יש חוק אך אין אכיפה: על מחדלי הוועדות המקומיות לתכנון ובניה
הצעת החוק של חבר הכנסת אלי כהן לקיצור משך התכנון בוועדות המקומיות והמחוזיות לשלושה חודשים אינה מחדשת דבר, אלא מוסיפה עוד ועדה לאוסף ועדות התכנון המעכבות חדשות לבקרים אישורי תכניות בנייה. גם ל "ועדה המיוחדת" החדשה לא ניתנו כלים למנוע את "המגיפה" של עיכוב אישור תכניות הבנייה. אם רוצים באמת לקצר הליכים יש להפעיל סנקציות וקנסות על פקידי הוועדות או עובדי הרשויות המשהים אישורן של תכניות ולא להקים עוד ועדה. לחלופין, להציע תגמול נוסף על זירוז וקצב מהיר של אישור והוצאת תכניות אל הפועל.
נזכיר כי החוק כבר מזמן מתייחס ללוחות זמנים ואף היו בחוק מנגנונים להעברת סמכויות כולל הקמת "ועדות להשלמת תכניות", אולם לעיתים ההעברה האמורה גלגלה את "תפוח האדמה הלוהט " לגוף נוסף, ולא בהכרח גרמה לפתרון.
אישור תכניות בוועדות המחוזיות והמקומיות הוא לעיתים תכופות מדי הליך ארוך באופן חריג, ומשכך פוגע בהיצע הנדל"ן ובקידום תכניות לבנייה, לרבות למגורים. כמו כן, התארכות הליך התכנון מייקרת את העלויות הנלוות אליו. מאחר שתכניות אלו נמצאות בסדר עדיפות גבוה ביותר, תוקן לאחרונה חוק התכנון והבניה כך שהמועד לסיום הטיפול בתכנית על ידי הוועדה המקומית הינו 12 חודשים ממועד הגשתה. אם הוועדה המקומית התמהמהה מעבר לזמן שניתן לה, תועבר התכנית לוועדה המחוזית, ולה יש פרק זמן נוסף של 10 חודשים לאשר את תכנית הבניה. אם גם היא לא עמדה בזמנים שלה עוברת התכנית לאישור המועצה הארצית.
סיפור התגלגלות תכנית בניה בין ועדות שלא תמיד עומדת אישורה בראש מעייניהן:
למרבה הצער, הצעת החוק החדשה אינה עורכת שינוי מהותי. כל שההצעה מחדשת זה את הגבלת זמני התכנון בוועדה המקומית והמחוזית לשלושה חודשים, כאשר מוסד תכנון רשאי לבקש מיושב ראש המועצה הארצית להאריך את תקופה זו בשלושה חודשים נוספים. תכנית אשר לא התקבלה בה החלטה על ידי מוסד התכנון בתוך הזמן האמור, תועבר לטיפולה של ועדה מיוחדת, אשר תטפל בה "ביעילות" (על פי דברי ההסבר להצעת החוק) בתוך שלושה חודשים. לוועדה המיוחדת יינתנו מלוא הסמכויות הנתונות לוועדות המחוזיות והמקומיות, לרבות הסמכות לשמוע את ההתנגדויות לתכנית וההכרעה בהן.
- הרווח השקט של מיליוני אנשים וכל מה שצריך לדעת על המס עליו - היטל השבחה
- חריש - המחירים נוחים אבל העסקים בורחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מה בעצם עושה הצעת החוק החדשה? היא רק מגדירה פרקי זמן קצרים יותר מאלה הקבועים בחוק הקיים ומאפשרת הקמת ועדה חדשה "מיוחדת" , שיעילותה מוטלת בספק. אין חדש תחת השמש! ומה קורה אם הוועדות לא עומדות בפרק הזמן המוגדר? כנראה שלא הרבה. הן הצעת החוק והן החוק הקיים אינם מתייחסים כלל לאכיפה.
