דוחות

איי.סי.אל מעלה את התחזית השנתית - צופה EBITDA של 0.95-1.05 מיליארד דולר

הירידה במכירות האשלג הביאה לקיטון במכירות של איי.סי.אל גם ברבעון השלישי בדומה לרבעון הקודם; הרווח הסתכם ב-11 סנט למניה, בהתאם לצפי האנליסטים; החברה צופה כעת EBITDA שנתי של בין 0.95-1.05 מיליאר דולר לעומת התחזית הקודמת של 0.8-1 מיליארד דולר
רוי שיינמן | (1)

חברת הכימיקלים הישראלית איי.סי.אל איי.סי.אל 0.19%  דיווחה על תוצאותיה לרבעון השלישי של השנה - ההכנסות הסתכמו ב-1.75 מיליארד דולר, ירידה של 6% לעומת הרבעון המקביל ומעט מתחת לצפי האנליסטים בוול סטריט שהיה להכנסות של 1.76 מיליארד דולר. הרווח הסתכם ב-11 סנט למניה, בדומה לרבעון המקביל ומעל לצפי האנליסטים בוול סטריט שהיה לרווח של 8 סנט למניה.

רביב צולר, מנכ

רביב צולר, מנכ"ל איי.סי.אל; קרדיט: ליאת מנדל

לדברי החברה הסיבה לירידה במכירות היא שוב האשלג, בדומה לרבעון השני. לדברי החברה מכירות מגזר האשלג ברבעון הסתכמו ב-389 מיליון דולר, בהשוואה ל-526 מיליון דולר עם EBITDA של 120 מיליון דולר, בהשוואה ל-164 מיליון דולר.

החברה גם ציינה כי מדד מחירי הדגנים ירד ב-19.6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, כאשר מחירי התירס, האורז, פולי הסויה והחיטה ירדו ב-27.2%, 4.3%, 26.4% ו-29%, בהתאמה. בנוסף החברה ציינה כי במהלך הרבעון חלה ירידה במחיר האשלג בשיעור של 1% לעומת הרבעון הקודם ושל 13% לעומת הרבעון המקביל. החברה מכרה אשלג בהיקף של 1,060 אלף טון, ירידה של כ-220 אלף טון בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

 

מעלה תחזית פעם נוספת

לצד זאת החברה מעלה את התחזית השנתית שלה פעם נוספת. החברה צופה כעת שה-EBITDA יהיה בטווח של 0.95 מיליארד דולר ל-1.05 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת של 0.8 מיליארד דולר עד 1 מיליארד דולר. בנוסף בכוונת החברה להגביל את היקף מכירות האשלג השנתיות שלה בשנת 2024 ל-4.6 מיליון טון, בדומה לשנת 2023, שלגביהם כבר ניתנה התחייבות, ומתוך ציפייה לשיפור בתנאים בשנת 2025.

 

נתונים נוספים מהדוח

במגזר המוצרים התעשייתיים הסתכמו המכירות ברבעון ב-309 מיליון דולר, בהשוואה ל-267 מיליון דולר ברבעון המקביל, לצד EBITDA של 65 מיליון דולר, בהשוואה ל-42 מיליון דולר ברבעון המקביל, כאשר החברה ציינה כי הצמיחה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד נבעה מעלייה בנתח השוק של מעכבי בעירה.

במגזר פתרונות הפוספט המכירות ברבעון השלישי הסתכמו ב-577 מיליון דולר, בהשוואה ל-595 מיליון דולר, לצד EBITDA של 140 מיליון דולר, בהשוואה ל-118 מיליון דולר. מדובר ברבעון שלישי ברציפות של עלייה במכירות מגזר, כאשר ה-EBITDA עלה בכמעט 20% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

במגזר פתרונות צמיחה המכירות ברבעון השלישי הסתכמו ב-538 מיליון דולר, בהשוואה ל-550 מיליון דולר ברבעון המקביל לצד EBITDA של 64 מיליון דולר, בהשוואה ל-37 מיליון דולר. גם כאן מדובר ברבעון שלישי ברציפות של עלייה במכירות וב-EBITDA, עם עליה של למעלה מ-70% ב-EBITDA בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

הוצאות המס המדווחות ברבעון השלישי של שנת 2024 הסתכמו לסך של 49 מיליון דולר, המשקפות שיעור מס אפקטיבי של 28%, בהשוואה ל-43 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, המשקף שיעור מס אפקטיבי של 23%. החברה ציינה כי שיעור המס הנמוך ברבעון השלישי אשתקד נבע בעיקר בשל הפיחות בשער השקל ביחס לדולר.

נכון לתום הרבעון השלישי, לחברה מזומנים, פיקדונות ומסגרות אשראי ואיגוח לא מנוצלות המסתכמות לסך של 1.75 מיליארד דולר. נכון לתום הרבעון השלישי ההתחייבויות הפיננסיות נטו של החברה הסתכמו ל-1.95 מיליארד דולר, ירידה של 147 מיליון דולר בהשוואה ליום 31 בדצמבר 2023.

דירקטוריון החברה הכריז על חלוקת דיבידנד בסך 5.27 סנט למניה, או סך של כ-68 מיליון דולר, בהשוואה ל-5.31 סנט למניה, או כ-68 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הדיבידנד ישולם ביום 18 בדצמבר 2024, לבעלי מניות רשומים בתאריך הקובע, שהינו ה-4 בדצמבר 2024.

"איי.סי.אל הציגה רבעון רביעי רצוף של עלייה ב-EBITDA, שצמחה גם בהשוואה לשנה קודמת, על אף הירידה המתמשכת במחירי האשלג", מסר רביב צולר, מנכ"ל איי.סי.אל. "כל שלושת מגזרי המוצרים המיוחדים הציגו שיפור משמעותי ב-EBITDA בהשוואה לשנה שעברה, תוצאה מובהקת של האסטרטגיה שלנו, המתבטאת ביכולת לייצר תזרים מזומנים חזק באופן עקבי. אף שאנו עדיין ניצבים בפני אתגרים מסוימים הנובעים מאי-הוודאות הגיאופוליטית, אנו מחויבים לממש את יעדינו ארוכי הטווח וממוקדים בפיתוח והרחבת סל מוצרים חדשניים, לצד המשך המאמצים להשגת התייעלות וחיסכון".

מניית איי.סי.אל קפצה בשבוע שעבר על רקע דיווחים בתקשורת העולמית כי בלרוס תפחית את ייצור הדשנים והאשלג. זה צפוי להקטין את היצע הדשנים והאשלג בעולם ולגרום לכך שהביקושים יתפזרו על פחות יצרניות - מה שיביא לעלייה במחירים וכנראה לעלייה בנתח השוק של איי.סי.אל. לא ברור עדיין בכמה יפחת הייצור בבלרוס, אבל מדובר ביצרנית מובילה בעולם.

מניית איי.סי.אל נסחרת בתל אביב לפי שווי של 20 מיליארד שקל אחרי ירידה של 12% מתחילת השנה ושל 14% בשנה האחרונה.

מניית איי.סי.אל בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קרטל האשלג יחזור לפעול לאחר עליית טרמפ (ל"ת)
    עושה חשבון 12/11/2024 07:44
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?