נאום נתניהו על איראן בנימין
צילום: כאן 11
טור

The BIBI Show: מה אנחנו יכולים ללמוד מההופעה של רה"מ?

עזבו אתכם מהתוכן ומתחושותיכם כלפי האיש: נתניהו נתן שואו מדהים - בטוח, בלי לעלעל בדפים, עם תפאורת תאטרון ושימוש בנתונים מפחידים. איתי רפופורט על הופעת נתניהו
איתי רפופורט | (2)

בתום 21 דקות של נאום, מה אנחנו יכולים ללמוד מההופעה המצוינת של ראש הממשלה בנימין נתניהו? אז התשובה היא המון. שימו את הדעה הפרטית שלכם עליו בצד, וקחו שיעור מאחד המופיעים הטובים בעולם.

 

אבל עוד לפני הניתוח שלי להופעה הנהדרת, אשתף אתכם בזיכרון קצר, מאחת ההכשרות להופעה בתקשורת שעשיתי לבכיר בשוק ההון שעבד בעבר עם נתניהו בזמן שזה היה שר האוצר בממשלת שרון. ביבי, הוא סיפר לי, היה מטרטר אותנו הלוך ושוב עד שהמצגת שהיינו אמורים להכין לו הייתה מושלמת בעיניו. ולא משנה מה חשבנו על המקצועיות שלו, לא היה איש שחלק על המצגות הגאוניות, המדויקות והאפקטיביות שלו.

 

הוא היה יורד לרמת הצבע של הפונט או הרקע של התמונה. עד כדי כך, סיפר לי הבכיר, ולמדנו ממנו המון על איך מכינים מצגת. ומצגת מרשימה ראינו אמש. נתניהו הקפיד לבצע את כל הדברים הנכונים שהופכים הופעה מול תקשורת וקהל למהפנטת:

 

1. 80% מהמסר הנקלט הוא בכלל ויזואלי. נתניהו, שיודע זאת היטב, הרים מאחוריו סט של תיאטרון ומופע שלא היה מבייש הצגת יחיד בתיאטרונטו הבא של יענקל'ה אגמון. הקלסרים (הריקים, אבל מזה משנה?) והתקליטורים... העין נשטפת בתמונה הזו שמצביעה על ההיקף. כי מי מקשיב? תראו בעצמכם.

2. נתניהו לא נואם. הוא "משוחח" ו"מדבר" עם הצופים. הוא מעיף את הווילון. הוא קוסם. הוא חושף, הוא מדהים אותנו ואת העולם. כך הוא משכנע יותר, מדבר אלינו בגובה העיניים, ומחזק את האמינות שלו. הוא מפקד הכיתה שמגלה לנו סוד גדול. הוא משתמש כבר בהתחלה במילים שיגרמו לנו להמשיך לצפות בו. "הלילה", הוא מבטיח, "נחשוף הוכחות". נואם שמשתמש כבר בתחילת דבריו בשפה עיתונאית פרומואית מבטיחה, יבטיח גם את המשך הקשב של הצופים.

3. נותן שואו: שמתם לב שדוכן הנואמים (הפודיום) היה שקוף ומיותם רוב הזמן? נתניהו נע על הבמה ומבין שהתנועתיות שלו תסייע לריכוז של הצופים. אין לו צורך בפודיום כיוון שהוא נותן "הופעה". תנועות ידיו לא מוסתרות על ידי הדוכן וכך הוא יכול להניפן ולהדגיש את המסרים שלו. התנועה על הבמה גם תוביל אותו שוב ושוב לכיוון הקלסרים והדיסקים. זה חשוב.

4. המצגת נקייה, חדה וברורה. בה נראים בעיקר תמונות ומשפטי מפתח גדולים הנמרחים על כל המסך. זה בדיוק תפקידה - להרשים, להבליט. אין בה עומס מלל ועודף צבעים או קשקושים שבדרך כלל נופלים אליהם מתוך רצון להעביר כמה שיותר מסרים. הביטו בה שוב, כך בונים מצגת.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

5. נתניהו הצליח לא ליפול למלכודת הנתונים המעייפים. כשכבר ציין מספרים, היו אלה כמויות מרשימות של מאות אלפי טילים או דיסקים או קלסרים מהארכיון.

6. הוא כמעט ולא השתמש בדפים. נתניהו יודע שכל מבט מושפל על ערימת דפים תנתק אותו מהגשר המופלא שיצר עם הצופים, תערער את הביטחון בבקיאותו ותנטרל את הדבר החשוב ביותר לאמינות שלו - קשר העין עם הקהל.

7. בטוח. מנהיג אמיתי לא "חושב" או "מאמין" או "מקווה". עליו להיות חד וברור והחלטי. ואכן, נתניהו ביטא זאת בסיפא של נאומו: "בעוד מספר ימים", בישר לנו, "הנשיא יחליט ....". יחליט. לא אולי, לא "אני מתפלל ש...או מקווה ש...". ובהמשך הוסיף "אני בטוח שהוא ייקח את ההחלטה הנכונה". בטוח.

8. את סיכום דבריו אומר נתניהו כבר מאחורי הפודיום. למה דווקא אז? משום שהפודיום משיב לו את עמדת הכוח והמנהיגות. והוא מבקש להשיב אותם אליו לאחר ש"ירד" אלינו מעט ו"שיתף" אותנו בסוד הגדול.

 

לסיכום, זו הייתה הופעה מצוינת של אחד הנואמים הטובים בעולם, וכדאי שכל מי שרוצה לשפר את הופעתו בתקשורת ולפני קהל, ילמד היטב את הכלים הנהדרים שבהם הוא משתמש כדי לרתק את הצופים.

 

איתי רפופורט הוא מנכ"ל 'חברת החדשות הפרטית' ומומחה להופעה מול קהל. בעבר היה עיתונאי

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ערן 01/05/2018 14:39
    הגב לתגובה זו
    התפאורה הזולה, הבד המצ׳וקמק שהוא הסיר. זה הכל נראה כמו הצגה של כיתת דרמה לא מוכשרת במיוחדת בחטיבת ביניים בגבעתיים. אין סטייל, אין פאסון. דמיינו לעצמכם נשיא אמריקאי עושה דבר כזה. התוצאה היא הוליווד. כשראש הממשלה שלנו עושה את זה זה נראה כמו הצגת חובבנים דלת תקציב
  • 1.
    אייל 01/05/2018 14:35
    הגב לתגובה זו
    טור טוב ומעניין. אבל אי אפשר להתעלם מכך שבסופו של דבר, מתחת לכל העטיפה הנהדרת, התוכן לא היה משהו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.