יוסי אבו , מנכ"ל דלק קידוחים
צילום: דלק קידוחים

דלק קידוחים תנפיק את לוויתן בלונדון ברבעון הראשון של 2021

השווי המוערך - 2-2.5 מיליארד דולר; השותפות תפצל את פעילות לוויתן ואפרודיטה לחברה נפרדת שתחולק לבעלי יחידות ההשתתפות כדיבידנד בעין
איתי פת-יה | (20)
נושאים בכתבה דלק קידוחים יהש

השותפות דלק קידוחים יהש  המנוהלת על ידי יוסי אבו, הגישה טיוטת תשקיף ראשנה להנפקת לוויתן ואפרודיטה בבורסה הראשית בלונדון. מדובר על מהלך שהיה אמור להיות לפני כשנה אבל על רקע הקורונה והירידה במניות הגז, ההנפקה נדחתה. בחודשים האחרונים בהמשך להתאוששות הכלכלית בעולם ומציאת החיסון וכן על רקע השיאים בשווקים הפיננסים, המהלכים להנפקה נכנסו להליך מואץ. לביזפורטל נודע כי ההנפקה עשויה להיות בטווח של החודשים הקרובים - יעד לרבעון הראשון של 2021. 

התוכנית המקורית פורסמה במרץ 2019 בנויה על כך שמאגר תמר ותמר בונד אמורים להישאר בדלק קידוחים ואילו יתר הנכסים: החזקות בלוויתן, אפרודיטה, EMG ועוד מתוכננים להתאגד במניה חדשה NewCo , שתחולק כדיבידנד בעין ותירשם בלונדון. התוכנית עשויה להציף ערך מכיוון שמכפילי הרווח שניתנים בלונדון גבוהים יותר מבשוק המקומי. עם זאת, המהלך מותנה באישור אסיפות המחזיקים. בעבר היו מחזיקים פרטיים שהתנגדו למהלך, אך על רקע השנה האחרונה והצפת הערך דרך הנפקה, יתכן שהם יצביעו בעד ההנפקה.  

אלה פריד אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון מעריכה שיהיה אפסייד בהנפקה בלונדון – "התמחור יהיה על פי שיעורי היוון נמוכים יותר מאשר כיום. המכפילים בלונדון גבוהים יותר. השווי של פעילות לוויתן עומד על 8.1 מיליארד דולר  אחרי תמלוגים ולפני מס – כך ניתן לגזור מהשווי של רציו יהש -1.75% שמחזיקה בעיקר בלוויתן. דלק קידוחים נסחרת בשווי פעילות של 4.7 מיליארד דולר ויש לה 45% מלוויתן. משמע שווי חלקה בלוויתן – 3.6 מיליארד דולר. יש חוב בגין לוויתן של 2.5 מיליארד דולר, כך שבנטו מדובר על 1.1 מיליארד דולר אבל התמחור בלונדון יבטא ככל הנראה אפסייד של עשרות אחוזים. חוץ מזה, לחברה שתיסחר בלונדון יעברו החזקות באפרודיטה, EMG ותמלוג העל על כריש ותנין, זה יכול להגיע לשווי של מאות מיליונים, הם כנראה ישאפו לשווי של מיליארד דולר על הנכסים שהם לא לוויתן. סביר שמול זה יעבור חוב של כ-300-400 מיליון דולר

 

"חשוב להבין שהתמחור היום של דלק קידוחים מבטא סיכונים גדולים שנובעים מעודף חשיפה למניות תמר, יש מספר אלטרנטיבות השקעה בתמר. היא נסחרת בהינתן שיש עודף גז בטווח הקרוב.

"אם משווים את הפעילות ל אנרג'יאן -2.19% שנסחרת בלונדון שיש לה מודל עסקי תזרימי יעיל, אבל היא עדיין לא מפיקה, היא עדיין בשלב סיכון ההקמה, אפשר להבין שמאגר לוויתן שכבר מפיק יזכה לשיעורי היוון נמוכים יותר ומכאן לשווי גבוהה יותר מהתמחור שלו בארץ. צריך גם לזכור שזה יאפשר למשקיעים זרים להשקיע בנכס הזה שעד עכשיו הם לא יכלו להיחשף אליו, הם לא קונים שותפויות. מעבר לכך, בעצם נפתרים מהבעיה של עודף חשיפה לתמר, מנכים את תמר מהחברה בלונדון. עם זאת, חשוב להדגיש כי מניות הנפט והגז בלונדון תנודתיות מאוד לא פחות מאשר בבורסה המקומית".

