ניתוח קמפיין

'הודיז', 'פוקס' ובר שביניהם: הפרסומות של המתחרות עלו יחד - יש מנצחת?

מבקרת הבית של אייס על 'פוקס' לאחר בר רפאלי ו'הודיז' איתה. "למרות חשיפת היתר, מעבר בר ל'הודיז' לא פגע ב'פוקס' כי הנרטיב של 'הודיז' שונה"
עטרה בילר | (6)

בשורה התחתונה: למרות חשיפת היתר לבר רפאלי כפרזנטורית של מותגי אופנה, המעבר שלה מ'פוקס' ל'הודיז' לא פוגע בפוקס, והתפקיד שלה ב'הודיז' שונה לחלוטין מתפקידה ב'פוקס' כי הנרטיב של 'הודיז' שונה.

אחרי שסיימה כמה וכמה שנים של ייצוג המותג 'פוקס' עוברת בר רפאלי ל'הודיז' והענף על רגליו האחוריות. האמת היא שזה לא מאד מעניין בעיניי. בר רפאלי, מלבד להיות בר רפאלי, מפגינה יכולת משחק מעולה. ב'פוקס' היא גילמה את הישראלית טבעית בעוד שב'הודיז' היא הבימבו הבלונדינית, תפקיד שמבוים ומשוחק, ולו לרגע קט, באופן מושלם.

הומור על שובניזם גברי שגובל בשובניזם נשי בריא

'הודיז' יודעים לצחוק על עצמם ולספר סיפור שיש בו דבר והיפוכו. מצד אחד שובניזם גברי שאינו יודע גבול. מצד שני - הומור על שובניזם גברי שגובל בשובניזם נשי בריא. למעשה המסר הוא מסר על אופנת 'יוניסקס' שפירושה - יש לנו בגדים לגברים ולנשים באותה מידה. אבל כדאי להגיד את זה באופן מעניין ולא בנאלי...

הפנטזיה על תאומות, כשהיא מוגזמת, היא פנטזיה על שלישיה. מקופל בפנטזיה דימוי עצמי מא'צואיסטי של גבר שמצליח להשביע שלש נשים תאוותניות, כנועות, ריקניות ובלונדיניות.

הסטרואטיפ של השלישיה מושלם. הן מבלות איתו במיטה, שוטפות לו את האוטו כשעל פניהן הבעה של הערצה לגבר שלהן, הן משחקות משחקי קלפים מטופשים על כסף וצוהלות כשהגבר שלהן מפסיד להן את התחתונים, והן מבלות איתו זמן מטופש ונהנתני בג'קוזי. הכל בהילוך איטי מתגרה ומוגזם.

זה היה עלול להיות חמור ובסיס לעילה לתביעה ייצוגית של הפמיניסטיות אילוליא היו מתקיימים שני תנאים.

האחד - הגבר הוא רד אורבך, בובת לבד כעורה ופאטתית. אמנם כוכב רוק של הרד באנד אבל אחרי הכל - מאריונטה. השני - השלישיה היא אחת ולא אחרת מבר רפאלי שכידוע יכולה לסובב גם אלף גברים על אצבע אחת והיא אולי האחרונה שצריכה לחלוק את יצועה עם עוד כמה תאומות כדי לקבל זכות קיום. מחווה מושלמת של "הפוך על הפוך".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בגלל שני תנאים אלה הקליפ לחלוטין, אבל לחלוטין - אבסורדי. מה זה אומר על המותג הודיז? שהם הולכים על הקצה. שהם במהות שלהם מאמינים בשיוויון בין המינים. שהקלישאות המאצ'ואיסטיות מהם והלאה. אבל הם מספרים לנו את זה בצורה פתלתלה ומעניינת ולוקחים אותנו לסיבוב קטן כדי להחזיר אותנו הביתה למקום המאד נכון בו הם רוצים להיות להיות ממוקמים בראש.

אני אוהבת את זה כי הם היו יכולים לעשות קמפיין דוגמנים ודוגמניות בנאלי ולהפגין "קולקציה" והם התאפקו והגישו לנו את הסיפור.

ומה בפוקס?

