משרד השיכון הטיל קנסות בהיקף חצי מיליון שקל על חברות בנייה
שתי החברות שנקנסו הפרו את הוראות חוק המכר, שמחייב מתן בטוחות לרוכשי דירות בגין כספים ששילמו מראש לקבלנים. החברות שנקנסו הן י. דביר יזמות ובנייה וקריית חלב ודבש
משרד הבינוי והשיכון ממשיך להפעיל אמצעים אכיפתיים נגד חברות נדל"ן שאינן עומדות בדרישות חוק המכר (דירות) – החוק שמחייב מתן בטוחות לרוכשי דירות בגין כספים ששילמו מראש לקבלנים. במסגרת הליכים מנהליים שביצע המשרד, הוטלו באחרונה עיצומים כספיים בסכום כולל של כ-500 אלף שקל על שתי חברות נדל"ן שפעלו בניגוד לחוק.
במקרה הראשון, י. דביר יזמות ובנייה גבתה סכומים שחורגים מ-7% ממחיר הדירה מרוכש בפרויקט UNIQUE D שנבנה בנתיבות, מבלי להעמיד לרשותו בטוחה כנדרש. משרד הבינוי והשיכון הדגיש כי הכספים נגבו בספטמבר 2023, ואילו החברה לא סיפקה בטוחה במשך שנה וחצי. בהחלטת הממונה על חוק המכר, עמית גריידי, נכתב כי, "מדובר בהפרה חמורה, שכן הרוכש היה חשוף לסיכון משמעותי במשך תקופה ארוכה, ללא הגנה על כספיו". על החברה הוטל עיצום כספי בסכום כולל של 250 אלף שקל, והיא נדרשה לפעול לתיקון ההפרה.
המקרה השני נוגע לקריית חלב ודבש בע"מ, שהתקשרה עם רוכש דירה בירושלים במערכת הסכמים שכללה הלוואה שהעניק הרוכש למוכרת, לצד אופציה לרכישת הדירה. על פי החלטת הממונה על חוק המכר, דרך פעולה זו אפשרה לחברה לעקוף את דרישות החוק ולגבות כספים מרוכש הדירה ללא מתן בטוחה. על החברה הוטל קנס בסכום כולל של 250 אלף שקל, והיא מחויבת לתקן את ההפרה.
לפי משרד הבינוי והשיכון, אי-מתן בטוחה לכספי הרוכשים מהווה הפרה מהותית של חוק המכר. במקרה של כשל בפרויקט, רוכשים שנותרו ללא בטוחה עלולים לאבד את כספם, ואילו החברות עלולות להיות חשופות להליכים פליליים ועיצומים כספיים כבדים.
- הדירה נמסרה באיחור של שנתיים - וזה הפיצוי
- קנית דירה יד שנייה? האם יש לך עדיין אחריות קבלן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, הדגיש כי, "המשרד ממשיך לפעול על מנת להגן על רוכשי הדירות ולוודא שהם מקבלים תמורה מלאה לכספם".
בשנים האחרונות הוגבר הפיקוח על קבלנים שאינם עומדים בדרישות חוק המכר. ב-2010 בדק משרד הבינוי והשיכון כ-650 חברות שנחשדו באי-דיווח על מכירת דירות, ושקל להטיל עיצומים בסכום כולל של 75 מיליון שקל – קנס של 35 אלף שקל בגין כל הפרה.
בנוסף, ב-2023 קיבל בית המשפט תביעה שהגישו רוכשי דירות נגד חברת נדל"ן שלא עמדה במועד המסירה כחוק, ועיכבה את מסירת הדירות ביותר משנתיים. החברה חויבה בפיצוי של 605 אלף שקל לרוכשים.
הטלת העיצומים הנוכחית מהווה המשך למדיניות התקיפה של משרד הבינוי והשיכון, שנועדה להרתיע חברות מפני התנהלות שמנוגדת לחוק המכר. משרד הבינוי והשיכון אף מפעיל אגף ייעודי להגנה על רוכשי דירות, שמטרתו לספק מידע ולסייע במקרים שבהם מתעוררים חששות לגבי חוקיות העסקה. רוכשי דירות המבקשים לבדוק אם ההתקשרות שלהם מול היזם מתבצעת כחוק, יכולים לפנות לאגף להגנת רוכשי הדירות במשרד הבינוי והשיכון לקבלת הנחיות וסיוע משפטי.
