בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

מטוסי ה-737 מקס בדרך חזרה לפעילות? בואינג קופצת

רשות התעופה הפדרלית בארה"ב אישרה התחלת טיסות ניסוי במטוסים שהיו מקורקעים מאז חודש מארס 2019. מניית החברה מטפסת בקרוב ל-11.5% ודוחפת את הדאו ג'ונס
עמית נעם טל | (14)

מניית ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) בולטת עם עליות של קרוב ל-11.5% ברקע לאישור של רשות התעופה הפדרלית (FAA) כי תתחיל החל מהיום בסדר ניסויים במטרה לבחון את בטיחות מטוסי ה-737 מקס של החברה. 

מדובר במבחנים שצפויים להערך ב-3 הימים הקרובים, כאשר הם קריטיים בהכרעה בנוגע לעתיד המטוסים. כזכור, המשבר בבואינג החל במארס 2019, כאשר 2 התרסקויות טראגיות של מטוסי ה-737 מקס של החברה הובילו לקרקוע של המטוסים וכתוצאה מכך גם ירידה חדה בהזמנות. האירועים בחודשים האחרונים סביב נגיף הקורונה רק החריפו את המשבר בחברה. 

במהלך השנה וחצי האחרונות נאלצו בבואינג לבצע לא מעט שינויים במטוס, כאשר השינוי העיקרי היה במערכת ההיגוי של המטוס (MCAS), שהייתה אחראית על 2 ההתרסקויות בשנה שעברה. מדובר במערכת שתכליתה למנוע מהחרטום להתרומם יתר על המידה ולשפר את יציבות המטוס. 

הדוחות האחרונים של החברה מצביעים על ירידה עקבית ומשמעותית בפעילות בעקבות ההשבתה של הייצור. ברבעון האחרון דיווח החברה על הכנסות של 16.9 מיליארד דולר, ירידה של 26% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ונתון הנמוך מהתחזיות המוקדמות בשוק שעמדו על הכנסות של 17.28 מיליארד דולר. תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת היה שלילי ברבעון האחרון ברמה של 4.3 מיליארד דולר, לעומת תזרים של 2.8 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד התפעולי של החברה הסתכם ברבעון האחרון ב-1.3 מיליארד דולר, לעומת רווח של 2.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, החברה רשמה הפסד של 641 מיליון דולר או 1.1 דולר למניה, לעומת רווח של 2.1 מיליארד דולר או 3.75 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    דירה=קורת גג 19/08/2020 21:43
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 9.
    נדב 10/07/2020 16:57
    הגב לתגובה זו
    כל כך שקוף....אין בכלל טיסות והם מריצים מניה על סמך אישור הזוי לטיסות ניסוי הזויות . אלוהים...זה כל כך קרוב. יאללה כבר...אני מת לראות את צוואר הבקבוק כשכולם ירצו למכור דרך חור של קש...אךךך....מה הולך לקרות. ה י ס ט ו ר י ה. לא הייתי ב 1929 ואני מת לחזות בזה כבר
  • זיו כוסיכבך 24/08/2020 21:16
    הגב לתגובה זו
    גם אני רוצה
  • העיקר שאתה נהנה מרפורמת הקנאביס (ל"ת)
    טייס חלל 12/08/2020 09:05
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    עדית מנור 30/06/2020 10:12
    הגב לתגובה זו
    The FAA calculated that Boeing's 737 Max could crash a total of 15 times, killing more than 3,000 people, if it wasn't grounded and fixed
  • 7.
    אופטימי 30/06/2020 09:31
    הגב לתגובה זו
    את מי מעניין המקס בתקופה הנוכחית?
  • 6.
    נראה שדווקא הקורוננ 30/06/2020 01:02
    הגב לתגובה זו
    חברות התעופה לא הפסידו כתוצאה מהשבתת המטוסים. ולבואינג היה זמן לפתור את התקלה
  • 5.
    חיפאי 29/06/2020 19:43
    הגב לתגובה זו
    יודעת שהם ימשיכו להתרסק...
  • בקרוב כרטיסי חינם ל בדיקת אמינות המטוס (ל"ת)
    YL 30/06/2020 09:31
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אזרח 29/06/2020 18:51
    הגב לתגובה זו
    לא יתקנו כלום אלא ישימו תוכנה חדשה עם באה חדש
  • YL 03/10/2020 21:06
    הגב לתגובה זו
    תוכנות הודיות חדשות
  • 3.
    שרון 29/06/2020 16:23
    הגב לתגובה זו
    את התעופה צריך לשקם מאסון ההידבקויות בקורונה. התיירות תצתמצם משמעותית. מטוס בעייתי עם קבלות יקרקע מי שישתמש בו. חבל.
  • 2.
    אלוהים ישמור את הנוסעים. (ל"ת)
    אני 29/06/2020 16:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    YL 29/06/2020 15:46
    הגב לתגובה זו
    אל מלא רחמים קשה להאמין ש אנשים גם בחינם היו מוכנים לטוס בו
קתי וודקתי ווד

