קמפיינים התנדבותיים: הצד הטוב של משרדי הפרסום בארץ
ברוב חלקי השנה הפרסומות ומי שעומד מאחוריהם נותנים לנו את כל הסיבות לשנוא אותם - ובהרבה מקרים, לא שלא בצדק.
אנחנו כצרכנים עם קילומטרז' של צפייה בפרסומות כבר מבינים שהכל בסוף מכוון לשורה התחתונה שתגרום לנו להכניס את היד לכיס ולהוציא משם כסף לטובת המותג שראינו בעוד ברייק פרסומות בלתי פוסק בהישרדות.
הפעם, לשם שינוי בחרנו להראות לכם את עולם הפרסום מכיוון קצת שונה, יותר חיובי ופחות רווחי - מהכיוון שבו אנשי הפרסום שיודעים לשנות לכם את הדעה מפנים את היכולת הזו לנושאים חברתיים, סוציאליים, אנושיים - וכן, בהתנדבות מלאה. תתפלאו לדעת שהרשימה לא נגמרת.
אז כדי שתצאו (אולי) עם דעה קצת שונה ואולי מרוככת יותר על אותם משרדי פרסום שלמדתם לשנוא ערכנו עבורכם רשימה מייצגת (ולא מלאה) של משרדי הפרסום והקמפיינים ההתנדבותיים אליהם הם נרתמו.
הכי זכור, הכי כואב ועדיין לא נשלם
הקמפיין להשבת החיילים החטופים: אלדד רגב, אייל גולדווסר וגלעד שליט - מאחורי הקמפיין עומד משרד הפרסום שלמור-אבנון עמיחי ובעיקר שלוחת האינטרנט של המשרד - y&r אינטראקטיב, בראשות ערן גפן שגם אחראי ליוזמה הקריאיטיבית.
מה היה בו: הקמפיין הפרסומי להשבת חיילנו הוא אחד היותר מדהימים וזכורים שנעשו - למי שמתקשה לזכור, ביום אחד, בשעה מתואמת בין כל אתרי האינטרנט המובילים בישראל – הייתה הודעה שאמרה: The soldiers cannot be found – כך למשך כמה דקות. בהתחלה אולי קשה להבין בדיוק מה קורה, אבל ברגע שזה הובן - מתחילות הצמרמורות.
סטיבן הוקינג בשירות עמותת נגישות
קמפיין נגישות של משרד הפרסום גלר-נסיס: בגלר נסיס עומדים מאחורי בעלי המוגבלויות ותורמים מזמנם וכוחם למען הקהילה המאוד גדולה של מי שנעזר בכסא גלגלים ו/או אמצעים תומכים ומוגבל בצורה זו או אחרת.
מטרת הקמפיין ההתנדבותי היא בעצם להגביר את המודעות בקרב הציבור הרחב לקשיים הרבים והבלתי מתקבלים על הדעת בנגישות בסיסית של מי שנעזר בכיסאות גלגלים. לצורך הקמפיין גויס אף סטיבן הוקינג - הפרופסור לפיזיקה. הקמפיין למען נגישות היה אחד מאלה שעשו באזז תקשורתי במקומות נרחבים בעולם.
"ישראלי אמיתי לא משתמט" ועוד
יהושע TBWA - הקמפיין לטובת השירות בצה"ל - קמפיין, שהוא בין החדשים יותר, מחצי השנה האחרונה: "ישראלי אמיתי לא משתמט" – רמי יהושע ממשרד עומד מאחורי הקמפיין שמטרתו לעודד את השירות בצה"ל.
בגיתם BBDO עוזרים לאגודה למלחמה בסרטן ובין הקמפיינים שהרימו במשרד ניתן למצוא את הגברת המודעות למען הגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס. בנוסף, מטפלים עוד בגיתם בעמותת על"ם – עמותה לנוער במצב סיכון.
במק'אן אריקסון, כראוי למשרד הגדול בישראל, משתתפים גם הם בתרומה לקהילה - במשרד מעניקים שירותי פרסום לארגונים כגון; אלו"ט - אגודה לאומית לילדים אוטיסטים; ו-אחת מתשע - נשים למען נפגעות סרטן שד.
