רגע לפני שתוקף ההצעות פג: הפיס טרם הכריע במכרז הפרסום

בספטמבר יפוג תוקף ההצעות של המשרדים המתמודדים וההתחייבויות למחיר כבר לא יהיו תקפים. במקביל מנסים אלו להבין כיצד ישפיע המינוי הצפוי של אביגדור יצחקי ליו"ר הפיס והאם יהיה זה גורם משנה החלטות גם במכרז הנוכחי 
משה בנימין | (1)

סימן השאלה הגדול ביותר של ענף הפרסום, בהיקף של למעלה מ-50 מיליון שקלים, עדיין מרחף ללא תשובה. מכרז הפרסום של מפעל הפיס אליו הגישו 4 המשרדים המתמודדים: אדלר חומסקי, גיתם BBDO, ראובני פרידן ובאומן בר ריבנאי את הצעותיהם המסחריות לפני מספר חודשים עדיין מתנהל, ללא סימן לבאות, כאשר במשרדים טרם התקבלה כל הודעה מצד מפעל הפיס.

לאייס נודע כי תוקף ההצעות המסחריות-כספיות אותן הגישו המשרדים צפוי לפוג בתחילת חודש ספטמבר. המשמעות היא שמיום פקיעת התוקף, המחירים אליהם התחייבו המשרדים אינם תקפים ולא יוכלו להישפט על ידי ועדת המכרזים של מפעל הפיס. אמנם, בפיס יכולים להתגבר על מכשול זה באמצעות פנייה פשוטה למשרדים עם בקשה להארכת התוקף, אך זהו רק סימפטום שמעיד על מה שבעיני המשרדים נתפס כ"מריחה" לא מובנת של המכרז.

בזמן שכל משרד מנסה לשער מה מעמדו וסיכוייו לזכות אל מול מתחריו, מפעל הפיס בעצמו עומד בפני שינוי בעתיד הקרוב, על רקע הערכות בשוק כי אביגדור יצחקי, המשמש כיום כראש מטה הדיור במשרד האוצר צפוי להחליף את יו"ר מפעל הפיס עוזי דיין בתפקידו. הכניסה של יצחקי למשוואה מעלה את הספקולציות המתבקשות בשוק בנוגע למידת החשיבות שהוא (יצחקי) מייחס למכרז הפרסום. במידה ואכן כך, ולא מדובר בסבירות גבוהה, ייתכן שהוא יבקש להיות מעורב בהחלטה שתקבע עם אילו משרדים הוא יעבוד ולכן עשוי לבקש מבכירי מפעל הפיס להשהות את ההחלטה, לדחות את המכרז במספר חודשים או לתת לו משקל בהחלטה.  

בענף הפרסום, למרות הקנאה והיריבות, ישנה תמימות דעים על כך שאדלר וגיתם העניקו למפעל הפיס תוצרים פרסומיים ראויים ואיכותיים. מנקודת הפתיחה הזו, החוטים שנמשכו מאחורי הקלעים מדברים על הניסיון לייצר ולקבע שיח שיגיע לאוזני הבכירים במפעל הפיס על מראית העין של ההתקשרות ארוכת השנים עם שני המשרדים בהיקפים הכספיים העצומים עליהם מדובר. הניסיון הזה צלח חלקית בצורת המכתב ששיגר מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד למנכ"ל הפיס עמרי לוטן ובו דרישה ל"הליך שקוף וציבורי של מכרז הפרסום". 

במכתבו העביר באב"ד ללוטן רמז עבה על כך שמשרד האוצר עוקב אחר המכרז ומודע לתקציבו הגבוה יחסית עבור ענף הפרסום, וכן מודע להתקשרויות העבר של מפעל הפיס. לדברי באב"ד: "נכון כי מפעל הפיס ירענן את נהלי הפרסום הנוהגים עד כה לאור השינויים המחויבים מכוח ההיתר שפורסם ביום 14 בפברואר 2017 והן לאור ההתקשרויות ארוכות הטווח שנערכו עד כה. משרד האוצר תומך בהליך שקוף, פומבי וציבורי שפונה לכלל הציבור. אודה לבדיקתך המעמיקה בנושא".

ההנחה בענף הפרסום היא כי החלטת מפעל הפיס אכן תתקבל בחלון הזמן שנותר עד לפקיעת ההצעות המסחריות. למרות העניין הרב שהמכרז מושך באופן טבעי והתחושה כי הוא "נמרח" - מבט קל למכרזי העבר של מפעל הפיס מעיד על כך שלגוף המנהל את הימורי המזל בישראל יש נטייה לקבל את ההחלטה לאחר כ-3 חודשים ומעלה כפי שהיה ב-2006.

ממפעל הפיס נמסר בתגובה: "מפעל הפיס פרסם מכרז פומבי למתן שירותי פרסום למפעל. ההצעות שהתקבלו נבחנות בימים אלו, וזאת בהתאם לתנאים ולאמות המידה שהוגדרו במסגרת המכרז. בסיום הליך הבחינה תקבל ועדת המכרזים של מפעל הפיס החלטה בעניין תוצאות המכרז. מאחר שמדובר במכרז תלוי ועומד (על כל הכרוך והמשתמע מכך), ועד לקבלת החלטה לגבי תוצאותיו הסופיות של ההליך - לא נוכל למסור פרטים נוספים בנושא".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ״מכרז תפור״ (ל"ת)
    למה לי פוליטיקה עכשי 21/08/2017 16:25
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.