גלעד אלטשולר: "מה שכחלון עושה היא הסתכלות קצרת טווח – זה אסון"
מנכ"ל אטשולר שחם, גלעד אלטשולר, תקף הבוקר במהלך כנס השקעות שערך משרד התכנון הפיננסי השיא בוטיק של חיים נתן, את מדיניות שר האוצר משה כחלון בתשובה לשאלה על המתיחות שנוצרת לאחרונה בינו לבין הנגידה קרנית פלוג ואמר: "מה שכחלון עושה היא הסתכלות קצרת טווח והוא לא מטיב עם העם. מה זה הבולשיט הזה של ההגרלות האלה? צריך פה עבודה ארוכת טווח. פיתוח כבישים ותשתיות".
עוד הוסיף אלטשולר: "לא פותרים את הבעיות האמתיות עם הגרלות - כנראה שהעיקר הפך להראות משהו סינטטי, אין התחלות בנייה וזה אסון - הציבור צריך את הדירות האלה. לצערי כחלון מסתכל על הבחירות הקרובות בלבד במקום לטפל בתשתיות פה. לא ייתכן שעובדים שצריכים לבזבז שעה וחצי לכל כיוון ביום בדרכים בשביל להגיע לעבודה – ההסתכלות של כחלון היא קצרת טווח וזה אסון".
אשלטושר סיכם ואמר כי: "עם ישראל צריך לחשוב על זה. נכון, הפירות של השקעה בתשתיות לא היו במלואם בקדנציה שלו אבל זה מה שטוב לבנק ישראל. ההגרלות האלו עולות לנו הון תועפות וזה היה צריך ללכת לתשתיות. אם הייתה פה כבר רכבת קלה היא הייתה מורידה פה את מחירי הדירות ולא דרך ההגרלות האלה."
הדברים מגיעים כאמור על רקע המתיחות בין משרד האוצר לנגידת בנק ישראל קרנית פלוג, שטענה כי "עדיין מוקדם לשפוט, התכנית קודם נועדה להקל על זוגות צעירים לקנות דירה, מי שזה בהחלט נהנה בדירה במחיר מוזל. היו כמה ליקויים אך צריך לשפוט את התכנית לטווח הארוך".
- אלטשולר שחם מתרחבת “בונים תמהיל חדש - יותר רגליים שמייצרות יציבות”
- אלטשולר: ירידה במספר העמיתים, אך עלייה בהכנסות ובנכסים המנוהלים ויציבות ברווח הנקי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לגבי תגובת האוצר שהאשים את בנק ישראל אמרה פלוג: "אני מצטערת על התגובה הזו, אני חושבת שהיא נכתבה על ידי מי שלא קרא את הדו"ח בצורה מקצועית. (לאוצר) מגיע הרבה קרדיט. מצב המאקרו של המשק הוא טוב גם בזכות האוצר וגם בזכות בנק ישראל. חשוב שנשמור על שיח מקצועי וענייני".
- 20.השתן עלה לגלעד לראש שידאג לקרנות שלו (ל"ת)אחד העם 20/04/2018 14:04הגב לתגובה זו
- 19.חבצלת 12/04/2018 16:15הגב לתגובה זוכחלון שר אוצר הכי מוצלח שהיה כאן.היחיד שגואג לעם
- 18.ממי 12/04/2018 10:17הגב לתגובה זוונפתרה כל הבעיה. מה זה כל ההגרלות האלה, בנייה באזורים שרוב האנשים לא מעוניינים. למי זה עוזר? לחברים הקבלנים של כחלון? לעם המטומטם שחושב שהכל פה ישתנה בגלל ההגרלות? מספיק. מילארדים הולכים פה ואנחנו לא רואים אפילו שקל אחד מזה.
- 17.גלעד צודק (ל"ת)האשם תמי 12/04/2018 09:19הגב לתגובה זו
- 16.אוריאל 12/04/2018 06:04הגב לתגובה זוכחלון מפספס בגדול . כאשר יש כסף מזדמן ולא קבוע היה רצוי להשקיעו בפרויקטים ציבוריים (כבישים, בתי חולים) שהיו נשארים לנצח ולא להוריד מיסים לזמן קצר שאף אחד בציבור לא נפגש איתו . (זרקו 800 מליון שקל בהורדת מיסים למוצרי צריכה חשמלי בתיים ואף אחד מהקונים לא ראה אגורה ) כל הורדת מיסים היא זמנית לעומת השקעה בתשתיות ציבוריות שהם כבועות .