בפוקס איני חושבת שבר רפאלי הותירה מאחוריה חלל שקשה לסתום. נהפוך הוא. לדעתי היא עשתה עבודה טובה אך מיצתה את תפקידה במותג הזה. בר עשתה שני דברים מעולים לפוקס. היא שרה עם נעם טור את forever young בקליפ של lip dub ביתי והשיקה בכך את basic is beautiful. הקליפ סגד לחובבנות הטבעית והספונטאנית, והתכתב עם 'רוח' האופנה הבסיסית של פוקס.

הדבר החשוב השני שרפאלי עשתה לפוקס היה מודעת "פלטת הצבעים" הבסיסית שרידדה את האופנה, באופן נועז ומקורי לצבעי הבסיס. בקליפ האחרון בו היא זורקת את הדברים שלו מהחלון כי היא לא יודעת שהוא רק ירד להביא לה קפה - איבד המותג מדייקנותו. הבסיסיות פתאום זזה הצידה לטובת סצנה בנאלית של 'רבנו והתפייסנו'.

כעת, דווקא אחרי שהשחקנית הראשית פינתה מקום, חוזר פוקס לבשורה שלו, ממקום חדש ורענן. פוקס משתייך למותגי אופנה שמדברים על פשטות ובסיסיות בסגנון ובמחיר. מבחינה מסויימת פוקס בשבילנו הוא כמו מה שבנטון היה לאירופה בשנות התשעים. אופנה יומיומית נעדרת פוזה שסובבת סביב הטי שירט והג'ינס, שמציעה איכות בסיסית במחיר הוגן.

הקליפ הנוכחי מוסיף את ערך האיכות והסטייל לפשטות ומוכיח שזה כן הולך יחד. מדובר במפגן יכולות עריכת וידאו ועבודת פוסט מתוחכמת, שמשמשת מטאפורה לאיכות של המותג. בסיסיות אינה סותרת איכות וסטייל, והקליפ עושה את זה במקום לדבר על זה.

הקליפ מציג בנונשלאנטיות לא רק אנשים צעירים ומלאי חיוניות אלא אופציות רבות של גוונים וגזרות בטכניקה מצודדת ומושכת לצפיה שנראית כמו קליפ אוניברסאלי state of the art.

פוקס פותרים באמצעות הפרסומת הזו את נושא האיכות שתמיד מרחף מעל ראשם. לא מספיק להיות בסיסי וזול. צריך להיות בסיסי, זול ואיכותי. אחרת אין סיפור. בדיוק כפי ש-H&O אמרו במשך שנים "זה רק נראה יקר", וכפי שאיקאה מגישה איכות במחיר שווה לכל נפש, פוקס עושים את זה בקליפ שנראה מיליון דולר על רקע הלהיט Happy.

ועוד משהו על לילי לח

אי אפשר להתעלם מהטוק שואו בשירותים שמנהלת אפרת אברמוב עבור המותג לילי לח. מה שמעניין פה זה שהמותג לילי שמייצר גם נייר טואלט רגיל בווריאציות אינסופיות של צבעים, רכות, רב שכבתיות ובישום, השיק כבר את מגבוניו הלחים בשנה שעברה בקול ענות חלושה וללא תוצאה משמעותית. ההשקה הראשונה נעשתה בטון נימוסי ומתנצל כאשר קריינית דידקטית המליצה להשתמש במוצר "להשלמת הניקוי" בסגנון של "המבין יבין".

המהלך הנוכחי נוקט באסטרטגיה הפוכה מאסטרטגית הביישנות ומוציא את השד מהארון על ידי פלישה חסרת בושה לשירותים. ההתנפלות חסרת הטאקט על אנשים שזה עתה סיימו את בילויים בשירותים מצחיקה, מביכה ומייצרת תהודה משמעותית שקולה נשמע עד לפינות הרחוקות של רשת החברתית.

רך או לח. שוב הוכחה לכך שגם אם המוצר הפונקציונאלי מציע הגיינה - אסור לגשת לאנשים באופן סטרילי. המגע האנושי האותנט תמיד מייצר יותר רגש ותגובה - תנאי הכרחי ליצירת תקשורת.

