מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

בואינג חוזרת להמריא: המנייה מזנקת בכ-5%

בואינג מודיעה על עסקאות חדשות ותקווה כי מטוס 737 Max יחזור לכשירות בסין ובכך לסיים את סיפור קרקוע המטוס סופית: השוק הסיני צפוי לרכוש מטוסים בהיקף של כ-1.4 טריליון דולר במהלך שני העשורים הבאים: מנית החברה נסחרת בכ-33% מתחת למחיר איתו פתחה את שנת 2020, ובכ-50% מאז השיא באפריל 2019

אור צרפתי | (3)
נושאים בכתבה בואינג

כאשר חברות התעופה נערכות לקראת הצמיחה שלאחר המגפה, יצרנית המטוסים הגדולה בעולם, בואינג BOEING (סימול:BA) מראה סימני התאוששות, והערב מדווחת על הזמנות חדשות. עם זאת, סין עדיין לא אישרה את חזרת מטוסי Max 737 לשירות פעיל. לצד ההודעות החיוביות, מניית החברה נהנת גם ממגמת חזרה של משקיעים אל עבר מניות הערך, מחשש לבועה בשווקים. 

המשקיעים של בואינג חווה סיוט במשך השנתיים האחרונות, כאשר החברה נפגע מ-2 אירועים מרכזיים. הראשון, השבתה של מטוסי ה-737 מקס מאז מארס 2019 על רקע 2 התרסקויות טראגיות שגבו את חייהם של כ-346 איש. בעקבות ההתרסקויות, סוגיית הבטיחות של מטוסי החברה עלתה לכותרות, דבר שפגע בצורה אנושה במכירות החברה מאז. במקביל, האירועים סביב הקורונה גרמו לפגיעה חדה בענף התיירות בעולם, דבר שגרר עוד פגיעה בהזמנות המטוסים. במהלך שנת 2020, בואינג דיווחה על צמצום בצבר ההזמנות של יותר מ-1,040 מטוסים, כאשר הזמנות של כ-600 מטוסים נדחו ללא תאריך יעד, ועוד כ-450 בוטלו. 

 

לאחר שינויים בטיחותיים רבים במטרה להחזיר את המטוס לכשירות, וסדרת בדיקות של רשות התעופה בארה"ב (FAA),רשימת ההזמנות של החברה חוזרת לחיים. יונייטד איירליינס (סימול:UAL) מתכננת לרכוש 25 מטוסי בואינג 737 Max, ובכך לעלות את סך ההזמנות של החברה ל-188: 21 מטוסים צפויים לעבור ליונייטד עוד השנה, ועוד כ-40 בשנת 2022. 

 

בדצמבר הודיעה חברת התעופה מאירלנד Ryanair על הזמנה של 75 מטוסים מסדרת מקס, ההזמנה הגדולה ביותר מאז שהמטוס קורקע. חברת התעופה אלסקן איירליינס (סימול:ALK) יצאה בעקבותיה וחתמה על הסכם לרכישת 23 מטוסי 737 מקס נוספים. בינתיים החלו שמועות, כי חברת התעופה מערב הסעודית, Saudia, תרכוש 70 מבואינג ומאיירבוס (סימול:EADSY). 

 

למרות שהרגולטוריים מארה״ב, קנדה, ברזיל והאיחוד האירופי אישור להחזיר את מטוסי בואינג לחיים, הרגולטוריים הסינים אומרים כי ״חששות מפני כשלי בטיחות מהותיים עדיין לא נפתרו במלואם״. סין הייתה הראשונה לקרקע את מטוסי החברה בעקבות אותה התרסקות קטלנית, מה שנתן מכה קשה לכנף- סין היא השוק הגדול בעולם עבור בואינג. החברה צופה כי המדינה תצטרך 8,600 מטוסים חדשים בשווי כולל של 1.4 טריליון דולר במהלך שני העשורים הבאים. הערב הודיע סגן מנהל ראשות התעופה הסינית, כי אלו יתכננו ״טיסות ניסוי, שלב אחר שלב... לאחר שכל ענייני הבטיחות העיקריים יטופלו כראוי״. 

 

ב-BizTV, האנליסט הבכיר בבנק מזרחי, יואש מנדלסון, צפה למנייה אפסייד של יותר מ-30% בזכות החזרה של מטוס 737 מקס לאוויר, וגם מפני שהחזרה לחיים, ובתוכם לטיסות בינלאומיות, היא רק עניין של זמן. דויטשה בנק- ״זה הזמן להיכנס אל חברות התעופה״. האנליסטים שדרגו את כל סקטור התעופה ל-״קנייה״ ואמרו כי המגזר ״חזר למסלולו״ עם הופעת החיסונים והצפי להשתלטות על המגפה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    Mon capitan 02/03/2021 13:12
    הגב לתגובה זו
    בואינג החזירה ביבשת אמריקה את דגמי ה max 8 וה max 9
  • 2.
    קדימה בואינג !! (ל"ת)
    רון 02/03/2021 00:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    YL 01/03/2021 22:15
    הגב לתגובה זו
    סופה ש איירבוס תנצח בשוק האזרחי אן היום אדם ש מאמין ל ****תיקון התקלה במטוס הארור*** ש הנהלת בואיינג מודה התיכנון דפוק מיסודו
צי צבא סין, קרדיט: גרוקצי צבא סין, קרדיט: גרוק

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן

לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין


הדס ברטל |

לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש הגרוע ביותר."  מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.

לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.

התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.




טייוואן, קרדיט: פיקסהביי
טייוואן - קרדיט: פיקסהביי


אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות

היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

ממתינים לאנבידיה: מגמה מעורבת באסיה, ירידות קלות בחוזים

אחרי הירידות אתמול בוול סטריט, החוזים שוב בטריטוריה שלילית והמסחר באסיה במגמה מעורבת, כאשר המשקיעים ממשיכים לממש רווחים בחברות שעד לאחרונה היו הכי חזקות; האם הסנטימנט ישתנה? את זה נגלה לאחר דוחות אנבידיה הערב

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת עם נטייה לשלילית, כשהשוק כולו ממשיך לעמוד תחת צל כבד של ירידות בוול סטריט והחשש הגובר מתמחור יתר במניות הבינה המלאכותית. אחרי עוד לילה חלש בניו יורק, רביעי ברציפות של ירידות ב-S&P וחמישי בשישה ימים בנאסד"ק, הפוקוס של המשקיעים נותר כולו על אנבידיה NVIDIA Corp. -2.81%  , שתפרסם את דוחותיה הערב ותכריע האם תיאבון הסיכון יחזור למה שהיה או שהגרוע עוד לפנינו. במקביל, דוח התעסוקה המעוכב בארה"ב ופרוטוקולי הפד שיתפרסמו בהמשך השבוע מגבירים את הזהירות, כאשר הסבירות להורדת ריבית בדצמבר ממשיכה לרדת. גם שוק הקריפטו מאותת על לחץ, לאחר שביטקוין ירד מתחת ל-90 אלף דולר אך התייצב מאז, עוד עדות לבריחת משקיעים מנכסי סיכון.

המשקיעים ממתינים לאנבידיה

דוחות אנבידיה הערב נחשבים לאחד האירועים המשמעותיים ביותר של עונת הדוחות, ואולי החשוב ביותר לשווקים השנה. החברה, שהפכה למניית הדגל של מהפכת ה-AI ולשחקן המרכזי בשוק השבבים, תציג את תוצאות הרבעון השלישי וצפי קדימה, כשהשוק מחפש תשובה לשאלה האם הריצה המהירה של תחום הבינה המלאכותית עדיין נמצאת בעיצומה, או מתחילה להאט. עם שווי של מעל 4.4 טריליון דולר (לאחר שכבר הגיעה לשווי של 5 טריליון) ומשקל של כ-8% במדד S&P 500, כל סטייה מהציפיות עלולה להזיז את המדדים בכיוון חד, ואופציות על המניה מתמחרות תנודתיות של כ-7% לשני הכיוונים עד סוף השבוע. מעבר לנתוני הרבעון, השוק יתמקד במיוחד בהערות של המנכ״ל ג׳נסן הואנג, שהדהים את התעשייה באוקטובר כאשר חשף היקף הזמנות אדיר של חצי טריליון דולר לשנים 2025-2026, נתון שמרמז על צמיחה חזקה גם במחזורים הבאים. האנליסטים מצפים להכנסות של כ-55.5 מיליארד דולר ורווח של 1.25 דולר למניה, לצד תחזית לרבעון הבא של מעל 61 מיליארד דולר וצבר חזק של מעל חצי טריליון דולר. אבל אחרי עלייה חדה במניה בשנים האחרונות, רמות תמחור גבוהות והוויכוח המתמשך על "בועת AI", המשקיעים מגיעים זהירים במיוחד: כל סימן להאטה בביקוש, בעיות במלאי, או מקשיי אספקה עשוי להצית מימושים רחבים בסקטור הטכנולוגיה. מנגד, דוח חזק במיוחד והמשך ביקוש אדיר לשבבי הדור הבא של החברה עשויים להפוך את הדוח הזה לנקודת מפנה חיובית לשוק כולו.

המסחר באסיה

ביפן, הניקיי עבר מירידות חדות לירידות קלות של כ-0.3%, אך נותר תנודתי מאוד. מניות הטכנולוגיה, ובראשן Advantest ו-Renesas, הובילו את החולשה מוקדם יותר עם ירידות של 4%-5%, בצל דאגות הפיסקאליות המחריפות סביב התוכנית הכלכלית של טאקאיצ'י והתשואות הגבוהות באג"ח הארוכות, שממשיכות להעיב על השוק. המתיחות הדיפלומטית מול סין ממשיכה להוות גורם מעכב נוסף.

בדרום קוריאה, הקוספי יורד בכ-0.7%, והקוסדאק יורד בכ-0.6%. מניות השבבים ממשיכות להיחלש לפני דוחות אנבידיה: סמסונג ו-SK Hynix מאבדות קרוב ל-1% כל אחת, על רקע חשש מתמחור גבוה מדי של כל שרשרת ה-AI.

בהונג קונג, האנג סנג יורד ב-0.45%, כאשר שיאומי צונחת שוב, הפעם בכ-4% אחרי דוחות מעורבים ואזהרה על עליית מחירי סמארטפונים ב-2026 בשל זינוק בעלויות זיכרונות ל-AI. גם Baidu יורדת בכ-0.8% לאחר פרסום דוחות חלשים במיוחד בענף הפרסום.