ישראל ביתנו פוצצה דיון על מע"מ 0% - נדחה עד להודעה חדשה

שר האוצר מנסה לשכנע את חברי הכנסת לתמוך בכל סעיפי התקציב לשנת 2015. ח"כ יעקב ליצמן: "עשיתם תרגיל - למה לעבוד עלינו?"
אבי שאולי | (6)

שר האוצר הגיע היום לוועדת הכספים של הכנסת בכדי לנסות לשכנע את חברי הכנסת לתמוך בתקציב לשנת 2015. מאחורי הקלעים הרבה מאבקים פוליטים שבמרכזם מלחמתו העיקשת של לפיד לאשר את חוק מע"מ 0% ויוזמות להקדמת הבחירות.

לפיד: "מע"מ 0% הוא רק מרכיב אחד בתוכנית כוללת להפחתת מחירי הדיור. אל תתנו יד לשום סחטנות פוליטית - הציבור מצפה מאיתנו לנהוג באחריות".

אמיר לוי הממונה על התקציבים באוצר: "ההי-טק הוא מנוע צמיחה בישראל, אך יש ירידה מדאיגה. סיבה ראשונה - האנג'לים נפגעים מהחקיקה ולכן נעביר תיקון בנושא; סיבה שניה - המדען הראשי - נשפר את העזרה שלו בתחום".

לפיד: "תקציב 2015 המונח לפניכם הוא קודם כל תקציב חברתי. תקציב שאין בו העלאת מיסים. תקציב שמאפשר לנו לעבוד בשביל האזרח. תקציב שמטפל בבעיות האמיתיות של מעמד הביניים ושל השכבות החלשות. דרך הצעת התקציב המונחת לפניכם נוכל לתת לילדים שלנו חינוך טוב יותר והזדמנויות שלא היו לנו. נוכל לתת להורים שלנו טיפול רפואי ואת האפשרות להזדקן בכבוד. נוכל לייצר עוד מקומות עבודה ועוד מנועי צמיחה. נוכל לספק בטחון לאזרחי ישראל מול מנהרות החמאס, מול טילי החיזבאללה, מול איומים רחוקים וקרובים".

ח"כ יעקב ליצמן ממפלגת יהדות התורה: "עשיתם תרגיל - לקחתם את כל חוקי ההסדרים והכנסתם לספר התקציב אז למה לעבוד עלינו?".

חברי מפלגת "ישראל ביתנו" עזבו את הדיון בוועדת הכספים כהתרסה נגד רפורמת הדגל של מפלגת יד עתיד - חוק מע"מ 0%.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי , הודיע כי בשל תחילת ישיבת הצגת התקציב על-ידי שר האוצר, הוא יחדש את הדיון ברביזיות על חוק מע"מ אפס על דירה ראשונה בימים הבאים. הודעה על מועד מדוייק תצא בהמשך.

ח"כ סתיו שפיר ממפלגת העבודה: "שר האוצר מזלזל בכנסת - הבאת את הצעת תקציב המדינה 7 שעות לפני ההצבעה בכנסת".

ח"כ ישראל אייכלר ממפלגת יהדות התורה: "יאיר לפיד סימן את החרדים כאויבי הציבור. אם האוצר יוריד את ידו ממנהל מקרקעי ישראל אפשר להוריד את המחירים".

ח"כ יאיר לפיד הבהיר לחברי הכנסת החרדים שיתעקש על הרחבת תחומי הלימוד שלהם ואמר כי "גם הרמב"ם היה רופא נעמוד על זה שתלמדו".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בא 17/11/2014 14:36
    הגב לתגובה זו
    בשבילם ,למה לעשות משהו ,או שישאלו מה עשיתם או שיבקשו ,חס וחלילה לעשות עוד , הם מצביעים בשבילם בגלל שהם רוסים .
  • 3.
    אלעד 17/11/2014 13:23
    הגב לתגובה זו
    אתמול שמעתי את יאיר בתשובה לשאלה במבט, מדוע הוא מתעקש על מע"מ 0 למרות שכל הכלכלנים חושבים שזו טעות .וענה יאיר: "כשחוזרים על שקר הרבה פעמים יש חשש שהוא יהפוך לאמת", זה לא טקסט של החרדים?!
  • מי משקר? בכירי הכלכלנים בישראל? הנגידה? (ל"ת)
    אין עתיד 17/11/2014 15:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לחברים שלו ושלך לפיד מגיע העלת שכר, זה טבעי לא? (ל"ת)
    k 17/11/2014 13:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ישראלי 17/11/2014 12:51
    הגב לתגובה זו
    רעשנית וסתומה.
  • סטודנט 17/11/2014 16:01
    הגב לתגובה זו
    מי שאין לו מה לומר לגופו של העניין, תוקף לגופו של אדם. אז מי סתום פה?
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.