במשרד האינטראקטיב אידיאולוג'יק נעמדו בהתנדבות מאחורי שני גופים מאוד מוכרים לציבור הישראלי: האחד - ארגון זק"א, והשני: ארגון "לתת".
במשרד הפרסום אדלר-חומסקי חוברים לזקנים ותומכים בארגון "כן לזקן". שלוחת האינטראקטיב - גריי אינטראקטיב עשתה קמפיין בהתנדבות לארגון הסביבתי הירוק והבינלאומי גרינפיס.
בזרמון גולדמן - לא רק עושים פרסומות נוטפות סקס לפוקס אלא גם חוברים לארגונים כמו אל"י - האגודה להגנת הילד ומעניקים להם שירותי פרסום בהתנדבות.
וזאת רק רשימה חלקית

מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?
הטיסות, השכר, הסיכויים להפחתת ריבית אצלנו, והסיכויים להפחתת ריבית השבוע בארה"ב
ביום שני יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. למדד המחירים יש משמעות גדולה עלינו כצרכנים, כמשקיעים וכלווים. כשהמדד עולה המשמעות היא שהמחירים עולים, כשהמדד עולה ההשקעות שלנו שצמודות למדד עולות, אבל גם ההלוואות ומסלולי המשכנתא שלנו במסלול הצמוד, מתייקרים. למדד יש גם השפעה גדולה על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב עלול להביא לדחייה של הורדת הריבית, אם כי, הפעם סיכוי גבוה שהריבית תרד במפגש הבא בסוף החודש וזאת מכיוון שהפד בישיבתו ביום רביעי הקרוב צפוי להוריד את הריבית.
בנק ישראל ירגיש הרבה יותר בטוח להוריד ריבית אחרי שהקולגה ג'רום פאוול יוריד ראשון. אבל בעוד שההימורים בארה"ב הם מעל 95% להורדת ריבית, אצלנו יש שאלה גדולה בקשר למלחמה. הנגיד כבר התבטא בעבר על אי הוודאות שנגרמת כתוצאה מהמלחמה ולמרות שמבחינת הנתונים הכלכליים אין שום סיבה שלא להוריד ריבית. אפילו הגירעון בשיעור של 4.7% יחסית טוב, הנגיד מתלבט.
הריבית הגבוהה היא בראש וראשונה כדי לרסן את האינפלציה. האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית?
מדד המחירים באוגוסט - עלייה של 0.7%-0.5%
יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר סבור שהמדד באוגוסט עלה ב-0.7% - "מחירי הדלקים עלו ב- 1.2% תחילת ספטמבר, אך מחירי הנפט בעולם ירדו ב- 3% בשל הציפייה לגידול בתפוקת הנפט על ידי קרטל הנפט ואינדיקטורים חלשים לגבי הפעילות בארה"ב.
- ה-CPI של אוגוסט: הקריאה השנתית תואמת לצפי, אבל הקצב החודשי מפתיע ללמעלה
- בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"השקל התייצב יחסית אחרי התחזקות במהלך החודש. לא צפויה העלאת מחירים במגזר החינוך על רקע הקפאת השכר. מסתמנת האצת מסוימת בשכר בסקטור העסקי בחודש יולי . מספר היוצאים לחו"ל באוגוסט חזר לרמה של חודש מאי. ריבוי הטיסות צפוי לתרום לירידות מחירים בחודש ספטמבר לאחר עלייה עונתיות חדה באוגוסט. תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 0.7% באוגוסט, -0.3% בספטמבר, 0.5% באוקטובר ו- 2.1% שנה קדימה".

בנק ישראל: פחות מעשירית מהכסף השוכב בעו"ש מקבל ריבית
הממוצעים שפרסם בנק ישראל משקפים פערים חדים בין הריביות שהציבור מקבל לבין אלה שהוא משלם: 1.1% על עו"ש בזכות מול 12.1% על חובה, פערים גדולים בין הריבית על הפיקדונות והריבית על ההלוואות, ובנוסף גם פערים של עשרות אחוזים בריביות אשראי בין גופים שונים
הצרכן הישראלי מחכה בכליון עיניים להורדת הריבית, שלא ירדה מינואר 2024, ובנתיים, עד ההודעה הבאה של הנגיד, בנק ישראל פירסם את נתוני הריביות במשק, שמראים בבירור כיצד רוב הציבור מאבד את כספו לאור שיעורי הריבית הגבוהים.