קת’י ווד מנצלת את הירידות - רוכשת מניות AI, שבבים וקריפטו

מנהלת ההשקעות ממשיכה להגדיל חשיפה לאלפאבית, מטא, אנבידיה וביטקוין ומעריכה שהשיפור בנזילות והצפי לשינוי במדיניות הפד עשויים לפתוח גל עליות חדש בשווקים הדיגיטליים והטכנולוגיים

אדיר בן עמי |

בזמן שמרבית משקיעי הטכנולוגיה בוחנים בזהירות את התנודתיות בשוק, קאת’י ווד וקרנות ARK ARK Innovation 1.5%  מנצלות את הירידות ורוכשות מניות של חברות בינה המלאכותית וקריפטו. מהדוחות היומיים שמפרסמת החברה עולה כי ווד אינה ממתינה להתבהרות התמונה המאקרו־כלכלית, אלא מגדילה חשיפה במניות שהיא רואה כבעלות פוטנציאל ארוך טווח.


בימים האחרונים בלטה רכישה מצטברת של כ־174 אלף מניות אלפאביתAlphabet 0%  , שבוצעה בארבע קרנות שונות. אילו העסקאות בוצעו במחיר הסגירה של אותו יום, היקפן היה מתקרב ל־56 מיליון דולר. במקביל נרשמה גם קנייה של מניות מטא Meta Platforms 2.26%  בהיקף כולל של כ־21 מיליון דולר. לצד חיזוק הפוזיציה בענקיות האינטרנט, ARK הוסיפה גם חשיפה לחברת קורוויבCoreWeave -1.57%  , שמספקת תשתיות מחשוב לענפי ה־AI. רכישת המניות שם הגיעה לכ־29 מיליון דולר.


במקביל לרכישות, ARK ביצעה לאחרונה גם מכירות משמעותיות. הקרנות מכרו מניות AMD Advanced Micro Devices 1.49%  בהיקף של כ־39 מיליון דולר, וכן מניות פלנטיר Palantir 1.62%  בשווי של כ־59 מיליון דולר. המהלכים הללו מעידים על התאמות בהרכב תיק ההשקעות, ייתכן כחלק מעדכון הערכות לגבי החברות הפועלות בשוקי השבבים והנתונים. למרות זאת, בכנס שנערך בסעודיה בחודש שעבר אמרה ווד כי היא אינה רואה את תחום הבינה המלאכותית כתחום מנופח או בועתי. עם זאת, היא העריכה שחברות גדולות יידרשו לזמן לא קצר עד שיוכלו להטמיע מערכות AI מתקדמות בצורה רחבה. לדבריה, תנודות קצרות־טווח בשוק אינן משנות את מגמת ההתבססות של הטכנולוגיה בחברות ובתעשייה.


במקביל, מניית אלפאבית התקרבה לאחרונה לשווי שוק של 4 טריליון דולר, בין היתר בעקבות דיווחים על מגעים למכירת שבבי AI למטא. ההתפתחויות הללו הפעילו לחץ על מניותיהם של יצרניות השבבים המובילות, בהן אנבידיה ו־AMD.


