הכלכלנים בארה"ב: "ששת החודשים הקרובים יהיו קשים - ברננקי יפחית את הריבית שוב"

הרקע להערכות נובע מהצפי לחולשה ניכרת בצריכה הפרטית שמונה כשני שליש מהכלכלה. הכלכלנים שהשתתפו בסקר שערכה סוכנות הידיעות בלומברג טוענים עוד שהמיתון הוא כבר יותר מסתם הימור - הפחיתו את תחזית הצמיחה לרבעון הראשון של השנה ל-0.5% בלבד
שהם לוי |

המיתון בארה"ב הופך להיות יותר מסתם הימור, לנוכח נתוני המשרות הגרועים ומגמת ההיפוך בשוק המגורים, שמסכנים את ההתרחבות הארוכה ביותר בצריכה הפרטית אי-פעם. זאת על פי הממצאים שעולים מסקר שערכה סוכנות הידיעות בלומברג.

הכלכלה הגדולה בעולם, צפויה לצמוח בקצב של 0.5% ברבעון הראשון של השנה – מתחיל בינואר ומסתיים במרץ. בהסתמך על הממצאים בסקר, חוזים הכלכלנים כי החודשים הקרובים יהיו החלשים ביותר מאז המיתון האחרון בשנת 2001, כך מעריכים 62 נסקרים.

יושב הראש של הפדרל ריזרב, בן ברננקי, צפוי להוריד את שיעורי ההיוון בלפחות 0.5% עד ליוני, ובכך כנראה יצור את ההקלה המוניטרית המהירה ביותר מאז 1990, כך מראה הסקר. באשר לסיכויים למיתון, חלה קפיצה של 40% בסקר לחודש ינואר, או אחד מכל שני כלכלנים מעריך כי הכלכלה תדרדר למיתון.

"אנו עדים להאטה משמעותית בצריכה," אומר Kurt Karl, כלכלן ראשי ב- Swiss Re שבניו-יורק, שהיא גם חברת ביטוח המשנה הגדולה בעולם. "אנחנו בתוך, או על סף המיתון. ה'פד' יוסיף להפחית את שיעורי הריבית בכדי לסייע לכלכלה, או ליצור מצב שבו הנפילה תהיה קצרה וחלקה", הוסיף קארל.

בתוך כך, הפחיתו הכלכלנים שהשתתפו בסקר את ציפיותיהם לגבי הצמיחה בשנת 2008 כולה ל-1.7%, התחזית הנמוכה ביותר מזה שש שנים. כמו כן, הורידו הכלכלנים את צפי הצמיחה לגבי הרבעון השני ל-1% בלבד, לעומת 1.8% בחודש שעבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-100 מיליארד שקל מעל היעד״

בוועידת עיר הנדל״ן באילת הציג שי אהרונוביץ תמונה אופטימית של גביית המסים לשנה, דיבר על העלייה במיסוי נדל״ן, הסביר את כיוון מס הרכוש והתייחס לחובת הדיווח על שכר דירה ולמצב מדרגות המס

ליאור דנקנר |

ועידת מרכז הבנייה הישראלי באילת, שנפתחה אתמול (שלישי), הציג מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ נתוני גבייה גבוהים לשנה ואמר כי המדינה צפויה לסיים אותה ברמה משמעותית מעל היעד שנקבע בתחילתה.

אהרונוביץ אמר כי היעד לשנה עמד על גבייה של 460 עד 462 מיליארד שקל, אך עד סוף נובמבר נגבו כבר כ-466 מיליארד שקל. לדבריו, לאחר ניכוי רכיבים טכניים שמתבצעים בדרך כלל לקראת סוף השנה, ההערכה היא שהמדינה תסיים את 2025 עם כ-100.5 מיליארד שקל מעבר ליעד.

הנתונים האלה מתחברים לתמונה הפיסקלית הרחבה שפורסמה בימים האחרונים על ידי החשב הכללי. לפי האומדן המעודכן, הגירעון ב-12 החודשים האחרונים ירד ל-4.5% מהתוצר לעומת 4.9% בסוף אוקטובר, בין היתר בזכות עלייה של יותר מ-15% בהכנסות המדינה ובכ-15.6% בהכנסות ממסים מתחילת השנה. 

הקפיצה בגביית המסים שאהרונוביץ מציג באה לידי ביטוי גם ברמת המאקרו, בצמצום הגירעון - בשביל תמונה יותר מעמיקה על התכווצות הגרעון: הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%


נדלן חלש בחלק מהשוק אבל קפיצה בעסקאות מסחריות

לדברי אהרונוביץ, גם שוק הנדלן תרם לעלייה בהכנסות, אף שבחלק מסגמנטי המגורים נרשמה חולשה. הוא אמר כי בזכות כמה עסקאות מסחריות גדולות צפויה גביית המסים מהענף להגיע השנה לרמה של 18 עד 19 מיליארד שקל, לעומת כ-15 מיליארד שקל בלבד בשנה שעברה. לדבריו, מדובר בעלייה הן במס רכישה והן במס שבח.

מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שש תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג


כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 


זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:

לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.


אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.