מופז: "החלטת האוצר להעלות את שווי הרכב – צולעת"

"התחבורה הציבורית אינה ערוכה לספק פתרון מלא לעובדים שיחזירו רכבי ליסינג ואינה ערוכה עדיין להוביל כמות גדולה של אנשים ממקום למקום ביעילות, במהירות בנוחות ובמחיר נמוך; יש לחשוב פעמיים לפני שמטילים מס נוסף על מעמד הביניים"
סיון איזסקו |

רשימת המתנגדים לכוונה להעלות את שווי הרכב, במתכונתה הנוכחית, מתרחבת היום וכוללת גם את שר התחבורה שאול מופז אשר הודיע על כך לפורום ה-CFO המוביל את המאבק בהעלאת שווי הרכב.

מופז תוקף את כוונת האוצר להעלות את שווי הרכב ואת המלצות הוועדה שהקים משרד האוצר לבחון את העלאת שווי הרכב. את המלצות הוועדה הגדיר שר התחבורה כ"לוקות בחסר" ואת כוונת האוצר להעלות את שווי הרכב הגדיר השר כ"החלטה צולעת". לדבריו, על משרד האוצר לחשוב פעמיים לפני קבלת החלטה בנושא.

עיקר טענותיו של מופז מופנות להתעלמותו המוחלטת של משרד האוצר מכך שהתחבורה הציבורית בארץ אינה ערוכה לתת מענה לעובדים שיחליטו להחזיר רכבים ועל הפגיעה במעמד הביניים הנושא במירב הנטל הכלכלי.

לטענת מופז "העלאת שווי השימוש ברכב נשענת על שני רגליים - האחת כלכלית-מיסויית והשניה תחבורתית. נראה כי בעוד הצד הכלכלי נבחן ונבדק, ההשלכות התחבורתיות לא זכו להתייחסות הולמת. על כן אני סבור שהחלטת משרד האוצר הינה צולעת ויש לבחון שנית אותה ואת השלכותיה".

לדברי מופז הוא הבהיר לראש הממשלה ולשר האוצר כי התחבורה הציבורית אינה ערוכה לקלוט תוספת גדולה של משתמשים: "התחבורה הציבורית אינה יכולה עדיין להוביל כמות גדולה של אנשים ממקום למקום ביעילות, במהירות בנוחות ובמחיר נמוך. הדבר נובע מפער של שנים בפיתוח התחבורה הציבורית לסוגיה. איננו שוקטים על השמרים ואנו ממשיכים לפתח כל העת את התחבורה הציבורית אך נראה כי המהלכים לשיפור מערכי התחבורה הציבורית בישראל ימשכו זמן רב. המלאכה רבה ובסיומה אני תקווה כי נזכה לראות מערכת שפועלת באינטגרציה תחבורתית, ותספק לכל אחד את היכולת להגיע לכל מקום במהירות, בנוחות ובכדאיות. עד שחזון זה ירקום עור וגידים, אין מקום לדעתי להתבסס על תחבורה ציבורית כמערכת שמסוגלת לספק מענה מלא לסוגיות התחבורה" לדברי מופז, היינו יכולים לחשוב כי הרפורמה ברכבי הליסינג תפחית את מספר הרכבים בכבישים ותעודד שימוש בתחבורה ציבורית. "לצערי, תרחיש זה לא יקרה, וזאת עקב רמת התחבורה הציבורית הקיימת היום בישראל".

"המדינה אינה ערוכה להשלכות התחבורתיות של העלאת שווי רכב"

לדברי מופז להעלאת שווי רכב ישנן השלכות גם על גיל הרכבים שינועו בכבישים, בטיחותם וזיהום האוויר להם הם גורמים: " מנתונים שהובאו בפני, מצבת הרכבים על הכבישים לא תשוב להיות כשהיתה. בעקבות העלאת שווי השימוש, יוותרו עובדים רבים על קבלת רכב ממקום העבודה שלהם ויעברו לרכבים ישנים יותר. המעבר לרכבים ישנים מנוגד למגמה הכללית בעולם ובמדינת ישראל להצערת גיל הרכב. הרכבים הישנים אינם מצוידים באביזרי בטיחות כמו הרכבים החדשים ובכך חושפים הנהגים את עצמם לפגיעות קשות יותר במקרה של תאונה. רמת זיהום האוויר תעלה עקב השימוש ברכבים ישנים. בנוסף, המיסוי של מדינת ישראל מיבוא רכבים חדשים יפגע" אומר מופז. לדבריו, "הצד המיסויי של המלצת משרד האוצר יכול להבחן על ידי כלכלנים שיצדדו בה או יתנגדו לה, דבר שאינו בתחומי האחריות שלי, עם זאת אני סבור שאין הלימה בין התוצאות האפשריות של המהלך המתוכנן לבין ההיערכות של מדינת ישראל להשלכות של העלאת שווי השימוש מבחינת התחבורה. הן מבחינת ההשפעות על מצב הרכבים, גילם ובטיחותם, והן מבחינת עידוד השימוש בתחבורה ציבורית".

