הונאת הטסטים הגדולה: המשטרה עצרה 22 חשודים במעורבות בהונאת ענק של מבחני נהיגה מעשיים
בחודשים האחרונים, התנהלה חקירה סמויה ביחידת המרכזית של משטרת מחוז ירושלים והיחידה המרכזית של אגף התנועה במשטרה, בגין חשד להונאת ענק של מבחני נהיגה באמצעות רשת התחזויות.
היום עצרה משטרת ישראל בפעילות משטרת מחוז ירושלים וימ"ר אגף התנועה בסיוע כוחות משטרתיים נוספים ולוחמי מג״ב, בירושלים ובצפון הארץ 22 חשודים, במעורבות בהונאת ענק של מבחני נהיגה מעשיים, שהובילה למתן רישיונות לעשרות אנשים שלא עברו מבחן נהיגה מעולם. השוטרים תפסו בפעילות 8 כלי רכב בהם 3 משאיות וממצאים נוספים בחשד ששימשו לביצוע ההתחזות וההונאה.
תדריך לפני הפעילות צילום דוברות המשטרה
החקירה במשטרה החלה לאחר שבוחני נהיגה (טסטרים) של משרד הרישוי, זיהו חשד להתחזויות ע״י מספר נבחנים שנבחנו אצלם באזור צפון הארץ, מספר פעמים ובזהויות שונות. בעקבות כך, המפקח על בוחני הנהיגה באזור הגיש תלונה במשטרה.
- זאת האישה שגנבה 100 מיליארד דולר בהונאה מתוחכמת
- עושר שלא ביושר - התופעה שמתפשטת בזירה העסקית בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב הראשון, בלשי ימ״ר אגף התנועה ביצעו פעילות יזומה למעקב אחר נבחנים באזור הצפון, שם התחזק החשד להונאה ולהתחזות. עפ״י החשד, חשוד תושב מזרח ירושלים ובני משפחתו ניהלו את רשת ההונאה, והיו מתאמים את הנבחנים המתחזים לתושבי מזרח ירושלים, שלמעשה שילמו בתמורה לקבלת רישיון נהיגה ללא שעברו מעולם מבחן נהיגה מעשי כנדרש בחוק.
אחת המשאיות. צילום דוברות המשטרה
אלפי שקלים לכל טסט מזויף
בבדיקה שנערכה ע״י אגף התנועה במשטרה, חלק מאותם נהגים שעפ״י החשד שילמו עבור ביצוע המבחן ע״י אחרים, עשו זאת לאחר שנכשלו בעצמם במספר רב של מבחני נהיגה. עוד עולה מהחקירה במשטרה, כי חלק מאותם מבחנים שבוצעו ע״י מתחזים - היו עבור רישיונות למשאיות ולרכבים ציבוריים.
- פיצוי של יותר מ-40 אלף ש' למשפחה שטיסתה בוטלה
- מפקח על מקרקעין אישר תמ״א 38 חרף התנגדות בעלי דירה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מפקח על מקרקעין אישר תמ״א 38 חרף התנגדות בעלי דירה
בהמשך החלו במשטרה לבצע פעולות חקירה מגוונות על מנת לחשוף את הרשת, שיטת הפעולה של החשודים וכן לאתר את אותם הנהגים שקיבלו את רשיונם במרמה והמתחזים להם. עפ״י החשד מדובר בעשרות מקרים, ובתשלומים של אלפי שקלים לכל מבחן שבוצע ע״י מתחזה במרמה.
אחד המעצרים. צילום דוברות המשטרה
הבוקר הפכה החקירה לגלויה, כשבלשי היחידה המרכזית במחוז ירושלים ובלשי ימ״ר אגף התנועה, בסיוע כוחות תגבור משטרתיים נוספים ולוחמי מג״ב, פעלו באזור הצפון ובמזרח ירושלים.
בעיר חדרה, תפסו הבלשים בשעת מעשה שני מתחזים שניסו לבצע מבחן נהיגה עבור אחרים, כשאחד מהם חובש פאה לראשו. שני החשודים נעצרו יחד עם אדם נוסף, החשוד המרכזי (54, תושב מזרח ירושלים), שעפ״י החשד מנהל את רשת ההתחזויות וההונאה ושהסיע אותם בעצמו לביצוע מבחן הנהיגה הבוקר.
