אפל רכב
צילום: טוויטר

אפל מבטלת את פרויקט הרכב החשמלי - תתרכז ב-AI

החדשות על ביטול הפרויקט של אפל מגיעות חודש בלבד לאחר שדווח כי הפרויקט הגיע לנקודת מפנה ובחברה שוקלים האם לדחות את שחרור המכונית ל-2028 ולהקטין את השאיפות הטכנולוגיות
אדיר בן עמי | (1)

ענקית הטכנולוגיה מבטלת פרויקט שנמשך כבר עשור לבניית רכב חשמלי וזונחת את אחד הפרויקטים השאפתניים של החברה. על פי הדיווחים, אפל APPLE הודיעה ל-2,000 העובדים בהפתעה על סגירת הפרויקט ולא ברור עדיין מה יהיה היקף הפיטורים. 

לפי הדיווחים ברשתות, רבים מהעובדים קיבלו הודעה כי יועברו לחטיבת ה-AI של החברה ויתמקדו בפרויקטי בינה מלאכותית ג'נרטיבית. כחלק מפרויקט הרכב החשמלי הועסקו גם כמה מאות מהנדסי חומרה ומעצבי רכב, שיתכן וגם רבים מהם יועברו למשרות אחרות בחברה.

המהלך מהווה הקלה למשקיעי החברה ששלחו את המניה לעליות אחרי שנסחרה בירידות מוקדם יותר.

ההחלטה לסגור את הפרויקט היא החלטה מורכבת עבור החברה שהשקיעה מיליארדי דולרים בפרויקט שנקרא Project Titan והיה צפוי להכניס את אפל לתעשייה חדשה לגמרי. יצרנית האייפון החלה לעבוד על המכונית בסביבות 2014 וכיוונה לרכב חשמלי אוטונומי לחלוטין, שהיה נראה כמו לימוזינה מבפנים ואיפשר ניווט מונחה קול. עם זאת, הפרויקט נתקל בקשיים כבר מההתחלה ואפל החליפה את ההנהלה והאסטרטגיה של הצוות מספר פעמים.

החברה גם עמדה מפני שוק ה-EV המתקרר, כאשר צמיחת המכירות רואה האטה בחודשים האחרונים לאחר שהמחירים הגבוהים והיעדר תשתיות הטענה הרתיעו את הקונים. יצרניות רכבים כמו ג'נרל מוטורס ופורד עברו לייצר יותר כלי רכב היברידיים בעקבות הביקוש החלש לרכבים חשמליים לחלוטין. אפילו טסלה, חלוצת תעשיית הרכבים החשמליים, הזהירה כי קצב ההתרחבות שלה יהיה "איטי במיוחד" השנה.

החדשות על ביטול הפרויקט של אפל מגיעות חודש בלבד לאחר שדווח כי הפרויקט הגיע לנקודת מפנה ובחברה שוקלים אם לדחות את שחרור המכונית ל-2028 ולהקטין את השאיפות הטכנולוגיות. שמועות שדלפו מהחברה הציגו כי אפל שאפה למכור את הרכב ב-100,000 דולר, אך גנזה גם את הרעיון הזה בעקבות חששות כי החברה לא תצליח להנות משיעור הרווח ממנו היא נהנית במוצריה האחרים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שוק צפוף מאוד עים תחרות גוברת ושולי רווח צרים רק צרות. (ל"ת)
    דנדי 29/02/2024 07:48
    הגב לתגובה זו
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד

הונאה ברשת (AI)הונאה ברשת (AI)

המלחמה בהונאות: TrueScontrol סטארט-אפ ישראלי יקבע אם האתר אמין; למה זה חשוב?

על רקע ההונאות והאכזבה משירותים ומוצרים שמקבלים ברשת האינטרנט, פותח מנגנון שיספק קוד אימון לאתרים ולאנשי מקצוע; המטרה: לצמצם את ההונאות בתחום הזה ולייצר לעסקים אמינים גושפנקא אובייקטיבית שתוכר על ידי הציבור

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

בעשור האחרון הכלכלה הדיגיטלית צמחה בקצב מואץ, אך במקביל צמחה גם תופעה שפוגעת ישירות בשורה התחתונה של עסקים שמשתמשים בדיגיטל: הונאות שגורמות לשחיקת האמון ברשת. 

צרכנים נחשפים לאינספור אתרים, בעלי מקצוע ושירותים מקוונים אך מתקשים לדעת מי מהם אמין, מוסמך ובעל זהות ברורה. התוצאה היא לרוב היסוס, נטישת עסקאות ופגיעה בהכנסות של העסקים האלו. על הרקע הזה הוקם  הסטארט־אפ הישראלי TrueScontrol שמבקש להתמודד עם הבעיה דרך מתן ביטחון לגולשים. 

מנהלי החברה, גל חזיזה ושחר ישראל בוטבול מסבירים כי התופעה של בריחת לקוחות מעסקים בגל חוסר אמון הובילה אותם להבין שהציבור רוצה קוד אימון ולא להסתמך על הבטחות וה"יהיה בסדר" המוכר. הם רוצים לדעת שהעורך דין, יועץ מס, מכונאי, טכנאי מחשבים הוא אמין ואת זה הם מתכוונים לספק להם דרך  TrueScontrol. 

הם יצרו שכבה אוטומטית עם תוספת של אימות אנושי מול בעלי האתר ונותני השירותים וכך הם מעבדים והופכים את המידע שהתגבש אצלם למדד אמון. 


אובדן אמון = אובדן הכנסות


מחקרים רבים מצביעים על קשר ישיר בין רמת אמון לבין החלטות רכישה. אתרים שאינם נתפסים כאמינים סובלים משיעורי נטישה גבוהים, יחס המרה נמוך ופגיעה במוניטין לטווח ארוך. זה נכון לכל סוגי האתרים, גם אתרי תוכן וגם אתרים של אנשי מקצוע. בעולמות שבהם השירות ניתן מרחוק כמו: מסחר מקוון, ייעוץ, רפואה, משפטים והנדסה, חוסר הוודאות הופך לחסם כלכלי של ממשעסקים לגיטימיים נאלצים כיום "להוכיח את עצמם" שוב ושוב רק משום שהצרכן אינו יודע להבדיל בינם לבין גורמים מתחזים וכאן הפתרון של  TrueScontrol יכול לספק להם מענה טוב.