"יש לקחת בחשבון את העלות הכלכלית של תאונות הדרכים שיגרמו כתוצאה מהרכבים הישנים"

לדברי מופז, חשוב לציין עוד נתון חשוב שבדרך כלל אין מדברים עליו, אך בשיח של התועלות שמקיים משרד האוצר, יש לתת לו דגש - תאונות הדרכים. "לצערי, תאומות הדרכים אינן רק עניין של שכול, סבל ואובדן, תאונות הדרכים גורמות נזק כלכלי כבד על כלכלת אזרחי מדינת ישראל ומוסדותיה. שיקול זה צריך גם הוא להשפיע במסגרת הנגזרות של העלאת שווי השימוש של הרכב ו"הזקנת" גיל הרכבים על הכבישים" אומר שר התחבורה.

"וועדת הכספים צריכה להחליט האם היא מעוניינת לפגוע במעמד הביניים"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI
מדד המחירים

מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?

הטיסות, השכר, הסיכויים להפחתת ריבית אצלנו, והסיכויים להפחתת ריבית השבוע בארה"ב

תמיר חכמוף |

ביום שני יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. למדד המחירים יש משמעות גדולה עלינו כצרכנים, כמשקיעים וכלווים. כשהמדד עולה המשמעות היא שהמחירים עולים, כשהמדד עולה ההשקעות שלנו שצמודות למדד עולות, אבל גם ההלוואות ומסלולי המשכנתא שלנו במסלול הצמוד, מתייקרים. למדד יש גם השפעה גדולה על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב עלול להביא לדחייה של הורדת הריבית, אם כי, הפעם סיכוי גבוה שהריבית תרד במפגש הבא בסוף החודש וזאת מכיוון שהפד בישיבתו ביום רביעי הקרוב צפוי להוריד את הריבית.

בנק ישראל ירגיש הרבה יותר בטוח להוריד ריבית אחרי שהקולגה ג'רום פאוול יוריד ראשון. אבל בעוד שההימורים בארה"ב הם מעל 95% להורדת ריבית, אצלנו יש שאלה גדולה בקשר למלחמה. הנגיד כבר התבטא בעבר על אי הוודאות שנגרמת כתוצאה מהמלחמה ולמרות שמבחינת הנתונים הכלכליים אין שום סיבה שלא להוריד ריבית. אפילו הגירעון בשיעור של 4.7% יחסית טוב, הנגיד מתלבט.    

הריבית הגבוהה היא בראש וראשונה כדי לרסן את האינפלציה. האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית? 

מדד המחירים באוגוסט - עלייה של 0.7%-0.5%

יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר סבור שהמדד באוגוסט עלה ב-0.7% - "מחירי הדלקים עלו ב- 1.2% תחילת ספטמבר, אך מחירי הנפט בעולם ירדו ב- 3% בשל הציפייה לגידול בתפוקת הנפט על ידי קרטל הנפט ואינדיקטורים חלשים לגבי הפעילות בארה"ב. 

"השקל התייצב יחסית אחרי התחזקות במהלך החודש.  לא צפויה העלאת מחירים במגזר החינוך על רקע הקפאת השכר. מסתמנת האצת מסוימת בשכר בסקטור העסקי בחודש יולי . מספר היוצאים לחו"ל באוגוסט חזר לרמה של חודש מאי. ריבוי הטיסות צפוי לתרום לירידות מחירים בחודש ספטמבר לאחר עלייה עונתיות חדה באוגוסט. תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 0.7% באוגוסט, -0.3% בספטמבר, 0.5% באוקטובר ו- 2.1% שנה קדימה".


סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר

השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סטיב ויטקוף

סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר

ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.

הצצה לנכסים של ויטקוף

לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.

המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.

World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ

ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.

לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.