בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

מטוסי ה-737 מקס בדרך חזרה לפעילות? בואינג קופצת

רשות התעופה הפדרלית בארה"ב אישרה התחלת טיסות ניסוי במטוסים שהיו מקורקעים מאז חודש מארס 2019. מניית החברה מטפסת בקרוב ל-11.5% ודוחפת את הדאו ג'ונס
עמית נעם טל | (14)

מניית ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) בולטת עם עליות של קרוב ל-11.5% ברקע לאישור של רשות התעופה הפדרלית (FAA) כי תתחיל החל מהיום בסדר ניסויים במטרה לבחון את בטיחות מטוסי ה-737 מקס של החברה. 

מדובר במבחנים שצפויים להערך ב-3 הימים הקרובים, כאשר הם קריטיים בהכרעה בנוגע לעתיד המטוסים. כזכור, המשבר בבואינג החל במארס 2019, כאשר 2 התרסקויות טראגיות של מטוסי ה-737 מקס של החברה הובילו לקרקוע של המטוסים וכתוצאה מכך גם ירידה חדה בהזמנות. האירועים בחודשים האחרונים סביב נגיף הקורונה רק החריפו את המשבר בחברה. 

במהלך השנה וחצי האחרונות נאלצו בבואינג לבצע לא מעט שינויים במטוס, כאשר השינוי העיקרי היה במערכת ההיגוי של המטוס (MCAS), שהייתה אחראית על 2 ההתרסקויות בשנה שעברה. מדובר במערכת שתכליתה למנוע מהחרטום להתרומם יתר על המידה ולשפר את יציבות המטוס. 

הדוחות האחרונים של החברה מצביעים על ירידה עקבית ומשמעותית בפעילות בעקבות ההשבתה של הייצור. ברבעון האחרון דיווח החברה על הכנסות של 16.9 מיליארד דולר, ירידה של 26% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ונתון הנמוך מהתחזיות המוקדמות בשוק שעמדו על הכנסות של 17.28 מיליארד דולר. תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת היה שלילי ברבעון האחרון ברמה של 4.3 מיליארד דולר, לעומת תזרים של 2.8 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד התפעולי של החברה הסתכם ברבעון האחרון ב-1.3 מיליארד דולר, לעומת רווח של 2.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, החברה רשמה הפסד של 641 מיליון דולר או 1.1 דולר למניה, לעומת רווח של 2.1 מיליארד דולר או 3.75 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    דירה=קורת גג 19/08/2020 21:43
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 9.
    נדב 10/07/2020 16:57
    הגב לתגובה זו
    כל כך שקוף....אין בכלל טיסות והם מריצים מניה על סמך אישור הזוי לטיסות ניסוי הזויות . אלוהים...זה כל כך קרוב. יאללה כבר...אני מת לראות את צוואר הבקבוק כשכולם ירצו למכור דרך חור של קש...אךךך....מה הולך לקרות. ה י ס ט ו ר י ה. לא הייתי ב 1929 ואני מת לחזות בזה כבר
  • זיו כוסיכבך 24/08/2020 21:16
    הגב לתגובה זו
    גם אני רוצה
  • העיקר שאתה נהנה מרפורמת הקנאביס (ל"ת)
    טייס חלל 12/08/2020 09:05
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    עדית מנור 30/06/2020 10:12
    הגב לתגובה זו
    The FAA calculated that Boeing's 737 Max could crash a total of 15 times, killing more than 3,000 people, if it wasn't grounded and fixed
  • 7.
    אופטימי 30/06/2020 09:31
    הגב לתגובה זו
    את מי מעניין המקס בתקופה הנוכחית?
  • 6.
    נראה שדווקא הקורוננ 30/06/2020 01:02
    הגב לתגובה זו
    חברות התעופה לא הפסידו כתוצאה מהשבתת המטוסים. ולבואינג היה זמן לפתור את התקלה
  • 5.
    חיפאי 29/06/2020 19:43
    הגב לתגובה זו
    יודעת שהם ימשיכו להתרסק...
  • בקרוב כרטיסי חינם ל בדיקת אמינות המטוס (ל"ת)
    YL 30/06/2020 09:31
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אזרח 29/06/2020 18:51
    הגב לתגובה זו
    לא יתקנו כלום אלא ישימו תוכנה חדשה עם באה חדש
  • YL 03/10/2020 21:06
    הגב לתגובה זו
    תוכנות הודיות חדשות
  • 3.
    שרון 29/06/2020 16:23
    הגב לתגובה זו
    את התעופה צריך לשקם מאסון ההידבקויות בקורונה. התיירות תצתמצם משמעותית. מטוס בעייתי עם קבלות יקרקע מי שישתמש בו. חבל.
  • 2.
    אלוהים ישמור את הנוסעים. (ל"ת)
    אני 29/06/2020 16:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    YL 29/06/2020 15:46
    הגב לתגובה זו
    אל מלא רחמים קשה להאמין ש אנשים גם בחינם היו מוכנים לטוס בו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -1.75%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

