דראגי
צילום: gettyimages

מדוע מריו דראגי צריך להוריד את הריבית מוקדם מהצפוי

אם מאריו דראגי קיווה לקיץ שקט לפני פרישתו מהבנק המרכזי של אירופה בנובמבר, משאלתו כנראה לא תתגשם; הורדת ריבית כבר ביולי?
Bloomberg | (1)

אם מאריו דראגי קיווה לקיץ שקט לפני פרישתו מהבנק המרכזי של אירופה בנובמבר, משאלתו כנראה לא תתגשם.

נגיד הבנק המרכזי של אירופה ינהל את ישיבת המדיניות המוניטרית של מועצת המנהלים ביום חמישי בזמן מאוד מאכזב עבור כלכלת גוש האירו. כלכלנים רבים מצפים שהבנק המרכזי של אירופה יחזיק מעמד עד ספטמבר, ואולי רק ירמוז על כך שהקלה נוספת תתרחש בקרוב, אבל בתקופה של צמיחה נמוכה ואינפלציה חלשה, הבנק המרכזי צריך לשקול לפעול באופן מיידי ולא לחכות זמן רב מדי.

הכלכלה העולמית ממשיכה להיות מקור לחדשות רעות עבור האיחוד המוניטרי. הצמיחה בסין ירדה לשיעור האיטי ביותר מזה שלושה עשורים בשלושת החודשים האחרונים עד יוני, כאשר המתחים המסחריים עם ארצות הברית נתנו את אותותיהם על היצוא. בנוסף, ההאטה במסחר העולמי פגעה קשות בגרמניה, שצפויה לגדול ב-0.5% בלבד ב-2019 על פי הנציבות האירופית, ונזכיר כי בחודש שעבר הוריד הבנק המרכזי האירופאי את תחזיותיו לצמיחת גוש האירו בשנתיים הקרובות ל-1.4% מ-1.6% ו-1.5%.

החשוב ביותר עבור הבנק המרכזי, יש מעט מאוד סימנים שירמזו כי האינפלציה תחזור ליעד של מתחת אבל קרוב ל-2% בזמן הקרוב. המחירים באיחוד המוניטרי היו גבוהים ב-1.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. תחזיות האינפלציה נמצאות אף הן מתחת ליעד הבנק המרכזי, ולכן אין פלא שדראגי אמר שהבנק המרכזי האירופי מוכן לפעול, אלא אם כן ישתפר המצב.

האנליסטים לא מצפים מקובעי המדיניות לנקוט בצעדים משמעותיים השבוע. הבנק המרכזי של אירופה הכריז בחודש שעבר על חבילה נדיבה של הלוואות זולות והודיע כי בכוונתו לשמור על שיעורי הריבית בהמתנה במשך זמן רב מהצפוי. דראגי גם אמר כי הבנק המרכזי מוכן להשתמש בכל האפשרויות שעומדות לרשותו, כולל חידוש רכישות, מסר שהוא חזר עליו בוועידה האירופית מאוחר יותר בפורטוגל.

רבים מאמינים כי הבנק המרכזי עשוי לשנות מעט את דעתו, ואף לרמוז על כך ששיעורי הריבית עשויים גם כן לרדת, אבל לא הרבה מעבר לזה. כל חבילה חדשה של החלטות צפויה להגיע בחודש ספטמבר, כאשר ה-ECB יחשוף את תחזיות הצוות האחרונות שלו.

עם זאת, דראגי צריך לשקול לפעול מוקדם יותר. המשק נחלש מתחילת השנה, אך הבנק המרכזי העדיף בעיקר להמתין ולראות אם ההאטה הייתה אמיתית. בינתיים, רשויות מוניטריות אחרות השתנו: הבנק הפדראלי בארה"ב נטש את תוכניותיו להעלות את הריבית, וייתכן ואף יוריד את הריבית לראשונה מזה עשור בפגישת המדיניות הבאה שתוכננה לסוף יולי, כאשר בשבוע שעבר, שני נציגי פד הדגישו את הצורך לפעול במהירות. ה-ECB ירצה לנטרל את הפד ולצמצם את שיעורי ההפקדה שלו לאיזור השלילי, לרמה של 0.5%- מרמה של 0.4%-. מהלך כזה זה יעזור להחליש את האירו ויאותת על כך שהבנק המרכזי של אירופה לא רק מדבר אלא גם פועל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מטורף 22/07/2019 09:09
    הגב לתגובה זו
    כמה אפשר לנפח ולהעשיר את העשירים.?הכל שקר וכולם ייפגעו בסוף
Tesla CEO Musk
צילום: בלומברג