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    נשצה 11/03/2021 19:12
    הגב לתגובה זו
    לא יקנו.הם יבדקו טוב טוב.
  • 10.
    Yl 15/01/2021 09:45
    הגב לתגובה זו
    סבא תשובה למד דבר אחד הציבור פרייר והוא צודק קונים מכונת דפוס מנפיקים נייר מוכרים אשליות ובכסף הוא קונה נכסים**אך אומר הפתגם חפשו אותו בסיבוב לקבל בחזרה ללא תספורת.
  • 9.
    דיבידנד בעין, למי? למחזיקי דלק קידוחים? (ל"ת)
    לימבו 22/12/2020 00:28
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חארטה בלטה 29/11/2020 17:13
    הגב לתגובה זו
    מנופח כמו השווי של כל הבורסה.
  • 7.
    קבוצת דלק תהפוך חזרה לפרמידה אם דלק קידוחים תנפיק למטה (ל"ת)
    ג'סי 29/11/2020 15:37
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    צוללת צהובה 29/11/2020 13:44
    הגב לתגובה זו
    "מנהיג עם *** ארוך, לעם עם זיכרון קצר" "הנה אני בא..."
  • 5.
    מה קרה? מכונת הדפוס להדפסת אגח בארץ התקלקלה?? (ל"ת)
    YL 29/11/2020 13:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    טוליק 29/11/2020 11:44
    הגב לתגובה זו
    מה האפסייד אז ?
  • משמעותי (ל"ת)
    משקיע 29/11/2020 14:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אסף 29/11/2020 10:53
    הגב לתגובה זו
    נראה שתשובה לא לומד את הלקחים והמשיך למנף ולהתרחב כאילו אין משברים בעולם לעולם. מקווה שהפעם יבין את הלקח ... אם כי במקרה שלו יש סיכוי טוב שבמקום להבין שהוא אולי יצא הפעם בעור שיניו, הוא דווקא יסיק שהינה שוב הלך לו וימשיך עם השטויות שלו. בכל אופן, כרגע אין תלונות וזה ממש לא יפתיע עם בסוף 2021 המניה של דלק קבוצה תהיה מעבר ל200 ש"ח יחס סיכוי-סיכון טוב למשקיעים בשלב זה (בהנחה שאכן הקורונה תהיה בקרוב מאחורינו ומחירי הדלק לכל הפחות ישארו ברמתם הנוכחית.. ושהאירנים לא יורידו לנו אסדה או משהו)
  • שמוליק 29/11/2020 11:50
    הגב לתגובה זו
    וקידוחים לכיוון של 800 השאר הריאלי שלה
  • איתי 29/11/2020 18:15
    עוד לפני הזרמת הגז מלוויתן היא הייתה סביב ה 1000+
  • אני לא אגיש נגדם תלונה אם זה יקרה מהר מהצפוי :) (ל"ת)
    אסף 29/11/2020 12:26
  • 2.
    ?????????? 29/11/2020 10:48
    הגב לתגובה זו
    מצויין, וווווווווו?????? שנתיים של בשורות מצויינות ורציו ירדה בבורסה 72 אחוז. 72 אחוז אני מופסד, ימח שמכם שקרנים
  • קניית נייר ערך מחוץ לבורסה ב50% יותר ממחיר יציג... (ל"ת)
    דוד 29/11/2020 12:19
    הגב לתגובה זו
  • כתוב בבקשה מספר טלפון או מייל (ל"ת)
    ישרא ל י 29/11/2020 14:02
  • אסף 29/11/2020 11:37
    הגב לתגובה זו
    דלק קבוצה ירדה בשלב מסוים 88% מתחילת שנה אבל זה לא אומר שזו לא בשורה טובה שהם מתחילים להתאושש...
  • משה ראשל"צ 29/11/2020 15:49
    עכשיו ודפקתי רוןח עצום זה נזמם שחיכיתי לו שנה שלמה
  • 1.
    ישרא ל י 29/11/2020 10:43
    הגב לתגובה זו
    ג.נ. מחזיק, מי שלא מחזיק מפסיד פוטנציאל של כמה אחוזים כל יום וכאמור הגעה לפארי. יש סדרות שעדיין רחוקות מהפארי בכמעט 50%. למשל: י"ט שנפתחה בבוקר בכמעט 71 וכבר מגיעה כעת לאזור 74 כשהפארי 108. אל תאמינו לי, תבדקו. תראו את המצגת של הקבוצה שמתחילה לדבר על רכישה עצמית (צריכה אישור של המחזיקים לפי ההבנות שהושגו). תראו את התוצאות בדו"ח. פעם ראשונה שאני מעיז לכתוב "כסף על הריצפה". לשיקולכם ובהצלחה.
  • אתה כל כך צודק אני כבר הרמתי קצת (ל"ת)
    משה ראשל"צ 29/11/2020 15:50
    הגב לתגובה זו
נפט יורד
צילום: Getty images Israel

מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"

הצטברות מהירה של מלאי נפט בארה״ב ובאירופה לצד הערכות כי סין סופגת בשקט עודפים עצומים, מעוררות חשש שהשוק צועד לעבר עודף היצע ממושך, כאשר ברקע אופ״ק בוחרת להגביר את תפוקת הנפט

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה נפט אופק

מחירי הנפט נסוגו בסוף השבוע אל אזור 65 דולר לחבית, על רקע התחזקות ההערכות שעודף היצע משמעותי מתחיל להיווצר בשוק העולמי. מגמות מלאים מעודכנות מצביעות על כך שהעודף כבר כאן: בארצות הברית המאגרים מתקרבים לרמות עונתיות רגילות, באירופה הם כבר חורגים מהנורמה, וההערכה היא שסין שהיא "הפיל שבחדר" סופגת בשקט את מרבית העודף. על פי הערכות, מאגרי הנפט של סין כבר עולים על אלו של ארה"ב, אף שאינם שקופים לציבור, וצפויים להמשיך ולצמוח בטווח הקרוב.

נורברט ראקר, ראש תחום כלכלה ומחקר הדור הבא,  כתב בסקירה של יוליוס בר כי מחירי הנפט ירדו בחמישי לכיוון 65 דולר, אך נותרו בטווח המסחר שנקבע בשבועות האחרונים. הנרטיבים ברובם נותרו ללא שינוי. ביקוש מדשדש במערב כולל סין, יחד עם גידול בייצור מדרום אמריקה, קנדה והמזרח התיכון, מובילים לעודפי היצע. העדכונים האחרונים שפורסמו השבוע הן על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה והן על ידי רשות המידע לאנרגיה של ארצות הברית מהדהדים את הסיפור הזה ומחזקים את התחזיות שלנו. כ-1.5 מיליון חביות ליום עשויות להיכנס לאחסון במהלך השנה הקרובה. 

למעשה, העודף כבר החל להיבנות, כפי שמגמות המלאים האחרונות מצביעות. בחודשים האחרונים, אחסון הנפט בארצות הברית התקרב לנורמה העונתית, ושיעורי המילוי באירופה אף חורגים מעל הנורמה. הפיל שבחדר הוא סין ומלאי הנפט האדירים שלה, שלגביהם אין נתונים ציבוריים אלא רק הערכות פרטיות. סין ככל הנראה מחזיקה כיום מלאי משמעותי יותר מארצות הברית, אך פחות מסך כל מדינות המערב יחד. סביר להניח שסין כבר ספגה ותמשיך לספוג את רוב עודפי ההיצע. 

הדבר מעלה שאלות חדשות: האם שוק הנפט יתחיל לשקלל באופן בולט יותר את ההיצעים הפחות גלויים האלה במחירי השוק, והאם עקומת החוזים העתידיים תתהפך בהתאם? האם סין תמשיך לבנות מלאים בקצב גבוה בסביבה שבה הביקוש המקומי לנפט מגיע לשיאו וחלקו עובר להזנות פטרו-כימיות מבוססות גז טבעי? 

מצב הרוח בשוק כבר התקרר באופן ניכר ונראה דובי למדי. הנפט החזיק מעמד היטב מול מגמות אלה, אולי בשל גורמים גיאופוליטיים, אך טיעון הנגד הוא שזה דווקא לא משתקף בפוזיציות החוזים העתידיים. עודפי ההיצע הצפויים יוצרים מתחים שונים, למשל בעסקי נפט הפצלים בארצות הברית. עם כל ההתמקדות בארצות הברית בהשקעות הקשורות למרכזי נתונים, הירידה בהשקעות ההון בתחום הנפט והגז פחות ניכרת אך היא משמעותית מבחינה כלכלית. אנו שומרים על עמדת Neutral ורואים את המחירים נעים לכיוון 60 דולר.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.