רונן גינזבורג
צילום: רמי חכם

לפידות קפיטל: דניה זכתה במכרז רכבת ישראל בהיקף 300 מיליון שקל

במסגרת הפרויקט, תקים דניה את הגשר הארוך ביותר במדינת ישראל, שאורכו יגיע ל-1.8 ק"מ; לוח הזמנים לביצוע העבודות הינו כ-3.5 שנים
ערן סוקול | (2)

קבוצת לפידות קפיטל -0.82%  מדווחת כי החברה המוחזקת (80%) דניה, זכתה במכרז של רכבת ישראל לבניית הגשר הארוך ביותר בישראל, בעלות מוערכת של כ-300 מיליון שקל. נזכיר, כי כפי שנחשף לראשונה בביזפורטל, בימים אלו נבחנת אפשרות של הנפקת דניה ורישומה למסחר בבורסה. במסגרת הפרויקט שנקרא - תחנת מעויין שורק – תחנת ראשונים קטע מס' 8 - תבצע דניה עבור רכבת ישראל עבודות תשתית וגישור בשיטות שונות, לצורך ביצוע פרויקט מסילת 431 בקטע מס' 8 שאורכו כ-2.5 ק"מ, מתחנת מעויין שורק ועד מחלף ראשונים, כאשר לוח הזמנים לביצוע העבודות הינו כ-3.5 שנים. רכבת שורק. הדמיה: ד.א.ל הנדסה. משרד אמר קוריאל כמו כן, במסגרת הפרויקט, תקים דניה את הגשר הארוך ביותר במדינת ישראל, שאורכו המצטבר 1.8 ק"מ, ומורכב מחיבורם של חמישה גשרים הצמודים אחד לשני ומיועד למעבר רכבת חשמלית של רכבת ישראל. בחברה מסבירים כי המורכבות והייחודיות הינה שהגשר יבנה ברצועה במקביל לכביש 431, המיועדת לרכבת ונמצאת בין הנתיבים של כביש 431. הגשר חולף מעל מספר מחלפים וכבישים שחוצים את כביש 431 מצפון לדרום וגובהו מפני הקרקע מגיע עד לכ-20 מטר. הגשר הארוך ביותר בישראל כיום, המכונה "גשר 6", נבנה בשנת 2008 מעל עמק אילון באורך כ-1.2 ק"מ בלבד. מנכ"ל דניה, רונן גינזבורג: "דניה גאה על זכייתה במכרז קטע 8 של רכבת ישראל ומוקירת תודה על הבעת האמון שלה. כידוע, דניה מבצעת בימים אלו עוד מספר פרוייקטים חשובים עבור הרכבת ו/או לטובתה, ביניהם תחנת רכבת ובניין משרדים וחניה בעיר לוד בהיקף שמעל 200 מיליון שקל, פרויקט שנמצא בימים אלו בשלבי סיום, ופרויקט נוסף של תשתיות לרכבת ישראל מסילה מזרחית קטע B, שהינו מגה פרויקט בשיטת תכנון וביצוע בהיקף של כ- 700 מיליון שקל. אני בטוח שגם בפרויקט קטע 8 דניה תעשה את מה שהיא יודעת הכי טוב, ותקים את הפרויקט באופן בטיחותי, איכותי, בלוחות הזמנים הנדרשים ועל פי התקציב". 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רק בואו נחזיק לגינזבורג אצבעות שהגשר לא יקרוס !! (ל"ת)
    אור לגויים 04/11/2020 10:30
    הגב לתגובה זו
  • אאוץ'... קצת אכזרי (ל"ת)
    מייק לבנובסקי, ר''ג 04/11/2020 16:41
    הגב לתגובה זו
אסא לווינגר, מנכ"ל אנרג'יקס
צילום: יח"צ
ראיון

מנכ"ל אנרג'יקס: "בשבועות הקרובים נראה רעידת אדמה רגולטורית בארה"ב"

אנרג'יקס סיימה את הרבעון השני עם ירידה דו ספרתית בהכנסות וב-EBITDA, אך אסא לוינגר, מנכ"ל אנרג'יקס מאמין כי "רעידת אדמה רגולטורית" בארה"ב דווקא תחזק את יתרונם התחרותי ותדחוק שחקנים אחרים החוצה תוך עלייה במחירי החשמל; עם זאת, ניכרת סקפטיות בשוק כאשר המניה מציגה תשואה שלילית בשנה האחרונה

רן קידר |
נושאים בכתבה אנרג'יקס
אנרג'יקס אנרג'יקס -2.72%   סיכמה את הרבעון השני עם ירידה של כ־10% בהכנסות וירידה חדה יותר ב-EBITDA, כאשר הרווח המיוחס לבעלי המניות צנח ל-2 מיליון שקל בלבד, בעיקר בשל ירידת ערך של 36 מיליון שקל בפרויקט אר"ן. למרות זאת, בחברה מדגישים כי מדובר בתנאי השוואה "לא מחמיאים" אך התוצאה בפועל היא שההכנסות והרווחיות יורדת וכרגע השוק מתמחר את החברה על התוצאות העדכניות. 