בשעות האחרונות נעצרו ע״י המשטרה לחקירה ביחידת ההונאה של מחוז ירושלים 22 חשודים במזרח ירושלים ובצפון הארץ, בהם: שלושה מבני משפחתו של החשוד המרכזי שנעצר, תושבי מזרח ירושלים, בהם: בנו שעפ״י החשד מסייע בהסעת המתחזים למבחני הנהיגה בצפון, אשתו ובן נוסף שעפ״י החשד התחזו בעצמם וביצעו מבחני נהיגה במרמה בשם אחרים.
צילום דוברות המשטרה
בנוסף נעצרו 4 מורי נהיגה מצפון הארץ, שעפ״י החשד הגישו למבחני נהיגה את המתחזים, בידיעה שמדובר במעשה מרמה והונאה פסול. וכן 11 חשודים וחשודות בגילאים שונים, תושבי מזרח ירושלים וצפון הארץ, החשודים שהתחזו לאחרים וביצעו עשרות מבחני נהיגה בשמם של אחרים ובניגוד לחוק. חשוד נוסף תושב מזרח ירושלים, ששילם עבור ביצוע מבחן נהיגה בשמו.
8 כלי רכב הוחרמו
במהלך החיפוש שערכו השוטרים הבוקר ברשות החשוד המרכזי שנעצר ובני משפחתו, נתפסו: מספר פאות, תעודות זהות החשודות כמזויפות, פריטי לבוש שעפ״י החשד שימשו לתחפושת במסגרת ההתחזויות, וממצאים נוספים. כמו כן נתפסו 8 כלי רכב, ביניהם 3 משאיות שעפ״י החשד שימשו לביצוע ההונאה, בהם גם רכביהם של מורי הנהיגה שנעצרו, ורכבים ששימשו להסעת המתחזים.
הרשיונות שהושגו במרמה. צילום דוברות המשטרה
22 החשודים שנעצרו הבוקר, הועברו לחקירה ביחידת ההונאה של מחוז ירושלים בשיתוף עם חוקרי ימ״ר אגף התנועה. בהתאם לצרכי החקירה וממצאיה יוחלט על הארכת מעצרם ביממה הקרובה. מהמשטרה נמסר כי החקירה במשטרה נמשכת, וצפויים מעצרים נוספים בהמשך.
- 4.עודד 09/01/2024 06:17הגב לתגובה זויש להוציא תקנה או חוק שאסור לנהוג עם בורקה או עם כובע של קופישון על הראש, זה מפריע לנהיגה
- 3.אליקו 08/01/2024 21:19הגב לתגובה זוחייבים לבדוק את כל בעלי הרעיונות של רכב ציבורי ומשאיות של השנים אחרונות במיוחד במגזר שם נוהגים במשאיות ענק ומשתוללים בכביש עם 60 טון
- 2.מפחיד...... סכנת מוות בכבישים... (ל"ת)רפאל 08/01/2024 17:54הגב לתגובה זו
- 1.הפקרות מוות ועוד יש הרבה כאלה (ל"ת)08/01/2024 17:07הגב לתגובה זו
מפקח על רישום מקרקעין אישר תמ״א 38 חרף התנגדות בעלי דירה
פסק הדין דן במקרה שבו שמונה מתוך תשעת בעלי הדירות בבניין בהרצליה חתמו על הסכם להריסה ובנייה מחדש, בעוד שדיירים באחת הדירות סירבו בטענה שהתמורה מקפחת ואינה משקפת את ערך דירתם. אף שגם לדבריהם דירתם תושבח בכ-400 אלף שקל, הם התעקשו כי מגיעה להם תמורה גבוהה
בהרבה. המפקח דחה את התנגדותם וקבע כי האינטרס הציבורי בחיזוק מבנים גובר על הרצון למקסום רווח אישי
בשכונה שקטה בהרצליה, ברחוב אחד העם, ניצב בניין ותיק שבו תשע דירות. כמו בניינים רבים אחרים שנבנו בשנות החמישים והשישים, גם הוא תוכנן ללא תקן עמידות לרעידות אדמה וללא מיגון בסיסי מפני איומים ביטחוניים. כששמונה מבעלי הדירות בבניין התאגדו וחתמו על הסכם עם אלמוג להריסה ולבנייה מחדש של המבנה במסגרת תמ״א 38/2, הם סברו כי הצליחו להבטיח לעצמם חיזוק ראוי והזדמנות לחדש את סביבת מגוריהם. אלא שנותר גורם אחד שסירב לשתף פעולה - בעלי דירה יחידה בקומה השלישית, שלהם מוצמד גם גג רחב ידיים.
