בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

מטוסי ה-737 מקס בדרך חזרה לפעילות? בואינג קופצת

רשות התעופה הפדרלית בארה"ב אישרה התחלת טיסות ניסוי במטוסים שהיו מקורקעים מאז חודש מארס 2019. מניית החברה מטפסת בקרוב ל-11.5% ודוחפת את הדאו ג'ונס
עמית נעם טל | (14)

מניית ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) בולטת עם עליות של קרוב ל-11.5% ברקע לאישור של רשות התעופה הפדרלית (FAA) כי תתחיל החל מהיום בסדר ניסויים במטרה לבחון את בטיחות מטוסי ה-737 מקס של החברה. 

מדובר במבחנים שצפויים להערך ב-3 הימים הקרובים, כאשר הם קריטיים בהכרעה בנוגע לעתיד המטוסים. כזכור, המשבר בבואינג החל במארס 2019, כאשר 2 התרסקויות טראגיות של מטוסי ה-737 מקס של החברה הובילו לקרקוע של המטוסים וכתוצאה מכך גם ירידה חדה בהזמנות. האירועים בחודשים האחרונים סביב נגיף הקורונה רק החריפו את המשבר בחברה. 

במהלך השנה וחצי האחרונות נאלצו בבואינג לבצע לא מעט שינויים במטוס, כאשר השינוי העיקרי היה במערכת ההיגוי של המטוס (MCAS), שהייתה אחראית על 2 ההתרסקויות בשנה שעברה. מדובר במערכת שתכליתה למנוע מהחרטום להתרומם יתר על המידה ולשפר את יציבות המטוס. 

הדוחות האחרונים של החברה מצביעים על ירידה עקבית ומשמעותית בפעילות בעקבות ההשבתה של הייצור. ברבעון האחרון דיווח החברה על הכנסות של 16.9 מיליארד דולר, ירידה של 26% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ונתון הנמוך מהתחזיות המוקדמות בשוק שעמדו על הכנסות של 17.28 מיליארד דולר. תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת היה שלילי ברבעון האחרון ברמה של 4.3 מיליארד דולר, לעומת תזרים של 2.8 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד התפעולי של החברה הסתכם ברבעון האחרון ב-1.3 מיליארד דולר, לעומת רווח של 2.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, החברה רשמה הפסד של 641 מיליון דולר או 1.1 דולר למניה, לעומת רווח של 2.1 מיליארד דולר או 3.75 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    דירה=קורת גג 19/08/2020 21:43
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 9.
    נדב 10/07/2020 16:57
    הגב לתגובה זו
    כל כך שקוף....אין בכלל טיסות והם מריצים מניה על סמך אישור הזוי לטיסות ניסוי הזויות . אלוהים...זה כל כך קרוב. יאללה כבר...אני מת לראות את צוואר הבקבוק כשכולם ירצו למכור דרך חור של קש...אךךך....מה הולך לקרות. ה י ס ט ו ר י ה. לא הייתי ב 1929 ואני מת לחזות בזה כבר
  • זיו כוסיכבך 24/08/2020 21:16
    הגב לתגובה זו
    גם אני רוצה
  • העיקר שאתה נהנה מרפורמת הקנאביס (ל"ת)
    טייס חלל 12/08/2020 09:05
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    עדית מנור 30/06/2020 10:12
    הגב לתגובה זו
    The FAA calculated that Boeing's 737 Max could crash a total of 15 times, killing more than 3,000 people, if it wasn't grounded and fixed
  • 7.
    אופטימי 30/06/2020 09:31
    הגב לתגובה זו
    את מי מעניין המקס בתקופה הנוכחית?
  • 6.
    נראה שדווקא הקורוננ 30/06/2020 01:02
    הגב לתגובה זו
    חברות התעופה לא הפסידו כתוצאה מהשבתת המטוסים. ולבואינג היה זמן לפתור את התקלה
  • 5.
    חיפאי 29/06/2020 19:43
    הגב לתגובה זו
    יודעת שהם ימשיכו להתרסק...
  • בקרוב כרטיסי חינם ל בדיקת אמינות המטוס (ל"ת)
    YL 30/06/2020 09:31
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אזרח 29/06/2020 18:51
    הגב לתגובה זו
    לא יתקנו כלום אלא ישימו תוכנה חדשה עם באה חדש
  • YL 03/10/2020 21:06
    הגב לתגובה זו
    תוכנות הודיות חדשות
  • 3.
    שרון 29/06/2020 16:23
    הגב לתגובה זו
    את התעופה צריך לשקם מאסון ההידבקויות בקורונה. התיירות תצתמצם משמעותית. מטוס בעייתי עם קבלות יקרקע מי שישתמש בו. חבל.
  • 2.
    אלוהים ישמור את הנוסעים. (ל"ת)
    אני 29/06/2020 16:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    YL 29/06/2020 15:46
    הגב לתגובה זו
    אל מלא רחמים קשה להאמין ש אנשים גם בחינם היו מוכנים לטוס בו
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -9.66%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.


פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.


במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.


בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


ספייס איקס
צילום: רשתות חברתיות

SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026

סיכוי טוב שזו תהיה הנפקת השנה בוול סטריט - עם שווי חברה שמתקרב ואפילו עולה על טריליון דולר - מי זאת SpaceX ואיך היא הגיעה לשווי כזה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ספייס איקס

חברת החלל של אילון מאסק, SpaceX, צפויה לצאת למהלך של מכירת מניות פנימית (סקנדרי - מכירה של עובדים למשקיעים חיצוניים) בהיקף שיא, עם הערכת שווי של עד 800 מיליארד דולר. מדובר בזינוק חד לעומת שווי של 400 מיליארד דולר שנקבע רק לפני כחצי שנה, מהלך שממקם את החברה כאחת הפרטיות הגדולות בעולם.

המהלך מציב את SpaceX מעל לחברות כמו OpenAI ומאותת על הנפקה אפשרית לקראת סוף 2026. על פי הדיווחים, מחיר המניה עשוי להיות גבוה מ־400 דולר, מה שמציב את החברה בעמדה להפוך לאחת מ־20 החברות הציבוריות הגדולות בעולם, אם תחליט להנפיק.

מאז הוקמה, SpaceX הפכה לשחקנית המובילה בתחום שיגור הלוויינים, בעיקר בזכות רקטות הפאלקון 9 ושירות Starlink לאינטרנט לווייני, שמונה כבר מעל ל־9,000 לוויינים במסלול נמוך. החברה ממשיכה לפתח את Starship, הרקטה החזקה בעולם, שמתוכננת לשמש להעברת ציוד ואנשים לירח ולמאדים.

במקביל, SpaceX פועלת בזירה הרגולטורית והפיננסית. מכירת המניות הפנימית מאפשרת לעובדים ומשקיעים קיימים לממש רווחים, תוך שמירה על מבנה שליטה פרטי. עם זאת, הנפקה תחשוף את החברה ללחצים ציבוריים, דרישות רגולטוריות ושקיפות פיננסית רחבה יותר.

החברה עדיין בוחנת האם להנפיק את פעילות Starlink בנפרד, או לשלב אותה כחלק מההנפקה הכללית. בתוך כך, שוק החלל צובר עניין רב ממשקיעים, וחברות בתחום כמו Karman ו־Firefly כבר ביצעו הנפקות השנה.