מנכ"ל מרכז הדיור: "מבצעי הקבלנים כיום מגלמים הנחה של 2-5 אחוזים"
"קצב המכירות בפרויקטים חדשים עד 2 מיליון שקלים לדירה ,ירד לאחרונה לדירה או שתיים בחודש, לעומת פי שלושה ואף יותר לפני פרוץ המשבר", כך אמר אורי וייס, מנכ"ל מרכז הדיור הישראלי, בוועידת דיסקונט לעסקים של ענף הבנייה והנדל"ן. יחד עם זאת לדבריו הקבלנים לא חותכים מחירים אלא יוצאים במבצעים המגלמים הנחות בשיעור של 2% עד 5% בלבד.
ומה בכל זאת עושים הקבלנים כדי להתמודד עם הירידה המשמעתית בקצב המכירות? וייס מציין שהקבלנים מפנים יותר מאמצים לשיווק, הן באמצעות אנשי המכירות והן באמצעות השקעת סכומים גבוהים יותר בעיצוב דירה..כך למשל אם בעבר סכום ההשקעה בדירה לדוגמא עמד על 100 עד 120 אלף שקלים, הרי שכיום הנטייה להשקיע סכומים של 130 עד 150 אלף שקלים בעיצוב הדירה לדוגמא.
בנוסף לכך,השימוש בדירה לדוגמא ככלי שיווקי הולך ומתרחב גם לפרויקטים קטנים יחסית של 20 או 30 יחידות דיור במטרה לשפר את קצב המכירות מדובר למעשה בסוד גלוי בענף שיווק נדל"ן למגורים שבמקרים רבים לקוחות מגיעים לפרויקט, נהנים מחוויית הביקור במשרד המכירות ובדירה לדוגמא ורוכשים את הדירה לדוגמא על כל מרכיביה, לרבות כל תכולתה. במקרה זה מחיר הדירה תמיד יגלם פרמיה נאה על העיצוב.
לדברי וייס, הקבלנים כבר הבינו שהשקעה בדירה לדוגמא מחזירה את עצמה ואף מותירה אותם עם רווח של כ-20% עד 30% על ההשקעה בעיצוב הדירה. ההשפעה של דירה לדוגמא חזקה שבעתיים דווקא בפריפריה.
מנתוני מחלקת המחקר של מרכז הבנייה הישראלי עולה כי דירות לדוגמא מושקעות בפרויקטים הנבנים בפריפריה מהוות פקטור משמעותי מאוד במיצוב ובקצב המכירה של הפרויקט. כך למשל בפרויקט בנהריה נשארו 6 קוטג'ים אחרונים במיקום יחסית פחות טוב ובמחיר של כמיליון שקלים. הקבלן השקיע בריהוט הקוטג' לדוגמא ובעיצובו כ-100 אלף שקלים ומייד מכר אותו עם רווח של כ-30 אלף שקלים על ההשקעה בעיצוב.