כולם אחרי אמזון: הכניסה לישראל מסעירה את היח"צ והפרסום
כניסתה הרשמית של אמזון לישראל, בתחילה עם פעילות מסחר מקוונת ומאוחר יותר ככל הנראה עם הקמת מחסנים לוגיסטיים, מסעירה כצפוי את שוק הקמעונאות הישראלי אך לא רק אותו. מי שצופים באדיקות בהתפתחויות ומחכים לצוהר קטן דרכו אפשר להיכנס פנימה הם משרדי היח"צ והפרסום שלוטשים עיניים לענקית המסחר והטכנולוגיה.
בדיקה ראשונית בקרב משרדי הפרסום מגלה שלמרות העניין הרב, אין עדיין שום התפתחות ממשית או מגעים כלשהם עם משרדים מקומיים. גם בקרב ענף היח"צ אין עדיין עדויות למשהו קונקרטי אך שם לפחות אפשר לומר שהתכונה רבה מתוך האמונה שהיח"צ, בשונה מהפרסום, הוא נדבך שאותו אמזון תצטרך לגייס מהר כל האפשר כדי להתמודד עם מבול השאלות, הבדיקות, התחקירים, ההסברים וההשוואות שהעיתונאים כבר עומלים עליהם והמידע, שהציבור הישראלי חובב הרכישות המקוונות, צמא לו.
כמו בפרסום, כך גם ביח"צ, החברה הבינלאומית תחפש אחר נותני שירותים בעלי ניסיון בעבודה עם חברות בינלאומיות, בעלי אוריינטציה טכנולוגית-דיגיטלית, בעלי ניסיון מקצועי עשיר ובעלי תשומות כח אדם מספיקות כדי לטפל בחברה מסדר הגודל שלה. "הפער בריטיינר בין מותג גדול וקטן הוא לא כזה גדול ולכן המשמעות היא בעיקר יוקרה ותדמית" אומר לאייס שלא לייחוס בעליו של משרד יח"צ מהמובילים בישראל. לדבריו, "זה עוד מותג שנמצא בכותרות אבל זה לא שהוא ישלם ריטיינר פי 10 ממשרד עו"ד לדוגמא. בסופו של דבר אנחנו עובדים למטרות רווח אז צריך להבין עד תום את היחס תשומה לתגמול".
איש יחסי ציבור בכיר אחר אומר לאייס "מי שיקבל את אמזון יהיה משרד יחסי הציבור השמח ביותר בישראל וגם אני עובד בלהביא אותם". להערכתו "מדובר בתקציב הכי יוקרתי בשוק, הן עבור משרדי יח"צ והן עבור משרדי פרסום. כל המשרדים בישראל מנסים להביא אותם אבל יש גם בעיה עם אמזון כי היא באה לפרק את כולם בשוק הקמעונאות ולכל משרד יח"צ מוביל יש לקוחות מהתחום".
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה"בעיה" שאותה גורם היח"צ מציין מתכתבת עם העובדה שכמעט כל פגישה בין גוף קמעונאי למשרד היח"צ/פרסום שלו עוסקת בחשש המוצדק שיש לאלו מענקית המסחר שמשנה את כל כללי המשחק. מול אמזון ניצבות רשתות השיווק הגדולות בישראל כגון שופרסל, רשתות האופנה הגדולות כגון קסטרו, FOX וכו', רשתות החשמל וכן הלאה. אמזון מעצם היותה חברה שמוכרת הכל מהכל מהווה סכנה ואיום על חברות רבות, ולכן, כל משר יח"צ ו/או פרסום שירצה לעבוד איתה ייאלץ להעיף מבט על רשימת לקוחותיו ולשאול את עצמו על מי מהם מתחום הקמעונאות הוא מוכן לוותר.
בנקודת הזמן הזו, עדיין יש יותר שאלות מתשובות. האם אמזון תרצה להיכנס לישראל עם קמפיין השקה מושקע שיחייב משרד פרסום? האם היא תעסיק ספקים מקומיים? ואם כן, האם היא תבחר את ספקיה בהליך מכרזי? מה שכן, יריית הפתיחה כבר נשמעה והמירוץ אחר אמזון כבר יצא לדרכו - עכשיו רק נותר לברר עם מי מדברים - ובשביל זה צריך דובר.
- 5.חיליק 07/05/2019 17:53הגב לתגובה זויש משרד לא גדול, בוטיקי שהוא על הכוונת וכנראה שתהיה הפתעה ומשרד לא גדול יטפל בתאגיד הזה. חכו בסבלנות
- 4.מוטי 01/05/2019 16:00הגב לתגובה זומינקובסקי שמייצג את רוב חברות הטכנולוגיה טיטניק שהקימו מחלקה בינלאומית ועכשיו מייצגים גם את גל גדות
- 3.אורנה 01/05/2019 13:38הגב לתגובה זואם בן חורין יעשו את מה שהם יודעים - אמזון תעוף מכאן מהר
- 2.YL 30/04/2019 23:18הגב לתגובה זוולו מסיבה אחת ישראלים מאוד פעילים ב קניות מ אתרים ב סין ש נכון להיום נותנים שרות ומחירים זולים. ו כל בר דעת יודע סוחרי אמזון רוכשים את המוצרים מ סין אז.....מדוע לשלם יותר??? ולתת עמלה גבהה לאמזון אן סיבה
- 1.נעזור לך 30/04/2019 16:01הגב לתגובה זוכל השאר יכולים לוותר מראש
- דודי מהרצליה 01/05/2019 14:26הגב לתגובה זויסקרו אפילו אמזון תתחיל למכור גרפרורים. האתגר הוא לבנות תדמית של חברה הוגנת וזה אתגר מאוד קשה.

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל.
שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.
קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל
גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.
המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.
אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%.
- פרטנר שוקלת לרכוש את פעילות הלקוחות העסקיים של הוט
- פלאפון רוצה לרכוש את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל.
פטריק דרהי, חובות ומניעים

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל.
שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.
קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל
גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.
המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.
אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%.
- פרטנר שוקלת לרכוש את פעילות הלקוחות העסקיים של הוט
- פלאפון רוצה לרכוש את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל.
פטריק דרהי, חובות ומניעים
