זליכה: על המדינה לתקן עיוותים שיצרה במע' הבנקאות

ירון זליכה בוועדה הפרלמנטרית לעמלות הבנקים: המדינה יצרה עיוותים בשירותים הבנקאיים והיא זו שצריכה לפתור אותם. הציבור שבוי של הבנקים הגדולים ולכן יש לעודד את כניסת בנק הדואר לתחרות הבנקאית
מעריב NRG |

"הבנקאות בישראל ריכוזית מאוד למשקי הבית לעומת המגזר העסקי- בו קיימת תחרות אפקטיבית, ופוגעת בעיקר בשכות החלשות", כך ציין היום (ד') החשב הכללי ירון זליכה, בוועדת החקירה הפרלמנטרית של עמלות הבנקים. "המדינה יצרה את העיווותים בשירותים הבנקאים והיא זו שצריכה לפתור אותם היום".

ידין ענתבי, המפקח על הביטוח בשוק ההון טען אף הוא כי "שוק הבנקאות בישראל מתקיים באופן מעורפל למדי, והנתונים מראים שבין השנים 1998-2006 חלה עלייה של 10% בחוסר התחרותיות בבנקים בישראל". ענתבי הוסיף, כי "המדינה נרדמה בשמירה ועליה לתקן את המצב, כדי שבעוד 8 שנים לא נעמוד בפני מצב גרוע יותר".

בהקשר זה אמר החשב הכללי זליכה, כי התחרות בתחום הפרטי הינה עלובה ונובעת לא כתוצאה ממספר ממספר הבנקים המתחרים - אלא בכך שאין ביניהם תחרות אמיתית. שני הבנקים הגדולים שולטים כיום במשקי הבית, והציבור הוא שבוי שלהם. זליכה הוסיף, כי על פי נתוני בנק ישראל - ישראל הינה בשליש התחתון בנושא התחרותיות בשוק הבנקאות בעולם.

"יש לעודד את כניסת בנק הדואר לתחרות הבנקאית בישראל כבר במהלך השנה הקרובה - דבר שעשוי להגביר את התחרות בין כל הבנקים בעשרות אחוזים", אמר זליכה. לדבריו, ועדה בראשותו בודקת כבר משנת 2005 כיצד ניתן ליצור מערך שירותים פיננסים בבנק הדואר בדומה למדינות אחרות באירופה כגון גרמניה, הולנד ואיטליה – שבנקי הדואר בהן הם מהמובילים באירופה. בנק דואר המורחב, יהיה לדברי זליכה נגיש לפריפריה ויספק לציבור שירותים בסיסיים כגון: כספומטים, אג"ח, פוליסות ביטוח, ריבית על פקדונות ואשראי.

בהתייחסו לענף כרטיסי האשראי בישראל המליץ זליכה לחוקק חוק חדש שיאפשר לצרכנים לקבל כרטיסי אשראי חוץ בנקאיים כנהוג למשל בארה"ב, כיוון שהמצב היום פוגע באזרחים ובעיקר בשכבות הבינוניות-חלשות.

זליכה טען בנוסף שיש להפסיק מיידית את העובדה ש-140 אלף עובדי המדינה וגימלאיה הם "שבויים של בנק יהב, שהוא שלוחה של בנק הפועלים", וכן קרא לפתיחת התחרות ולשקיפות המהלכים הבנקאיים.

כמו כן, אמר זליכה בוועדה כי קיבל את אישור בנק ישראל להנפיק כבר מאמצע שנת 2007 אג"ח קצר טווח לתקופות של חודש - שלושה חודשים. אג"ח זה יהווה תחליף טוב יותר ומשתלם יותר לציבור במקום הפק"מ, הוסיף זליכה.

במקביל לפעילותה של וועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא עמלות הבנקים הפועלת בשבועות האחרונים בוועדת הכלכלה - עבר אמש בקריאה ראשונה חוק הגבלות על עמלות הבנקים.

ועדת החקירה צפויה להגיש את מסקנותיה העיקריות בחודשיים הקרובים, לקראת ההצבעה השנייה והשלישית בכנסת על חוקי הגבלת העמלות והרחבת התחרות בין הבנקים בישראל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.