אתר בנייה נדל"ן בניה נדלן בניין
צילום: אסנת פרץ

משרד השיכון הטיל קנסות בהיקף חצי מיליון שקל על חברות בנייה

שתי החברות שנקנסו הפרו את הוראות חוק המכר, שמחייב מתן בטוחות לרוכשי דירות בגין כספים ששילמו מראש לקבלנים. החברות שנקנסו הן י. דביר יזמות ובנייה וקריית חלב ודבש

עוזי גרסטמן | (1)

משרד הבינוי והשיכון ממשיך להפעיל אמצעים אכיפתיים נגד חברות נדל"ן שאינן עומדות בדרישות חוק המכר (דירות) – החוק שמחייב מתן בטוחות לרוכשי דירות בגין כספים ששילמו מראש לקבלנים. במסגרת הליכים מנהליים שביצע המשרד, הוטלו באחרונה עיצומים כספיים בסכום כולל של כ-500 אלף שקל על שתי חברות נדל"ן שפעלו בניגוד לחוק.


במקרה הראשון, י. דביר יזמות ובנייה גבתה סכומים שחורגים מ-7% ממחיר הדירה מרוכש בפרויקט UNIQUE D שנבנה בנתיבות, מבלי להעמיד לרשותו בטוחה כנדרש. משרד הבינוי והשיכון הדגיש כי הכספים נגבו בספטמבר 2023, ואילו החברה לא סיפקה בטוחה במשך שנה וחצי. בהחלטת הממונה על חוק המכר, עמית גריידי, נכתב כי, "מדובר בהפרה חמורה, שכן הרוכש היה חשוף לסיכון משמעותי במשך תקופה ארוכה, ללא הגנה על כספיו". על החברה הוטל עיצום כספי בסכום כולל של 250 אלף שקל, והיא נדרשה לפעול לתיקון ההפרה.


המקרה השני נוגע לקריית חלב ודבש בע"מ, שהתקשרה עם רוכש דירה בירושלים במערכת הסכמים שכללה הלוואה שהעניק הרוכש למוכרת, לצד אופציה לרכישת הדירה. על פי החלטת הממונה על חוק המכר, דרך פעולה זו אפשרה לחברה לעקוף את דרישות החוק ולגבות כספים מרוכש הדירה ללא מתן בטוחה. על החברה הוטל קנס בסכום כולל של 250 אלף שקל, והיא מחויבת לתקן את ההפרה.


לפי משרד הבינוי והשיכון, אי-מתן בטוחה לכספי הרוכשים מהווה הפרה מהותית של חוק המכר. במקרה של כשל בפרויקט, רוכשים שנותרו ללא בטוחה עלולים לאבד את כספם, ואילו החברות עלולות להיות חשופות להליכים פליליים ועיצומים כספיים כבדים.


מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, הדגיש כי, "המשרד ממשיך לפעול על מנת להגן על רוכשי הדירות ולוודא שהם מקבלים תמורה מלאה לכספם".


בשנים האחרונות הוגבר הפיקוח על קבלנים שאינם עומדים בדרישות חוק המכר. ב-2010 בדק משרד הבינוי והשיכון כ-650 חברות שנחשדו באי-דיווח על מכירת דירות, ושקל להטיל עיצומים בסכום כולל של 75 מיליון שקל – קנס של 35 אלף שקל בגין כל הפרה.


בנוסף, ב-2023 קיבל בית המשפט תביעה שהגישו רוכשי דירות נגד חברת נדל"ן שלא עמדה במועד המסירה כחוק, ועיכבה את מסירת הדירות ביותר משנתיים. החברה חויבה בפיצוי של 605 אלף שקל לרוכשים.