- 1.רמי 11/02/2025 18:20הגב לתגובה זוזה מרתיע

יוזמות נדל"ן רוכשת שליטה בפרויקטים של איציק תשובה בנתניה
החברות מגדילות את השותפות כך שיוזמות תחזיק 51% ב-8 חברות פרטיות עם עשרות פרויקטים למגורים, מסחר ונכסים מניבים; במסגרת ההסכם תשובה ימשיך לנהל את הפרויקטים ויקבל דמי ייזום וניהול בהיקף של 50 מיליון שקל
קבוצת יוזמות פיתוח נדל"ן וחברת איציק תשובה מעמיקות את שיתוף הפעולה ביניהן, במהלך שמרחיב משמעותית את היקף הפעילות המשותפת ועוברים לשליטה משותפת של שתי החברות. במסגרת ההסכם החדש, יוזמות צפויה לרכוש 51% מההון שמחזיקה קבוצת תשובה ב-8 חברות פרטיות, שבבעלותן החזקה בכ-30 חברות פרויקט הפועלות בעיר נתניה ובסביבתה. מדובר במתחמים הכוללים מגדלי מגורים, שטחי מסחר, משרדים ונכסים מניבים, לצד זכויות בקרקעות בהרצליה, הרצליה פיתוח ונתניה.
יש כאן שלושה פרויקטים מרכזיים שכבר נמצאים בשלב מתקדם יחסית: פרויקט ברחוב ירושלים בנתניה, פרויקט נוסף בשדרות ויצמן, ופרויקט שלישי ברחוב ז'בוטינסקי. בשלושת המתחמים נחתמו עד כה הסכמי התחדשות עירונית עם למעלה מ־90% מבעלי הזכויות, מה שמקדם אותם לעבר שלבי תכנון ורישוי מפורטים. בסך הכול, שלושת הפרויקטים כוללים פוטנציאל לבניית כ-333 דירות חדשות, לצד כ-920 מ"ר שטחי מסחר וכ-730 מ"ר שיועדו לשימוש ציבורי עבור עיריית נתניה. על פי הערכות החברות, היקף המכירות הצפוי בשלושת הפרויקטים עומד על כ-698 מיליון שקל, כאשר חלקה של יוזמות צפוי לעמוד על כ־178 מיליון שקל מכירות ורווח של כ-26 מיליון שקל.
העסקה החדשה מגיעה בהמשך לעסקה קודמת שעליה הודיעו הצדדים לפני כחודשיים, שבה חברו לשותפות ב-4 פרויקטים נוספים בנתניה בהיקף של כ-575 דירות ותחזית מכירות של כ־1.2 מיליארד שקל. כלומר, במקום שותפות נקודתית בפרויקטים בודדים, יוזמות נכנסת לעמדת שליטה רוחבית ברוב הפעילות היזמית של קבוצת תשובה באזור, תוך יצירת מבנה אחיד לניהול, תכנון, מימון וביצוע. מבחינת שתי החברות, מדובר בתהליך הדרגתי שבו הן מייצרות מודל שותפות ארוך טווח ולא מהלך חד־פעמי.
בנוסף, יוזמות תישא גם בעלויות ההון העצמי הנדרשות לקידום ולמימון הפרויקטים. המשמעות היא שהחברה תעמיד את חלקה במימון ותוביל את ההיבטים הכלכליים של הפרויקטים, בעוד קבוצת תשובה תמשיך לפעול כחברת ייזום וביצוע ותלווה את הפרויקטים עד מסירתם. מנגנון התגמול במסגרת ההסכם קובע כי קבוצת תשובה תקבל דמי ייזום וניהול בהיקף כולל של 50 מיליון שקל בתוספת מע"מ, אשר ישולמו בארבעה תשלומים שנתיים שווים.
ההסכם כולל גם תקופת בדיקת נאותות (Due Diligence) בהיקף של 90 ימים, עם אפשרות להארכה, שבמהלכה תבחן יוזמות כל פרויקט בנפרד. החברה תוכל לבחור אילו מהפרויקטים לכלול במסגרת העסקה, ובלבד שהיקף הפעילות הכולל לא יפחת מ-80% מהפעילות הקיימת של חברת תשובה. מנגנון זה מספק ליוזמות גמישות יחסית בבחינת ההיתכנות התכנונית, המשפטית והכלכלית של כל פרויקט, ומאפשר לה להתאים את סל הפרויקטים לרמת הסיכון שהיא מוכנה לשאת. בנוסף, הצדדים הסכימו על זכות הצטרפות הדדית לפרויקטים עתידיים לתקופה של 18 חודשים החל ממרץ 2026.
