מכונית רכב ניו nio
צילום: צילום מסך אתר החברה

NIO אכזבה במסירות ויורדת בטרום; XPENG ולי עקפו אותה

חברת הרכב מסין מסרה 3,667 מכוניות באוקטובר, נפילה מרמה של 10,628 בספטמבר, ועל כן היא יורדת במסחר המוקדם. XPENG מסרה בתקופה 10,138 רכבים ועולה בטרום, ובתווך לי שמסרה 7,649 רכבים
איתי פת-יה |

חברת הרכב החשמלי NIO INC (NIO) הסינית נהגה להוביל בנתוני מסירות הרכבים התקופתיים על מתחרותיה המקומיות - ואילו באוקטובר התהפכה התמונה, ועל כן מניית החברה יורדת במסחר המוקדם בוול סטריט בכ-3.5%, אחרי ירידה בשיעור דומה בשישי האחרון. השוק היום דווקא מסמן כיוון חיובי כשהחוזים העתידיים על הדאו ג'ונס וה-S&P 500 מטפסים בשעה זו ב-0.3-0.4%.

NIO מסרה באוקטובר 3,667 רכבים בלבד, בעוד חודש קודם לכן בספטמבר הנתון עמד על 10,628 - כמעט פי שלושה. בחברה תלו את ההאטה בשיבושים בשרשרת האספקה של רכיבים עבור שדרוג קווי הייצור שלה. ניו ניסתה להרגיע וחשפה כי ההזמנות הגיעו לשיא של כל הזמנים באוקטובר, הגם שהמסירות היו בהיקף גרוע.

לשם השוואה, בעוד שבשלושת החודשים האחרונים ניו מסרה 20,200 רכבים, XPENG (XPEV) מסרה כמעט 28 אלף ו-  LI AUTO INC (LI) כ-24,200. אצל הראשונה מבין השתיים, באוקטובר לבדו ​הנתונים חיוביים יותר משל ניו: 10,138 רכבים שלה שנמסרו בתקופה, זהו החודש השני ברצף בו היא חוצה את רף ה-10,000. ספטמבר היה עבורה שיא עם רמה של 10,412 מסירות, תוספת כ-2,000 לעומת אוגוסט. המניה מוסיפה כ-4% במסחר המוקדם.

ובתווך נמצאת לי, שאוקטובר אצלה הסתיים עם 7,649 רכבים שנמסרו ללקוחות, מול 7,094 רכבים בספטמבר. בטרום מסחר היא נחלשת כעת בכאחוז. בהשוואה של שלושת החודשים האחרונים לתקופה המקבילה אשתקד אצל שלוש החברות, עולה שנפח המסירות של לי עלה בקרוב ל-50%, בעוד זה של XPENG ולי בכ-200% ו-140%, בהתאמה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן

שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%

צוות גלובל |

במסחר דליל במיוחד מזנק שער הדולר ב-1.1% ל-3.32 שקלים לדולר. דולר שקל רציף 0.27%  

נזכיר שיש מתאם הפוך בין הכיוון בוול סטריט לבין הכיוון בשער הדולר. כאשר יש ירידות בוול סטריט הערך הדולרי של החשיפה יורד והגופים המוסדיים קונים דולרים וההיפך. היום הם בצד הקונים ובאין מוכרים - שער הדולר מזנק. כמו כן, יש חשש מסוים שהעיכובים בהחזרת גופות החללים יובילו להמשך המערכה בעזה, וזה מגדיל את אי הוודאות והרצון להחזיק נכסים שנתפסים כבטוחים כמו הדולר והזהב.  


