כרטיס אדום לאטיאס

שר התקשורת, אריאל אטיאס, כמו ח"כים דתיים אחרים וביניהם ח"כ אברהם רביץ, מנסה להניף את יד הרגולטור על האינטרנט, ובכך לפגוע בחופש הפעולה והשימוש ברשת
יהודה קונפורטס |

שר התקשורת, אריאל אטיאס, הצטייר עד כה כמי שהצליח להתחבב על ההמונים, במלחמתו בענקיות התקשורת והמונופולים. ההמונים לא אוהבים מונופולים, ההמונים מפחדים ממפלצות שחולבות את כספיהם חדשות לבקרים, תמורת שירותים חיוניים שהם מקבלים. ההמונים יודעים היטב, שתחרות בשוק היא דבר טוב, למרות שבפועל - בישראל היא אינה קיימת. חברות התקשורת והסלולר, כמו הבנקים ועוד כמה תאגידים, חולקות ביניהם את השליטה בשוק.

אבל שר התקשורת עלול לפספס את האהדה הסמויה שממנה הוא נהנה, למרות שיוכו המפלגתי, אם לא יידע לעצור באדום. בשבוע שעבר דווח בכלי התקשורת, כי אטיאס מתכוון להצטרף לעמיתו לסיעה ח"כ אריאל כהן, ולצאת ביוזמות חקיקה רגולטוריות, שמשמעותן הטלת הגבלות על כל מה שמוצג באינטרנט. ח"כ כהן דורש בהצעת חוק שהגיש, כי ספקיות האינטרנט תחסומנה אתרי פורנו מפני ילדים. עכשיו מסתבר שזה לא רק פורנוגרפיה, אלא גם אתרים שמשדרים תכנים אלימים והימורים. אף אחד לא יעצור את הרב אטיאס, שיתייעץ עם הרב עובדיה יוסף, וההמשך צפוי להיות ידוע.

ההצעה דורשת "זיהוי פיסי" של הגולש על ידי אמצעים אלקטרונים או ביומטריים, כאשר האחריות לכך תוטל על ספקיות האינטרנט. השר אטיאס מרחיק לכת: הוא דורש את הגבלת הגישה באופן פיסי לאותם אתרים "בעייתיים". כלומר שאם גולש צעיר יחליט שהוא דווקא רוצה לראות "תוכן לא ראוי" – הוא יקבל מסך שחור.

שתי ההצעות האלו משני חברי כנסת, שהזהות הפוליטית שלהם ממש אינה מקרית, הן מסוכנות לא פחות מהסכנות האמיתיות האורבות לגולשים ברשת. בכל העולם, רשת האינטרנט מהווה מדד בסיסי לאופי של משטרים דמוקרטיים, והיא סרגל מבחן למשטרים לא-דמוקרטים, שרוצים להיראות כאילו חופשיים, אבל בפועל עושים הכל כדי לטרפד את חופש היצירה, הדיבור והתרבות.

אם מדינת ישראל תטיל הגבלות שכאלו, ותהינה הסיבות אשר תהיינה - ואין מחלוקת כי הרשת היא מסוכנת לפעמים, היא תצטרף לרשימה ארוכה של מדינות שנחשבות למפותחות, אבל מסומנות בגוון אדום בוהק בקרב משקיעים, מנהיגים ובעיקר משקיעים זרים. סין היא דוגמה בולטת לכך: שם רודפים אחר גולשים, בגלל שהם "נאורים מדי" לטעמו של השלטון, והם, הגולשים - לוקחים את האינטרנט, סמל החופש וסמל הכפר הגלובלי המודרני, לכיוונים "לא רצויים".

סין אינה היחידה. יש מדינות רבות במזרח אסיה ובשאר העולם, שכלל לא מאפשרות אינטרנט חופשי. כשמדברים בסין ובמדינות אלו על מנוע צמיחה, לוקחים בחשבון את יכולתו של השליט לשים יד על התשתיות העוברות במדינתו, ולהחשיך אותן. ישראל, נכון להיום, היא מדינה נאורה ומתקדמת, בכל מה שקשור לאינטרנט, והיא אינה סין, הודו ואפילו לא וייטנאם. אם לשרשרת המכשולים הטבעיים - המצב הביטחוני והכלכלי - שעומדים בפני כל משקיע פוטנציאלי, בבואו להשקיע בישראל, ייתווסף המכשול של חשש מרגולציה על שימוש באתרים, זה עלול לעלות לנו ביוקר.

שלא תהיה אי הבנה: האינטרנט אכן מאפשר גישה לכל סוגי הפושעים, הרמאים והנוכלים שקיימים בעולם האמיתי שהבינו שיש להם זירה חדשה לפעולה – העולם הווירטואלי. אבל פיקוח נכון על הילדים והנוער מתחיל קודם כל מהבית, אצל ההורים. הדרך בעזרתה אטיאס וחברו לסיעה רוצים לעצור את האסונות, בדומה להצעתו של ח"כ אברהם רביץ, היא דרך לא נכונה, לכל הדעות. צפייה בתכנים לא ראויים, כפי שמגישי ההצעה מציעים, היא בעיה מורכבת. מדובר בסופו של דבר, בבני נוער, קטינים, שהאחריות הראשית לגבי מה הם יצפו, אילו מסרים תרבותיים הם יספגו - מוטלת על הוריהם ורק עליהם. תפקידם של ההורים הוא ללמוד ולהכיר את הסכנות שיש באינטרנט, בדיוק כמו שהם ערים לסכנות ברחוב האמיתי. תפקידם להטיל את ההגבלות המתבקשות על ילדם, בדרכים שרק הם יודעים להתמודד איתו. שום חוק, תקנות או התעמתות עם ספקיות האינטרנט - לא יועילו.

אמצעי הבקרה והזיהוי עליהם דיברו יוזמי החוקים, הם אכן פתרונות ראויים, אבל לא במסגרת חקיקה וכפייה, אלא על ידי הסדרה עצמית, הסברה ושיתוף פעולה. בחודשים האחרונים יש התעוררות של גופים אזרחיים, לצד ארגוני חינוך והסברה, שלקחו על עצמם את נושא החדרת המודעות ברשת. אטיאס וחבריו צריכים לתת להם לעשות את העבודה, ובישיבות הממשלה, לדרוש מעמיתם, השר לביטחון פנים, אבי דיכטר, שיורה למפכ"ל החדש שלו לשים את נושא מניעת העבריינות ברשת בראש סדר העדיפויות שלו, וכך לרדוף אחר סוטים ורמאים ביתר יעילות. הצעות החוק של אנשי ש"ס מסירות למעשה את האחריות מהמשטרה ומההורים ומנסות להישען על משענת לא יציבה של חוק, שאיש לא יוכל לאכוף אותו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?

כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס? 

רן קידר |

עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.

ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך. 

עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות.  בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.

עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו. 

ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.  

מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.