אמזון
צילום: טוויטר

יותר מ־900 מתקנים: קנה המידה האמיתי של AWS נחשף

מסמכים שנחשפו מגלים פריסה של מאות מתקנים בבעלות ובשכירות, בזמן שאמזון מתכננת להשקיע עוד 50 מיליארד דולר בהרחבת יכולות הענן

אדיר בן עמי |

לפי מסמכים שנחשפו, אמזון Amazon.com Inc. 2.61%  לא מסתפקת במתחמי הענק המוכרים שלה, אלא מפעילה תשתית כמעט בלתי נתפסת של יותר מ־900 מתקנים הפרוסים בלמעלה מ־50 מדינות.


כשמדברים על תשתיות ענן, קל לחשוב על מתחמי הענק שאמזון מפעילה בעצמה. אבל חלק גדול מהרשת שלה נמצא בכלל במתקנים של חברות אחרות. אלה הם אתרי colocation - מרכזי נתונים שבהם חברות שונות שוכרות שטח, ומכניסות את השרתים שלהן אל תוך אותו מבנה. ב־AWS זה יכול להיות כמה ארונות שרתים בחדר ייעודי, או כמעט כל הבניין, כמו שקורה במקומות מסוימים בפרנקפורט או טוקיו. השימוש במאות מתקנים כאלה מאפשר לאמזון להתרחב במהירות למיקומים חדשים ולחזק קיבולת קיימת, בלי לבנות הכל בעצמה. התוצאה היא פריסה עולמית שמאפשרת ל-AWS לענות לביקושים שמתפוצצים בעקבות זינוק בשימושי AI. לפי המסמכים, חמישית מהכוח החישובי של אמזון בשנה שעברה הגיע בכלל ממתקנים שכורים.


לצד מאות האתרים האלה, AWS מפעילה גם יותר מ־220 נקודות Edge - תחנות גישה קטנות שמפחיתות זמני תגובה ומקרבות את הרשת ללקוחות. עבור חברות ענן, החיבור המהיר חשוב כמעט כמו כוח המחשוב, ואמזון משקיעה בנקודות האלה בקצב שמבהיר עד כמה השוק הפך תחרותי. בחברה מגדירים את זה כ"שילוב של בעלות וגמישות". אמזון רוצה שליטה מלאה במרכזי הנתונים הגדולים, אבל לא מוכנה לוותר על האפשרות להתרחב במהירות למקומות שלא מצדיקים בנייה מסיבית. זה מודל שמאפשר לה להיכנס למדינות חדשות בתוך שבועות ולא שנים.


היקף הרשת נחשף גם דרך התקלה לאחרונה, כאשר שירות בסיס נתונים מרכזי קרס למשך שעות וקטע את הגישה לאתרים רבים בעולם. המשבר הציף את התלות העצומה בשירותים של AWS ואת העובדה שהם נשענים על שילוב מורכב של תשתיות בבעלותה ותשתיות שכורות.


מנוע הרווחים העיקרי

עיקר ההכנסות של אמזון מגיע עדיין מהקמעונאות, אבל AWS היא מנוע הרווחים העיקרי: 33 מיליארד דולר הכנסות ברבעון ו־11.4 מיליארד דולר רווח תפעולי. וזו בדיוק הסיבה שהמספרים החדשים על רשת הנתונים שלה מעניינים את המשקיעים. עד היום, ניסו לאמוד את היקף התשתית לפי הערכות חיצוניות עם 300 מתקנים למיקרוסופט, פחות מזה לגוגל. עכשיו מתברר שאמזון פועלת בקנה מידה אחר לחלוטין.