- 15.טיפש עוד כבישים ייסתמו מייד בעוד מכוניות (ל"ת)אריה 12/04/2018 00:55הגב לתגובה זו
- 14.כחלון, לא בוחר בך יו 12/04/2018 00:25הגב לתגובה זועלה לי הרבה כסף לבחור בך בפעם הקודמת!
- 13.כחלון שר אוצר הכי טוב שהיה לנו (ל"ת)אח 11/04/2018 19:59הגב לתגובה זו
- גל עד 11/04/2018 20:43הגב לתגובה זוהכי טוב היחיד שאומר ועושה ואדון אלטשולר תדחוף את האף המסריח שלך לעניינים שלך ואל תתערב בדברים שאין לך מושג בהם שמן תאב בצע
- גפניבבי 11/04/2018 20:41הגב לתגובה זוקחלון הוא הכי טוב .נפוליאון
- 12.אלעד השנה בגמל אתם לא מספר 1 חבל לי (ל"ת)אח 11/04/2018 19:57הגב לתגובה זו
- 11.אלעד השנה אתם לא משהו (ל"ת)אח 11/04/2018 19:43הגב לתגובה זו
- 10."מה שטוב לבנק ישראל" - מה שמעניין זה מה טוב לעם ישראל (ל"ת)פחח איזה טמבל 11/04/2018 19:12הגב לתגובה זו
- 9.אינטרסנט שמודאג מפגיעה בחברות הבנייה וביציבות הבנקים (ל"ת)החתול והשמנת 11/04/2018 19:10הגב לתגובה זו
- 8.ישראל ישראלי 11/04/2018 18:34הגב לתגובה זואו שהו מדבר מפזיציה אנטרסנטית אחרת. הרי המינהל במחירי הקרקע המופקעים והממשלה במיסוי דורסני עושק את ציבור רוכשי הדירות. אז אם קצת מאד מפצים זוגות צעירים זה טיפה בים. אם בזה כחלון מיטיב עם העם אזי אלטשולר לא מבין כלום.
- 7.ביבי אשם 11/04/2018 18:19הגב לתגובה זולא מסוגל לחשוב צעד וחצי קדימה כולם שתקו ונתנו לו להמשיך ככה העיקר להישאר בשלטון החשבון יוגש לכל עם ישראל אחרי הבחירות
- 6.מנו 11/04/2018 18:10הגב לתגובה זוממשלה כושלת כל אחד מחברי הממשלה עובד כל היום על פרסום בתקשורת מוריד מיסים מעלה מיסים נותן הטבות עושה הגרלות אנחנו יודעים את האמת ביבי נתניהו הוא ברווז צולע כראש ממשלה וכחלון הוא סתם פוליטקאי שמקושש קולות
- 5.אלי 11/04/2018 17:53הגב לתגובה זוגם מספר דירות להשכרה בירידה עקב ההתנקלות למשקיעי נדל"ן, והעיקר המחירים אינם יורדים! המחיר הנמוך יחסית בדיור למשתכן נוצר ממתנות שניתנו לקבלנים מקופת האוצר ז"א שאנחנו משלמים.
- יביאו 2-3 חברות סיניות, שאחת ולתמיד יכרתו ה-ענף הרקוב (ל"ת)מאו טסה טונג 12/04/2018 01:19הגב לתגובה זו
- 4.צפוני 11/04/2018 17:10הגב לתגובה זומחדל התשתיות הוא מחדל רב שנים , מאז ומתמיד המדינה משקיעה באיחור של מס' שנים וזה באחריות משרד התשתיות, נכון היה להגדיל משמעותית את התחלות הבניה וזה היה מוריד את מחירים אך כנראה שזה לא פשוט ומה שכחלון עושה זה מעט אבל המון לצעירים שרוכשים בכמה מאות אלפי ש"ח פחות ממחיר השוק והוא עוד יעשה אם רק תתנו לו לעבוד בשקט
- גם כן צפוני 11/04/2018 20:47הגב לתגובה זושלא רוכשים בכמה מאות אלפי ש"ח פחות, אבל בהחלט מסבסדים את אלה שכן רוכשים? העניין הוא שפחלון האפס העלוב לא מבין מה שכל ילד יודע: אין מתנות חינם. מישהו משלם ביוקר על כל ההגרלות והשטויות של האידיוט הזה. או שאולי הוא כן מבין אבל לא אכפת לו כי זה לא משהו שאפשר למרוח על שלט חוצות.
- 3.כחלון דואג רק לעצמו, חושב שהציבור טיפש.יותר לא אבחר בו. (ל"ת)אלון 11/04/2018 17:09הגב לתגובה זו
- כחלונה 11/04/2018 23:12הגב לתגובה זוליצן לא רק בפורים
- 2.דב 11/04/2018 16:41הגב לתגובה זואנשי כחלון - לשבח להלל ולקלס את הפשלונר.
- 1.ערן הכלכלן 11/04/2018 16:25הגב לתגובה זומישהו כבר יפרסם את זה. זאת אסטרטגיית הפרסום הפופוליסטית הרווחת כאן. אגב, מה הקשר בין שר האוצר לרכבת הקלה (של משרד התחבורה) שכבר מוקמת בימים אלו?!?
- לא ממש מטומטם, אבל נוכל ממש. (ל"ת)ויטלי 11/04/2018 18:13הגב לתגובה זו
- דב 11/04/2018 16:46הגב לתגובה זומטומטם. הבעיה שהוא נעלב כשאומרים, בעדינות דיפלומטית שהוא כושל בכל מעשיו. הוא היה צריך לדאוג שיבנו דירות באיכות טובה ובמחירים זולים בפריפריה הרחוקה. כל יתר ההגרלות - קזינו. אכן, תשתיות. אכן, טיפול נחרץ בביורוקרטיה.
- שט 11/04/2018 20:36זה יהיה זול מאוד. הקרקע חינם, הבלוקים שעשויים קרח גם כן חינם. דירות בזיל הזול. יש רק בעיה קטנה אין עבודה. זה היה כמובן בציניות אבל מסביר מה השטות בדבריך. לא צריך לבנות בפריפרינ אלא המאכז, בפריפריה אין מקומות עבודה. מה יעזור שם דיור זול אם אין עבודה ?
- זאביק 11/04/2018 16:58מציע בניה המונית בפריפרייה,מה איכפת לך שמכירי הדירות שם יתרסקו....העיקר לא בת"א,כדי שהבועה תמשיך להתנפח ולשרת אותך ושכמותך.
יאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסף"אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״
"הזינוקים הם לא ברי-קיימא וכולם יודעים את זה": בוועידה הכלכלית של ביזפורטל יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף של ילין לפידות מסביר למה העליות האחרונות בשווקים לא יחזיקו מעמד, הוא מצביע על ״קאפקס״ עצום בתשתיות AI, על עסקאות מנופחות בין חברות הטק, ועל זה שכולנו צריכים להיות מוכנים לתיקון שיחזיר את השוק לפרופורציות; וגם: על ההטיה של הבורסה המקומית לפיננסים ונדל״ן
בזמן שהבורסות בעולם שוברות שיאים והמדדים בארה״ב רושמים שלוש שנים רצופות של עליות דו-ספרתיות, יאיר לפידות, מייסד ומנכ״ל משותף של ילין לפידות, רוצה שנעצור רגע את המסיבה ונסתכל על העובדות. זה קורה במושב מיוחד בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. הועידה השביעית הכלכלית נערכת הפעם בסימן של ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים, הבורסה זינקה, המשק גילה חסינות אבל השאלה מה הלאה?
באולם שהמה מפה לפה יכולתם להרגיש את הדואליות הזאת. כמו המיקרוקוסמוס של הכלכלה הישראלית שהתנקזה לאולם הכנסים במתחם הבורסה. מצד אחד, כלכלנים כמו פרופ’ אמיר אקשטיין הציגו נתונים מדאיגים. הפריון נפגע, יש תלות מוגברת בייצוא הביטחוני כשבתווך מעמד הביניים נשחק. אבל מצד שני, יש גם את הצד האחר, מי שמגיע מהשטח וחושב שהמצב לא כזה גרוע. צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, הציג תמונה מעורבת הוא אומר לנו שלמרות המציאות הביטחונית המאתגרת שהייתה כאן, הצריכה בישראל לא נעצרה. אבל זה לא בהכרח כי יש לנו ברירות - "אנחנו חיים באי צרכני" הביקושים כאן קשיחים (ברמת הצריכה הקמעונאית) גם בזכות ילודה גבוהה ״200 אלף תינוקות בשנה זה כמו עיר חדשה״ הוא חושב שחברות קמעונאות ימשיכו לצמוח גם כשהגרפים המאקרו-כלכליים יציירו תמונה יציבה פחות. להרחבה - ״אלקטרה צריכה תצמח בקצב של 10-15% בשנה״
הדיון מתקדם. לבמה עולה יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות ילין לפידות. גם הוא מתחבר לדואליות שהזכרנו. צריכים להיות זהירים ממה שראינו בבורסה ולא רק פה בארץ. הוא מציע לנו נקודת מבט מפוכחת על מה שהניע את הראלי האחרון וגם על מה שעלול לעצור אותו. הוא לא ״דובי״ על השוק, ההתרסקות אינה בהכרח מעבר לפינה, אבל אם אתם חושבים שהמגמה הזאת תימשך עוד שנים אפילו עוד שנה אתם מתעלמים מההיסטוריה.