טסלה מתכננת להעלות מיליון מוניות רובוטיות לכביש בשנה הבאה

יצרנית הרכבים החשמליים מכוונת לשוק שיתוף הרכבים וקוראת תיגר על אובר וליפט, כשבכוונתה להביא את בשורת המכוניות החשמליות להמונים כבר ב-2020
Bloomberg |

טסלה מכוונת לשוק שיתוף הרכבים וקוראת תיגר על אובר וליפט, כשבכוונתה להביא את בשורת המכוניות החשמליות להמונים. לדבריו של אילון מאסק, שילוב הטכנולוגיה של נהיגה עצמית עם שירות שיתוף יעשה את זה מטורף עבור הצרכנים לקנות מכוניות אחרות. המנכ"ל אמר כי עד אמצע השנה הבאה, מיליון מכוניות נהיגה עצמית של טסלה יהיו על הכביש והוסיף כי הלקוחות יוכלו לשים את המכוניות שלהם על גבי רשת משותפת של מוניות רובוטיות, שיהיו מסוגלות לנוע ללא שליטת אדם. אפילו למאסק, בן ה-47, שמעולם לא נרתע מתחזיות המוזרות, ציר הזמן הוא מאוד שאפתני. אפילו מנכ"ל אלפהבית, וואימונו, שנחשב באופן נרחב למוביל בתחום הרכב האוטונומי, נרתע מלהניח לכלי הרכב האוטונומיים שלו לשוטט ללא נהגי בטיחות. אבל כשטסלה ניצבת מול חששות גוברים לגבי הביקוש למכוניות חשמליות שלה, מנכ"ל החברה לא חושש לומר כי החברה ולקוחותיה יקצרו  "הטבות כספיות גדולות" ברגע שמערכת הרובו-מוניות תהיה מוכנה. "המסר הבסיסי שהלקוחות צריכים לקחת איתם היום הוא שזה מטורף מבחינה כספית לקנות משהו אחר מלבד טסלה", אמר מאסק ביום שני במטה טסלה בפאלו אלטו, קליפורניה. "זה יהיה כמו בעלות על סוס בעוד שלוש שנים". הקאצ' עבור המשקיעים של טסלה היא שכל זה הולך להיות יקר בטווח הקרוב. כשנשאל כמה טכנולוגיה אוטונומית עולה לטסלה, השיב מאסק: "זה בעצם כל מבנה ההוצאות שלנו". בעוד שטסלה אמרה בעבר כי היא מצפה לתזרים מזומנים חיובי בכל רבעון מעבר לשלושת החודשים הראשונים של השנה, מאסק טוען עכשיו כי אומר המטרה היא תזרים מזומנים נייטרלי בזמן שהחברה עומלת על בניית צי של רכבי נהיגה עצמית אשר יעשו את דרכם לשירות המוניות הרובוטיות. "מעתה ועד היום בו הרובו-מוניות תהיינה פרוסות ברחבי העולם, הדבר היחידי מבחינתנו הוא למקסם את מספר היחידות האוטונומיות שנוצרו ולהוביל את החברה לכיוון ניטרלי של תזרים מזומנים", אמר מאסק. "ברגע שצי המוניות הרובוטיות יהיה פעיל, אני מצפה לתזרים מזומנים מאוד חיובי." מניית טסלה סיימה אמש את יום המסחר בירידה של 3.8% לשער של 262.75 דולר. המניה ירדה מתחילת השנה ב -21%. במשך שנים, ההבטחה של טסלה הסתמכה על החדרת מודל 3 של החברה להמונים. עם זאת, מוקדם יותר החודש, טסלה ביטלה את האפשרות להזמין את הגירסה של מודל 3 באינטרנט. על פי התוכנית, לקוחות אשר בחרו לשכור את מודל 3 לא יוכלו לקנות את המכונית בסוף התקופה, כאשר המכוניות המושכרות יחזרו בסופו של דבר לשמש ברשת של החברה. כאשר אנליסט אחד אמר למוסק שזה נשמע כאילו טסלה עושה מחויבות מאסיבית למאזן, ושאל על האסטרטגיה המימונית של החברה, המנכ"ל  רמז לכך שייתכן גיוס בקרוב. "קשה לדבר על סיבוב הגיוס במקום הזה", אמר. "אני חושב שנעשה את המהלכים הנכונים. אני חושב שאנחנו נעשה את המהלכים שאתה חושב שאנחנו צריכים לעשות".