גט
צילום: גט

גט בדרך לנאסד"ק לפי שווי של 1.2-1.4 מיליארד דולר

עורכת גיוס מקדים מגופים מוסדיים בסך 200 מיליון דולר כדי לעבות את ההון; הפעילות בישראל היא הרווחיות ביותר 
נושאים בכתבה תחבורה

חברת גט הישראלית שמספקת שירותי מוניות ומשלוחים עומדת להתמזג עם ספאק בוול סטריט לפי שווי של 1.2-1.4 מיליארד דולר. החברה תשלים עוד לפני המיזוג גיוס מגופים מוסדיים של עד 200 מיליון דולר כדי לעבות את ההון העצמי. זו לא הפעם הראשונה שהחברה מכוונת לנאסד"ק. כבר שנתיים-שלוש שמדברים על זה, אך נראה שהפעם בזכות הספאקים והיכולת לדלג על הנפקה במסלול הרגיל, הסיכויים גדולים.

הבעיה היא שהמשקיעים דרך הספאק סובלים מהפסדים כבדים והמיזוגים האלו הפכו לפחות אטרקטיביים בחצי השנה האחרונה. זו הסיבה שגט עורכת גיוס מקדים שיבטא מעבר לאמון בחברה גם הזרמת כספים במקרה שמשקיעי הספאק יחליטו לסגת מהעסקה. 

גט, הוקמה לפני 10 שנים על ידי דב וייסר ורועי מור, וגייסה עד היום 900 מיליון דולר. בין המשקיעים בה - המיליארדר לן בלווטניק וקונצרן הרכב פולקסווגן. גט לא הצליחה בשנים האחרונות להגדיל את שוויה למרות הגאות בשוק הטכנולוגיה ולמרות שערכן של חברות שפועלות בתחומים משיקים וקרובים לפעילותה זינק במאות אחוזים.

הפעילות של גט מתרכזת בישראל, בריטניה ורוסיה כשבישראל היא סוג של מונופול. החברה עברה על פי הידוע לרווחיות תפעולית בשנה שעברה, למרות הקורונה, כשעל פי ההערכות הפעילות החזקה היא הפעילות בשוק הישראלי. 

בתקופת הקורונה החברה ביצעה מספר שינויים לרבות הפחתה של התשלומים לנהגי המוניות וכן הפחתה של העמלה בגין נסיעות עסקיות. לאחרונה החזירה החברה את התשלום המלא וגם הפכה את הנסיעות העסקיות לאטרקטיביות יותר לנהגי המוניות.

על פי ההערכות בארץ יש מעל 20 אלף מוניות כאשר מעל חצי מהם מחוברים לשירות של גט.  חברת יאנגו הרוסית ניסתה להיכנס לפעילות בשוק המקומי ולהתחרות בגט, אך גט מרושתת עמוק אצל הציבור ואצל נהגי המוניות והיא נחלה כישלון. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דנה מאור 10/10/2021 20:22
    הגב לתגובה זו
    כנוסעת די קבועה של גט לדעתי זו חברה ששינתה את פני התחבורה בישראל, כמה קל להזמין מונית בלחיצת כפתור, לחשוב שפעם היינו מרימים יד ומקווים שמישהו שיעצור לנו.
  • 4.
    מתן34 10/10/2021 19:52
    הגב לתגובה זו
    שאפו לגט שמביאה לנו כבוד ועומדת בנס"דק לצד חברות גדולות כמו וייז ומובילאיי.
  • 3.
    ממש בדיחה 10/10/2021 15:43
    הגב לתגובה זו
    ומנפיקים 1.2 מיליארד דולר מסקנה. חברה כושלת- והפסדים אצלה זה כבר הרגל אזזזזזזז. שלא יעבדו עליכם
  • 2.
    יאיר 10/10/2021 15:42
    הגב לתגובה זו
    תקשיבו טוב אם לא גט לא ידע איך הייתי גומר את החודש החברה היחידה שעשתה כאן קצת סדר בענף וחיסלה סופית את המונופול או שעדיף לקרוא לזה קרטל של התחנות אנשים שוכחים מה היה כאן לפני
  • 1.
    חיים 10/10/2021 08:36
    הגב לתגובה זו
    עושקים את נהגי המוניות
  • מונופול דורסני (ל"ת)
    עוזי 10/10/2021 09:46
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