להערכת המנכ"ל אסא לוינגר, השוק מתעלם מהפוטנציאל הגלום בגל רגולציה חדש בארה"ב, שצפוי לחזק את יתרון החברה מול מתחרים ולהוביל לעלייה במחירי החשמל תוך שאנרג'יקס עשויה לרכוש פרויקטים שיתקעו ללא מימון או ציוד במחירי עלות.

ברקע פרסום דוח הרבעון השני של 2025, שעליו כתבנו בהרחבה, ערכנו ראיון עם מנכ"ל החברה, אסא לוינגר, שבו דיברנו על תנודתיות מחירי החשמל, ההשפעה הצפויה של הרגולציה בארה"ב, והאסטרטגיה לצמיחה.

מחירי החשמל ירדו לאחרונה, מה ההערכה שלכם לגבי ההמשך?

ב-2022 פרצה המלחמה באוקראינה, סוף עידן הקורונה, ומחירי החשמל ראו עליה מאד חדה, באירופה ובכלל. ובזמן של הספייק הזה, שהמחירים הרקיעו שחקים, הצלחנו לקבע את מחירי החשמל בפולין במהלך 2022 ועד סוף 2024. אם היינו יכולים לקבע את המחירים ולגדר אותם לתקופה ארוכה יותר, זה מה שהיינו עושים, אבל כך או כך לאחר מספר חודשים המחירים החלו לרדת ואנחנו בעצם נהנינו ממחירים גבוהים מאד שלא שיקפו את מחירי השוק ב-2023 ו-2024. עבורנו זו הייתה הכנסה עודפת של מאות מיליוני שקלים במהלך השנתיים וחצי הללו, אבל אם משווים במהלך 2025 את מחירי החשמל למה שהצלחנו לקבע, כמובן שהם נמוכים יותר אבל הם מחירי השוק. כך שלכאורה ההכנסות שלנו ירדו אבל למעשה היו שנתיים וחצי שנהנינו ממחירי שיא, גבוהים בהרבה ממחירי השוק. 

ומה לגבי ההכנסות שלכם ממיסים? אם מנטרלים אותם הרווח שלכם היה מינימלי 

ההכנסות ממיסים היא הכנסה שאנחנו מקבלים מהממשל האמריקאי ואותה אנחנו רושמים על פני 5 שנים, במקום להכניס אותם לשנה אחת או רבעון אחד. מה שרואים ברבעון הזה היא הכנסה אמיתית ויציבה, שאינה צפויה להסתיים בקרוב. האם ריבוי הפרויקטים שלכם מוביל להתייעלות? בעקבות העובדה שאנחנו גם היזם וגם חברת ההקמה, אנחנו מצליחים לייעל והתשואות בפרויקטים שלנו בפולין וגם בחלק מהפרויקטים בארה"ב הן גבוהות. לגבי הפרויקטים בישראל, אני חושב שהתשואות אינן מספיק גבוהות באופן כללי בענף כולו.

האם אינכם חוששים מביטול הטבות ה-IRA והחוק הגדול והיפה של טראמפ? 

זוהי בעצם המהות של אנרג'יקס, ואם לרדת לעומקם של הדברים, אנחנו היחידים בישראל שעובדים עם פירסט סולאר ולמעשה אנחנו אחד משלושת הלקוחות הגדולים ביותר שלהם בכל העולם. פירסט סולאר הוא ספק הלוחות הסולריים הייד בארה"ב והעובדה שהלוחות מיוצרים בארה"ב מסתדר היטב עם הרגולוציה החדשה ברוח MAGA, שתפעל נגד ה-Foreign Entity of Concern, זאת אומרת שימוש ברכיבים סיניים במתקנים סולאריים. 

