אירופה נעלה בירידות: ההמתנה ליוון עייפה את הבורוסת ביבשת; הפוטסי איבד 0.2%
בהמתנה לחדשות מיוון ננעלו הבורסות באירופה בירידות שערים ובזמן ששערו של האירו התחזק הבוקר לשיא של 8 שבועות ונסחר ברמה של 1.327 דולר לאירו. מניות מגזר הבנקאות ויצרניות חומרי הגלם בלטו לטובה.
עם סיום המסחר ביבשת, מדד הדאקס ירד 0.08%, הקאק השיל 0.5% והפוטסי הלונדוני איבד מערכו כ-0.24%.
"אני מאד שורי על שוק המניות" אמר היום לורנס פינק, מנכ"ל קרן ההשקעות הגדולה בעולם, בלאקרוק והוסיף, "אני לא רואה מצב שבו העולם הולך להתפרק, אז צריך לקחת יותר סיכון ולהתגבר על כל הרעשים בגלל שיש ערך עצום בשוק המניות - צריך להיות מושקע כיום 100% במניות בגלל השווי הנמוך שלהן והתשואה הגבוהה יותר באפיק זה ביחס לאפיק האג"חי".
בינתיים ביוון, ראשי המפלגות ביוון לא הצליחו אמש להגיע להסכמות בינהם בעניין הרפורמות שיסללו את הדרך לקבלת מנת הסיוע השניה, זאת למרות דיווחים על התקדמות משמעותית אמש במו"מ. למעשה, ביוון פספסו עוד דד-ליין בדרך לרגע המכריע - ה-20 במארס, יום פירעון האג"ח בהיקף של 14.5 מיליארד אירו.
בין הדרישות שדורשת ה'טרוייקה' מממשלת יוון - פיטורים של 15,000 עובדים באופן מיידי, הפחתת שכר המינימום בכ-20%, הפחתת גובה הפנסיות ועוד. לטענת ה'טרוייקה', דרישות אלו יעזרו לכלכלת היוונית להיות תחרותית יותר. אלו המתנגדים לדרישות, טוענים כי היענות להן תדחוף את יוון לשנה חמישית של מיתון חמור. ובינתיים הרחובות סוערים כשאתמול הפגינו בהם כ-100 אלף איש, והאיגודים המקצועיים הכריזו על שביתה כללית.
בתוך כך, וול סטריט ג'ורנל מדווח הבוקר כי ה-ECB (הבנק המרכזי באירופה) שהינו הנושה הגדול ביותר של ממשלת יון על אג"חים ב-40 מיליארד אירו הסכים לויתורים גדולים יותר בעניין סוגיית התספורת. לפי הדיווח, ה-ECB מוכן כעת להחליף את איגרות החוב שברשותו באיגרות בעלות ערך נמוך יותר.
בזירת המאקרו פורסם הבוקר נתון חלש בגרמניה, אך נראה כי השוק לא מתרגש. על פי הנתון שפירסמה הלמ"ס בגרמניה היצוא הגרמני רשם בדצמבר את הירידה החדה ביותר מזה קרוב ל-3 שנים, כשנפל -4.3% לעומת צפי לירידה מתונה בהרבה של 1%. נזכיר כי אתמול דווח כי הייצור התעשייתי בגרמניה נפל ב-2.9% בדצמבר ביחס לנובמבר, הירידה החדה ביותר שנרשמה בתחום זה בגרמניה מאז ינואר 2009.
בין החברות האירופיות נציין את נוקיה שהודיעה על קיצוצים של 4,000 משרות ועל העברת פעילות ייצור של הטלפנים הסלולריים שלה לאסיה.
- 1.לב 08/02/2012 12:15הגב לתגובה זונו באמת...?? אתם באמת מאמינם בעליות באירופה..לדעתי שנייה לפני הקריסה.....!!!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
