משבר הקורונה

הממונה על התחרות מפחיתה את הרגולציה בתקופת המשבר - האם זה נכון?

בנסיבות המיוחדות בהן המשק הישראלי מצוי, נכון להקל בבחינת מיזוגים בין מתחרים בתקופת המשבר וביציאה ממנו - למרות החשש מפני פגיעה בתחרות אשר תוביל לעליית מחירים
גיל רוזנברג | (1)
נושאים בכתבה M&A קורונה

רשויות התחרות בכל העולם, לרבות הממונה בישראל, פרסמו בשבועות האחרונים הקלות לעסקים לנוכח המצב הכלכלי שנוצר עקב משבר הקורונה. ההקלות נוגעות בעיקר לאפשרות של מתחרים לשתף פעולה ביניהם לאורך שרשרת האספקה – כגון מו"פ, ייצור, שיווק או הפצה משותפים.

הממונה על התחרות, מיכל הלפרין, הבהירה שבנסיבות המיוחדות שבהן אין לגוף עסקי יכולת לפעול באופן סביר, שיתופי פעולה בין מתחרים לא רק שאינם מגבילים תחרות – הם עשויים להבטיח המשך קיומה של תחרות אפקטיבית בטווח הארוך.

אולם בסיטואציה הנוכחית, מעבר לדיון בשיתופי פעולה זמניים בין מתחרים, נקודה מרכזית אפילו יותר נוגעת לאישור עסקאות מיזוג ורכישה: בזמנים של משבר כלכלי עמוק, התמריץ של עסקים להתייעל גדל והם יכולים לעשות זאת, בין היתר, בדרך של קונסולידציה. בדרך כלל, למיזוגים עם גורמים מתחרים יש סינרגיה חזקה והם עשויים להקנות יעילויות משמעותיות כמו יתרונות לגודל.

אולם, מנקודת הראות של דיני תחרות – מיזוג בין מתחרים ("מיזוג אופקי"), בפרט בשווקים ממועטי מתחרים עם חסמי כניסה גבוהים, עלול להוביל לפגיעה בתחרות ולציבור, בעיקר בדרך של העלאת מחירים בענף. ככלל, כאשר לדעת הממונה קיים חשש שכתוצאה ממיזוג תיפגע משמעותית התחרות בענף מסוים, עליו להתנגד למיזוג (או להתנותו בתנאים מתאימים). לטענה בדבר יתרונות יעילות לצדדים יש משמעות משנית והיא תישקל רק אם מוכח שהיעילות שתושג צפויה להגיע לצרכנים, למשל באמצעות הורדת מחירים.

לדעתנו, בנסיבות המיוחדות בהן המשק הישראלי מצוי, נכון להקל בבחינת מיזוגים בין מתחרים בתקופת המשבר וביציאה ממנה, גם במישור הפרוצדורלי - קביעת לוחות זמנים מזורזים לבחינת עסקאות כאלו, למרות המורכבות התחרותית שלהן - וגם במישור המהותי.

מבחינה מהותית ניתן לעשות שימוש ב"דוקטרינת הפירמה הכושלת" המשמשת בדיני התחרות בכל העולם כטענת הגנה של צדדים למיזוג, שניתוח שלו על בסיס המתודולוגיה המקובלת מחייב התנגדות, כיוון שהוא עלול לגרום בהסתברות גבוהה לפגיעה בתחרות. למרות זאת וכחריג, יאושר מיזוג כאשר מתברר כי עקב קריסה פיננסית של חברה, אין אפשרות להמשך קיומה כמתחרה בשוק, אלא בבעלות של מתחרה שירכוש את פעילותה.

כיוון שמדובר בהתרת מיזוג שבאופן רגיל אסור, מספר המקרים בהם אושרו בישראל מיזוגים על בסיס הדוקטרינה מועט מאוד; התנאים להתקיימותה מורכבים; ונטל הראיה המוטל להוכחתה גבוה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הדוגמא הבולטת היא אישור עסקת רכישת רשת קלאבמרקט, שנקלעה להקפאת הליכים, על-ידי שופרסל בסוף שנת 2005. העסקה אושרה, בכפוף לתנאים, למרות שהממונה סבר שהמיזוג "נושא בכנפיו בשורה רעה ומרה לתחרות במשק המזון בישראל" והסביר כי הסכמתו למיזוג שתיים מבין שלוש רשתות השיווק הגדולות ניתנה "תחת נסיבות קיצוניות וחריגות" ולאחר שמצא כי ההיתר למיזוג בתנאים שקבע הוא בבחינת הרע במיעוטו.

מיזוג בולט נוסף שאושר מכוח הדוקטרינה היה המיזוג בין רשת לערוץ 10 משנת 2018, בו הגיעה הממונה למסקנה לפיה בהיעדר המיזוג עלול היה ערוץ 10 לצאת מהשוק בסבירות גבוהה ובאופן שמעלה חששות חמורים לפגיעה בתחרות, כיוון שיציאתו הייתה מביאה להיעלמותה של אחת משתי חברות החדשות המרכזיות בטלוויזיה. לאור מסקנה זאת, אישורו של המיזוג (בתנאים) עדיף מבחינה תחרותית על התנגדות למיזוג, למרות הפגיעה האפשרית שטמונה בו.

מאז החלטת הממונה בעניין קלאבמרקט נמתחה עליה ביקורת רבה. אולם, נראה כי במיוחד בימים טרופים אלה, התייעלות במצבם של עסקים, לרבות באמצעות עסקאות M&A בין מתחרים, היא צו השעה ובמקרים רבים תנאי להישרדותם.

לפיכך, למרות הקשיים התחרותיים האפשריים הכרוכים בכך, ראוי לאפשר התייעלות כזו ככל הניתן, מתוך אותו היגיון שעמד בבסיס עמדת הממונה בהקשר לשיתופי פעולה עסקיים בין מתחרים. בסופו של דבר, התייעלות כזו עשויה, בטווח הארוך, לשמור על התחרות האפקטיבית בשווקים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נמרוד 19/04/2020 21:47
    הגב לתגובה זו
    אתם מכירים עוד מדינה בעולם שמקלה ברגולציה? שבוע הבא כול הסיפור נגמר ואנחנו ניתקע עם מונופולים אכזריים.
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.