לצד ההשקעות בחברות הטכנולוגיה, ARK המשיכה להגדיל את החשיפה שלה גם לתחום הקריפטו. על פי העדכון היומי האחרון, הקרנות רכשו מניות של קוינבייס Coinbase 2.96%  בכ־3.8 מיליון דולר ושל סירקל Circle Internet 9.89%  בכ־7 מיליון דולר. ווד מעריכה שהפעילות סביב הנכסים הדיגיטליים תמשיך להתרחב, למרות התנודתיות בתחום ובינתיים נראה שהיא צודקת. הביטקוין חזר לעלות בימים האחרונים והוא נסחר כעת סביב 91 אלף דולר.


מכשיר כרייה ביםמכשיר כרייה בים

המניה שזינקה 19% והשלימה זינוק של פי 6.2 מתחילת השנה

החברה נהנית מתמיכה של משקיעים שמאמינים בפוטנציאל הכרייה הימית, אך תלויה לחלוטין באישור רגולטורי ובשיפור המאזן שמוסיף עננה על הסיפור העסקי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מתכות

מניית TMC The Metals Company TMC the metals 19.38%  ממשיכה למשוך תשומת לב בשל המודל החריג שבו היא פועלת: הפקת מתכות חיוניות באמצעות איסוף גושי מתכת מקרקעית האוקיינוס בעזרת מערכות שאיבה ייעודיות. מדובר בגישה שכמעט ואינה קיימת בתעשייה המסחרית, והיא מציבה את החברה במקום ייחודי בשוק המתכות. לצד ההתעניינות, המודל מעורר גם ביקורת רגולטורית וסביבתית, אך עבור חלק מהמשקיעים הוא מייצר עוד סיפור צמיחה ספקולטיבי.


העניין סביב החברה האיץ בתחילת 2025, כאשר המניה זינקה בשיעורים חריגים שהגיעו בשיא ל־854% מתחילת השנה. התנועה החדה משכה משקיעים חדשים, אך גם הובילה לתנודתיות גבוהה במיוחד, ובחודשים האחרונים נרשמה ירידה של יותר מ-40% מהשיא. למרות זאת, חלק גדול מהמשקיעים ראו בתנודה הזדמנות ולא נסיגה.


ההערכות הפיננסיות שפרסמה החברה באוגוסט 2025 נתנו דחיפה נוספת לסיפור. שתי הערכות טכניות שפורסמו באותה עת קבעו כי שווי המשאבים שבכוונת החברה לאסוף מקרקעית הים, גושי מתכת המכילים ניקל, קובלט ומתכות נוספות, עומד על כ־23.6 מיליארד דולר. מול שווי שוק נוכחי של כ־2 מיליארד דולר, המספרים הללו יצרו בסיס כלכלי מסוים למודל, אם כי הכול עדיין תלוי בקבלת רישיון כרייה מלא.


מזומנים שיספיקו לשנתיים

נכון לסוף הרבעון השלישי, החברה מחזיקה בקופת מזומנים של כ־115 מיליון דולר, סכום שמאפשר לה להמשיך בפיתוח פעילותה עוד כשנתיים בקצב ההוצאות הנוכחי. אך מדובר במודל עסקי שעדיין חסר הכנסות, ולכן עתיד מסלול המימון שלה תלוי ביכולת לקדם את הפרויקט לשלב הפקה. האתגר המרכזי מונח ברגולציה. ל־TMC אין עדיין רישיון לכרייה מסחרית בשטחי הים שבהם היא פועלת במעמד "אזור חקר". אף שהחברה מדווחת על התקדמות מול גורמי רגולציה בינלאומיים, אין לוחות זמנים ברורים להענקת רישיון מלא, וההליך נשען על החלטות גופים כמו רשות קרקעית הים הבינלאומית.


אם החברה תצליח להשיג את הרישיון, השוק עשוי לראות בתנופת המניה של 2025 רק הקדמה לתקופה משמעותית הרבה יותר. בכך טמון פוטנציאל התשואה, אך גם הסיכון: מודל עסקי שנשען על רגולציה בינלאומית יוצר אי־ודאות שאינה בשליטת החברה.