סינמה סיטי ראשל"צ קולנוע סרט
צילום: סיון פרג'

המסך הגדול: מי המפרסמים המובילים בבתי הקולנוע בישראל?

לקראת יום הקולנוע הישראלי, יפעת בקרת פרסום בדקה עבור אייס מי החברות המובילות בפרסום על המסך הגדול. בסה"כ ההוצאה לפרסום בקולנוע עומדת על 50 מיליון ש' בשנה
משה בנימין |

יום הקולנוע הישראלי שיצוין מחר (יום ד') הוא יום חג עבור המדיום הוותיק, ובנוסף משמש כעדות לתחייתו מחדש של הקולנוע, לאחר שהוספד עם חדירת הטכנולוגיה לחיי היום יום וזמינות התכנים הפיראטיים.

הקולנוע שבעבר הרחוק היה המדיום המרכזי, לפני עידן הטלוויזיה הביתית ובימים בהם צריכת הסרטים באולמות הקולנוע הייתה בשיאה, מהווה כיום רק אחוז מעוגת הפרסום הישראלית עם הוצאה של כ-50 מיליון שקל מדי שנה, לא כולל הכנסות מהמזנונים ושיתופי פעולה מסחריים. 

מבדיקה שערכה חברת יפעת בקרת פרסום עבור אייס, בתחום הפרסומות בקולנוע, נמצא כי מתחילת השנה הקטגוריות הבולטות בפרסום בקולנוע היו משקאות קלים, מזון מהיר, בירה וכרטיסי אשראי. החברה המובילה היא בפרסום היא מקדונלד'ס, ואחריה קוקה קולה ישראל.

נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, אומר כי "הקולנוע היא המדיה היחידה המשלבת בילוי מחוץ לבית עם פרסום. באופן טבעי, המפרסמים הבולטים בקטגוריה הם אלו שהמוצרים שלהם זמינים בקומפלקס הקולנועי כדוגמת מקדונלד'ס וקוקה קולה".

עם זאת יש לזכור כי הקולנוע הוא אינו רק מדיה, אלא גם מפרסם גדול, ורק השנה פרסמו רשתות הקולנוע השונות כ-280 סרטים שונים על מנת לעודד את הביקוש ולהזרים טראפיק של קהל לסרטים.

ועוד קצת נתונים על הקולנוע הישראלי

בתוך כך, לרגל יום הקולנוע הישראלי, מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים על סרטים ובתי קולנוע בישראל. על פי הנתונים, העלייה במכירת הכרטיסים נמשכת והשנה נמכר 18.7 מיליון כרטיסים. בנוסף, לאחר שבשנים הקודמות לא חל שינוי משמעותי במספר אולמות הקולנוע – כ-300 בכל רחבי הארץ, בשנים 2016-2017 חל גידול משמעותי בשל הפתיחה של סינמה סיטי נתניה, yes פלאנט באר שבע, מתחם G בכפר סבא ו-yes פלאנט בזכרון יעקב בשנתיים האחרונות, וכרגע מספר האולמות זינק ל-402 בסוף שנת 2017.

 

גם אופן הצריכה של הצופה הישראלי השתנה עם השנים, בעבר היו אולמות קולנוע עם אולם אחד או שניים, לאחר מכן אולמות הקולנוע נדדו לקניונים וכיום ישנה תנועה גדלה של מתחמי קולנוע עם מסעדות, ברים וחנויות שהפכו למקום בילוי לגיטימי. מתוך 56 בתי הקולנוע שפעלו בשנת 2017, רק ל-11 בתי קולנוע היה מסך אחד בלבד, ל-26 בתי קולנוע היו 7-2 אולמות, ול-19 בתי קולנוע היו 8 אולמות ויותר. בתי הקולנוע שלהם 8 אולמות ויותר הכילו כ-67% מכלל המושבים. בשנת 2017 הוקרנו 272 סרטים באורך מלא, בהם 141 בארה"ב, 50 בישראל ועוד 6 בשיתוף פעולה עם ישראל.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.