שוק המטבעות: עוד ניצחון לאירופאים על הדולר!

השבוע לאחר מאבקי כוחות הוכרע הקרב לטובת האירופאים ואלה חזרו למגמת העלייה בעוצמות חדשות ומומנטום רב שמבטיח רמות גבוהות גם בעתיד הקרוב
רובי סלם |

"לפני כיומיים זיהינו בצמדים נר אדום גדול אשר מוגדר כ Bearish Engulfing.

המאפיין יום זה הוא שבתחילת היום קובע המטבע שיא חדש אך במשך היום נחלש מאוד, מכסה את כל טווח המסחר של היום הקודם ואף סוגר מתחת לנמוך של היום הקודם. נר זה הינו איתות אזהרה חמור המצריך נקיטת פעולה דחופה. סוחרים המחזיקים בפוזיציות לונג על האירו מומלץ שיצמידו את הסטופ לוס לרמת ה -1.4110."

בשבוע בעבר המלצנו על ניהול נכון של פוזיציות לונג על השטרלינג האנגלי והאירו האירופאי וכמו כן ציינו שתי רמות למקום הסטופ לוס בכל אחד מהצמדים. למען ההגינות נציין שבשטרלינג המחיר אכן ירד עד הנקודה לקטיעת הפסד 2.0430 ואז זינק מעלה ולכן נמתין בסבלנות לנקודת הכניסה הבאה. אולם נקודת הכניסה עמדה על 2.0250 ו 2.0350 ולכן הטרייד הסתיים ברווח בכל מקרה. לעומת זאת המטבע האירופאי החזיק מעמד בצורה מרשימה ולא הגיע לנקודת בלימת ההפסד ולכן כדאי להמשיך להחזיק בו לפחות עד יעד מחירים של 1.48.

מבחינת נתונים כלכליים חשובים היום עמוס במיוחד וסביר והמסחר יהיה תנודתי ועצבני אשר יצריך מעקב בארבע עיניים. החל משעה 14:30 ועד שעה 20:15 שעון ישראל צפויים להתפרסם בארה"ב מבול נתונים חשובים אשר ישפיעו על הדולר האמריקאי ועל הבורסות בעולם. הנתון הראשון הינו התמ"ג אשר מוגדר כמדד המקיף ביותר להערכת הפעילות הכלכלית. המדד מתפרסם בכל רבעון במונחים שנתיים והוא משקף את סך התפוקה הכלכלית. התוצאות עשויות להיות תנדותיות ולהשתנות מחודש לחודש, בעיקר בשל משתני המלאים והיצוא נטו.

נתוני המכירות הסופיים (ללא מלאים) עשויים לסייע בזיהוי מגמות צמיחה מאחר והמלאים מייצגים סחורות שלא נמכרו ומלאים גבוהים עלולים להעלות את התמ"ג אך תוך כדי כך לסמן חולשה ולא עוצמה. הצפי עומד על 3% ביחס ל 3.8% ברבעון הקודם דבר המעיד על האטה בכלכלה ותומך בהיחלשות הדולר והורדת הריבית.

בהמשך צפוי להתפרסם מדד מנהלי הרכש של שיקגו. קיימים מספר סקרים אזוריים בארה"ב. הסקרים מתפרסמים ע"י הבנק המרכזי באזור או ע"י מכון מנהלי הרכש המקומי והם מתמקדים בעיקר בפעילות המגזר היצרני. חשיבותם של סקרים אלו נגזרת מראשוניותם (מועד הפרסום) ומחשיבות האזור הנסקר. באמצעות הסקרים האזוריים בעיקר באמצעות סקר פילדלפיה וסקר שיקגו ניתן לחזות את מדד מנהלי הרכש הארצי אשר מצביע על מגמות בכלכלה-החלשות או התחזקות. גם במקרה הנוכחי הצפי רע לדולר ועומד על 53 ביחס לפרסום הקודם שעמד על 54.2.

ולסיום ב-20:15 שעון ישראל צפוי הנגיד האמריקאי להודיע על החלטתו בנושא הריבית. יש לציין שהצפי הוא להורדה של רבע אחוז מרמת 4.75% לרמת 4.5%.

חשוב לזכור שהורדת ריבית שלילית למטבע המקומי וחיובית לבורסה אולם כדאי מאוד לעקוב ולבחון מה מתפרסם בפועל וכיצד מגיב השוק לנתונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".