האם דיפסיק מתבססת או שזה עוד 15 דקות של תהילה?

מודל ה-AI הסיני שהכה את השוק בינואר שוב פרץ לתודעה העולמית כשהאפליקציה שלה טיפסה לראש טבלאות ההורדות של אפל וגוגל פליי.

רן קידר |
נושאים בכתבה DeepSeek

בינואר 2025 עולם הטק הוכה בתדהמה כאשר אפליקציה סינית בשם Deepseek הציגה ביצועים שהתחרו ואף התעלו על הביצועים של ChatGPT, Claude ועוד, וכל זה עם חומרה נחותה משמעותית וזולה משמעותית. המשמעות של פריצת דרך שכזאת היתה שלא באמת צריך כזה כח חישוב וכאלו שבבים מתקדמים כדי להגיע לתוצאות מעולות של הבינה המלאכותית וכתוצאה מכך מניית אנבידיה ירדה ב-18% בתגובה.

מאז, השוק הספיק להתאזן, המודל של דיפסיק קיבל ביקורות לגבי מידת הבטיחות והשמירה על הפרטיות, חלק מהמדינות חסמו את הגישה אליה וסם אלטמן אף הוציא מכתב שטען החברה מסובסדת על ידי הממשל הסיני והוא כנראה גם זה ששולט בה ובעקבות זאת ארה"ב כנראה תחסום את הגישה לדיפסנק ממכשירים רשמיים של הממשל. גם ברמת השוק, אנבידיה המשיכה בזינוק שלה למעלה ואיתה כל שוק החומרה והתוכנה שקשורה בבינה המלאכותית.

עם זאת, אפילו שההייפ ירד, דיפסיק נותרה אטרקטיבית. רוב השירותים שלה הם חינמיים ואלו שכן בתשלום זולים משמעותית מהמתחרות. מיקרוסופט כללה את דיפסיק בפלטפורמת אזור (Azure), אפילו שבתחילת החודש, במהלך דיון בסנאט, אמר בראד סמית', סגן יו"ר של מיקרסופט, כי "לעובדי מיקרוסופט אין אישור להשתמש בדיפסיק בעקבות סיבות של אבטחת מידע ופרופגנדה". ואכן, אם תשאלו את דיפסינק לגבי כיכר טיאננמן או האוטונומיות של טאוויאן, המודל יתעלם מכם באלגנטיות.

ומזווית אחרת, המפתחים אוהבים את המודלים של דיפסיק. אמנם הם אינם קוד פתוח במובן הקלאסי של המילה, אבל ניתן להשתמש בהם תחת רשיון שמאפשר שימוש מסחרי. על פי מנכ"ל של Hugging Face, אחת הפלטפורמות שמארחות את המודל של דיפסיק, המפתחים בפלטפורמה יצרו יותר מ-500 נגזרות של מודל R1 של דיפסינק שהובילו ליותר מ-2.5 מיליון הורדות.

והנה, למרות כל המחלוקות, דיפסיק עדיין בראש טבלת ההורדות. ואתמול (28.5) עדכנה גירסה של מודל R1, מבלי שהדבר לווה בהצהרה רשמית או מידע לגבי המודל החדש. אבל גם ללא יח"צ משומן, היו כאלה שרצו לדרג אותו והראו שהוא קצת מתחת לביצועים של OpenAI ומעל לביצועי Grok של מאסק או Qwen של עליבאבא.

התחלה צנועה

דיפסיק הוקמה על ידי קרן הגידור הסינית High-Flyer Capital Management, שמתמחה במסחר מבוסס אלגוריתמים של AI. הקרן נוסדה ב-2015 על ידי ליאנג וונפנג, חובב AI שהחל לעסוק במסחר בזמן לימודיו באוניברסיטת ג'ה-ג'יאנג, והפכה לקרן עצמאית ב-2019. ב-2023 ייסדה הקרן את DeepSeek כמעבדה נפרדת ממוקדת מחקר בתחום הבינה המלאכותית, ומאז היא הפכה לחברה עצמאית.

המעבדה בנתה לעצמה תשתיות מחשוב כבר מהיום הראשון, אך כמו כל שחקן סיני בתחום, נפגעה ממגבלות הייצוא האמריקאיות – ונאלצה להסתפק בשבבי H800 של Nvidia (גרסה מוחלשת של H100).

קיראו עוד ב"BizTech"

דיפסיק השיקה את סט המודלים הראשון שלה בנובמבר 2023, אבל רק לפני כשנה השיקה את גירסת V2 ואז גם התעשייה החלה להסתכל לכיוונה. המודל הראה ביצועים טובים והיה זול משמעותית ממודלים דומים. הוא אילץ את מתחרותיה הסינית של דיפסיק, בייטדאנס ועליבאבא להוריד מחירים ולהציע שירותים חינמיים, בדומה לדיפסינק. וכשמודל V3 יצא לאור, ומייד לאחריו המודל המתקדם R1, החברה פרצה לתודעה הבינלאומית ופעלה כמו עסק משבש (דיסראפטיבי) אמיתי והובילה את כל השוק למערבולת.