"אם מסתכלים על המדדים הגדולים לאורך עשרים שנה, תראו תשואה ריאלית של 5%-7% בשנה - זה הממוצע, זה הקצב שהכלכלה יכולה לייצר", אמר. “מה שקורה בשלוש השנים האחרונות - עליות של 20%-30% בשנה - זה לא ססטיינבל. (בר קיימא, מ.ה.) אין כלכלה שיכולה לעמוד בזה לאורך זמן”.הקצבים החריגים האלה לדעתו יכולים להופיע רק בשני מצבים: יציאה ממשבר אמיתי, או שקיעה-רדיפה להייפ שמנתק את השוק מהמציאות. “והפעם”, הוא אומר, “זה הייפ. הייפ סביב AI”.
- ילין לפידות עם תוצאות שיא: היקף הנכסים על 150 מיליארד שקל - רווח של 108 מיליון שקל במחצית
- מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם? - כל התוצאות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מה עושים? לפידות חושב שזה לא הזמן להגדיל חשיפה מנייתית. אם אתם מאלו שלא תרדמו בלילה בתיקון עמוק, חלק ממכם צריכים אפילו לשקול להקטין. “העליות האחרונות גרמו להרבה אנשים להרגיש שזה ‘רק עולה’. זה לא עובד ככה. ככל שהעליות נמשכות בקצב הזה - ככה אני יותר מודאג”.
אורן הר נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, צילום: שלומי יוסף"חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"
אורן הר נבו ראש אגף החשבות והכספים של אל על מדבר בוועידה הכלכלית של ביזפורטל על הענף, על איך אל על ניצלה את תקופת הגאות כדי לחזק את המאזן; ולאן הוא חושב שהענף צועד "בעשור הקרוב נגיע לרף של 30 מיליון נוסעים, וזה הקיבולת המלאה של נתב״ג"
אל על אל על 1.36% של סוף 2025 היא לא אותה חברת תעופה שהכרתם בעבר. מי שזוכר מבנה חוב כבד, יעילות נמוכה ואינסוף מאבקים תפעוליים, ופותח את הדוחות האחרונים מגלה חברה רזה יותר, חברה שניצלה את הגאות כדי לנקות חובות, חברה שהסתכלה קדימה והכינה את מבנה ההון שלה להתחרות בגל של החברות שנחת כאן בתום המערכה הארוכה.
אבל דווקא כשהחברה מגיעה לאחת התקופות היציבות ביותר שלה, מרחף מעליה איום חדש. טוב, אולי לא כל כך חדש כיוון שהדיבורים על הקמת בסיס מקומי לוויזאייר על השולחן כבר כמה חודשים. מנכ״ל החברה, ג'וזף וראדי, נחת פה לפני כמה ימים נפגש עם שרת התחבורה והדרג המקצועי, והצהיר שבהשקעה של כמיליארד דולר בשלוש שנים הם יקימו בסיס מקומי לקראת אפריל 2026.
באותו יום המניות של אל על וישראייר נפלו. אבל אל על הספיקה לתקן מאז כנראה השוק יודע להבדיל בין הצהרות מפוצצות לבין המציאות התפעולית: עדיין אין כיום מספיק סלוטים, אין תשתית בשלה, וכמו שאמרנו אל על - לראשונה זה שנים - מגיעה למשחק עם אפס חוב ועם מועדון נוסעים שחצי מדינה מחוברת אליו. איך שלא מסתכלים על זה, החברה עצמה ממוקמת היום אחרת לחלוטין.
על הרקע הזה הגענו לשמוע את הזווית של אל על בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. בוועידה שעמדה בסימן ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים רצינו להבין אם הגאות בשווקים משתקפת גם בשטח. אחרי שסקרנו את המצב מהזוויות של הקמעונאות, מהזווית של אנשי הנדל"ן וגם בתי ההשקעות רצינו לקבל את התמונה של אחד הענפים שמחברים כמעט הכל ביחד צרכנות, תשתיות וביטחון לאומי: תעופה.
אורן הר-נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, עלה לבמה והביא איתו מבט רחב ומדויק על מה שקורה בענף מהפערים בין ביקוש להיצע ועד מקומה של אל על במערכת שמנסה להמריא, אבל נתקעת שוב ושוב בחסמים מבניים.
