל אנו , הרשויות המקומיות באזור, נאלצנו להתארגן  למניעת היוזמה".

עינת קאליש ראש עיריית חיפה: "כל התכניות שלנו מוטות הולכי רגל, אופניים, מרחב ציבורי וטבע. מאז כניסתי לתפקיד כל התוכניות עברו מהפכה גדולה ואחרי 3 שנים של עבודה מאוד קשה רובן ככולן כבר באישור, אני משאירה שולחן עם תוכניות ל-10 שנים קדימה. עריית חיפה חתמה על אמנת פאריס ואנו עובדים על תוכנית להתמודדות עם משבר האקלים. תאגיד שקמונה הודיע שכל הבניה הציבורית שלנו תהייה בניה ירוקה שתעמוד בכל הדרישות. האתגר הגדול שלנו הוא עמידה מול שריפות, זו בעיה שחוזרת על עצמה לאחרונה הרבה ולאורך זמן".  

איתן בן עמי, מנהל הרשות לאיכות הסביבה בעיריית תל-אביב-יפו: "היום רוב התוכניות שאנחנו מוציאים לפועל הם דרום ומזרח העיר, שיותר חשופים לאיי חום. מי שמבקר בחוף הצוק בשנים האחרונות – לפעמים אין חוף. זה יוצר שורה של נזקים פיזיים וכלכליים. אנחנו פועלים ליצירת פרוייקטים מבוססי טבע, ולא עוד בטון. אי אפשר יהיה לבנות יותר חניונים תת קרקעיים שמגיעים לקו האפס, וזאת על מנת לאפשר לעצים במגרשים להישאר.יש הנחיה מפורשת. לא שותלים יותר מקלות, שותלים עץ, ומטפחים אותו במשך 3 שנים. אנחנו היום מפחיתים תקני חניה, עושים שבילי אופניים כמו שצריך ומקווים שב-2030 תהיה לנו עיר אחרת לגמרי עם המטרו ותקני החניה".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קישקוש האקלים - פשוט צריך תשתיות נורמליות (ל"ת)
    שמוליק 18/10/2021 14:11
    הגב לתגובה זו
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".