ג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולסג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולס

ג'אקו 5 חשמלי - חבילת עיצוב, הנעה ושימושיות

הג'אקו 5 ינסה לעשות לסגמנט הג'יפונים הקטנים את מה שעשה אחיו הגדול הג'אקו 7 לסגמנט הקרוסאוברים המשפחתיים. יחד עם הג'אקו 8, וכשהוא מצויד בהנעה חשמלית, היברידית או בנזין הוא משלים קשת דגמים באולמות ג'אקו שיתאימו לכל צורך. 

אהבנו - עיצוב, מרווח, נוחות

פחות אהבנו - מערכות בטיחות אקטיביות אגרסיביות מדי, לחימת הגה מורגשת

ציון מסכם 4.3 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה כלמוביל ג'אקו 5

אחרי ההצלחה המרשימה והמפתיעה משהו של הג'אקו 7, נחת בארץ הג'אקו 5 (ובזמן הזה גם  הג'אקו 8 שככל הנראה נהנה מלעלה מ 2000 הזמנות) שמנסה לשחזר את ההצלחה של אחיו הגדול במעט. הוא עושה זאת באמצעות שימוש באותם כלים – עיצוב, טכנולוגיה, תא נוסעים מפנק ומאובזר ומחיר שמנסה להיות יותר נגיש. אנחנו כאן עם גירסת החשמל ( יש גם היברידי ובנזין) מנסים לתהות על קנקנו המעוצב.

תעודת חובה        
קטגוריה        קרוסאובר B+ Suv
מימדים (מטר)        אורך 4.38 /רוחב 1.86 /גובה 1.65 /בסיס גלגלים 2.62
מספר מושבים        חמישה
הנעה            חשמלית, קדמית
הספק ומומנט         211 כ"ס / 29.4 קג"מ
סוללה וטעינה        59.8Kwh. טעינה איטית AC עד 11Kw, טעינה מהירה DC עד 130Kw
טווח ותקן        402 ק"מ
בטיחות        ציון אבזור בטיחות 7
מחיר         151.0 אש"ח לפרימיום / 160.0 אש"ח ללקשרי


 עיצוב חיצוני ופנימי

אם נתעלם לרגע מהחזית של הג'אקו 5, נדרש מבט שני ושלישי על מנת להבין אם לפנינו ג'אקו 5 או ג'אקו 7. החזית מעט שונה, והיא ככל הנראה החזית העדכנית של דגמי ג'אקו. היא אטומה, יחידות תאורה מלבניות משולבות לד בצידי המרכב וביניהם יחידה פלסטית לרוחב כל הרכב עם כיתוב JAECOO גדול במרכזה. הסתכלתי בתמונות של דגם הבנזין של הג'אקו 5 שמקבל את אותו גריל אנכי גדול, ואני מתבייש לומר שהגריל האנכי, הגדול והמוגזם בכל קנה מידה נראה יותר מרשים מאשר החזית האטומה. מאחור תמונת מראה לחזית, שוב יחידות תאורה מלבניות וכיתוב JAECOO גדול ובולט במרכז.

אם תראו תמונה צידית לאדם אקראי ברחוב, הדבר הראשון שהוא יאמר על הרכב זה שמדובר בלנדרובר, וביתר דיוק בריינג' רובר קטן. עד כדי כך ההשפעה של שיתוף הפעולה עם המותג הבריטי גדולה. 

פנים הרכב כמעט נטול מתגים. לנהג צג לוח מחוונים הגודל ''8.8, הגה דו קטום החלקו התחתון, עם מתגי שליטה על המדיה ובקרת השיוט, מסך מולטימדיה בגודל ''13.2 ( קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי) ממנו מפעילים את כל מערכות הרכב לרבות המיזוג.