דראגי
צילום: gettyimages

מדוע מריו דראגי צריך להוריד את הריבית מוקדם מהצפוי

אם מאריו דראגי קיווה לקיץ שקט לפני פרישתו מהבנק המרכזי של אירופה בנובמבר, משאלתו כנראה לא תתגשם; הורדת ריבית כבר ביולי?
Bloomberg | (1)

אם מאריו דראגי קיווה לקיץ שקט לפני פרישתו מהבנק המרכזי של אירופה בנובמבר, משאלתו כנראה לא תתגשם.

נגיד הבנק המרכזי של אירופה ינהל את ישיבת המדיניות המוניטרית של מועצת המנהלים ביום חמישי בזמן מאוד מאכזב עבור כלכלת גוש האירו. כלכלנים רבים מצפים שהבנק המרכזי של אירופה יחזיק מעמד עד ספטמבר, ואולי רק ירמוז על כך שהקלה נוספת תתרחש בקרוב, אבל בתקופה של צמיחה נמוכה ואינפלציה חלשה, הבנק המרכזי צריך לשקול לפעול באופן מיידי ולא לחכות זמן רב מדי.

הכלכלה העולמית ממשיכה להיות מקור לחדשות רעות עבור האיחוד המוניטרי. הצמיחה בסין ירדה לשיעור האיטי ביותר מזה שלושה עשורים בשלושת החודשים האחרונים עד יוני, כאשר המתחים המסחריים עם ארצות הברית נתנו את אותותיהם על היצוא. בנוסף, ההאטה במסחר העולמי פגעה קשות בגרמניה, שצפויה לגדול ב-0.5% בלבד ב-2019 על פי הנציבות האירופית, ונזכיר כי בחודש שעבר הוריד הבנק המרכזי האירופאי את תחזיותיו לצמיחת גוש האירו בשנתיים הקרובות ל-1.4% מ-1.6% ו-1.5%.

החשוב ביותר עבור הבנק המרכזי, יש מעט מאוד סימנים שירמזו כי האינפלציה תחזור ליעד של מתחת אבל קרוב ל-2% בזמן הקרוב. המחירים באיחוד המוניטרי היו גבוהים ב-1.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. תחזיות האינפלציה נמצאות אף הן מתחת ליעד הבנק המרכזי, ולכן אין פלא שדראגי אמר שהבנק המרכזי האירופי מוכן לפעול, אלא אם כן ישתפר המצב.

האנליסטים לא מצפים מקובעי המדיניות לנקוט בצעדים משמעותיים השבוע. הבנק המרכזי של אירופה הכריז בחודש שעבר על חבילה נדיבה של הלוואות זולות והודיע כי בכוונתו לשמור על שיעורי הריבית בהמתנה במשך זמן רב מהצפוי. דראגי גם אמר כי הבנק המרכזי מוכן להשתמש בכל האפשרויות שעומדות לרשותו, כולל חידוש רכישות, מסר שהוא חזר עליו בוועידה האירופית מאוחר יותר בפורטוגל.

רבים מאמינים כי הבנק המרכזי עשוי לשנות מעט את דעתו, ואף לרמוז על כך ששיעורי הריבית עשויים גם כן לרדת, אבל לא הרבה מעבר לזה. כל חבילה חדשה של החלטות צפויה להגיע בחודש ספטמבר, כאשר ה-ECB יחשוף את תחזיות הצוות האחרונות שלו.

עם זאת, דראגי צריך לשקול לפעול מוקדם יותר. המשק נחלש מתחילת השנה, אך הבנק המרכזי העדיף בעיקר להמתין ולראות אם ההאטה הייתה אמיתית. בינתיים, רשויות מוניטריות אחרות השתנו: הבנק הפדראלי בארה"ב נטש את תוכניותיו להעלות את הריבית, וייתכן ואף יוריד את הריבית לראשונה מזה עשור בפגישת המדיניות הבאה שתוכננה לסוף יולי, כאשר בשבוע שעבר, שני נציגי פד הדגישו את הצורך לפעול במהירות. ה-ECB ירצה לנטרל את הפד ולצמצם את שיעורי ההפקדה שלו לאיזור השלילי, לרמה של 0.5%- מרמה של 0.4%-. מהלך כזה זה יעזור להחליש את האירו ויאותת על כך שהבנק המרכזי של אירופה לא רק מדבר אלא גם פועל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מטורף 22/07/2019 09:09
    הגב לתגובה זו
    כמה אפשר לנפח ולהעשיר את העשירים.?הכל שקר וכולם ייפגעו בסוף
Trump
צילום: בלומברג

המשבר בין ארה"ב לאירופה מאותת לקראת מלחמת סחר חדשה

אף על פי שטראמפ נמנע בתחילת החודש מהטלה של מכסים על תעשיית הרכב האירופית, ישנה שורה ארוכה של דילמות מקומיות שמאיימת לסכל את המאמצים לגבש הסכם סחר
Bloomberg |