עטרה בילר היא מנכ"לית משותפת ב'זיגוטה' - חברה לבניה והטמעה של מיתוג

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אורנה ל. 18/04/2014 19:45
    הגב לתגובה זו
    תודה על הניתוח המעולה של הפרסומת להודיז. אוסיף עוד שבפרסומת יש קריצות לפרסומות רבות אחרות ובין היתר לזו של בושם של דיור בכיכובה של נטלי פורטמן. בפרסומת להודיז מופיעה בר/ברבי בתנוחות שיוצרות פרודיה משעשעת לפרסומת עם נטלי פורטמן. בהתחלת הפרסומת בר מוטלת על המיטה הלבנה בתנוחה שמעתיקה את פורטמן על מיטת ורדים בפרסומת לדיור. הקטע בו בר בג'קוזי פונה אל הצופה בחיוך משכפל באירוניה את פורטמן בבריכת המים כשהיא מביטה אל הצופה במבטה האמור להיות הורס במלכותיות ובעורגנות שלו. הפרסומת לדיור שבה הרומנטיות נודפת במתקתקות ובבנאליות מוארת באור פרודי בפרסומת המשעשעת להודיז ששוברת את הקודים הקונבנציונליים המציגים זוג יפהפה מתנשק בערגה ושבסופה בר/ברבי פונה שוב אל הצופה בקריצה שאומרת לו שהכול פה בצחוק והמסר הוא שהבגדים של הודיז טובים גם לבחורים וגם לבחורות ושהמותג מאמין בשוויון בין המינים. אורנה ל. http://liebermanorna.wordpress.com/
  • 5.
    לעניין בר והודיס 10/04/2014 14:44
    הגב לתגובה זו
    אבל רק שהוא מדבר, הקול והשנינות עושים את הדמות, בימבו אמריקאית כמה זה מוכר? היא פשוט לא מושכת תשומת לב. שיעשו פרסומת של בר בלי איפור הכי יפה ככה ילדת טבע שבה , האקסטרים והים שהיא אוהבת , ושהיא רוקדת, אלו הצדדים החזקיים שלה. שישמו לב גם באינסטגרם על אלו תמונות היא קיבלה הכי הרבה לייקים, התמונה מפנאי פלוס ואיפור ותדמית מסויימת , למרות כל תמונות הבקיני וצילומי אופנה.
  • 4.
    פוקס אהבתי השיר 10/04/2014 14:38
    הגב לתגובה זו
    מוסיקה כל כך חשובה , גם הפרסומת כיפית וצעירה, ישר אם אתה עסוק אפילו אתה מרים את הראש כדי לראות במה מדובר. דוגמא נוספת זו הפרסומת של אפריל, אחת הפרזנטריות יפה אבל ממש לא לטמי מבחינת אופי, או הפרסומת הבנאלית, אולם ממשיכה לצפות בה אך ורק בגלל השיר שלוקח אותך פנימה. פרסומת נוספת מהממת מבחינתי היא של joy במיוחד הקטע שחוזר על המילה, הפרסומת לסופר פארם יצירתית אבל השיר לא חזק מספיק , והפרסומת של you
  • 3.
    טל ליאור 10/04/2014 12:22
    הגב לתגובה זו
    הציניות של הודיס על הבלונדינית הבלומה והגבר השוביניסט מצחיקה אולם בזמן האחרון רואים יותר מידי נשים כנועות בטלוויזיה, אפילו שהפרסומת הנ"ל הומוריסטית. פוקס פשוט אהבתי כי הפרסומת עשויה נפלא, היא קלילה ובחירת השיר מצוינת. הפכו את פלטת הצבעים לחיה ובועטת במסגרות של תמונות של אנשים חיים- אהבתי.
  • 2.
    זחש 07/04/2014 15:03
    הגב לתגובה זו
    לעומת FOX הם מוכרים מכל הבא ליד.ואין להם חתימה של בייסיק אמיתי, כמו HOODIES שהחתימה שלהם בייסיק בקונספט
  • 1.
    רוית 07/04/2014 11:50
    הגב לתגובה זו
    כתבה מוגזמת ומטופשת וההשוואה מיותרת. אני אוהבת מאוד את הפרסומת של הודיס וחושבת שכל הספקולציות של הכתבה מוגזמות ולא משרתות דבר וחצי דבר.מה גם שהאיכות של הודיס הרבה יותר טובה . פוקס מיצתה.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".