BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

הפגנת עוצמה בשוק הרכב המקומי עם 280,000 כלי רכב ב 2024

2024 הסתיימה עם כ 280,000 כלי רכב שנמסרו ללקוחות השונים, זאת באחת השנים הקשות ביותר למשק המקומי מאז הקמת המדינה. טויוטה מובילה את מצעד המותגים, BYD Atto3 החשמלית מובילה את מצעד הדגמים שנה שניה ברציפות, ו 1378 כלי רכב ידניים. 

יואב פולס | (4)

שוק הרכב המקומי מסכם את שנת 2024 עם כ - 280,000 כלי רכב. הסיבה בגללה אני רושם כ-280,000 כלי רכב, היא שליבואנים יש מספר ימים לרשום כלי רכב במשרד התחבורה, גם אחרי שהם נמסרו ללקוח, ולכן גם בזמן שאתם קוראים את שורות אלו, עדיין נרשמים כלי רכב שנמסרו ב 2024.

המספר המדויק הכולל הן את נתוני איגוד יבואני הרכב והן את נתוני הייבוא המקביל והאישי, עומד נכון ל 1.1.2025 זה על 278,926 כלי רכב. נתון זה עוד  יעלה וככל הנראה יעבור את ה 280,000 כלי רכב.

קצב מסירות כלי הרכב מאט משמעותית בחודשים נובמבר ודצמבר, שכן הרוכשים מעדיפים להמתין לינואר, ולקבל רכב שרשום ברישיון שלו 'מודל 2025', למרות שמדובר באותו הברזל בדיוק. אם יירשם בדצמבר הוא יהיה מודל 2024, על כל המשתמע מהמחירון של הרכב כמשומש.



על אף האמור, העלאת המע"מ מ 17% ב 2024 ל 18% ב 2025, העלאת המס על כלי רכב חשמליים משיעור של 35% לשיעור של 45% ועדכון נוסחת המיסוי הירוק, הביאו רוכשים רבים לבקש לקבל את הרכב עוד ב 2024. בפועל בחודש נובמבר נמסרו 17,948 כל רכב, ובחודש דצמבר 10,104 כלי רכב.


מצעד המותגים

תמונת המותגים הנמכרים ביותר די דומה לשנים הקודמות עם שינויים פנימיים בסדרי המקומות.   טויוטה מובילה את טבלת המסירות עם כ 37,500 כלי רכב של המותג שעלו על כבישי ישראל ב 2024, מתוכם כ 3600 כלי רכב הגיעו בייבוא מקביל, לעומת 32,850 רכבי טויוטה שנמסרו ב 2023, גידול של כ- 14.1%. נתון זה יש לזכור, תחת חרם ייצוא סחורות מטורקיה לישראל, וללא שניים מהדגמים הפופולריים ביותר של טויוטה, הקורולה וה CHR.



                    טויוטה ראב 4 - טויוטה המותג הנמכר ביותר ב 2024

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


במקום השני נמצאת יונדאי שמסרה ב 2024 כ 29,500 כלי רכב, בהשוואה ל 40,200 דגמי יונדאי שנמכרו ב 2023, ירידה של מעל ל 25%.



במקום השלישי נמצאת קיה שמסרה כ 26,000 כלי רכב, בהשוואה ל 31,500 כלי רכב שמסרה ב 2023, ירידה של כ 17.5%.



ביחד, שתי הקוריאניות (שהן תאגיד אחד) איבדו מעל ל 16,000 יחידות בין השנים 2024 ל 2025.


במקום הרביעי נמצאת סקודה שמסרה ב 2024 כ 20,000 כלי רכב, בהשוואה למעט מעל 14,000 כלי רכב שמסרה ב 2023, גידול של כ 40%, שנובע לא מעט מחזרתה של האוקטביה למלאי.

במקום החמישי נמצאת BYD שמסרה ב 2024 קרוב ל 17,000 כלי רכב, בהשוואה ל 13,400 כלי רכב ב 2023, גידול של כ – 27%.

את המקום השישי תופסת מאזדה שמסרה 13,800 כלי רכב ואחריה צ'רי עם 12,700 כלי רכב, מיצובישי עם 10,500 כלי רכב, סיאט עם 9700 כלי רכב וסוזוקי סוגרת את העשירייה הראשונה עם 9000 כלי רכב.


את סגמנט רכבי הספורט יוקרה מובילה פורשה שמסרה ב 2024 לא פחות מ 242 כלי רכב, מזראטי במקום השני עם 34 יחידות מקולשנות, בנטלי עם 10 יחידות, למבורגיני עם 8 יחידות, פרארי עם 7 יחידות ואסטון מרטין עם 3 יחידות. למי שמתעניין במותג הספורט אלפין, נציין כי הוא העלה 7 יחידות מה -A110 הנפלאה שלו.


מותגי יוקרה

שנת 2024 היתה טובה ומלטפת גם לדגמי היוקרה המסורתיים וכולם הציגו גידול במכירות, מי יותר ומי פחות, אבל עדיין גידול. את מותגי היוקרה מובילה מרצדס ומציגה גידול ל 4300 יחידות שמסרה ב 2024 לעומת 4080 ב 2023. מגמה דומה מציגה גם ב.מ.וו עם 3318 כלי רכב מתוצרתה שנמסרו ב 2024 בהשוואה ל 2004 יחידות ב 2023, ואודי עם 2600 יחידות שנמסרו ב 2024 לעומת 2464 יחידות ב 2023. גם עבור לקסוס שנת 2024 האירה פנים לאחר שמסרה 2400 יחידות ב 2024 בהשוואה ל 1600 יחידות ב 2023. גם וולוו הגדילה את מכירותיה ל 1755 יחידות ב 2024 בהשוואה ל 1662 יחידות ב 2023.


