אותה בעיה, פתרונות שונים - עול החוב בעולם המערבי

דן הלמן, הלמן - אלדובי, מתייחס לשיטות וטהדרכים בה כל אחת מהכלכלות הגדולות בעולם מתמודדת ונלחמת במשברים הפיננסים
דן הלמן | (3)

העולם המערבי קורע תחת נטל החובות שלו. הנושא הכלכלי הופך ליותר ויותר משמעותי בחיי האזרחים במדינות השונות. למרות שהבעיות דומות ומקורן באותה הצרה (רמת מינוף גבוהה, בעיקר בנדל"ן וקריסת שווי הנדל"ן בכל העולם המערבי), כל מדינה מאמצת כגרע מודל שונה לפתרון הבעיה.

בגדול, ישנן שלוש דרכים לטפל בחוב שיוצא משליטה. הראשונה, הגדלת ההכנסות. השנייה, הקטנת ההוצאות, והשלישית, אותה מכירים כולנו מחיי היום-יום, להגדיל את מסגרת האוברדראפט. הדרך השלישית לא באמת פותרת את בעיית החוב אך "קונה זמן" לביצוע אחת מן האפשרויות לעיל או שתיהן גם יחד.

בארה"ב הנשיא אובמה "נלחם" כרגע בחוב בשתי חזיתות: הראשונה ה"צוק הפיסקלי". הפתרון המוצע כרגע, להגדיל את תקרת החוב של ארה"ב. כלומר לטפל במחסור בכסף ע"י הגדלת האוברדרפט. אמנם הגדלת התקרה (פעם שנייה תחת שלטונו של אובמה) פותרות את הבעיה המיידית, אך איננה נותנת מענה לשורש הבעיה. מבחינות מסוימות זה לתת אקמול לאדם שכרתו לו יד.

החזית השנייה מנסה לטפל בצד ההכנסות, באמצעות הגדלת נטל המס בדגש על העשירים. בארה"ב ארץ החלומות בה הכסף מדבר בצורה טובה יותר מכל מקום אחר בעולם, העלאת מס על עשירים היא משימה לא פשוטה בכלל, במיוחד לאור העובדה כי הרוב בקונגרס שמור לרפובליקנים. יותר מכך, מעבר לתרומה המורלית / פופוליסטית של המהלך, לא ברור כמה כסף באמת יצליח משרד האוצר האמריקני לגבות מהעשירים, שכן לאחרונים יש סוללת רואי חשבון על ה-pay-roll שימצאו עבורם מקלטי מס יצירתיים.

לדעתי, אירופה מרכזת מאמצים, נכון לעת הזאת, בשתי חזיתות. הראשונה, תמיכה כלכלית במדינות הקורסות (PIIGS). אירופה תומכת כלכלית באמצעות הזרמת כספים ישירה (קרן הצלה) ועקיפה (מוסדות אירופים רוכשים אג"ח של ממשלות ספרד, איטליה וכו' בהנפקות) אך במקביל דורשת מהמדינות הקורסות משמעת פיסקלית חמורה על גבול הצנע - ולא בטוח שכל מדינה ממדינות ה-PIIGS מסוגלת לעמוד באותם תנאים. הצנע הכפוי הופך את ההסתברות לחזרה לפסים של צמיחה במדינות המדוברות, כתוצאה מתהליכי פנים, לכמעט בלתי אפשרית. בצורה זו, אירופה מנסה לטפל בצד ההוצאות שלה.

החזית השנייה של אירופה, הינה חזית "חדשה" יחסית: "הכרזת מלחמה" על התחמקויות ממס של חברות, בין אם במישרין ובין אם באמצעות תכנוני מס. על פי הערכות של כלכלנים אירופים, חברות מתחמקות מתשלומי מס בהיקף שנתי של כ-60 מיליארד אירו, מרביתן הן חברות הפועלות בכמה מדינות ברחבי היבשת ומנצלות פירצות בחוקי המס ביבשת על מנת להתחמק מתשלומי מס.

לשם כך, אירופה צריכה להמליץ על תקנות מס אחידות בתוך היבשת שידאגו לגביית המס. המלצות אלו צפויות להתגבש עד ה-5 בדצמבר ויוגשו לאישור שרי האוצר של האיחוד האירופי כבר השנה. נכון לעכשיו, המאבק של אירופה במשבר החוב נראה נכון ונחוש יותר מאשר זה של ארה"ב. ברם, מצבה של אירופה קשה יותר. מבחינתנו, יש לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות ביבשת אירופה על מנת לא לפספס התאוששות בשווקים ברחבי אירופה.

אצלנו בארץ ה"מאבק" הינו בעיקר בהגדלת הכנסות המדינה (חוק הרווחים הכלואים, וועדת ששינסקי, עליית המע"מ, המאבק בחברות ארנק וכו') והידוק מסוים של המשמעת הפיסקלית. כמובן, שבישראל בה הסביבה הביטחונית-מדינית איננה יציבה קשה לשמור על משמעת פיסקלית כפי שאנו עדים לאור מבצע "עמוד ענן".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קררה 20/11/2012 16:15
    הגב לתגובה זו
    המסוי עליהם אמור להניב כסף רב! כסף זה גם נגרע מהכלכלה השחורה ועולם הפשע, כך שהרוח הוא מעבר לסכום עצמו..
  • 1.
    קריין חדשות 20/11/2012 12:17
    הגב לתגובה זו
    הדפסת כסף לכיסוי החוב כי הן פשוט יכולות
  • דן הלמן 20/11/2012 17:02
    הגב לתגובה זו
    הממשלה היחידה שיכולה להדפיס כסף זו ארה"ב והיא נזהרת מזה (למעט מה שברננקי עושה כבר תקופה ארוכה). אף מדינה באיחוד האירופאי לא יכולה להדפיס כסף ולכן הן בבעיה
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.