איציק וייץ
צילום: יחצ

קרסו מוטורס תכפיל את נתח השוק שלה ב-2023

נתח השוק יעלה מ-4% ל-8-10%, כך על פי הערכת מעלות. הסיבה: השקה מוצלחת של צ'רי החשמלית; חברת הדירוג צופה "צמיחה מהותית" בהכנסות של קרסו ורווח תזרים תפעולי (FFO) מרשים של 970 מיליון שקל
דור עצמון | (1)

הרווחים של יבואניות הרכב ימשיכו לזנק בשנים הקרובות. הרווחים של יבואניות הרכב גבוהים, גבוהים מדי, כי החברות מרשות לעצמן לקחת מחירים גבוהים מאוד. רואים את זה בשוק. הן עושות רווחים של 50% על הרכבים שהן מוכרות והתוצאות בשמיים. אבל מהצד של משקיעים בשוק ההון זה כמובן טוב - תוצאות טובות זה אומר עליית ערך של המניות.

זה גם מה שצופה חברת הדירוג מעלות ליבואנית כלי הרכב קרסו מוטורס קרסו מוטורס -2.14% המייבאת את מכוניות רנו, ניסאן, דאצ'יה, צ'רי ואינפיניטי. מעלות צופה לקרסו נתח שוק של 8-10% בשנה הקרובה, לעומת 4% בלבד בשנה שהסתיימה. הסיבה להצלחה הצפויה היא ההשקה המוצלחת של צ'רי החשמלית, שהגיעה למכירות של 4,000 רכבים תוך חודשים ספורים והצפי הוא להמשך עלייה: "מגוון הדגמים ההיברידיים והחשמליים של החברה צפוי לגדול משמעותית ב-2023 ובשנים הבאות".

מדובר בשינוי כיוון משמעותי לטובה שכן נתח השוק של קרסו במגזר יבוא הרכבים כבר היה 9% בשנת 2019 ובשנתיים שלאחר מכן ירד ל-8% ואז ל-7.3%, לפני שצלל בשנה האחרונה ל-4%. הירידה מיוחסת בעיקר למחסור של קרסו ביבוא דגמים היברידים וחשמליים למרות הביקוש שעולה, ואולי גם למחסור העולמי בשבבים ולשיבושים בשרשרת האספקה בשנתיים האחרונות - אבל זו בעיה שהשפיעה על כל השוק ולא רק על קרסו ולכן זה לא מסביר את הנפילה בנתח השוק שלה. 

המכירות של צ'רי. מקור - מצגת של קרסו למשקיעים

המכירות של צ'רי. מקור - מצגת של קרסו למשקיעים

אז נתח השוק יוכפל אבל השיפור בפעילות כמובן לא יישאר רק ברמה הזו. במעלות צופים "צמיחה מהותית בהכנסות החברה" בעיקר בגלל הכניסה המשמעותית לתחום כלי הרכב החשמליים ובנוסף גם מסבירים שהמיתוג החדש יתרום להכנסות של קרסו: "האסטרטגיה למצב את כל פעילות החברה תחת קורת גג אחת תחת המותג החדש "פריסבי" תחזק את יעילותה התפעולית ואת רמת השירותים שלה, ותגדיל את הנאמנות בקרב הלקוחות. עד כה פעלה החברה תחת מותגים שונים ב פעילותיה השונות, מה שמנע להערכתנו סינרגיה בין מוצריה השונים. המיתוג החדש יתרום לגידול במכירות החברה, בעיקר בשירותי הליסינג ומכירת הרכבים המשומשים".

עוד נקודות חזקות בדירוג של מעלות הן המזומנים בהיקף של 100 מיליון דולר, תזרים תפעולי (FFO) של 970 מיליון שקל, ביצוע הנפקת החוב בהיקף של 520 מיליון שקל, כאשר מנגד יש הוצאות הוניות נטו בהיקף של 600 מיליון שקל, תשלום חלויות חוב ופירעון אשראי בנקאי של 650 מיליון שקל ותשלום דיבידנד של 230 מיליון שקל.

ההכנסות ונתח השוק של קרסו ירדו בשנים האחרונות, אבל זה ישתנה. מקור: מידרוג

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ההכנסות ונתח השוק של קרסו ירדו בשנים האחרונות, אבל זה ישתנה בשנים הבאות. מקור: מידרוג

לדברי האנליסטים, "בשנת 2022 חל שיפור ברווחיות החברה על רקע תנאי השוק המיטיבים ורווחי הון גב והים ממכירת מכוניות משומשות, אך גם בשל יישום התוכנית האסטרטגית ויעילות תפעולית".

 

"אנו מאשררים את דירוג המנפיק של קרסו מוטורס בע"מ, '+ilA', ואת דירוג איגרות החוב המובטחות שלה, '-ilAA'. התחזית היציבה משקפת את ציפיותינו שב-12-18 החודשים הקרובים תשמור קרסו מוטורס על מעמדה היציב בשוק הישראלי ותגדיל את נתח השוק שלה כיבואנית רכב, תוך שמירה על מעמדה המוביל כאחת מחמש החברות הגדולות בתעשיית הליסינג בישראל ועל יחס EBIT להוצאות מימון הגבוה מ-2.4x".

