טכנולוגיה
צילום: Luca Bravo on Unsplash

מיהן החברות המובילות בעולם בתרומה להתקדמות מדעית וטכנולוגית?

הדו"ח השנתי מדרג את 100 החברות המובילות את עתיד המדע והטכנולוגיה ומהווה אינדיקציה לפריצות דרך נוספות. ההפתעה: תעשיית הטבק מובילה את החדשנות והפטנטים בתחום מוצרי הצריכה

דור עצמון | (1)
נושאים בכתבה טכנולוגיה

"מומנטום החדשנות 2023: 100 החברות המובילות בעולם", הדו"ח השנתי הנחשב של 'לקסיס-נקסיס' שהתפרסם לאחרונה, בוחן תעשיות וחברות המפתחות פתרונות חדשניים ותורמות להתקדמות מדעית וטכנולוגית. הוא בודק את קצב התפתחות הטכנולוגיה ומספק ניתוח ותובנות סביב קניין רוחני וחדשנות, כאשר המתודולוגיה שלו מתבססת על ניתוח מדדי נכסי פטנטים מגובי מדע והערכת איכותם וביצועיהם לרבות חוזק תיק הקניין הרוחני שלהם בשנתיים האחרונות.

על ידי ניתוח הדינמיקה העולמית של הפיתוחים הטכנולוגיים הוא מעריך את הפוטנציאל להוביל המצאות נוספות מצד בעלי פטנטים ביחס לעמיתיהם בקטגוריות מובילות כמו: תרופות, מוצרי צריכה, טכנולוגיות מידע ועוד. לבסוף, הוא מציין את 100 החברות המובילות בעולם, המקדמות פתרונות חדשניים לאתגרים של היום ומניחות את היסודות לקניין רוחני ולפריצות דרך נוספות בעתיד, בכל מגזרי התעשייה. בדו"ח ניתן למצוא חברות מוכרות מתעשיית הפרמבצטיקה כמו פייזר, סאנופי או ג'ונסון אנד ג'ונסון לצד חברות טכנולוגיות כמו אפל, אמאזון או סמסונג ומוצרי צריכה כמו פרוקטר אנד גמבל, נייק וחברות מוכרות נוספות בתחומים רבים.

מגמות גלובליות מואצות מעוררות חדשנות מגוונת וזריזה

מעבר למתן אמת מידה להתקדמות בחדשנות, הדו"ח כולל צלילות עמוקות לשלוש תעשיות המשמשות כתיאורי מקרה לחדשנות מגוונת וזריזה: תעשיית הכימיקלים והחומרים, חברות טכנולוגיה רפואיות ותעשיית הטבק, אשר עבורה "חדשנות היא עניין של הישרדות, כאשר הרגלי הצריכה והרגולטורים מתנגדים יותר ויותר לשימוש בטבק מסורתי".

אחת מהמגמות העולמיות הללו היא המעבר לחלופות לעישון סיגריות, כמו סיגריות אלקטרוניות, מוצרי חימום טבק ואלטרנטיבות נוספות, מגמה המתחזקת בצורה משמעותית בשנים האחרונות, מה שמסביר את החדשנות בתחום מוצרי הצריכה.

ההפתעה: תעשיית הטבק מובילה את החדשנות בתחום מוצרי צריכה

בדו"ח שהתפרסם בשנה שעברה הוזכרה תעשיית הטבק בתחום מוצרי הצריכה לצד חברות כמו: נסטלה, נייק וקבוצת CJ, אך השנה ציינו מחברי הדו"ח כי "תעשיית הטבק שולטת בתחום מוצרי הצריכה" מבחינת חדשנות ופטנטים.

הדו"ח מציין את פיליפ מוריס אינטרנשיונל (סימול: PM), זו השנה השנייה ברציפות. החברה, שהשקיעה בקידום חדשנות למעלה מ-10.5 מיליארד דולר עד כה, פיתחה חלופות טכנולוגיות מתקדמות לעישון סיגריות (מערכת חימום טבק בשם אייקוס IQOS® בליווי יחידות היטס HEETS®) המעוגנת בפטנטים רבים, וקיבלה היתר שיווק1 בארה"ב מה-FDA. כיום, החברה מתפתחת גם בכיוונים אחרים ומשקיעה בחברות מתחומי הטכנולוגיה, התרופות והציוד הרפואי.

חדשנות בקצב מהיר

הקצב המהיר ביותר של חדשנות נרשם במספר קטגוריות: קטגוריית התרופות, טכנולוגיות המידע (IT), כימיקלים וחומרים, וקטגוריית האלקטרוניקה והמוליכים למחצה. קצב זה מיוחס להשלכות המתמשכות של מגפת הקורונה ולהזדקנות האוכלוסייה העולמית, היוצרות ביקוש לטיפולים חדשים ומניעות חדשנות. גם תחום טכנולוגיות המידע מונע על ידי האימוץ הדיגיטלי שדורבן על ידי המגיפה. תחום המוליכים למחצה, מטפל בצווארי בקבוק של אספקה ומפתח טכנולוגיות המשולבות בטיפול בבעיות גלובליות כמו שינויי אקלים (כגון השבבים בכלי רכב חשמליים).

קיראו עוד ב"BizTech"

ארה"ב מיוצגת בדו"ח יותר מכל מדינה אחרת, עם טכנולוגיות מידע וטכנולוגיות רפואיות. לעומת זאת, סין וקוריאה ממשיכות לבנות על החוזקות המסורתיות שלהן בתחום האלקטרוניקה ובתעשיית הכימיקלים והחומרים.

"הדו"ח מראה שכאשר מתמודדים עם אתגרים חסרי תקדים, רוח החדשנות יכולה להפוך מצוקה להזדמנויות ומכשולים להצלחה ארוכת טווח", אמר מרקו ריכטר מ-LexisNexis ®. "אנו מברכים כל אחת מהחברות בדו"ח ומצפים לראות כיצד החידושים שלהן מתפתחים".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מתעניין 20/03/2023 03:16
    הגב לתגובה זו
    כמה חברות שמקורן בישראל (סטארט אפ ניישן) נמצאות ברשימת המאה ??? מי הן חברות אלו ?
ChatGPT  (גרוק)ChatGPT (גרוק)

איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?

תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ChatGPT


רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.

הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.

המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי

הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.

המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".

בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".