אף על פי שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ נמנע בתחילת החודש מהטלה של מכסים על תעשיית הרכב האירופית, ישנה שורה ארוכה של דילמות מקומיות משני צדי האוקיינוס ​​האטלנטי שמאיימת לסכל את המאמצים לגבש הסכם סחר. עשרה חודשים אחרי שטראמפ ונשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, הודיעו על הפסקת אש שנועדה לפנות את הדרך לשיחות ומשא ומתן כדי להפחית את המכסים על סחורות תעשייתיות ולחסל את המכשולים הרגולטוריים, השיחות הללו מראות סימנים מעטים של משמעות אמיתית והתקדמות. גורמים רשמיים באירופה האשימו את ממשל טראמפ בכך שלא היה לו זמן רב להתמודד עם ביורוקרטיה בבריסל, כאשר דעתו מוסחת על ידי התמוטטות השיחות עם סין והצורך בעסקה מהירה עם יפן כדי להשקיט את האינטרסים החקלאיים של ארצות הברית. "אני לא חושב שארה"ב מוכנה להתחיל במשא ומתן על המכסים", אמרה ססיליה מלמסטרום, נציבת הסחר של האיחוד האירופי, לכתבים בפריז בתחילת החודש, לאחר פגישה עם הנציג המסחרי האמריקני רוברט ליטייזר. עם תהליך הברקזיט שנכנס לסחרחורת לאחר התפטרותה של ראש ממשלת בריטניה מוקדם יותר החודש, מדינות מזרח אירופה שבוחנות גבולות "לא ליברליים" לרפורמות דמוקרטיות, גישה תקיפה מצידה של רוסיה ורקע כלכלי שביר יותר, הגוש הכולל 28 המדינות עומד מול הרבה הסחות דעת משלו. "אנחנו רואים את האיחוד האירופי נלחם בכל כך הרבה חזיתות שאני פשוט לא חושבת שהם במצב לנהל משא ומתן על הסחר עם ארה"ב", אמרה הת'ר קונלי, ראש תוכנית אירופה במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים. איום המכסים עדיין מרחף המועד האחרון ל-180 יום שקבע טראמפ למשא ומתן עם האיחוד האירופי ויפן על הפחתת היצוא של מכוניות וחלקי רכב לארצות הברית מגביר את הלחץ על השותפות למסחר להגיע לעסקה שתהיה לרצונו. כפי שהבהיר במהלך המסע האחרון שלו ליפן, טראמפ להוט לראות לפחות כמה עסקאות סגורות לפני ריצתו מחדש לבחירות בשנת 2020. עם יפן,נראה כי טראמפ יצליח להגיע לעסקה כרצונו, כך לדברי אנשים הקרובים לשיחות, אשר רואים אפשרות אמיתית לכך שעסקת סחר תיחתם עם יפן עד סוף השנה, כאשר המשא ומתן צפוי לתפוס תאוצה לאחר הבחירות בבית העליון ביפן בחודש יולי. אבל באירופה הסימנים נראים מאיימים יותר. המועד האוטומטי לחידוש המכסים יכה בדיוק עם כניסתו של ממלא המקום החדש של הוועדה האירופית, הזרוע המבצעת של הגוש, שיחליף את  יונקר לאחר חמש השנים בתפקיד. לא מכוניות, חקלאות יתר על כן, גרמניה וצרפת, שתי המעצמות הדומיננטיות של האיחוד האירופי, מתנגשות יותר ויותר בדעותיהן לגבי הכיוון הכלכלי שאליו הן רוצות לקחת את אירופה. עמנואל מקרון, נשיא צרפת, הוביל כמה מדינות באיחוד האירופי להתנגד למאמצי ארה"ב לכלול חקלאות בכל דיון טרנסאטלנטי, דבר שהאיחוד האירופי טוען כי טראמפ נתן בחודש יולי האחרון כחלק מהפסקת האש. עם זאת, רבים בוושינגטון, לרבות יו"ר ועדת הכספים של הסנאט, צ'אק גראסלי, אמרו כי כל עסקה שלא תכלול חקלאות לא תעבור את הקונגרס. גרמניה, אשר ייצאה מכוניות וחלקי רכב בהיקף של כ-27.2 מיליארד אירו בשנת 2018, מודאגת יותר מאיומיו של טראמפ במכסי רכב מאשר להגן על האינטרסים החקלאיים של אירופה. הבית של מרצדס בנץ, BMW ופורשה ייצר עודף של 22 מיליארד אירו בסחר עם ארה"ב בשנה שעברה. הסיבובים אחרונים של השיחות הדו-צדדיות הניבו התקדמות מועטה, והבכירים האמריקאים התנגדו לדון אפילו בנושא המכוניות, על פי אנשים המקורבים למשא ומתן. גורמים רשמיים באירופה הציעו בשנה שעברה תוכנית להפחתת המכסים האוטומטיים משני צדי האוקיינוס ​​האטלנטי לאפס, ויתור שכבר נעשה ליפן במסגרת הסכם הסחר בין האיחוד האירופי ליפן שנכנס לתוקף בתחילת השנה. אבל הדבר נדחה על ידי טראמפ, על פי אנשים הקרובים למשא ומתן. האיחוד האירופי מתכונן להסלמה בשיחות בוושינגטון ובפריז החודש שוב לא נרשמה התקדמות בין הצדדים. כדי להדגיש את המרחק בין שני הצדדים, הוציאו בשלב מסוים נציגי ארה"ב קלסר המכיל 150 עמודים של טקסט של משא ומתן עם סין שאותו הראו לנציגים האירופים כדי להבהיר להם את מצב העניינים. גורמים רשמיים באיחוד האירופי הבהירו כי כל מכסי הרכב שיוטלו על ידי ארה"ב יזכו לפעולת תגמול מצידה של אירופה, וכך גם המכסים על הפלדה והאלומיניום שהובאו על רקע ביטחוני דומה בשנה שעברה. האיחוד האירופי אמר בינואר כי יפגע בסחורה אמריקאית בהיקף של כ-20 מיליארד אירו אם טראמפ יטיל מכסים על רכבים. המכסים "יחזרו בכאב על העובדים האמריקנים ועל הכלכלה האמריקנית כמו על הכלכלה האירופית", אמרה קונלי. "זו בחירה. אבל זה בהחלט יכול להיות מכאיב".