סגירה אדומה: הנאסד״ק ירד כ-0.4%, עליבאבא קפצה כ-6%
אתמול המדדים רשמו שיא חדש, היום ירידה קלה בשווקים: ביטול מענק ה-2,000 בסנאט הוביל את השווקים למטה: לאחר שירדה אתמול כ-14%, למונייד זינקה ב-9.8%: שינוי מגמה? מודרנה עלתה ב-2.7%: אקספנג עלתה בכ-9%, Wish נפלה בכ-5% הרבה מתחת למחיר ההנפקה: סנאפ עלתה בכ-6% לאחר מחיר יעד של 70 דולר מגולדמן זאקס: אבוג׳ן מתממשת בכ-13%, אינטל עלתה ב-5%
יום המסחר השני לשבוע בוול סטריט התנהל ברובו במגמה מעורבת, אך החל לרדת כאשר דווח שמיץ׳ מקונל, נציג הרוב הרפובליקני בסנאט דחה את ההצבעה על הגדלת המענק ל-2,000 דולר. בית הנבחרים אישר את התשלום הישיר בסך של 2,000 דולר לאזרחי ארה"ב לאחר שהנשיא טראמפ חתם על הצו לתוכנית התמריצים בסך 2 טריליון דולר. התמריץ האישי הקודם עמד על 600 דולר. המדדים בארה"ב, למרות אי הוודאות, נסחרו ברמות שיא, לאחר העליות החדות אתמול. אלו מוסברים בעיקר על ידי כניסת החיסונים, תוכנית תמריצים ומדיניות מוניטרית מרחיבה של הבנק המרכזי בארה"ב. ה-S&P 500 לקראת סגירה של השנה האזרחית עם תשואה דו ספרתית. מתחילת השנה המדד עלה בכ-15%, הדאו ג'ונס עלה בכ-6.5% והנאסד"ק הפליא לעשות עם טיסה של כ-43% בהובלת ענקיות הטכנולוגיה אפל, אמזון ופייסבוק.
המדדים המרכזיים:
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
- אבוג'ן נסחרת מתחת למזומן - הזדמנות או מלכודת?
- מנכ"ל אבוג'ן: "חברות כמו גוגל נכנסות לתחום, זה פותח ריינג' אחר של עסקאות שאפשר לעשות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נאסד"ק -0.21%
- טרם החל המסחר הרציף
הצטרפו לערוץ הטלגרם של ביזפורטל
גם אירופה רושמת יום שני של עליות נאות. את היבשת הישנה מוביל מדד הפוטסי שמזנק בשעה זו.
תחילת השנה החדשה תהיה נקודה קריטית לכלכה האמריקאית. כאשר מספר מקרי המאומתים בארה״ב ממשיך לטפס, הפד ינסה לחפות על החודשים הללו עד שהחיסון ישיג את חסינות העד. עם שיעורי ריבית אפסיים, שסביר להניח שיישארו ברמה זו עד סוף שנת 2023, לפד יהיה צורך בכלים אחרים, ולא שגרתיים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
״יש עוד דברים שאנחנו יכולים לעשות, בוודאי״ אמר פאואל ב-16 לדצמבר, והוסיף כי המחצית השנייה של שנת 2021 אמורה להציג ״ביצועים חזקים לכלכה״. אז למה השווקים צריכים לצפות מהפדרל ריזרב בשנה הבאה? (לכתבה המלאה)
העליות במדדים מתודלקות בין היתר גם מהנפקות ה-SPAC שמזרימות הון חדש לבורסות. מתחילת השנה הונפקו 248 חברות ספאק בסכום כולל של כ-83 מיליארד דולר. כיום יש 281 חברות ספאק פעילות עם שווי נכסים של כ-88 מיליארד דולר, מתוכם על פי הערכות כ-70 נמצאות לקראת הנפקה וכ-220 עדיין בשלבי חיפוש. אפילו הונפקו שני תעודות סל ייעודיות שעוקבות אחר מניות הספאק, הראשונה והמוכרת יותר SPAK, עם משקל של כ-13% במדד על מניית Draftkings (סימול:DKNG), אחת מהנפקות המפורסמות של השנה. תעודת הסל השניה SPCX מהמרת על חברת ספאק שעדיין לא הצליחה ״לדוג״ חברה ברשת Churchill Capital Corp IV (סימול: CCIV), הספאק מהגדולות בוול סטריט עם נכסים בשווי 2 מיליארד דולר. (לכתבה המלאה)
מניות במרכז
קרן הגידור בראשות דן לוב, Third Point, קוראת לדירקטוריון של אינטל INTEL CORPORATION (סימול:INTC) לשכור יועץ השקעות לבחינת ״חלופות אסטרטגיות״, לאחר שיצרנית השבבים הוותיקה איבדה נתח שוק משמעותי ל- TSMC, סמסונג ו-AMD ADVANCED MICRO DEVICES . הנקודה השלישית ידועה כקרן אקטיבית, אשר דוחפת את החברות בהן היא משקיעה, ובאינטל מונחים כמיליארד דולר מכספי הקרן. בין ההמלצות ״הימנעות מרכישות כושלות״. (לכתבה המלאה)
מודרנה MODERNA (סימול: MRNA) - חברת הפארמה שהמציאה חיסון לקורונה צנחה אתמול בוול סטריט. מודרנה לא משלחת. היא רק מפתחת. מי שתשלח את החיסון שייצרה היא חברת מקקסון שזכתה בחוזה של הממשל האמריקאי לשילוח תרופות. העובדה שזכתה במכרז, כבר העלתה את המניה בלמעלה מ-26%, מ-137.5 דולר למניה בתחילת השנה ל-173.4 דולר למניה נכון לכתיבת שורות אלה.