אלכס מריאשאלכס מריאש
דוחות

הכשרה התחדשות: ההכנסות זינקו פי 4; ההפסד הסתכם בכ-3.7 מיליון שקל

החברה רשמה עלייה חדה בהכנסות ל-41 מיליון שקל לעומת 11.5 מיליון שקל במחצית השנה אשתקד, אך גם עלות המכר קפצה במקביל; יתרות המזומנים ירדו ל-32.4 מיליון שקל



צלי אהרון |


חברת הכשרה התחדשות הכשרה התחדשות -1.85%   , העוסקת בהתחדשות עירונית, מסכמת את הרבעון עם גידול משמעותי בהכנסות, שהסתכמו בכ-41 מיליון שקל. פי ארבעה מההכנסות במחצית השנה שעברה, שעמדו על כ-11.5 מיליון שקל. עם זאת, גם סעיף עלות המכר זינק באותו שיעור, מסכום של כ-10 מיליון שקל לכ-40 מיליון שקל - מה שהוביל להפסד תפעולי של כ-7 מיליון שקל בתקופה.

ברמה התזרימית, יתרות המזומנים ושווי המזומנים של החברה ירדו בצורה חדה, מכ-73 מיליון שקל בסוף שנת 2024 ל-32.4 מיליון שקל כעת. הירידה מוסברת, בין היתר, בקצב הביצוע בפרויקטים ובתזרים הנדרש להמשך פעילות החברה.הנתונים משקפים תקופה אינטנסיבית עבור הכשרה התחדשות, שבמהלכה היא ממשיכה לקדם מספר פרויקטים משמעותיים בתחום ההתחדשות העירונית, תוך שמירה על פעילות יזמית בשוק שנמצא תחת תנאי מאקרו מורכבים. החברה לא הציגה ברבעון זה רווחיות תפעולית, אך נראה כי העלייה החדה בהכנסות נובעת מהתקדמות בביצוע ומימוש פרויקטים בהיקפים נרחבים.

לאחרונה כתבנו על כך שהחברה קיבלה היתר בנייה רביעי בתוך חודש - והפעם בתל אביב עם 27 דירות חדשות, עוד לפני כן - היא קיבלה היתר מלא ברמלה - במתחם 'בן גוריון'. להרחבה ראו כאן - רמלה: היתר מלא ל-270 דירות במתחם ‘בן גוריון’ - התחלת שלב א’ במגה פרויקט. נראה כי החברה ממשיכה לפעול לקידום פעילות ההתחדשות העירונית שהרי זוהי הדרך הנכונה יותר עבור יזמים כיום. לפחות בכל מה שנראה כאזורי ביקוש מובהקים - כמו שכונת בבלי בתל אביב, שם החברה קיבלה את ההיתר האחרון שלה. 


למה דווקא התחדשות עירונית?

נשאלת השאלה - למה היזמים כיום פועלים בתדירות גבוהה מאוד דווקא בתחום ההתחדשות העירונית - הרי שזה כרוך בתהליכים מסורבלים כביכול ולוקח המון זמן לקבלת היתרי בנייה מלאים ועוד שלל סיבות שבגינם יזם יכול להגיד למה לי להיכנס לכאב ראש שכזה? אבל זהו - שכאן בדיוק טמון הערך של ההתחדשות: ראשית, חשוב לזכור - במכרזים של רשות מקרקעי ישראל - היזמים נדרשים לשלם על הקרקע - ובהתחדשות לא. אין להם התחייבות וזה דרמטי - גם עבור הדוחות, גם עבור המשקיעים - והכי חשוב בשביל התזרים שלהם, וכמו שנאמר - 'התזרים הוא מעל הכול'.

לא צריך להיות לחוץ כאשר מחכים לתהליכים (שבאמת יכולים להיות ארוכים ולקחת זמן רב). הסיבה היא פשוטה - אין תשלומי ריבית על המימון של הקרקע - פשוט כי אין מימון. הקרקע בעצם מתקבלת בחינם עבור היזם. חשוב לזכור שהמצב הוא לא שהיזם לא מוציא כסף כלל מהכיס - אלא הוא נושא בתשלומים של הוצאת תב"ע ותקן 21 וגם בתשלומים עבור עורכי דין, שמאים ואדריכלים שמלווים אותו לאורך הדרך - אבל התשלום המהותי של הקרקע - לא נכלל. לכן, ככל הנראה נראה עוד ועוד פעילות של התחדשות עירונית ככל שיחלוף הזמן ואם יתקצרו תהליכים ברשויות זה יקרה אפילו בסדרי גודל רחבים יותר.


שווי שוק, הון עצמי ומה עשתה המניה?

שווי השוק של החברה עומד על כ-523 מיליון שקל והונה העצמי נאמד בכ-134 מיליון שקל. המניה ירדה מתחילת השנה בכ-22% וב-12 החודשים האחרונים בכ-21%.

מניית החברה


כך או אחרת, יהיה מעניין להמשיך לעקוב ולראות איך הדברים יתפתחו בחברה, בין היתר כיצד ומתי יתממשו הפרויקטים שנמצאים כעת בצנרת בשלבים השונים.