'הסנדק' כשיעור במיתוג: חשבתם פעם למה כמעט כולם אוהבים את הסרט?
שאלתם את עצמכם למה בעצם כמעט כולם אוהבים את הסרט "הסנדק"?הסנדק, סרטו של פרנסיס פורד קופולה, נחשב לאחד מהסרטים הטובים בכל הזמנים. אבל זה לא רק סרט שזכה בפרסי אוסקר רבים והיה הסרט המכניס ביותר עד אותה השנה (1972): הסנדק שינה לגמרי את ההתייחסות של הציבור לפשע מאורגן - ואת ההתייחסות של פושעים בכל העולם לתחום העיסוק שלהם.
סוכני FBI שהאזינו לשיחות של מאפיונרים, גילו שהגנגסטרים, שבדרך כלל היו עילגים מאוד, ציטטו ללא הרף קטעים שלמים מהסנדק. כמה עשורים לאחר מכן, בסדרה "סופרנו", סילביו דנטה (סטיבן ואן זנט) נהג לצטט משפטים מסדרת הסנדק 1-2-3 כמו Just when I thought I was out, they pulled me back in כדי לשעשע את החברים.
בשנים שעברו מאז הסרט, בלא מעט מקרים שפושעים ברחבי העולם רצו לאיים על מישהו, הם השתמשו בראש כרות של סוס, גם אם הסוס לא היה בבעלותו של המאוים. הביטוי "אציע לו הצעה שהוא לא יכול לסרב לה" הפך להיות שגור, ועולם הפשע הפך להיות פופולארי, קסום ומרתק, שלא לומר רומנטי.
אבל רגע, איך זה יכול להיות?
איך זה שמאות מיליוני אנשים בעולם מוקסמים מעבריינים שעוסקים בהלוואות בריבית, זנות, הימורים, ושוחד לשוטרים ושופטים? איך פתאום אנשי שוליים בחברה, הופכים להיות סוג חדש של גיבורים? ממתי אנחנו אוהבים פושעים?
הסוד לכך לא נמצא בסיפור, אותו כתב מריו פוצו, אלא בתסריט, אותו פרנסיס פורד קופולה ליטש בגאונות. הרמז הראשון הוא לא במה יש בסרט, כמו מה אין בו. ראשית, המילה "מאפיה" לא מוזכרת בסרט, להזכירכם, סרט שעוסק בפשע מאורגן. הסיבה לכך היא, בין היתר, שהמילה מאפיה בכלל לא הייתה בשימוש על ידי עבריינים בארה"ב. היא יובאה על ידי ועדת סנאט שחקרה את הפשע המאורגן, וחיפשה שם קליט שיפחיד את הציבור.
ועדה אחרת שעסקה בנושא, המציאה שם אחר, קוזה נוסטרה - שגם כן לא היה בשימוש בארה"ב. מאחר והתסריט הקפיד על אותנטיות, הוא בחר להשתמש במונח "המשפחה" - שהיה המונח השגור בפיהם של אנשי פשע מאורגן בארה"ב. המילים קוזה נוסטרה ומאפיה מוזכרות רק פעם אחד בסנדק 2, שמייקל קורליאונה מקריא הצהרה בפניה ועדת הסנאט.
- 4.אכלת לנו את הראש (ל"ת)די כבר .... 15/01/2015 11:16הגב לתגובה זו
- 3.דני 15/01/2015 09:30הגב לתגובה זוכרגיל, אתה מתמיד בקו חכם, נכון ומאלף בכתיבה.אכן שאלתך מצויינת - ככל הנראה התשובה היא שפתאום ראינו כי גם לפושעים הכי גרועים יש רגשות ,אשה וילדים, למרות שהם בעצם לא שמים בכלל דבר על אלו שלך.... הערה יחידה: אנא בדוק מאין הגיעו השמות מאפיה וקוזה נוסטרה.הם דווקא - ככל שאני יודע רלוונטיים - ושימשו ככינויים חלופיים לפשע המאורגן. אגב הם מכנים עצמם א"נשי כבוד"- הומי דה הונרה.
- 2.אלוף. תמיד כיף לקרוא אותך (ל"ת)אייל ב. 14/01/2015 20:06הגב לתגובה זו
- 1.ישראל ישראלי 14/01/2015 17:48הגב לתגובה זוהוא עדיין עובד בלאסוף לייקים?
- 14/01/2015 20:44הגב לתגובה זוכל סטודנט ו/או חובב לקולנוע יודע את העובדות האלה שהופיעו בכל סרט דוקו על "הסנדק" ובכל ספר טריוויה על קולנוע.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
