חבילות אינטרנט
צילום: freepik

בחסות האינפלציה: הכוכבות של משבר הקורונה משלמות מחיר יקר

מניות חברות המסחר המקוון נהנו מזינוק במהלך הסגרים של מגפת הקורונה, אך עתה לנוכח עליית המחירים שהביאה עמה האינפלציה, והרצון של הלקוחות לחזור לחנויות הפיזיות, הן מאבדות גובה
איתן גרסטנפלד |

מניות חברות המסחר המקוון מצאו עצמן בין פטיש עליית המחירים לסדן הרצון של הלקוחות לחזור למרחב הפיזי. זאת בזמן שהקונים להוטים לחזור לחנויות, בעוד האינפלציה מעוררת את החשש של המשקים כי הצרכנים מתעדפים את הוצאותיהם על פריטים חיוניים. שילוב אשר מבשר רעות עבור קמעונאים רבים הפועלים במרחב האלקטרוני.

כך למשל מניית WAYFAIR INC ירדה ביותר מ-21%, תוך שהא רושמת מחיר שפל ב-12 החודשים האחרונים, לאחר שקמעונאית הרהיטים המקוונת דיווחה על הפסדים גדולים מהצפוי ברבעון הראשון, וכם פחות לקוחות פעילים. מנכ"ל החברה, ניראג' שאה, אמר לאחר פרסום הדוחות כי "הדפוס העונתי האופייני של בנייה הדרגתית של ביקוש" לו התרגלה החברה התרחש בצורה "מאופקת" יותר. הוא גם אמר שהוא שם לב שיותר קונים מקדישים חלק גדול יותר מההוצאות שלהם של דברים אחרים, ו"מתעדפים מחדש חוויות כמו נסיעות".

מניית ETSYINC צונחת ב-16%, לאחר שסיפקה תחזיות מאכזבות לרבעון השני של 2022. מניית SHOPIFY INC יורדת בכמעט 14% לאחר שחזתה שהצמיחה בהכנסות תהיה נמוכה יותר במחצית הראשונה של השנה, בשל ההשוואות לתקופות שיא בהתפשטות המגיפה. דוגמא נוספת, היא POSHMARK INC אתר מקוון לקניות יד שנייה, שמניותיו נפלו ב-7.5%, כמו גם המניות של THE REALREAL INC FARFETCH LTD CL A THREDUP PELOTON INTERACTIVE INC REVOLVE GROUP INC שהציגו כולן ירידות משמעותיות במחיר מניותיהן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.