הלוטוגוצים לוטו
צילום: יח"צ
פרסום ראשון

טלפון מאראלה: תקציב הענק של מפעל הפיס יוצא למכרז

אדלר חומסקי וגיתם BBDO חולקים ביניהם את התקציב מאז הזכייה בשנת 2006. בשנת 2011 הוחלט במפעל הפיס להאריך את ההתקשרות. על פי תנאי הסף רק מקאן, אדלר, באומן, גיתם וראובני פרידן יוכלו להתמודד
משה בנימין |

לאחר 11 שנים עם אדלר חומסקי וגיתם BBDO מפעל הפיס מוציא את תקציב הפרסום למכרז. התקציב, מהגדולים בשוק, שעומד על כ-40 מיליון שקלים צפוי לעורר עניין רב בקרב משרדי הפרסום המובילים, ובעיקר שם, שכן תנאי הסף יותירו את מרבית המשרדים מחוץ להתמודדות. 

כאמור אדלר חומסקי וגיתם BBDO חולקים ביניהם את התקציב מאז הזכייה בשנת 2006. בשנת 2011 הוחלט במפעל הפיס להאריך את ההתקשרות עם המשרדים לאחר מכרז שבמסגרתו נפגש מפעל הפיס עם מספר משרדים שהציגו פרזנטציות בפניו. 

כפי שעשה בעשור האחרון, מפעל הפיס מתכנן לבחור גם במכרז הנוכחי ב-2 משרדים שינהלו יחד את הפעילות הפרסומית של החברה, לרבות תחום הדיגיטל. כל זוכה במכרז ישמש במהלך תקופת ההתקשרות כמשרד הפרסום הראשי של המפעל, במגזר הכללי, ויעניק למפעל שירותי פרסום על חלקו בתקציב - לוטו או חיש גד. 

תקופת ההתקשרות הראשונית עם המשרד הזוכה תוגדר כתקופת ניסיון בת 12 חודשים עם אופציה להארכת ההתקשרות לתקופות נוספות של 24 חודשים (שנתיים) או כל חלק מהם בכל פעם, עד ל- 48 חודשים (4 שנים) נוספים סה"כ מעבר לתקופת ההתקשרות הראשונית.

על פי תנאי הסף להתמודדות במכרז, רוב משרדי הפרסום ברשימת 20 הגדולים של הענף לא יוכלו להשתתף בו. מפעל הפיס דורש מחזור הכנסות בפועל (לא לפי דו"ח יפעת) מטיפול בתקציבי פרסום של לקוחותיו במהלך שנת 2015 או במהלך שנת 2016 בהיקף של לפחות 150 מיליון שקל (כולל מע"מ), ברוטו לפני החזרים, לא כולל מגזר ערבי, חרדי ורוסי (למעט ערוץ 9).

דהיינו, המשרדים היחידים שיוכלו להתמודד על התקציב לפי תנאים אלו הם מקאן תל אביב, אדלר חומסקי, באומן בר ריבנאי, גיתם BBDO וראובני פרידן. יהושע TBWA וגליקמן שמיר סמסונוב המטפלים בתקציבי הטוטו מנועים מלהשתתף במכרז ושאר המשרדים אינם מחזיקים מחזור שנתי שמגיע ל-150 מיליון שקלים. 

בנוסף נדרש כי במהלך לפחות שנתיים מבין השנים 2013-2016 המשרד המתמודד שימש כמשרד הפרסום הראשי של לפחות לקוח אחד בעל תקציב פרסום שנתי בפועל (לא לפי דו"ח יפעת), בתקופה הנבחנת, בהיקף של לפחות 20 מיליון שקל (כולל מע"מ), ברוטו לפני החזרים. המכרז צפוי להיות מכרז דו שלבי שהמועד האחרון להגשת הצעות אליו הוא יום רביעי ה- 10.5.17. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מעבר לכסף הגדול שיכול לשנות את מחזור החיים והמזומנים של כל משרד פרסום, העבודה עם מפעל הפיס מאפשרת למשרדים במה מרכזית לתצוגת תכלית קריאייטיבית שכן הוא מאפשר חופש פעולה גבוה יחסית לתקציב בסדר גודל שכזה, מה שבא לידי ביטוי בפועל בצילומים והפקות מושקעות מעבר לים וחשיפה גבוהה באמצעי המדיה האהוב על משרדי הפרסום - טלוויזיה. לא מפתיע אם כן, שכמה ממהלכי הפרסום המוצלחים ביותר בשנים האחרונות היו שייכים למפעל הפיס ונרשמו על אדלר וגיתם.

יצוין כי בשנה האחרונה דובר רבות על כוונת משרד האוצר להצר את צעדיו של מפעל הפיס ולמתן את תקציבי הענק המוזרמים לפרסום. במסגרת זו אף הוחלט במפעל הפיס להוריד מהאוויר את קמפיין הרדיו המוכר ביותר של המפעל - הטלפון מאראלה - שבו מבשרת עובדת מפעל הפיס למנויי הפיס על זכייתם. כמו כן לפני כשנה עברה בקריאה טרומית ההצעה להגביל את פרסומות ההימורים. על פי מנסחי החוק "במדינות רבות בעולם מקובל להסדיר ולהגביל פרסומות ושיווק של הימורים חוקיים באמצעות חקיקה. שיווק הימורים באופן שמציג את הפעולה כמסלול לשינוי מסלול חיים של אדם מייצר מצג שווא אשלייתי שמעודד אנשים להמר בצורה חסרת אחריות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.