כמו טיל: מיקרונט שטסה השנה ב-226%, "הרגשנו את השיפור הכלכלי בארה"ב"
מניית חברת מיקרונט העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרי מחשוב ניידים לרכב למטרת ניהול ציי רכב ועובדי שטח מסכמת בימים אלה שנה חזקה ומנייתה הינה אחת ההשקעות הטובות של 2012. התוצאות הכספיות הראו על תפנית ומעבר לרווחיות והמשקיעים קצרו את הפירות. המניה זינקה השנה 226%.
אז מה גרם לשיפור בביצועי החברה שהביא לזינוק האדיר במניה? המנכ"ל רפי כץ מסביר זאת בהתאוששות בשוק היעד המרכזי של החברה שאחראי ללמעלה מ-80% מהמכירות - ארה"ב, וגם בשינוי במוצר החברה ואותו מכנה כץ "האולר השוויצרי של הטאבלטים".
"הרגשנו את סימני הצמיחה בארה"ב. הצמיחה באה לידי ביטוי בשיפור נתונים כמו התחלות הבנייה ומאוד משפיעה גם עלינו. המצב הכלכלי משפיע מאוד על שוק התובלה והשירותים והרגשנו את התהליך הזה חזק. בעצם לאחר משבר 2008 כבר חווינו שנתיים של נפילה במכירות - 2009 ו-2010".
"המצאנו את עצמנו מחדש עם קו מוצרים שעונה על כל הצרכים של השוק. בעוד ב-2011 רק ראינו את הביקוש למוצר בתהליך של בדיקה ראשונית, ב-2012 נחלנו הצלחה מהדהדת", אומר כץ. "למעשה קו המוצרים שהשקנו ב-2011 והתחלנו למכור אז עשה את התפנית בשילוב עם היציאה מהמשבר של שוק המטרה שלנו - ארה"ב", סיכם כץ.
מוצר הדגל של החברה הוא למעשה טאבלט מוקשח שמיועד להתקנה ברכב כחלק מניהול של ציי רכב ועובדי שטח. הטאבלטים מכילים כלי פיתוח תוכנתיים וממשקים מגוונים - פתרונות לשווקים ורטיקליים לתחום התובלה, האוטובוסים, טכנאי השירות. עלותה של המערכת היא 350-850 דולר, זאת לפי הפונקציונליות.
המערכת שהיא פרי פיתוח ייחודי, מורכבת ממסך צבע מגע "7, תומכת במערכת הפעלה Windows CE, בשנה הבאה אף תתמוך באנדרואיד, מאפשרת חיבור לממשקים אלטרנטיביים אופציונליים כחיבוריות ותקשורת דרך Wi-Fi, חיבור USB, אפשרות ל-Bluetooth, מודם סלולרי, תקשורת קווית ו-GPS. המטרה היא להפוך את הטאבלט לדסקטופ ואת הקבינה שלוחה של המשרד, עם סורק, מדפסת, קורא כרטיס מגנטי, קורא זיהוי נהג, ועוד.
"הטכנולוגיה שפותחה במיקרונט היא מהמתקדמות שיש. יש לנו מפעל ייצור לכן הלקוחות יכולים להזמין בכמויות שונות ובתצורות שונות בלי הגבלה לפונקציונליות כזו או אחרת", אומר כץ.
"בתוך הקבינה הארגון מאפשר לנהג לקצר תהליכים, לדווח על סטטוסים. הלקוח אפילו יכול לחתום על המסך. החברה זוכה להתייעל, לשפר את השירות ללקוחות ולזרז תהליכים. צריך לזכור שבארה"ב משאית לפעמים יוצאות לשבוע שלם של נסיעות", מסכם מנכ"ל החברה.
הלקוחות האסטרטגיים של החברה הם ספקי OEM שמתמחים בניהול ציי רכב ועובדי שטח, והחברה מסרבת לחשוף את שמותיהם. שוק היעד המרכזי של החברה הוא, כאמור, ארה"ב, השוק המשני הוא ישראל ומדינות באירופה, אוסטרליה וניו זינלנד. בחברה מקווים "לאזן את המכירות בעולם ולהרחיב את בסיס הפעילות גם בשוק האירופאי, בעבודה עם המפיץ החדש".
"המשתמשים הגדולים ביותר שלנו הן חברות התובלה, משאיות. ככל ששעת העבודה יקרה יותר והמטען חשוב יותר, ככה משלמים יותר, חשוב יותר לקבל דיווחים בזמן אמת ולקבל שקיפות מלאה על הנהג והרכב. באופן כללי, ניתן לומר שההפצה והתובלה אימצו בצורה הנרחבת ביותר את הטכנולוגיות של ניהול ציי רכב", אומר כץ.
תוצאות כספיות - שיפור מתמשך
החברה פרסמה תוצאות מצויינות לרבעון הראשון, השני והשלישי של שנה. הרבעון הראשון של 2012 אופיין בהמשך השיפור בתוצאות לאחר מפנה ברווחיות החברה עוד ברבעון הרביעי של שנת 2011. ברבעון הראשון שברה החברה שיא והרווח הנקי עמד על 6.5 מיליון שקל. ההכנסות זינקו 445% לכ-26 מיליון שקל. בעקבות התוצאות, החליטה החברה על חלוקת דיווידנד, לראשונה מאז 2008 בסך 3.3 מיליון שקל ברוטו.
ברבעון השני, ההכנסות זינקו בכ-236% לכ-28.8 מיליון שקל, ובשורה התחתונה, הרווח הנקי ברבעון צמח ל-6.7 מיליון שקל ושיא רבעוני חדש נקבע. ההכנסות ברבעון השלישי זינקו בכ-129% לכ-26.7 מיליוני שקלים, והרווח הנקי צמח ל-5.5 מיליון שקל.
- 5.איזו יופי של חברה. גאווה ישראלית של פיתוח. (ל"ת)איך פספסנו אותה? 30/12/2012 18:44הגב לתגובה זו
- 4.איפה היו כל אלו שהמליצו על בזק ומניות כושלות אחרות? (ל"ת)למה לא אמרתם????? 30/12/2012 17:21הגב לתגובה זו
- עמית 31/12/2012 07:48הגב לתגובה זושלא לדבר על ביקומיוניקיישנס
- 3.11 30/12/2012 16:38הגב לתגובה זותעשה מה שעושה ענף ההתובלה והשירותים בארה"ב. ההתאוששות שם כבר הייתה. השאלה האם תימשך?
- 2.קודם כל תנו לנו לעבור את הצוק הפיסקלי ואז נחשוב על זה (ל"ת)מישי 30/12/2012 16:37הגב לתגובה זו
- 1.אליק 30/12/2012 16:35הגב לתגובה זומה צבר ההזמנות לשנת 2013? מה ההסבר שבעלי השליטה מכרו את החברה במחיר נמוך משמעותית מהשווי בבורסה?

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת
מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים
ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.
רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר.
נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.
הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך.
- מניית ארית מאבדת גובה - האם החברה מנופחת?
- תוצאות נהדרות לארית - רווח של 96 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.
נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.
אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים.
הצבר נפל
בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל:
השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים
בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.
מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.
השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.
הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.
אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.
ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.
מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).
- הגשמה, סלייס, טריא ועוד: רוצים אלטרנטיבי? תבדקו טוב טוב
- איבדה את הדירה בגלל משכנתא שלא יכלה לשלם; האם היא יכולה להיות מעורבת במכירת הדירה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.
