משפט: בעל חויב במזונות לאשה לאחר התרת הנישואין

פסיקה תקדימית: בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב חייב בעל בתשלום מזונות האשה במשך 5 השנים לאחר התרת נישואיהם, כ"תקופת הסתגלות". יצויין כי הלכה זו יכולה לחול רק על בני זוג הנשואים בנשואים אזרחיים או הידועים בציבור
סיגל ברנע |

התובעת והנתבע הנם יהודים, תושבי ישראל ואזרחיה, וכשרים להינשא כדת משה וישראל. הם נישאו זל"ז בנישואין אזרחיים בקפריסין בשנת 1987. לאחר שובם ארצה, הם נרשמו במשרד הפנים כנשואים עפ"י תעודת הנישואין הקפריסאית, ובנוסף נישאו בארץ בטקס קידושין פרטי ע"י רב רפורמי.

בשנת 2000, הגישה התובעת תביעת מזונות לה ולבתה הקטינה. הנתבע חויב במזונות הקטינה בסך 2,500 ש"ח ובמזונות התובעת בסך 5,000 ש"ח לחודש עד ליום 12.2.03 – היום בו הצהיר ביה"ד הרבני, כי הצדדים אינם נשואים זל"ז כדת משה וישראל.

הצדדים ערערו על פסה"ד המקורי למזונות, וניתן פסה"ד בערעור. התיק הוחזר לבית המשפט לענייני משפחה לקביעת משך תוקפו של החיוב במזונות האשה. כנגד ההחלטה בבית הדין הרבני הגישה התובעת עתירה לבג"ץ. החלטה זו כונתה ע"י בית המשפט בשם "הלכת פלונית".

לטענת התובעת, עפ"י הלכת פלונית, הפרמטר לקביעת מועד סיום החבות במזונות אינו מועד "יבש" של פרידה או גירושין או התרת נישואין, אלא פרמטר של "יכולת" מצד אחד ו"נזקקות" מצד שני.

בית המשפט קבע כי על פי ההלכה הפסוקה, חובת המזונות תחול גם לאחר פרידת הצדדים, וזאת גם אם אין הסכם מפורש ביניהם "ובלבד שהדבר נדרש על-פי היושר וההגינות ותחושת הצדק..." קביעה זו יפה, לא רק בין ידועים בציבור, אלא גם בין בני זוג שנישאו בנישואים אזרחיים.

בפרשת פלונית, פתח ביהמ"ש העליון לרווחה את השער לעילה חדשה (שניצניה אמנם הנצו קודם לכן) והיא עילת המזונות ה"אזרחיים". אין מחלוקת בין הצדדים בדבר חובת תשלום מזונות לתובעת עד למועד בו הותרו הנישואין. השאלה היא האם יש לחייב את הנתבע בתשלום מזונות לתובעת ממועד התרת הנישואין והלאה, ועד מתי.

יודגש, כי פיתוח הזכות למזונות "אזרחיים" מיועד (על פי פרשת פלונית) אך ורק לאותם זוגות לגביהם לא נוצר סטטוס של נישואין על פי המשפט העברי.

מהמסכת העובדתית במקרה הנדון, עולה כי הצדדים חיו כנשואים פרק זמן לא מבוטל של 13 שנים. התובע עבד כעצמאי והכנסתו עמדה אז, ע"ס 58,200 ש"ח לחודש. התובעת לא פיתחה קריירה משל עצמה, ועבדה אך ורק כמזכירה במשרדו של הנתבע. הנתבע זן את התובעת במהלך כל חייהם המשותפים וסיפק לה רמת חיים גבוהה. הסכסוך בין הצדדים פרץ כתוצאה מקשרים שקשר הנתבע עם אשה אחרת.

חייהם המשותפים של הצדדים יצרו מצב עובדתי של תלות כלכלית ברורה של התובעת בנתבע. במהלך החיים המשותפים, התובעת לא פיתחה כל עצמאות כלכלית, וסמכה לחלוטין על כלכלתו של הנתבע. גם אם יכלה התובעת לפתח את כישוריה לאחר שנישאה, הרי שוויתרה על כך, ובחרה לסייע לנתבע, ולעבוד כמזכירה במשרדו.

התוצאה היא, כי יש מקום לפסיקת מזונות לתובעת גם לאחר התרת הנישואים, לתקופת מה, לצורך שיקומה.

בנסיבות אלה, הוערכה תקופת השיקום של התובעת, במהלכה על הנתבע לשאת במזונותיה, תארך לא פחות מחמש שנים. נקבע כי הנתבע ישלם עבור מזונות התובעת סך של 5,000 ש"ח לחודש למשך 5 שנים, בנוסף למזונות עבור הקטינה בסך 2,500 ש"ח לחודש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.