פרסומות הפופ-אפ לא יוסדרו: הממונה על ההגבלים עוצר את הנסיון לסטנדרטיזציה

פרופ' גילה הודיע לוועדה בה חברים גופי מדיה ומשרדי פרסום כי המסמך שמסדיר את תדירות הפרסומות "מעורר חששות לפגיעה של ממש בתחרות"
משה בנימין | (2)

הכוונות של וועדת המדרוג אולי היו טובות אך פרופ' דיוויד גילה , הממונה על ההגבלים העסקיים, לא רואה את נסיונות ההסדרה של הפרסום ברשת בעין דומה. היום (יום א') הודיע גילה לוועדת המדרוג למדידת שיעורי הגלישה באינטרנט, כי הוא מתנגד לפרסום המסמך אשר גובש לפני מספר חודשים על ידי הוועדה, הכולל המלצות בתחום הפרסום באינטרנט, וכי הוא אינו מעניק לוועדה פטור להסדר כובל לצורך פרסום מסמך זה. זאת לאחר שמצאה רשות ההגבלים העסקיים כי פרסום המסמך מעורר חששות לפגיעה של ממש בתחרות בתחום הפרסום באינטרנט.

הוועדה, עמותה שהוקמה לצורך ייסוד מנגנון מוסכם למדידת היקף הגלישה בכל אתר אינטרנט, ובה חברים משרדי פרסום ואתרי האינטרנט הגישה בקשה למתן פטור, שעניינה מסמך המלצות בתחום הפרסום באינטרנט אותו היא מבקשת להפיץ בין חבריה. ההמלצות שבמסמך עוסקות, בין היתר, בהגבלת הכמות, הגודל והצורה של פרסומות באתרי האינטרנט, בקביעת שיטת תמחור אחידה (על פי שיעורי חשיפה) ובקביעת מינוח אחיד לתיאור סוגי פרסומות שונים באינטרנט.

כזכור, בין הסוגיות שעלו לדיון ובוועדה ניסו להסדיר היו: גדלי הבאנרים המופיעים באתרים, כמות הבאנרים וכמו כן תופעות פרסום מציקות כדוגמת פופ אנדרים, פופ אוברים ועוד. בוועדה התכוונו לפרסם גם מדד אתיקה חודשי שיסקור את העמידה של הגופים החברים בנהלים החדשים.

בהחלטתו קובע הממונה כי "המלצה בפני כלל אתרי האינטרנט החברים בוועדה על הגבלת כמותן של הפרסומות המופיעות בהם, גודלן, תצורתן של פרסומות אלו, ומגבלות דומות הכלולות במסמך ההמלצות, משמעותה יצירת תיאום בפועל בין אתרי האינטרנט בנוגע לכמות, איכות ומגוון אמצעי הפרסום שיוצעו על ידי אתרי האינטרנט". תיאום מסוג זה, בנוגע לצמצום כמות ומגוון הפרסומות, עלול בסבירות גבוהה, להוביל לעליית מחירי הפרסום באינטרנט, ועל כן לא העניק הממונה את הפטור המבוקש.

מנגד, טענה הוועדה בפני הממונה כי מסמך ההמלצות נועד לייצר סטנדרטיזציה, שמטרתה להקל ולשפר את חוויית הגלישה ברשת האינטרנט, וכן לייעל ולשכלל את התחרות בתחום הפרסום באינטרנט, לדוגמא על ידי המלצה להפסיק שימוש ב'מודעות קופצות'. אולם, הרשות לא מצאה כי העניינים אליהם מתייחס המסמך מצדיקים קביעת סטנדרט באופן משותף על ידי מתחרים בתחום הפרסום באינטרנט.

לדעת הממונה, ככל שההמלצות שביקשה הוועדה לפרסם עשויות להביא לשיפור חוויית הגלישה באינטרנט (למשל על דרך הסרה של 'מודעות קופצות'), ניתן להניח שכל אתר אינטרנט יבחר לפעול כך באופן עצמאי, במטרה להתחרות על ליבם וזמנם של גולשי האינטרנט, ועל כן אין צורך או הצדקה לתיאום בין אתרי האינטרנט בענין זה, בפרט כשתוצאת תיאום זה, כאמור, עלולה להוביל לעליית מחירים ופגיעה בתחרות ובציבור.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גיל 12/08/2013 16:03
    הגב לתגובה זו
    בישראל המחיר תמיד נשאר נמוך ביחס לעולם המחיר נשאר נמוך אבל התמורה פוחתת, במקום להגביל מספר פרסומות ולהעלות מחירים- מה רע בהעלאת מחירים ? לא הגיע הזמן שאתרים יוכלו להתפרנס בכבוד במקום להפציץ את היוזרים בכמות מסרים לא הגיונית ??
  • 1.
    אהבל בריבוע 11/08/2013 23:50
    הגב לתגובה זו
    אולי לשם התחרות נוסיף עוד כמה גדלים ואז עלויות ההפקה תגדלנה פי עוד כמה ונסבך את החיים של כולם עוד קצת אין שכל שם? לא שמע איך זה עובד בעולם ?
טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11
רייטינג

השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 עם נוכחות רצינית של  204 אלף צופים, שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, שבה צפו 302 אלף איש; חדשות 13 עם 145 אלף צופים ואילו המהדורה המרכזית של כאן 11 נמצאת באופן עקבי על 50 עד 60 צופים וסוגרת את הרשימה עם נתונים חלשים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כמו תמיד, רייטינג מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ואמש עמדה על 12.9% רייטינג עם 302 אלף צופים, אבל לאחרונה, המגמה היא שבמקום שסך כל המהדורות המתחרות יעמוד על חצי מכמות הצופים של חדשות 12, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עולה לבדה לכ-66% מכמות הצופים, עם 204 אלף צופים ו-6.7% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 6.6% אבל 145 אלף צופים. מעניין מה היו התוצאות לו היו משנים את שיטת הרייטינג. 

עם זאת, סיפור מרכזי לא פחות הוא הסיפור של מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, ולמרות מגישים איכותיים, טלי מורנו וטל ברמן, היא מדשדשת ומציגה תוצאות חלשות מאד, כשאמש כמות הצופים היתה 58 אלף איש בלבד, עם 2.4% רייטינג. 


בפריים טיים, איך לא, הלהיט של רשת, "האח הגדול" מנצח את כולם, עם רייטינג של 16.2% ו-408 אלף צופים, ואחריו "מאסטר שף" היציבה, עם 13.4% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים חוזרת ומזנקת, לאחר תקופה של ירידה, ועומדת על 7.4% רייטינג ו-223 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", זכתה ל-1.3% רייטינג בלבד, עם 26 אלף צופים בסך הכל. השידור הציבורי בבעיית רייטינג קשה. 


בוקר, אמצע היום ולייט נייט 

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-91 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.9% רייטינג ו-36 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.7% ו-77 אלף צופים, אחריו במקום השני המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.9% בלבד ו-43 אלף צופים ואחריהן מאחור נמצא "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.