השקת מדד ת"א טק-עילית: האם תבוא הבשורה?

ירון ויס, מנהל דסק מוצרי מדדים, מגדל שוקי הון, מסתכל על השקת מדד ת"א טק-עלית והשפעתו על הסוחרים בשוק ההון
ירון ויס |
נושאים בכתבה ת"א טק-עילית

לפני מספר ימים, בבוקר ה-13 למאי, כינסה הבורסה מסיבת עתונאים בה הציג מנכ"ל הבורסה, יוסי ביינארט, את תוכנית העבודה לשנת 2014. מבין דברים רבים ומעניינים אותם הציג, פירט ביינארט חלק מחזונו: "תוך 5 שנים 100 חברות יונפקו בת"א." דבריו מתקשרים להמלצות ועדת המו"פ של הבורסה, שפורסמו ב-21 לינואר השנה, לשם קידום השקעות בחברות ציבוריות הפועלות בתחום המו"פ.

אחד הצעדים הראשונים ביישום החלטות הוועדה הם השקת מדד ת"א טק-עילית. השקה זו מצטרפת להשקות מדדים נוספות מטעם הבורסה. צעדים אלו מבורכים ונעשים מתוך הבנה והפנמה שאטרקטיביות הבורסה, הנגזרת, בין השאר, ממחזורי מסחר ונזילות גבוהים, מושגת בראש ובראשונה ע"י השקעה במוצרי מדדים, דהיינו תעודות סל וקרנות מחקות. כאשר מונפק מוצר על מדד אטרקטיבי, אשר הושק תוך כדי מחשבה ולקיחה בחשבון של צרכי השוק העדכניים, ניתן לראות כיצד ציבור המשקיעים (קמעונאים ומוסדיים) נוהר אליו. דפוס זה הולך ומתגבר, והינו חלק מתהליך גלובלי של גידול מתמיד במשקלם של מוצרים פאסיביים בהרכב תיקי ההשקעות.

מדד ת"א טק-עילית הינו מדד ענפי אשר הושק ב-11 למאי השנה. המדד כולל את מניות החברות הגדולות בענפי הביומד והטכנולוגיה, ואינו מוגבל במספר המניות החברות בו. מגבלת המשקל של מניה עומדת על 10% כשיטה הנהוגה במדדים עיקריים כגון ת"א 25, 75 ו-100. המניות ייבחרו מתוך מאגר המניות, תוך עמידה בשיעור החזקות ציבור מינימליות של 25% ושווי שוק מינימלי של 400 מיליון שקלים. המדד יעודכן פעמיים בשנה: ב-15 ליוני ע"פ נתונים קובעים ב-31 למאי, וב-15 לדצמבר ע"פ נתונים קובעים ב 30 לנובמבר.

כיום, כל מניות המדד הינן חברות גם במדד ת"א בלוטק 50. כמו כן, משקל המניות במדד אשר חברות גם במדד ת"א ביומד הינו 35%. השקת מדד ת"א טק-עילית צפויה לשפר את מחזורי המסחר הדלילים יחסית במדדים אלו. בבחינת חסמי הכניסה למדדים אלו ניתן לראות את הסיבה. על מנת להיכלל במדדי בלוטק וביומד, שווי השוק הממוצע לא יפחת מ-50 מיליון שקלים למניה הנכללת במאגר במועד העדכון, ומ-70 מיליון שקלים למניה שאינה נכללת במאגר. זאת לעומת מדד טק-עילית בו שווי שוק הממוצע להישארות וכניסה למדד לא יפחת מ-150 מיליון שקלים ו-400 מיליון שקלים, בהתאמה.

כאמור, מחזורי המסחר במדדי בלוטק וביומד דלילים. אם נבחן את מדד מדד ת"א בלוטק 50 נראה שעל אף שהמשקל המצרפי של המניות החברות במדד ת"א 100 הינו 84%, התנועה הכספית היומית הממוצעת לשנה של מדד ת"א 100 גבוהה פי 6 מזו של מדד בלוטק 50. באם נבחן את מדד ביומד באופן דומה, נראה שהתנועה הכספית היומית הממוצעת לשנה של מדד ת"א 100 גבוהה פי 13 מזו של מדד הביומד, בעוד המשקל המצרפי של מניות הביומד במדד ת"א 100 עומד על 73%.

בנוסף, השווי הכספי של מחזור המסחר הממוצע השבועי במדד טק-עילית עומד על 100 מיליון שקלים בדומה למדד בלוטק 50, וכל זאת בלי שהונפקו עליו עדיין מוצרי מדדים. עם הנפקת מוצרי מדדים עולה הסבירות שמחזורי המסחר בו יגדלו משמעותית ביחס למדדי הבלוטק והביומד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.