חברת הרחפנים Draganfly. קרדיט: רשתות חברתיות
חברת הרחפנים Draganfly. קרדיט: רשתות חברתיות

Draganfly תספק רחפנים לצבא ארה״ב, מזנקת מעל 25%

החברה הקנדית תספק רחפנים מתקדמים ותקים קווי ייצור בתוך בסיסי צבא אמריקאיים בחו״ל, לצד הדרכת חיילים בהטסה וייצור; המהלך מגיע על רקע ביקוש גובר לטכנולוגיות FPV צבאיות  ((First Person View) ושוק רחפנים עולמי בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים

רן קידר |

חברת Draganfly Draganfly 3.18%   הודיעה כי נבחרה על ידי צבא ארצות הברית לספק מערכות רחפני Flex FPV, כחלק מהזמנה ראשונית הכוללת לא רק אספקת הרחפנים אלא גם הקמת קווי ייצור בתוך מתקנים של כוחות ארה״ב מעבר לים. המהלך נועד להאיץ את זמני הפריסה ולהפחית תלות בשרשראות אספקה ארוכות ומורכבות. בנוסף, החברה תספק הדרכות לחיילים הן בהטסה והן ביכולות ייצור ותחזוקה, כדי לאפשר פעולה עצמאית ובת־קיימא של היחידות בשטח.

Flex FPV של Draganfly הוא למעשה מערכת רחפנים צבאית שפותחה במיוחד למשימות לחימה ומבוססת על טכנולוגיית FPV) First Person View) שבה המפעיל מקבל שידור וידאו בזמן אמת מהמצלמה של הרחפן וכך שולט עליו כאילו הוא "בתוכו". זה מאפשר שליטה אינטואיטיבית ומהירה הרבה יותר מאשר שליטה מרחוק רגילה, ומקל על ביצוע טיסות נמוכות, ניווט בין מכשולים וזיהוי מדויק של מטרות בסביבה מבצעית מורכבת. 

המונח "Flex" מדגיש את הגמישות המבצעית של המערכת: היא מתאימה למגוון רחב של משימות: סיור ואיסוף מודיעין, מעקב, ומשימות תקיפה נקודתיות עם נשיאת מטען מתאים. במקביל המערכת מאפשרת ייצור מקומי (on-site manufacturing) בתוך מתקנים של כוחות פרוסים. המשמעות היא קיצור שרשרת האספקה, אפשרות לפריסה מהירה יותר ותחזוקה עצמית על ידי הכוחות בשטח, וכן שילוב של הדרכה והכשרת צוותים הן בהטסה והן בייצור ובתחזוקה. 

היתרונות המבצעיים של פלטפורמה כזו ברורים: יכולת חדירה ופעולה מדויקת בשטח אויב, עלות יחידה נמוכה משמעותית בהשוואה למערכות טילים מתוחכמות, ומהירות תגובה גבוהה, מרגע ההרכבה ועד השיגור והביצוע, שיכולה לשנות טקטיקות בשדה הקרב. מעבר לכך, שילוב FPV תומך בגישה המבוזרת ללוחמה מודרנית: יחידות קטנות יכולות להפעיל יכולות איסוף ופגיעה עצמאיות, להפחית תלות בתשתיות מרכזיות ולהגיב במהירות לאיומים משתנים.

הרחפנים האלו הפכו בשנים האחרונות לכלי קריטי בשדה הקרב, בזכות יכולתם לבצע משימות מדויקות, לאתר מטרות, ואף לשמש כפלטפורמות לחימוש מדויק. בצבא ארה״ב הודגשו יתרונות אלו בתרגיל Swift Response 2025 בליטא, בו השתמשו צנחנים ברחפנים מתוצרת עצמית נגד מטרות אנושיות ורכבים אוטונומיים. באוגוסט האחרון אף דווח על יירוט אווירי ראשון מסוגו שבוצע באמצעות רחפן FPV חמוש – הישג שסימן פריצת דרך בלוחמה מבוססת רחפנים.

מנכ״ל דרגנפליי, קמרון צ׳ל, אמר בהודעה רשמית: "אנו גאים לתמוך בצבא ארה״ב בהבאת יכולות רחפן מתקדמות קרוב יותר לקווי החזית. בשילוב מערכות Flex FPV, תוכנית הייצור המשולבת והדרכות מקצועיות, אנו מחזקים את הגמישות המבצעית והכשירות של הכוחות בפריסה קדמית. כך אנו מבטיחים לחיילים את הכלים והיכולות שהם צריכים – בזמן ובמקום שבו הם הכי נדרשים".

מעבר להיבט הצבאי, העסקה משתלבת במגמה רחבה יותר של גידול דרמטי בשוק הרחפנים הצבאיים העולמי. לפי הנתונים, היקף השוק עמד על 15.23 מיליארד דולר בשנת 2024 וצפוי להגיע ל-22.81 מיליארד דולר עד 2030, עם שיעור צמיחה שנתי ממוצע (CAGR) של 7.6%. התרחבות זו נובעת מפריצות דרך בטכנולוגיות אוויוניקה (מערכות האלקטרוניקה והבקרה), שילוב של בינה מלאכותית, מערכות ניווט מתקדמות וחימוש מונחה מדויק.

קיראו עוד ב"גלובל"

חברות כמו Red Cat ,Ondas Networks  Ondas ,Kratos Red Cat -2.95%   ו-Unusual Machines Unusual Machines -10.55%    פועלות במקביל להרחבת פעילותן בשוק, אך דרגנפליי מבססת את מעמדה כחלוצה בתחום הייצור המשולב וההכשרות לחיילים, מהלך שעשוי להעניק לה יתרון תחרותי משמעותי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?