הטלת העיצומים הנוכחית מהווה המשך למדיניות התקיפה של משרד הבינוי והשיכון, שנועדה להרתיע חברות מפני התנהלות שמנוגדת לחוק המכר. משרד הבינוי והשיכון אף מפעיל אגף ייעודי להגנה על רוכשי דירות, שמטרתו לספק מידע ולסייע במקרים שבהם מתעוררים חששות לגבי חוקיות העסקה. רוכשי דירות המבקשים לבדוק אם ההתקשרות שלהם מול היזם מתבצעת כחוק, יכולים לפנות לאגף להגנת רוכשי הדירות במשרד הבינוי והשיכון לקבלת הנחיות וסיוע משפטי.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רמי 11/02/2025 18:20
    הגב לתגובה זו
    זה מרתיע
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

דירה להשכרה (שלומי יוסף)דירה להשכרה (שלומי יוסף)

מי הזכאים החדשים לסבסוד שכר הדירה?

משרד הבינוי והשיכון והביטוח הלאומי מנסים לבלום את העלייה ביוקר המחיה באמצעות מהלך יזום לאיתור זכאים לסיוע בשכר דירה, שכולל פנייה ישירה לעשרות אלפי אזרחים במטרה להגדיל את מימוש הזכויות ולהקל על שוכרי הדירות

רן קידר |

עוד לפני שהאטה בשוק הדירות מקבלת את הכותרת "משבר", מצב העניינים הנוכחי כבר זולג מזה זמן רב לשוק השכירות, שרק הולך ועולה, בעיקר בעקבות היעדרותם של המשקיעים מהדירות החדשות, ועוד יותר לאור מלאי הדירות הריקות, שעומד על כ-83 אלף דירות ברחבי הארץ. 

וכך, במאמץ להקל על אוכלוסיית שוכרי הדירות משרד הבינוי והשיכון והמוסד לביטוח לאומי השלימו בימים האחרונים מהלך משותף וראשון מסוגו, המציב בלב העשייה הממשלתית מיצוי הזכויות מול האזרחים הזכאים להם. במסגרת שיתוף הפעולה, ולאחר עבודת מטה מקצועית ומעמיקה אותרו מקבלי הקצבאות המזכות בסיוע בשכר דירה ממשרד הבינוי והשיכון. לאחר מכן ביצענו מהלך יזום לאיתור זכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בשכ"ד ובהמשך התבצעה פנייה ישירה אליהם. 

החל מהחודש ישלחו מסרונים לכ-40 אלף אזרחים שנמצאו כזכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בתשלום שכר הדירה, זאת במטרה לעודד מימוש זכויות ולהנחותם כיצד לפעול. המסרונים מפנים את הזכאים הפוטנציאליים להגשת בקשה בצורה מקוונת, או לחלופין לאחד מסניפי חברות ההרשמה של המשרד הנותנות שירותים בנושא סיוע בדיור. יצויין כי מדובר במהלך שיכנס לעבודה השוטפת של המשרד, ומסרונים בנושא מיצוי הזכויות ישלחו גם בעתיד אל אלו שהמערכת תזהה שהינם זכאים פוטנציאליים.

שר הבינוי והשיכון, חיים כץ: "זהו מהלך חברתי תקדימי שמבטא שינוי תפיסה בשירות לאזרח ויבואו עוד אחריו. מדיניות משרד הבינוי והשיכון בהובלתי פועלת ביוזמה ואינה ממתינה לפנייה מהאזרח. אני מברך על שיתוף הפעולה עם הביטוח הלאומי, באמצעותו אנו ממשים זכויות ומוודאים שהסיוע בשכר דירה מגיע לזכאים. נמשיך להסיר חסמים ולשפר את השירות לאזרחי ישראל.״ 

מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: “זהו אחד המהלכים החשובים שקידמנו בשנים האחרונות בתחום השירות לאזרח. לאחר עבודת עומק מקצועית ארוכה, חיברנו בין תהליכים, מאגרי מידע וגורמי ביצוע, כדי לעבור מתפיסה תגובתית לתפיסה יזומה של מיצוי זכויות. המהלך משקף את תפיסת המשרד, מדיניות שנשענת על נתונים, מקצועיות ושיתוף פעולה בין משרדי, ומטרתה אחת: להקל על האזרח, לצמצם בירוקרטיה ולוודא שהסיוע הממשלתי מגיע לכל מי שזכאי."