לא מדובר בהפתעה גדולה, שכן הניסיון מלמד כי חוקים נוספים המגדירים פרקי זמן קצובים לביצוע, מחסירים את כלי הסנקציה ובכך אף מפספסים את מטרתם - לזרז הליכים. כך למשל, תקנות התכנון והבניה מגדירות פרק זמן מוגדר למתן החלטה על ידי שמאי מכריע וועדת ערר, אך לא קובעות מה קורה אם הגורם המכריע לא עומד במועד. גם במקרה הנדון, לא קיימת כל התייחסות לסנקציות אם הוועדות מאחרות את המועד ולהטבות אם הוועדות עומדות ביעדים. הצעת החוק "נעדרת נשמה", לא מרתיעה את הוועדות ולא מעודדת אותן לזרז את הליכי קידום התכנית.
התכלית שמאחורי הרצון לייעל את הליכי אישור התכנית נכונה, חשובה ומבורכת, אך לא בטוח שהצעת החוק לבדה תגשים אותה. ביטול התכנית אף הוא חוטא למטרה ומעניש את הגורם הלא נכון. במקום זאת ראוי לשקול יצירת גורם מרתיע כדוגמת "פיצוי כספי" המוענק על ידי הועדה למגיש התכנית, או מתן הטבה תמריצית אחרת במקרים ההפוכים.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא...
- 7.קורל הזאת פשוט נסיכה וחכמה ומתוקה כל כך! (ל"ת)טופי 25/10/2016 16:01הגב לתגובה זו
- 6.מבזבזים זמן בלי בושה 24/10/2016 10:13הגב לתגובה זויש לקבוע שהרשות המקומית תעניק היתר בניה תוך 90 יום מהגשת התוכניות לעירייה ... עיכוב בקבלת היתר בניה יחוייב בפיצוי ליזם ע"ס 5,000 שקל לכל יום איחור, מעבר ל- 90 יום ... הרשויות המקומיות שיקדימו היתר בניה מוקדם יותר, יקבלו בונוס מהיזם ע"ס 5,000 שקל בעבור כל יום שהוקדם ..
- 5.אזרח מתון 22/10/2016 23:50הגב לתגובה זו900 ערים הקימו כדי לחלק שוחד בין מאות אלפי פקידונים. כל רחוב או סמטה מייצרים רשות עירונית שתפקידה לבזוז כספי ציבור
- 4.חבר 21/10/2016 11:32הגב לתגובה זועוכרי דין צעירים לכו לעבוד באמת ,בבנין ונהיגת משאיות וכדומה, זה יגדיל את היצע הדירות.
- 3.משה 20/10/2016 21:57הגב לתגובה זואם משביחים במדרגה גבוהה את הכישורים והכישרון של כל העוסקים בתכנון העירוני, ואם מגדילים את כמות האנשים העוסקים בנושא, ואם מגדילים את התקציב המוקצה לנושא, ואם מגדירים נוהלי עבודה מפורטים המושתתים על איכות ובקרה ותפוקה ותגמול, כל העסק יראה כמו מגלקסיה אחרת של יצורי על. אה, שכחתי - כל עוד המופקדים המנהלים של מערכת זו הם ראשי הערים, אז תהיה לנו מערכת מושחתת - מערכת המחליטה ומבצעת כשיטה פעילות שיעודה העיקרי אינו לשרת את הציבור לטובתו.
- 2.אדם 20/10/2016 15:04הגב לתגובה זווועדות התכנון והבנייה אין להן דבר וחצי דבר עם חוק התכנון והבנייה . אלה וועדות קישוט בלתי קיימות בפועל שכל תפקידן לייצר גובים פוליטיים למקורבים! הכל מעוות ומושחת ,רפובליקת בננות של ההוא מקיסריה ומקורביו
- 1.ועדות תכנון הן קן צרעות של שחיטות. (ל"ת)שישו הכל חרטא 19/10/2016 23:03הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