עם זאת במעלות הסתייגו מעט ואמרו כי "הפרופיל הפיננסי של קרסו מוטורס השתפר בשנתיים האחרונות, אך אנו צופים התמתנות ביחסים הפיננסיים על רקע תנאי השוק בענף הליסינג וירידה ברווחי ההון, וכן על רקע עליית הריבית במשק אשר תגדיל את עלויות המימון. אנו צופים כי חובה של החברה יגדל ב-500-600 מיליון שקל ב-2023, וכי מלבד הנפקת האג"ח בחודש ינואר האחרון, החברה תסתמך בעיקר על חוב מתאגידים בנקאיים".

קרסו ייצרה ב-2022 רווח נקי מרשים של 380 מיליון שקל (זינוק לעומת 277 מיליון אשתקד), כלומר מכפיל רווח של קצת יותר מ-4. בנוסף לכך, החברה מחלקת דיבידנד מכובד של כ-8%. קרסו ניצלה את משבר האספקה של רכבים להעלאת מחירים ואת היעדר התחרות בשוק הרכב. גם המדינה אשמה - אף אחד לא מבקר-מפקח על יבואני הרכב כמו שצריך ולכן אף אחד לא נדהם מרווח של 380 מיליון שקל בשנה. אם לא די בכך, נתח השוק של החברה טיפס בפברואר 2023 ל-9.4%, לעומת 3.9% בשנת 2022; 

מניית קרסו מוטורס עלתה ב-5% בשנה האחרונה למחיר של 18.3 שקל ושווי שוק של 1.67 מיליארד שקל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    צ'רי החשמלית? 3 דגמים, אין חשמלי ולו אחד (ל"ת)
    אחד 05/05/2023 22:39
    הגב לתגובה זו
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ראובן קופצ'ינסקי

עופר ינאי חושב שהוא אילון מאסק - רוצה מניות ב-800 מיליון שקל

ינאי קצת מתבלבל, דורש חבילת הטבות מותנית של 800 מיליון שקל אם המניה תעלה פי 4 בשלוש שנים - מזכיר מישהו? 

אין גבול לשיגעון הגדולות. ההצלחה גורמת לאנשים לחשוב שהם מעל הכל. עופר ינאי דורש שכר תיאורטי (בהינתן תרחישים מסוימים) של 800 מיליון שקל. אילון מאסק מנסה לקבל עכשיו 1 טריליון דולר תחת התניות מסוימות. ינאי מנסה להיות "מאסק הישראלי". קצת צניעות לא תזיק לו, אחרי הכל - ערך למשקיעים הוא לא ייצר. נופר היא מניה שלא סיפקה את הסחורה מאז ההנפקה לפני שש שנים. אלמלא זרימת הכסף מההנפקה והנפקות המשך שהיו מאז, לא ברור איפה נופר היתה. חוץ מזה, נופר היום היא סוג של פעילות מניבה עם פייפליין של ייזום. לא צריך מנכ"לים שהם אילון מאסק כדי לנהל אותה. כל מנהל סביר יעשה עבודה.  

יש צד חיובי בשגעון הגדלות, וזה בלי ציניות - אנשים עם שגעון גדלות מצליחים יותר. הדרייב לגדלות מביא אותם לשם. תביטו על המצליחים הגדולים, רובם עם שגעון גדלות. מאסק כנראה מוביל את השיגעון.   

מאסק לפחות דורש שכר על חדשנות טכנולוגית, על מהפכות עולמיות, על רובוטים שיהיו לכם בבתים, על רובוטקסי, על מכונית אוטונומית, על מה בדיוק ינאי דורש שכר? משהו התבלבל ומתבלבל לבעלי השליטה ולמנהלים - הם חושבים שהם מעל הכל ושמגיע להם הכל. ההצלחה ממכרת, בשביל זה יש מוסדיים. צריכים לעצור את הטירוף.   


ינאי מכוון לחבילה של 800 מיליון שקל באם המניה תעלה פי 4 ב-3 שנים. אפשר להגיד - מענק גדול אבל התנאי מאוד משמעותי, אבל דמיינו מה זה יכול לעשות למוטיבציה של ינאי להרים את המניה. מניות, כולם יודעים, לא עולת רק בזכות ביצועים. חוץ מזה, גם אם המניה תעלה פי 4 ב-3 שנים, קחו את התשואה מאז ההנפקה ועוד 4 שנים, לא תקבלו משהו שמגיע עבורו - 800 מיליון שקל! השכר הכי גבוה מעולם למנכ"ל בבורסה המקומית, למעשה השכר השנתי הגבוה פי 4-5 מהשכר הכי גבוה שהי ה למנכ"ל בבורסה המקומית. 


לאחר שהמוסדיים בלמו את חבילת השכר החריגה של המנכ"ל המיועד עמי לנדאו שהחליט לא להגיע (המוסדיים אמרו "עד כאן": חבילת השכר של עמי לנדאו לא אושרה), נופר אנרג'י נופר אנרג'י 0%   מציגה מתווה חדש, הפעם עבור עופר ינאי עצמו, בעל השליטה שהפך למנכ"ל הקבוע (עופר ינאי מינה את עצמו למנכ"ל הקבוע של נופר אנרגיה).