טויוטה
צילום: אתר טויוטה
היום לפני...

ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה

היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-22 בדצמבר



עמית בר |
נושאים בכתבה טויוטה כלכלת סין

22 בדצמבר 2018 - הממשל הפדרלי בארה"ב נכנס לאחת ההשבתות הארוכות בתולדות המדינה

ב-22 בדצמבר 2018 נכנסה לתוקף אחת מהשבתות הממשל הפדרלי הארוכות והמשמעותיות בתולדות ארה"ב. הסיבה המרכזית להשבתה הייתה כישלון בהעברת תקציב פדרלי לשנת 2019, בשל מחלוקת חריפה בין ממשל טראמפ ובין הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים סביב דרישת הנשיא להקצות 5.7 מיליארד דולר למימון הקמת חומת גבול עם מקסיקו.
היעדר הסכמה בין הצדדים הוביל להשבתה חלקית של הממשלה, שגרמה להשבתת פעולתם של תשעה משרדי ממשלה פדרליים, בהם מחלקות התחבורה, החקלאות, הפנים, והביטחון הלאומי. 

כ-800 אלף עובדי ממשל הושפעו באופן ישיר, מתוכם כ-380 אלף נשלחו לחופשה כפויה ללא תשלום, והיתר המשיכו בעבודתם אך ללא שכר עד תום ההשבתה. השירותים הציבוריים נפגעו: פארקים לאומיים נסגרו, שירותי תעופה פעלו תחת מחסור בכוח אדם, הליכי רישוי והנפקת מסמכים נעצרו, והיו עיכובים בתשלומים לקבלנים וספקים. גם עסקים פרטיים באזורים תלויי ממשל נפגעו כתוצאה מירידה בצריכה.

ההשלכות הכלכליות היו נרחבות. לפי נתוני לשכת התקציב של הקונגרס האמריקאי, ההשבתה הובילה לנזק ישיר של כ-11 מיליארד דולר, מהם כ-3 מיליארד שלא שוקמו גם לאחר סיומה. ההשבתה הסתיימה ב-25 בינואר 2019, לאחר 35 ימים, והיא נחשבת להשבתה השנייה באורכה בהיסטוריה של ארה"ב (קודמת לה ההשבתה שהסתיימה ב-12 בנובמבר 2025 לאחר 43 ימים). במקביל, בתקופה זו חלה ירידה במדדים המובילים בוול סטריט, לרבות הדאו ג'ונס, שצנח בכ-15% מהשיא שרשם באוקטובר, על רקע החשש מהשלכות התקציב והאטה עולמית.

22 בדצמבר 2008 - טויוטה מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מאז 1938

22 בדצמבר 2008 היה יום סמלי להיקף המשבר הפיננסי העולמי, כאשר ענקית הרכב היפנית טויוטה הודיעה כי היא צפויה לסיים את שנת הכספים 2008 עם הפסד תפעולי של כ-150 מיליארד ין, שהם כ-1.7 מיליארד דולר, ההפסד התפעולי הראשון שלה מזה שבעה עשורים, מאז הקמתה.

ההודעה התקבלה כהפתעה בשוק הרכב, שכן טויוטה נחשבה עד אז ליצרנית הרכב הרווחית בעולם, עם רווח תפעולי שנתי ממוצע של כ-2-3 מיליארד דולר בשנים שלפני המשבר. אך המשבר הפיננסי העולמי, שפרץ בעוצמה בספטמבר אותה שנה בעקבות קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, גרם לירידה חדה בביקושים לרכב, בעיקר בצפון אמריקה ובאירופה, שהן השווקים המרכזיים של החברה.

לצד האטת הביקושים, טויוטה התמודדה גם עם התחזקות משמעותית של הין היפני מול הדולר והאירו, מה שפגע ברווחיות הייצוא וייקר את עלות הייצור. החברה עדכנה את תחזיות המכירה לשנת 2009 וצפתה מכירות של פחות מ-9 מיליון כלי רכב, לעומת כ-9.66 מיליון ב-2007.

בתגובה למשבר, טויוטה הודיעה על שורת צעדי התייעלות, כולל הקפאת פרויקטים להקמת מפעלים חדשים, הפחתת ייצור במפעלים קיימים, פיטורים של עובדים זמניים וקיצוץ השקעות הון. היא אף השעתה את תוכניות ההתרחבות בשוק האמריקאי. ההפסד התפעולי הפך לסמל של עומק המשבר בתעשיית הרכב הגלובלית, שבאותם חודשים סבלה מקריסה של ג'נרל מוטורס, חבילות חילוץ לפורד ולקרייזלר, וצניחה של עשרות אחוזים במכירות.

22 בדצמבר 1978 - הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית בסין מאשר את פתיחת הכלכלה

ב-22 בדצמבר 1978, לאחר שנים של כלכלה מתוכננת ריכוזית, קיבלה המפלגה הקומוניסטית של סין החלטה היסטורית שהפכה לאבן דרך בתולדות הכלכלה הגלובלית. במסגרת האסיפה השלישית של הוועד המרכזי של המפלגה ה-11, תחת הנהגתו של דנג שיאופינג, הוחלט על תחילת תהליך של רפורמות כלכליות רחבות ופתיחת המשק הסיני לעולם.

החלטות האסיפה כללו סדרת צעדים ששינו את מודל הפעולה של הכלכלה הסינית: מעבר ממערכת קומונלית חקלאית למודל של חוזים אישיים מול המדינה, הסרת מגבלות על ייצור פרטי, עידוד צמיחה באמצעות תמריצים בשוק, והקמה של אזורים כלכליים מיוחדים שהוזמנו לקלוט השקעות זרות. הרפורמות הראשוניות התמקדו במגזר החקלאי, אך במהרה התרחבו לתעשייה, סחר, חינוך, מדע וטכנולוגיה.

כלכלת סין של סוף שנות ה-70 הייתה סטטית, עם שיעורי עוני גבוהים, תשתיות רעועות ותוצר לנפש של כ-200 דולר בלבד. מטרת הרפורמות הייתה להגביר פריון, לשפר את איכות החיים ולאפשר גידול ברמת החיים. פתיחת הכלכלה סימנה פרידה מהמודל המאואיסטי לטובת גישה פרגמטית שראתה בצמיחה יעד לגיטימי גם תוך שימוש במנגנונים קפיטליסטיים.

קיראו עוד ב"היום לפני"

החלטת דצמבר 1978 נחשבת לאירוע מכונן, שהוביל לארבעים שנה של צמיחה מואצת, להפיכתה של סין למעצמה תעשייתית ולשחקן מרכזי בשוק הגלובלי. עם השנים, שילבה המדינה מדיניות מוניטרית ופיסקלית מתקדמת, פתחה את הבורסות בשנחאי ובשנזן, הצטרפה לארגון הסחר העולמי, ויזמה השקעות בהיקפים חסרי תקדים בתשתיות, טכנולוגיה וחינוך.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה