מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

בואינג חוזרת להמריא: המנייה מזנקת בכ-5%

בואינג מודיעה על עסקאות חדשות ותקווה כי מטוס 737 Max יחזור לכשירות בסין ובכך לסיים את סיפור קרקוע המטוס סופית: השוק הסיני צפוי לרכוש מטוסים בהיקף של כ-1.4 טריליון דולר במהלך שני העשורים הבאים: מנית החברה נסחרת בכ-33% מתחת למחיר איתו פתחה את שנת 2020, ובכ-50% מאז השיא באפריל 2019

אור צרפתי | (3)
נושאים בכתבה בואינג

כאשר חברות התעופה נערכות לקראת הצמיחה שלאחר המגפה, יצרנית המטוסים הגדולה בעולם, בואינג BOEING (סימול:BA) מראה סימני התאוששות, והערב מדווחת על הזמנות חדשות. עם זאת, סין עדיין לא אישרה את חזרת מטוסי Max 737 לשירות פעיל. לצד ההודעות החיוביות, מניית החברה נהנת גם ממגמת חזרה של משקיעים אל עבר מניות הערך, מחשש לבועה בשווקים. 

המשקיעים של בואינג חווה סיוט במשך השנתיים האחרונות, כאשר החברה נפגע מ-2 אירועים מרכזיים. הראשון, השבתה של מטוסי ה-737 מקס מאז מארס 2019 על רקע 2 התרסקויות טראגיות שגבו את חייהם של כ-346 איש. בעקבות ההתרסקויות, סוגיית הבטיחות של מטוסי החברה עלתה לכותרות, דבר שפגע בצורה אנושה במכירות החברה מאז. במקביל, האירועים סביב הקורונה גרמו לפגיעה חדה בענף התיירות בעולם, דבר שגרר עוד פגיעה בהזמנות המטוסים. במהלך שנת 2020, בואינג דיווחה על צמצום בצבר ההזמנות של יותר מ-1,040 מטוסים, כאשר הזמנות של כ-600 מטוסים נדחו ללא תאריך יעד, ועוד כ-450 בוטלו. 

 

לאחר שינויים בטיחותיים רבים במטרה להחזיר את המטוס לכשירות, וסדרת בדיקות של רשות התעופה בארה"ב (FAA),רשימת ההזמנות של החברה חוזרת לחיים. יונייטד איירליינס (סימול:UAL) מתכננת לרכוש 25 מטוסי בואינג 737 Max, ובכך לעלות את סך ההזמנות של החברה ל-188: 21 מטוסים צפויים לעבור ליונייטד עוד השנה, ועוד כ-40 בשנת 2022. 

 

בדצמבר הודיעה חברת התעופה מאירלנד Ryanair על הזמנה של 75 מטוסים מסדרת מקס, ההזמנה הגדולה ביותר מאז שהמטוס קורקע. חברת התעופה אלסקן איירליינס (סימול:ALK) יצאה בעקבותיה וחתמה על הסכם לרכישת 23 מטוסי 737 מקס נוספים. בינתיים החלו שמועות, כי חברת התעופה מערב הסעודית, Saudia, תרכוש 70 מבואינג ומאיירבוס (סימול:EADSY). 

 

למרות שהרגולטוריים מארה״ב, קנדה, ברזיל והאיחוד האירופי אישור להחזיר את מטוסי בואינג לחיים, הרגולטוריים הסינים אומרים כי ״חששות מפני כשלי בטיחות מהותיים עדיין לא נפתרו במלואם״. סין הייתה הראשונה לקרקע את מטוסי החברה בעקבות אותה התרסקות קטלנית, מה שנתן מכה קשה לכנף- סין היא השוק הגדול בעולם עבור בואינג. החברה צופה כי המדינה תצטרך 8,600 מטוסים חדשים בשווי כולל של 1.4 טריליון דולר במהלך שני העשורים הבאים. הערב הודיע סגן מנהל ראשות התעופה הסינית, כי אלו יתכננו ״טיסות ניסוי, שלב אחר שלב... לאחר שכל ענייני הבטיחות העיקריים יטופלו כראוי״. 