מצעד הדגמים

את רשימת הדגמים הפופולריים ביותר ב 2024 מובילה ה BYD Atto3 שנה שניה ברציפות, עם כ 10,500 מסירות ב 2024, אבל קיטון לעומת 12,500 ב 2023. היונדאי אלנטרה ההיברידית במקום השני עם 8350 יחידות ב 2024, טויוטה יאריס קרוס במקום השלישי (7275 יח'), טויוטה ראב 4 במקום הרביעי (7040 יח') וטויוטה קורולה קרוס במקום החמישי (6750 יח'). במקום השישי הסקודה אוקטביה (6408 יח'), ואחריה יונדאי קונה (6360 יח'), קיה פיקנטו (5325 יח') מיצובישי אאוטלנדר (1961 יח') וצ'רי FXEV (4680) סוגר את העשירייה הראשונה.

תמונת כלי הרכב החשמליים בישראל היא תופעה עליה מסתכלים מכל רחבי העולם, כאשר הציבור הישראלי מאמץ את המכוניות החשמליות, ומתוך 280,000 כלי רכב שנמסרו ב 2024 כ 68,700 הן מכוניות חשמליות, כ 24.5%. כל רכב רביעי שנמסר בישראל הוא חשמלי.


החשמליות

את הרשימה מובילה כמובן ה BYD Atto3 אותה ציינו קודם, במקום השני התברגה הצ'רי FXEV ובמקום השלישי BYD Dolphine (4550 יח'), אחריה הג'ילי גיאומטרי C (4370 יח') ובמקום החמישי טסלה מודל 3 (3850 יח') וטסלה מודל Y (3780 יח'). MG4 ( 2525 יח') תופסת את המקום השביעי בחשמליות, והאקספנג G6 (2400 יח') במקום השמיני. במקום התשיעי נמצאת ה MG ZS (2000 יח') ואת העשירייה הראשונה בחשמליות סוגרת הזיקר X (1980 יח').


תיבת הילוכים ידנית

רוב מוחלט מתוך אותן 280,000 מכוניות הן כמובן עם תיבת הילוכים אוטומטית, אבל עדיין נמכרו בישראל 1378 כלי רכב עם תיבת הילוכים ידנית. מתוכן ניתן לציין את היונדאי i10 הידנית, את דגמי דאצ'יה השונים, כמה 44 סוזוקי ג'ימני ידניים ו 34 אבארט 500 הספורטיבית הזולה בישראל. אנחנו רוצים לפרגן במיוחד לאותו מאושר שרכש פורשה 911 עם מנוע 4000 סמ"ק, 525 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית. פייר, מקנאים.



                    פורשה 911, קרדיט יצרן



סיכום:

280,000 כלי רכב בשנה שהיא מהקשות שהיו במדינת ישראל מאז הקמתה, עם מאות אלפי אזרחים מפונים מבתיהם, ומלחמה עזה בשלוש חזיתות, מצביעים גם על חוסן. המשק הישראלי מתקבע על ביקוש קשיח של כ 250.0 – 270.0 אלף כלי רכב בשנה. אני צופה שככל והמלחמה תסתיים בחזיתות השונות, יש סיכוי לריבאונד משמעותי גם בשוק הרכב, ריבאונד שיכול לקחת את השוק לכיוון של 320,000 כלי רכב בשנה. ביקוש זה יקבל כתף קרה מעולם המיסוי עם התייקרות גורפת של כל כלי הרכב בסכומים של בין אלפי שקלים בודדים לעשרות אלפי שקלים לרכב.


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    א 10/01/2025 09:52
    הגב לתגובה זו
    מה זה 15 אלף רכבי יוקרה.אתם יודעים מה אנשים עברו השנה 2024 כן לא אוקוטבר לפני גם אם היה לי לא הייתי קונה בחיים בשנה כזו רכב יוקרהמידה של צניעות לא תזיק לאף אחד.גם מי שלא לוחם.
  • 3.
    עוד פרה חולבת 07/01/2025 11:15
    הגב לתגובה זו
    מדינה של הפקרות עם מיסים מפלצתיים וחזירות היבואנים שמי שצריך לא מפקח עליהם מתכון מושלם להפוך את הציבור העובד משלם המיסים לפראייר בעל כורחו. גם ברכישת רכב דירה וגם במימון הפרזיטים.
  • 2.
    אלון 07/01/2025 09:37
    הגב לתגובה זו
    קנו עכשיו המון מכוניות עכשיו כבר יש פחות צורך במיוחד עם היורדים מהארץ עבודה מהבית ומאות אלפי אנשי מילואים שנקטע להם רצף הקריירה והעסקים. גם מחירי הרכב מזנקים בפראות יחד עם כל שאר המחירים אז כוח הקנייה צונחת. ברמות המחירים וההכנסה הצפוים למשק בשנה הקרובה אין כמעט סיכוי שיגיע גם ל200 אלף רכבים.
  • 1.
    שמואל 07/01/2025 08:43
    הגב לתגובה זו
    את כל המלל אפשר היה להציג בכמה טבלאות פשוטות.
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?