נתחיל בעובר ושב, שבו סך יתרת משקי הבית היא 232 מיליארד שקל. מתוך הסכום הזה 8.4% בלבד נושא ריבית, וגם זו נמוכה, היות והממוצע עומד על 1.1% בלבד. אם נשווה את הריבית לעובר ושב בחובה, נראה תמונה הפוכה עם ריבית ממוצעת של 12.1%. זהו הפרש של יותר מפי 10. מבחינת הריבית שתקבלו על יתרת עו"ש, בנק מסד מוביל עם 3.2%, לאומי ויהב עם 2% ואילו בבנק הפועלים יתנו לכם 0.2% בלבד על יתרת העו"ש. אם נסתכל על הריבית על עו"ש בחובה, לקוחות בנק לאומי ישלמו את שיעור הריבית הגבוה ביותר, 13.6%, ואחריהם גם לקוחות של בנק הפועלים ישלמו שיעור גבוה של 12.9%, דיסקונט עם 11.3% ומזרחי עם 10.1%. הבנק הזול ביותר בתחום הוא יהב, עם 9.10% בלבד.
הריבית גבוהה, אבל לא בפיקדונות
מבט על נתוני הריבית בהלוואות מראה פער עצום בין הממוצעים, היות והלוואה חוץ בנקאית אצל כאל תגבה מכם ריבית ממוצעת של כ-11.3%, בעוד שאם תעשו זאת בבנק הדיגיטלי, וואן זירו, תיגבה מכם את הריבית הממוצעת הנמוכה ביותר, 6.9%, אך היקף ההלוואות שלו נמוך במיוחד. בבנקים הקטנים יותר תקבלו הלוואות בתנאים טובים ביותר, כשבנק מסד ויהב עם כ-7.9% ו-8.1%, בהתאמה. מבין הבנקים הגדולים, ממוצע ההלוואות של דיסקונט הוא הנמוך ביותר, עם 8.4% ואילו מזרחי עם הממוצע הגבוה ביותר, כ-9.5%, כך שגם בקרב הבנקים הגדולים ישנו הפרש לא קטן בכלל. מבחינת הלוואות אצל גופים חוץ בנקאיים, אצל מקס וישראכרט ההלוואה תהיה בריבית גבוהה של 10% וכ-10.7%, בהתאמה. במילים אחרות, הפערים מראים כי לקוח עלול לשלם פי 2 ריבית, בהתאם לבחירתו בגוף הפיננסי. ממוצע הריבית על ההלוואות עומד על כ-9.2%. סך ההלוואות שניתנו באוגוסט הוא 4.97 מיליארד שקל.
אם נסתכל על פיזור הריביות להלוואות נראה נתון בולט נוסף, שמראה פערים גדולים בין לקוחות אותו הגוף. בכאל, למשל, הריבית הממוצעת היא 11.3%, אך לקוחות מסוימים חווים ריביות של עד 16.7%. במרכנתיל, הטווח נע בין 6.4% ל־15.5%, ובהפועלים מ־6.6% ועד 14.7%. וכך, במקרים פרטניים שבהם הלקוחות הם בעלי פרופיל סיכון גבוה הריבית תהיה גבוהה דרמטית מלקוחות "טובים".
- בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
- סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך הפיקדונות של משקי הבית עמד על כ-39.6 מיליארד ש"ח, והחריג הוא הבנק הדיגיטלי One Zero, שמציע ריבית קבועה של 5% בפיקדון לשנה, בעוד שהממוצע על הריבית הקבועה בפקדונות לשנה עומד על 4.2% והבנקים הגדולים ברובם נותנים תשואות נמוכות יותר, כשלאומי הוא היחיד מהבנקים הגדולים שנמצא מעל הממוצע, עם ריבית קבועה של כ-4.3%. את הריבית הקבועה הנמוכה ביותר מבין הבנקים הגדולים תקבלו בבנק הפועלים, עם 4.08% בלבד, ואילו בבנקים הקטנים המצב אף פחות טוב, כשבבנק מסד תקבלו 3.69% בלבד. וכך, גם כשמדובר בפיקדון שנתי, אנחנו רואים שרובה המוחלט של המערכת נותנת שיעור נמוך יותר מריבית הבסיס של בנק ישראל.