ע"פ הנתונים, דיפסיק עמדה על 16.5 מיליון ביקורים, ואפילו שהטראפיק ירד ב-25% מפברואר, היא היתה במקום השני. כמובן, שזה בפער עצום מהמקום הראשון, ChatGPT עם 500 מיליון משתמשים פעילים בשבוע במהלך מרץ.

האם סין יכולה להוביל טכנולוגית?

אם דיפסיק הוכיחה שהיא יכולה להתחרות במודלים הטובים ביותר עם עלויות מזעריות בהשוואה לחברות המובילות, מה היא תוכל לעשות אם וכאשר תשים את ידיה על הטכנולגיה המתקדמת ביותר? זו שאלה שבארה"ב מפחדים לענות עליה. מדיניות המכסים והמגבלות על ייצוא של שבבים נועדו בדיוק כדי שהשאלה הזו תישאר באוויר ותשמר את העליונות הטכנולוגית של ארה"ב.

כמו תמיד, אנחנו עדים למהפיכה טכנולוגית אבל בעקיפין גם למלחמה על שליטה בעולם. העסקאות האחרונות של טראמפ עם סעודיה והאמירויות נועדו רק לחזק את השליטה ולהבטיח שחברה כמו אנבידיה תיהנה מהכנסות אדירות ותוכל להישאר בחזית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אייפון 17 (רשתות)אייפון 17 (רשתות)

אייפון 17 - מצלמה ברמה גבוהה, טעינה משופרת; ומה המחיר

לקראת ההשקה מחר של אייפון 17 - איך אמור להיראות המכשיר ועל השקות נוספות שיהיו מחר

עמית בר |
נושאים בכתבה אייפון 17 אפל

ערב ההשקה הרשמית, דליפות ממקורות מהימנים מציגות כיצד תיראה סדרת iPhone 17. השינוי הבולט: אפל מפסיקה להבדיל בין דגמים בסיסיים לדגמי Pro בכל הקשור לתצוגות. כל הסדרה, כולל הדגם הבסיסי, תגיע עם מסכי OLED בקצב רענון של 120Hz – טכנולוגיית ProMotion שהייתה עד כה מוגבלת לדגמי הפרימיום.


הדגמים הזולים לא יקבלו את טכנולוגיית LTPO המאפשרת שינוי דינמי של קצב הרענון מ־1Hz עד 120Hz לחיסכון בסוללה – יתרון שיישאר לדגמי Pro. עם זאת, המעבר מ־60Hz ל־120Hz קבועים צפוי לשפר את חוויית השימוש היומיומית.


גדלי המסכים משתנים: 6.1 אינץ' בבסיסי, 6.3 אינץ' ב־Pro (במקום 6.1), 6.6–6.7 אינץ' ב־Air החדש, ו־6.9 אינץ' ב־Pro Max. בנוסף, אפל מציגה ציפוי אנטי־רפלקטיבי שמיועד לשפר את הראות בשמש ישירה ולהפחית טביעות אצבעות, לצד עמידות מוגברת לשריטות. בנוסף,  הסדרה תושק במבחר צבעים: סגול כהה, ירוק יער, כחול מטאלי כהה, וכן ורוד, תכלת וצהוב בהיר. הצבעים פותחו בטכנולוגיה שמיועדת לצמצם דהייה בחשיפה לאור השמש.


המהלך מגיע לאחר ירידה במכירות הדגמים הבסיסיים. לפי IDC, בזמן שהשוק צמח ב־6%, מכירות האייפונים הזולים ירדו. סמסונג וגוגל כבר מציעות קצבי רענון גבוהים במכשיריהן, ואפל מתאימה את עצמה לשוק.


iPhone 17 Air – במקום Plus

בעקבות חוסר הצלחה של דגמי Plus (פחות מ־5% מהמכירות), אפל מחליפה את הקו ומציגה את iPhone 17 Air – מכשיר דק במיוחד בעובי של 5.5–6 מ"מ ובמשקל 145 גרם. לשם השוואה, iPhone 14 Pro Max שוקל 240 גרם. מדובר במהלך המזכיר את ה־MacBook Air, כאשר ההעדפה היא לניידות על פני תכונות נוספות.