אותם בעלי דירה, יאיר אבן זוהר וורד גורן, טענו כי דירת התמורה שהוצעה להם מקפחת ואינה משקפת את הזכויות המיוחדות שברשותם. לדבריהם, שטח הדירה שנלקח בחשבון בחישוב התמורות היה על פי היתר בנייה ישן, 99.4 מ"ר, בעוד שבפועל דירתם משתרעת על יותר מ-106 מ"ר. לכך נוספו טענות לגבי שוויו של הגג הצמוד בשטח כמעט 98 מ"ר וזכויות בנייה נוספות שלא נוצלו, לטענתם בהיקף של 23 מ"ר. "מדובר בפגיעה קשה ומהותית בקנייננו ובהפרת עקרון השוויון", הם טענו, ואף העריכו את הנזק הכלכלי שנגרם להם בכ-1.2 מיליון שקל.
מנגד, יתר בעלי הדירות טענו כי מדובר בפרויקט הכרחי, שמטרתו חיזוק הבית המשותף ולא העשרת מי מבעליו. הם הזכירו כי שמונה מתוך תשעת הדיירים חתמו על ההסכם, וכי גם הדירה הדומה לזו של הנתבעים - דירת גג אחרת בבניין - קיבלה את אותן תמורות בדיוק ובעליה הסכימו להן. "עצם העובדה שדירת הנתבעים צפויה להיות מושבחת בלפחות 400 אלף שקל, לפי חוות דעת שמאית מטעמם, מוכיחה שהתנגדותם אינה נובעת מפגיעה אמיתית בקניינם אלא מציפייה להגדלת הרווח", טענו השכנים.
מבחן של שוויון מהותי-כמותי
המפקח על רישום המקרקעין, ארז שטיינברג, בחן את מכלול הטענות. הוא ציין כי לפי ההסכם יקבלו הנתבעים דירה חדשה בקומה השישית בשטח של 120.43 מ"ר, הכוללת ממ"ד, מרפסת שמש, חניה ומעלית - תוספות משמעותיות ביחס לדירתם הישנה. "אין חולק כי ערכה של דירת הנתבעים יעלה כתוצאה מהפרויקט", הוא כתב בהחלטתו, ואף הדגיש כי שמאי מטעם הנתבעים עצמו העריך את דירת התמורה ב-4.215 מיליון שקל, לעומת 3.82 מיליון שקל - השווי של הדירה המקורית. שטיינברג התעכב על עקרון השוויון בתמורות - סוגיה שמלווה פרויקטים רבים של תמ״א. הוא הזכיר כי בפסיקה נקבע שהמבחן הוא "שוויון מהותי־כמותי", כלומר האם כל בעלי הדירות מקבלים תוספת שטח דומה מבחינת היקפה, ולא בהכרח שווי כלכלי זהה. לדבריו, "דירת התמורה לנתבעים צולחת את המבחן המהותי־כמותי, שהותווה בפסיקה", שכן היא קיבלה את אותן תוספות כמו הדירה הדומה לה בבניין.
- סירב לחתום על ליווי בנקאי לתמ"א - וישלם ביוקר
- היזמית טענה שעיכוב במסירת חניון הוא "כוח עליון"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוגע לטענת חוסר הכדאיות הכלכלית בשל "רווח יזמי מופרז", קבע המפקח כי אין לקבלה. בעוד שהמומחה מטעם הנתבעים טען לרווחיות של 62%, המומחה שמונה מטעם התובעים קבע כי מדובר בכ-16% בלבד - שיעור גבולי לפרויקט מהסוג הזה. שטיינברג קיבל את עמדת התובעים והבהיר כי, "בעלי הדירות זכאים לתמורה סבירה והוגנת, אך לאו דווקא לחלוקה שווה של רווחי הפרויקט בינם לבין יזמיו". הוא הדגיש כי הנתבעים לא הציגו חלופה קונקרטית אחרת ולא הראו יזם מוכן לבצע את הפרויקט בתנאים טובים יותר.