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותמשכנתא ל-40 שנה - בקרוב בישראל?
על ההלוואה הכי חשובה שתקחו בחיים ולמה דווקא הארכת התקופה שלה היא לא רעיון רע; וגם - מה התמהיל המומלץ לקראת הורדת הריבית?
חלק גדול מהציבור מתקשה "לגמור" את החודש. החזר המשכנתא הוא התשלום הגדול ביותר בתשלומים של משק בית, וההחזר עלה משמעותית בשנתיים האחרונות כי הריבית והאינפלציה עלו. אלו שממש לא יכלו לגמור את החודש פנו לבנקים והאריכו את המשכנתא. מדובר בעיקר על כאלו שלקחו משכנתא לפני שנים ויש להם יכולת להאריך - מי שלקח משכנתא ל-20 שנה לפני 5 שנים, ונותרו לו 15 שנה של תשלומים יכול להאריך ל-25-30 שנה וההחזר יפחת דרמטית. אבל מי שלקח לפני שנה ל-30 שנה לא יוכל לשפר משמעותית את ההחזרים.
הממחזרים-מאריכים נהנים מהפחתה של ההחזר, אבל אליה וקוץ בה - התקופה ארוכה יותר והריבית לרוב גבוה יותר. התוצאה היא שבסה"כ הלווים משלמים יותר, ועדיין - יש פה נוחות ולכן הרבה אנשים בוחרים במשכנתאות ארוכות ובוחרים למחזר. השאלה היותר חשובה ודרמטית בשוק המשכנתאות היא למה אין משכנתא ל-40 שנה? ואם מתעמקים בזה, אז למה בעצם אין משכנתא ל-50 שנה? יש מול ההלוואה בטוחה מאוד חזקה. הבנקים היו שמחים לתת הלוואות כאלו גם ל-50 שנים, הרגולטור עוצר את זה. האם הוא צודק?
החשש של המדינה מכך שאנשים יהיו עמוסים בחובות, שהם ישתעבדו להלוואות, שהשוק ייצא מאיזון - גם שוק המשכנתאות וגם שוק הדירות, הוא מוצדק, אבל אלו תהליכים הדרגתיים. בעבר היה ניתן לקחת משכנתא ל-20 שנה וזה עלה ל-25 שנים ולפני כעשור ל-30 שנה. אם אנשים יכולים לקנות דירה עם המשכנתא היא ל-40 שנה ולא יכולים אם היא ל-30 שנה, תנו להם להחליט - דווקא המגבלה על הבנקם לתת משכנתא מזיקה לציבור. הוא הולך לגופים חוץ בנקאיים להשלים את המימון ומשלם הרבה יותר ריבית. אם זה יהיה מוסדר ומסודר הריבית תהיה נמוכה.
בכל מקום שהרגולטור מתערב ומטיל מגבלה הוא "דופק" את הציבור. כשבנק ישראל מונע את 80/20 - מבצעי הקבלנים לכאורה כדי למנוע משבר מימוני, הוא בפועל, גורם להתייקרות המשכנתא. האנשים פונים לגופים חוץ בנקאיים או להלוואות שהן לא משכנתא ושם הריבית יקרה. 80/20 עזר לקבלנים להוריד את המימון שלהם, כי ברגע שיש להם לקוח ובטוחה שלו (דירה עתידית משועבדת) אזי הריבית נמוכה בכ-2%. הקבלן מרוצה כי הוזיל את הריבית, הלקוח מרוצה כי הוא משלם 80% בסוף הדרך. ההגבלה, בעצם ביטלה את הדרך לתת הנחה במסלול הזה. יש מסלולים נוספים, אבל זו דוגמה לאיך הרגולטור בא לברך ויצא מקלל.
- ריבית המשכנתא - על כמה היא עומדת ולכמה היא תרד?
- ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובחזרה לאורך חיי המשכנתא. השאלה הבוערת כעת שדנו בה גם בבנק ישראל ובאוצר היא צריך להאריך את משך המשכנתא לתקופה של 40 שנים, זאת במקום לתקופה שהיא נמשכת כעת: 15-30 שנה?