בואינג BOEING (סימול: BA) - החברה תשיב את מטוס ה-MAX 737. המטוס הושבת לאחר שתי תאונות טרגדיות.
בידו BAIDU.COM (סימול: BIDU) - גוגל הסינית רשמה עלייה של 1%. גם מניית בידו סבלה מהרגולציה החדשה בסין שמגבילה חברות ענק כמו עליבאבא.
SAP (סימול: SAP) - החברה הגרמנית עלתה בכ-1.5% לאחר שהחברה הודיעה כי היא מתכוונת להנפיק את חברה בת שלה, קוולטריקס.
עליבאבא ALIBABA GROUP (סימול: BABA) - החברה המשיכה לרכז עניין לאחר ימים של ירידות חדות. היום, לאחר ירידה של 13%, המניכה טיפסה.
ישראליות בוול סטריט
למונייד (סימול: LMND)- כ-44 מיליון מניות החברה הפשירו היום לאחר שהיו קפואות בעת השתייכותן לעובדי החברה.
אבוג'ן -2.82% (סימול: EVGN) - חברה בת של אבוג'ן, לביא ביו, הודיעה כי התקדמות בפיתוח תמריץ ביולוגי לחיטה אביבית ולתירס שקרוב להשקה מסחרית (2022). החברה זינקה אתמול ב-30% בוול סטריט והערב תיקנה.
ננו דיימנשן (סימול:NNDX) החברה רשמה ירידות חדות אמש בעקבות המכירות של מניות החברה במחיר נמוך מזה הנסחר בנאסד"ק. החברה הישראלית שפיתחה מדפסות תלת ממד, ושעשתה עד כה ראלי נאה של 250% ב-2020, גייסה מעל לחצי מיליארד דולר בחמש הנפקות רצופות.
בריינסוויי 0.15% (סימול: BWAY) - מניית החברה זינקה אתמול. החברה קיבלה סיקור אוהד בסיקינג אלפא על כך שהיא קרובה להציג רווחים לאחר הפסדים שאפיינו אותה.
מגל מערכות אבטחה (NASDAQ: MAGS), זכתה במכרז לביצוע פרויקט לחידוש מערכת האבטחה ושדרוג מערכות לנמל ימי מרכזי באפריקה. שווי הפרויקט מוערך ב-9 מיליון דולר.
פורסייט -2.72% (FRSX)- החברה תצא להנפקה של מניות לאחר העליה האחרונה בשווי המניות. מדובר במהלך לגיטימי אך כזה שעלול לפגוע במשקיעים (זו אינה הפעם הראשונה שפורסייט מגייסת בתקופה של עליות).
- 4.אנונימי 30/12/2020 11:35הגב לתגובה זוצקים בלי כיסוי מספיק
- 3.רק מזומן 29/12/2020 21:22הגב לתגובה זובלוף הכסף הזול קונים גבוהה טכנולוגיות זולות ומעוררות ספק
- 2.רק מזומן 29/12/2020 18:01הגב לתגובה זוראו אסיה פיתוח..הצלחתי לצאת ברווח אחרי שנים קשות קנו ממני.
- 1.. 29/12/2020 16:46הגב לתגובה זואז יפול 90%..ביג דיל..במינוס 89% אולי אקנה קצת אם החברות עוד תהיינה קיימות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