אסף פלד, מייסד ומנכ"ל Minute Media. קרדיט: minutemediaאסף פלד, מייסד ומנכ"ל Minute Media. קרדיט: minutemedia

מינט מדיה מוסיפה יכולות AI ברכישה הגדולה בתולדותיה

החברה הישראלית המתמחה בתוכן ספורט גלובלי מרחיבה את פעילותה עם רכישת Magnifi, פלטפורמה מבוססת AI ליצירה והפצה של תוכן ספורט בזמן אמת

רן קידר |
נושאים בכתבה AI

מינט מדיה, המתמחה בתוכן ספורט גלובלי, מודיעה היום על רכישת VideoVerse. המוצר המרכזי של וידאוורס נקרא Magnifi, והוא פלטפורמת SaaS מבוססת בינה מלאכותית, המאפשרת לבעלי זכויות ותוכן לזהות באופן אוטומטי רגעי שיא בספורט, ליצור תקצירים בזמן אמת ולהפיץ תוכן וידאו קצר ואטרקטיבי בצורה יעילה ומהירה. 

הרכישה היא הגדולה ביותר של החברה בשנים האחרונות. במרץ 2024 מינט מדיה רכשה את הזיכיון להפצת התכנים של ספורטס אילוסטרייטד, אחד ממותגי הספורט הוותיקים והנחשקים בעולם. הרכישה הפכה את החברה לשחקן מוביל בארה"ב, עם מאות מיליונים של משתמשים בפלטפורמות שלה בכל חודש. מספר חודשים לפני כן, רכשה החברה את STN Video , מה שהעניק לה את זכויות הפצת תוכן של כל הליגות הגדולות בארה"בֿ ובניהן : NBA, NFL, MLB, NASCAR, פורמולה 1 ועוד. 

בזכות הרכישות האסטרטגיות של החברה, התוכן של מינט מדיה מופץ בפלטפורמת הוידאו אונליין של STN ומגיע לעשרות מיליוני משתמשים ייחודיים. כל אלו מעניקים לחברה עומק הטכנולוגי, יכולות הפצת תוכן וספריית תוכן ייחודית ומגוונת עבור האקוסיסטם שבנתה הכולל מפרסמים, שותפים ומפיצים. כל מותגי התוכן של החברה (SI,The Players' Tribune, FanSided, 90min), מעניקים לאוהדי הספורט תוכן מגוון על תעשיית הספורט שכולל רגעי שיא , תקצירי משחקים, תוכן אישי של סופרסטארים בעולם הספורט, תוכן של אוהדים ועוד.


הוספת VideoVerse לפורטפוליו של מינט מדיה תאפשר לחברה להעניק ערך חסר תקדים לאקוסיסטם של תוכן הספורט. עם השלמת העסקה, החברה מתכננת להשיק פתרון משולב מלא ליצירה, הפצה ומוניטיזציה של תוכן, ולהעמיק את שיתופי הפעולה האסטרטגיים עם קבוצות, ליגות והתאחדויות ספורט ברחבי העולם. בנוסף, לקוחות Magnifi יוכלו ליהנות מפתרונות ההפצה והמוניטיזציה המובילים של Minute Media, לשיפור החזר ההשקעה על נכסי הווידאו שלהם. בעולם הספורט הדינמי, Magnifi של VideoVerse מאפשרת לשותפים לספק לאוהדים את הרגעים הגדולים בזמן אמת ובדיוק מרבי. פלטפורמת ה-AI עושה שימוש בראייה ממוחשבת, עיבוד שפה טבעית ולמידת מכונה כדי לנתח רמזים חזותיים וקוליים, לזהות רגעי שיא ולהעשיר את התוכן עבור האוהדים. המוצר משלב תכונות GenAI מתקדמות, כולל כתוביות בשפות שונות, יצירת תמונות ממוזערות באופן אוטומטי, הפקת מטא-דאטה ומנוע דינמי לאוטומציה של כל תהליך העריכה, מה שהופך אותו לכלי עבודה מקצה לקצה המעצים את צוותי התוכן.

אסף פלד, מייסד ומנכ"ל Minute Media: “יכולות הוידאו AI של Magnifi מהוות נקודת מפנה ביצירת תכנים והפצה שלהם. עם הרכישה הנוכחית החברה תהפוך לחברת ה- SportTech, המובילה בעולם. הרכישה לוקחת את היכולות שלנו לשלב הבא ביכולות לעבוד עם הליגות הגדולות בעולם ולהרחיב את שיתופי הפעולה האסטרטגיים בתחום. בשונה מחברות אחרות שצריכות לסגל יכולות AI, אנחנו רוכשים היום חברה שנבנתה מראשיתה כחברת AI - זה נותן לנו דריסת סגל לצוות גדול של מפתחי AI בשוק אסטרטגי כהודו, מה שירחיב את היכולות הטכנולוגיות הגלובאליות של החברה".