 

ב-BizTV, האנליסט הבכיר בבנק מזרחי, יואש מנדלסון, צפה למנייה אפסייד של יותר מ-30% בזכות החזרה של מטוס 737 מקס לאוויר, וגם מפני שהחזרה לחיים, ובתוכם לטיסות בינלאומיות, היא רק עניין של זמן. דויטשה בנק- ״זה הזמן להיכנס אל חברות התעופה״. האנליסטים שדרגו את כל סקטור התעופה ל-״קנייה״ ואמרו כי המגזר ״חזר למסלולו״ עם הופעת החיסונים והצפי להשתלטות על המגפה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    Mon capitan 02/03/2021 13:12
    הגב לתגובה זו
    בואינג החזירה ביבשת אמריקה את דגמי ה max 8 וה max 9
  • 2.
    קדימה בואינג !! (ל"ת)
    רון 02/03/2021 00:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    YL 01/03/2021 22:15
    הגב לתגובה זו
    סופה ש איירבוס תנצח בשוק האזרחי אן היום אדם ש מאמין ל ****תיקון התקלה במטוס הארור*** ש הנהלת בואיינג מודה התיכנון דפוק מיסודו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


ארהב סין
צילום: טוויטר

למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית

בעוד בייג׳ין מגדילה את משלוחי המוצרים המוגמרים, ובראשם מגנטים קבועים, הגישה לחומרי הגלם עצמם נותרה מוגבלת, מה שמעכב את מאמצי ארה״ב לבנות שרשרת אספקה עצמאית ומעמיק את חוסר הוודאות בשוק

אדיר בן עמי |

למרות ההצהרות על רגיעה ביחסי הסחר בין ארה״ב לסין, בשטח נמשכים החיכוכים סביב אחד מחומרי הגלם הרגישים ביותר לכלכלה המודרנית: יסודות נדירים. גורמים בתעשייה ובממשל האמריקאי מעריכים כי בייג׳ין ממשיכה להגביל בפועל את אספקת חומרי הגלם שוושינגטון זקוקה להם כדי לייצר מגנטים קבועים ומוצרים מתקדמים נוספים.

ההגבלות נמשכות למרות ההבנות שהושגו באוקטובר האחרון בין נשיא ארה״ב דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג׳ינפינג, שבמסגרתן התחייבה סין להסיר מגבלות על יצוא יסודות נדירים. אז הציג טראמפ את ההסכם כהסרה מעשית של חסמים, אך לפי הדיווחים, המציאות מורכבת בהרבה. סין הגדילה את משלוחי המוצרים המוגמרים, בעיקר מגנטים קבועים, אך במקביל ממשיכה לצמצם או לעכב יצוא של חומרי הגלם עצמם. המשמעות היא שהתעשייה האמריקאית יכולה לרכוש תוצרים סופיים, אך מתקשה לפתח יכולת ייצור עצמאית לאורך שרשרת האספקה.


המגנטים הקבועים הללו הם רכיב קריטי במגוון רחב של מוצרים, החל ממכשור אלקטרוני וציוד תעשייתי ועד מערכות נשק מתקדמות וטכנולוגיות ניווט. בעיני הממשל האמריקאי, היכולת לייצר אותם מקומית נתפסת כחלק מתפיסת ביטחון לאומי רחבה יותר.


ירידה של 11% בייצוא מגנטים לארה״ב

נתוני סחר רשמיים מסין משקפים תמונה מעורבת. יצוא מגנטים לארה״ב ירד בנובמבר בכ־11% לעומת החודש הקודם, אם כי נותר גבוה מהשפל שנרשם באביב, אז הוחמרו המגבלות. במקביל, היצוא הכולל של יסודות נדירים ומוצריהם דווקא עלה בחודש זה. במשרד המסחר הסיני טוענים כי תנודות חודשיות הן תופעה רגילה וכי סין מחויבת ליציבות שרשראות האספקה העולמיות. עם זאת, בייג׳ין מבהירה כי היא ממשיכה לפקח בקפדנות על יצוא חומרים שעשויים להגיע לשימושים צבאיים.

בקרב חברות אמריקאיות התחושה שונה. מנהלים בתעשייה מדווחים כי בפועל כמעט בלתי אפשרי להשיג חומרים מסוימים, כמו דיספרוזיום בצורת מתכת או תחמוצת, כאשר הלקוח הוא גוף אמריקאי. גם חברות שאינן תלויות ישירות ביבוא מסין מושפעות דרך שרשרת הלקוחות והספקים שלהן. מחוץ לסין קיימת יכולת ייצור מוגבלת מאוד של יסודות נדירים, שאינה מספיקה לתמוך בהיקפי ייצור מגנטים משמעותיים. סין, שבנתה לאורך שנים שליטה כמעט מוחלטת בתחום, ממשיכה לשמר את היתרון הזה באמצעות שליטה בחומרי הגלם.