פיצוי של יותר מ-40 אלף ש' למשפחה שטיסתה בוטלה
משפחה שומרת מצוות שהייתה אמורה לשוב מפריז לישראל ביום שישי בבוקר בטיסת ארקיע, נאלצה להישאר בצרפת עד יום ראשון, לאחר שהטיסה נדחתה ביותר מ-20 שעות. חברת התעופה טענה כי התקלה נגרמה כתוצאה מצירוף נסיבות חריג ובלתי צפוי - גלגל שנקרע במטוס אחר באיסלנד, אך
בית המשפט דחה את טענותיה וקבע כי מדובר במחדל צפוי מראש, ותוצאה של התנהלות רשלנית ושאננה
ביום שישי לפנות בוקר, ב-26 באוגוסט 2022, ארזה משפחת זמיר את מזוודותיה ונערכה לשוב מפריז לישראל. ההורים וארבעת ילדיהם, כולם שומרי מצוות, הזמינו טיסת ארקיע שנקבעה לשעה 00:25. אלא שכשהגיעו לשדה התעופה, הם גילו שהמטוס כלל לא מוכן להמראה. בשעות הלילה נאמר להם כי צפוי עיכוב, אך רק לקראת 3:00 לפנות בוקר התברר שהטיסה בוטלה לגמרי. מה שהחל באיחור קל, נהפך עד מהרה לסוף שבוע מתסכל בן 60 שעות של חוסר ודאות, עוגמת נפש והוצאות כבדות. בני המשפחה, שלא היו מוכנים לחלל שבת, מצאו עצמם לכודים בפריז ללא נציג של החברה וללא כל מענה. הטיסה החלופית שהוצעה להם - למחרת ב-21:30 בלילה - יצאה בעיצומה של השבת, ולכן הם נאלצו להישאר בצרפת עד ליום ראשון. רק אז הם שבו לישראל, באיחור של כמעט שלושה ימים מהמועד המתוכנן.
ארקיע טענה כי העיכוב בטיסה נבע מצירוף נסיבות חריג ובלתי צפוי - תקלה בגלגל מטוס אחר שלה, שהתגלתה יומיים קודם לכן בטיסה לאיסלנד. לטענת החברה, לאחר שהוחלף הגלגל התקול, הוא הוטס חזרה לישראל, אך עקב מחסור בכוח אדם בשדה התעופה בן גוריון, לא ניתן היה לפרוק אותו מבטן המטוס בזמן. כך נוצר עיכוב בלוח הטיסות, שגרר ביטול של הטיסה מצרפת.
אלא שהשופט אביים ברקאי מבית משפט השלום בתל אביב לא קיבל את ההסבר. בפסק הדין שלו נכתב כי, "העיכוב יוצא הדופן בהמראה שעלה על עשרים שעות הוא זה שהפך את טיסת התובעים ל'טיסה שבוטלה'". השופט ציין כי התקלה לא נבעה מאירוע בלתי צפוי, אלא מהתנהלות צפויה וידועה מראש. "הנתבעת יודעת שאירוע סיום חיי הגלגל הוא אירוע צפוי וקיומו וודאי", כתב השופט בהכרעתו, "ואולם הנתבעת אינה עושה דבר כדי למנוע את התקלות שינבעו ממנו, אלא פועלת רק כאשר אותו גלגל אכן הגיע לסוף חייו".
החברה מחליפה גלגלים רק כשמתגלים סימני שחיקה
נציג התחזוקה של ארקיע, מר חיים פרץ, העיד כי הגלגל שבו התגלתה התקלה עבר כבר 275 נחיתות, כשאורך חייו הממוצע של גלגל מטוס הוא 300 נחיתות. הוא הודה כי החברה אינה מחליפה גלגלים מראש, אלא רק כשמתגלים סימני שחיקה. השופט ברקאי ציטט מתוך עדותו: "העד: גלגל מוחלף בהתאם, עם הבדיקה הוויזואלית שלו... אין פג תוקף לצמיגים... יכול להיות 350, יכול להיות 400, יכול להיות 250". בהמשך אף העיר השופט כי, "אם 'יכול להיות' שחיי הגלגל יהיו רק 250 נחיתות - הרי בוודאי שהיה על הנתבעת להיערך לאירוע הצפוי לאחר שזה כבר עבר 275 נחיתות".
- התחרות חוזרת? ארקיע משיקה את יעדי הסתיו והחורף
- ארקיע פותחת קווים למזרח הרחוק: האנוי ובנגקוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בית המשפט קבע כי ארקיע לא הוכיחה את טענתה בדבר "נסיבות מיוחדות" שאינן בשליטתה - תנאי הכרחי להשתחררות מחובת הפיצוי לפי סעיף 6(ה) לחוק שירותי תעופה. לא זו בלבד שהתקלה היתה צפויה, אלא שגם הטענה בדבר מחסור בכוח אדם בנתב"ג הועלתה "בעלמא וללא כל הוכחה", כדבריו. השופט הדגיש כי החברה לא הציגה מסמכים, תכתובות או עדויות שיתמכו בטענותיה לגבי עיכוב בפריקת הגלגל או העומס בשדה התעופה.