מאסק: "לא רציתי למכור את מניות טסלה"; טוען שטוויטר קרובה לרווח לאחר שפיטר כ-80% מהעובדים
בראיון אתמול אמר מאסק כי טוויטר "כמעט נמצאת בנקודת" איזון מבחינת רווחים, זאת בעוד שלטענתו לחברה היה מספר בודד של חודשים עד לקריסה כאשר הוא רכשה אותה, הוא אמר כי החברה הייתה במצב של תזרים מזומנים שלילי בסך 3 מיליארד דולר. טוויטר כבר אינה חברה ציבורית ואנחנו לא יכולים לחכות לדוחות הבאים כדי לראות מה המצב אך אי אפשר להתעלם מהצעדים הקיצוניים שמאסק עשה מאז שרכש את החברה ונכנס לתפקיד המנכ"ל.
מאז הרכישה, מאסק קיצץ את מצבת העובדים ביותר מ-80%, מ-8,000 עובדים לכ-1,500 כעת. הפיטורים הם כמובן פתרון לחיסכון בהוצאות אך גם מבחינת הכנסות נעשו צעדים משמעותיים. מאסק הציג האפשרות לכל משתמש בטוויטר לשלם סכום חודשי בכדי "להזדהות" אל מול יתר המשתמשים ולקבל פיצ'רים מיוחדים בשימוש באתר ובאפליקציה. מה שהשפיע על ההכנסות גם כן הוא פשוט העניין שמנכ"ל החברה מושך אחריו - ככל שיותר משתמשים נכנסים לאפליקציה, כך החשיפה שלהם פרסומות עולה, מה שמכניס לכיס של טוויטר עוד דולרים.
מאסק השלים את הרכישה של הרשת החברתית בחודש אוקטובר האחרון בתמורה ל-44 מיליארד דולר. בראיון הסביר מאסק כי העסקה הייתה הסיבה היחידה למכירת המניות של טסלה: "מכרתי הרבה מניות של טסלה בכדי לסגור את העסקה, אני לא רציתי למכור את המניות. אנשים לא יכלו להבדיל בין זה שאני מוכר את המניות כי איבדתי אמון בטסלה, מה שלא נכון, לבין שזה נדרש בצורה נואשת עבור טוויטר".
בסה"כ, מאסק מכר בשנה שעברה מניות של טסלה בשווי של כ-23 מיליארד דולר. הטענות לחוסר האמון שלו בחברה הגיעו בעיקר לאור התזמון במצב מחיר המניות. בחודש אוגוסט מכר מאסק מניות טסלה בשווי של כ-7 מיליארד דולר, אז מחיר המניה עמד על כ-300 דולר, לאחר שהמניה השלימה עלייה של כ-40% בחודש. בחודש נובמבר מכר מאסק מניות בשווי של כ-4 מיליארד דולר לפי מחיר של 200 דולר למניה כשמאז ועד תחילת 2023 המניה איבדה כ-50%.
- וולבו מזנקת 30% - למאסק יש הרבה מה ללמוד מהסינים
- כה אמר מאסק - תובנות על רובוט אנושי והאם העוני ייעלם מהעולם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון להיום שוויו של מאסק מוערך בכ-180 מיליארד דולר והוא האדם השני העשיר בעולם מאחורי ברנרד ארנולט. שוויו של מנכ"ל טסלה צנח בכ-45% מהשיא שנרשם לקראת סוף 2021, אז עמד הונו של מאסק על למעלה מ-330 מיליארד דולר. כשנשאל בראיון מה הונו, אמר מאסק כי אין לו מושג.
מניית טסלה זינקה מתחילת השנה ב-49% ושווי החברה עומד כעת על כ-580 מיליארד דולר. טסלה תפרסם את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2023 בעוד שבוע והצפי הוא שהחברה תציג הכנסות בסך 23.7 מיליארד דולר ורווח של 0.85 דולר למניה. ברבעון האחרון החברה עקפה את צפי האנליסטים עם הכנסות של 24.32 מיליארד דולר ורווח מתואם של 1.19 דולר למניה.
היות ומאסק מנהל את טסלה, ספיייס אקס וגם את טוויטר עלו קריאות בנוגע לכך שהוא לא יכול למלא את שלושת התפקידים כמו שצריך וכי עליו לוותר על תפקידו ברשת החברתית. מאסק אמר כי כרגע אין מועמד שהוא צופה שיחליף אותו אך שזה יהיה "זמן טוב" למצוא מחליף בסוף 2023.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
מעבר לכל הרצינות, נראה כי מאסק פשוט מאוד נהנה מניהול "הצעצוע החדש שלו", וזו אולי הסיבה שהוא לא שש למצוא מחליף. בשבוע שעבר החליף מאסק את הלוגו של טוויטר מציפור לכלב שנמצא על מטבע הדוג'קוין. המהלך של טוויטר הזניק את המטבע ביותר מ-20% באותו היום אך מאז הספיק המטבע לאבד את כל העליות שרשם. עם השינוי מאסק הציג בעמוד הטוויטר שלו ציוץ משנה שעברה, עוד לפני שקנה את טוויטר, בו הוא אמר לעוקביו כי הוא ישמח להחליף יום אחד את הלוגו של החברה לכלב שיבא אינו.
- 1.מיק 12/04/2023 19:56הגב לתגובה זומי שהשחיל לו את טוויטר ב 44 מיליארד הוא הגאון !!!
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