מניית קמטק קמטק 10.3%  מזנקת בוול סטריט ב-3%, והיא בפער ארביטראז' חיובי מרשים של 12% 


סקירת וול סטריט - הירידות במדדים מתמתנות; צים קופצת ב-4%, קאמטק עם 3%



מוקדם יותר היום: 

החוזים על המדדים המובילים בוול סטריט בירידה. החשש מהחמרה במשבר בין טראמפ לשי בין ארה"ב לסין עולים מדרגה כשסין של שי הגבילה חברות ספנות של ארה"ב מלפעול מול חברה בקוראיה הדרומית - שי לא מוותר - מגבלות על חברות ספנות אמריקאיות; החוזים יורדים. הירידות החלו כבר בבוקר בשווקי אסיה, התרחבו לאירופה ומגיעות לשוק האמריקאי כשהנאסד"ק מוביל את הירידה עם מינוס 1.3%.  

וואימו נכנסת ללונדון. קרדיט: רשתות חברתיותוואימו נכנסת ללונדון. קרדיט: רשתות חברתיות

וואימו תשיק מוניות אוטונומיות בבריטניה במהלך 2026

אחרי טוקיו, החברה מרחיבה את פעילותה לשוק האירופי עם שותפות מקומית, אישור רגולטורי צפוי ומערך טכנולוגי מתקדם

רן קידר |
נושאים בכתבה רכב אוטונומי

וואימו, חטיבת הרכב האוטונומי של גוגל Alphabet 0.53%   , הודיעה כי בכוונתה להשיק שירות רובוטקסי מסחרי בלונדון במהלך שנת 2026, צעד שמסמן את כניסתה הראשונה לשוק האירופי. מדובר במהלך אסטרטגי בעל משמעות רחבה, המגיע אחרי פעילות ניסיונית בטוקיו ובא במקביל להתרחבות מואצת של החברה בארה"ב.

המהלך הוכרז רשמית השבוע לאחר שמועות שהתפשטו בעקבות משרות שפורסמו על ידי החברה בלונדון. אך למעשה, הקשר של ויימו לבריטניה אינו חדש: ב-2019 רכשה החברה את Latent Logic, סטארט-אפ שנולד באוניברסיטת אוקספורד ומתמחה בלמידת חיקוי (Imitation Learning), תחום חשוב ליצירת סימולציות לרכב אוטונומי. בעקבות הרכישה הוקם מרכז פיתוח בעיר אוקספורד, שבו החברה משמרת פעילות טכנולוגית בתחום.

בשלב הראשון של הפרויקט, וואימו תפעיל צי קטן של רכבים חשמליים מדגם Jaguar I-Pace בכבישי לונדון, עם נהגי בטיחות אנושיים, במטרה לבחון את המערכות בתנאי דרך אמיתיים. בהמשך, החברה צפויה לעבור למבחני נהיגה ללא נהג מאחורי ההגה, ולהרחיב את השירות לקהל הרחב דרך אפליקציה ייעודית. זהו מודל עבודה שמשחזר את מתווה ההשקה של החברה בפניקס, סן פרנסיסקו ואוסטין.

החברה טרם מסרה נתונים על היקף הצי או לוחות זמנים מדויקים להסרת הנהגים, אך דובר החברה אישר שהכוונה היא להשיק שירות מלא ב־2026, בכפוף להחלטות רגולטוריות. בריטניה צפויה לאשר רישוי מסחרי לכלי רכב אוטונומיים בתחילת 2026, ולפי ויימו, היא פועלת בתיאום מול הגופים הרגולטוריים כדי לעמוד בדרישות ולהוביל את התחום.

לצורך תפעול הצי בלונדון, החברה תשתף פעולה עם חברת Moove, שמנהלת גם את צי הרכב של ויימו בפיניקס, באוסטין ובקרוב גם במיאמי. ויימו בחרה בשנים האחרונות במודל מבוזר לניהול צי: כך למשל, באוסטין ובאטלנטה Uber אחראית להיבטים התפעוליים, טעינה, ניקוי ותחזוקה, בעוד ויימו שומרת לעצמה את האחריות על הטכנולוגיה, האוטונומיה והסיוע בשטח.