
המהפכה האווירית: מוניות eVTOL יגיעו לאובר תוך שנתיים
חברת התעופה החשמלית Joby Aviation מתכננת להתחיל בהפעלה מסחרית ב־2026, לאחר שרכשה את פעילות Blade בניו יורק; המניה ממשיכה לעלות למרות ספקות האנליסטים על קצב הצמיחה
בעוד שנתיים בלבד ייתכן שנוכל להזמין בחו״ל מונית מעופפת דרך אותה אפליקציה שבה אנחנו מזמינים כיום נסיעה רגילה. חברת Joby Aviation Joby Aviation -4.23% הודיעה כי תחבר את שירות המוניות האוויריות שרכשה לאחרונה מ־Blade אל פלטפורמת אוברUber -1.03% .
Joby מפתחת כלי טיס חשמליים עם המראה ונחיתה אנכית (eVTOL), שנועדו להיות שקטים ובטוחים מספיק לשימוש בערים צפופות. החברה מתכננת להפעיל אותם באופן מסחרי ב־2026, והחיבור לאפליקציית אובר אמור לאפשר לה להגיע ללקוחות בקלות, בלי צורך לשכנע אותם לאמץ פלטפורמה חדשה. המהלך נבנה על בסיס רכישת פעילות המוניות האוויריות של Blade. החברה, שפעלה עד כה בעיקר במסוקים סביב ניו יורק, הטיסה ב־2024 יותר מ־50 אלף נוסעים מ־12 מסופי תעופה, בהם ג’יי.אף.קיי, ניוארק וול סטריט. כעת מתכוונת Joby להחליף את המסוקים במטוסים חשמליים שקטים וזולים יותר להפעלה.
באובר רואים בכך המשך טבעי להתפתחות החברה. "מאז ההתחלה האמנו בתחבורה אווירית מתקדמת," אמר אנדרו מקדונלד, סמנכ"ל התפעול של Uber. "החיבור ל־Joby יאפשר להביא ללקוחות את הדור הבא של הנסיעות העירוניות."
המשקיעים קיבלו את החדשות באופטימיות זהירה. מניית Joby עולה ב־1% למחיר של 13.44 דולר, בעוד מניית אובר דווקא יורדת ב־1.5%. העלייה האחרונה ב-Joby מצטרפת לעלייה מצטברת של 65% מתחילת השנה ו־161% בשנה האחרונה, אך האנליסטים נותרו זהירים: רק אחד מתוך שבעה מעניק המלצת "קנייה".
- המכוניות המעופפות מגיעות: מי תנצח במירוץ?
- ג'ובי השלימה טיסה בין שדות תעופה בקליפורניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הספקות נובעים מכך שהחברה עדיין לא מייצרת הכנסות משמעותיות. ההערכות מדברות על 51 מיליון דולר בלבד ב־2026, ורק ב־2030 היא צפויה לעבור את רף ה־2 מיליארד דולר. המשקיעים מגלמים בשווי הנוכחי ציפיות גדולות מאוד לשוק שעוד לא נבנה בפועל, בעוד האנליסטים חוששים שהדרך לשם תהיה ארוכה ויקרה. ובכל זאת, החיבור לאובר מעניק ל־Joby יתרון משמעותי: חשיפה מיידית למאות מיליוני משתמשים ברחבי העולם. אם התוכניות יתממשו, ייתכן שכבר ב־2026 יוכלו נוסעים להחליט אם הם רוצים מונית שתאסוף אותם מהרחוב – או מונית שתמריא מהם ישירות לשדה התעופה.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותסעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים
סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו
באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.
האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק
הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.
הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים
פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.
- הבורסה בסעודיה מזנקת: ייתכן ויוסרו המגבלות על בעלות המניות במדינה
- בלקסטון ובלקרוק מתחרות על ה-AI הסעודי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב
הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.
אנבידיה הואנגאנבידיה קופצת ב-5% ומתקרבת לשווי של 5 טריליון דולר
ענקית השבבים משקיעה מיליארד דולר בנוקיה ובונה אקוסיסטם גלובלי של השקעות שיכולות לשנות את מאזן הכוחות בטכנולוגיה, תוך שהיא מחפשת שווקים חלופיים לאחר אובדן השוק הסיני
אנבידיה NVIDIA Corp. 4.98% הפכה למנוע השקעות שלא מפסיק לעבוד ולחלק כסף בקצב מסחרר. היום ענקית השבבים הודיעה כי השקיעה מיליארד דולר בנוקיה הפינית, לאחר סדרה של עסקאות
ענק שכוללות 5 מיליארד דולר באינטל , 100 מיליארד דולר ב-OpenAI, חצי מיליארד בחברת הרכב האוטונומי Wayve ו-667 מיליון דולר בספק ענן בריטי Nscale. החברה שהחלה בשנות התשעים כיצרנית צנועה של כרטיסי גרפיקה למשחקי מחשב הופכת לקרן השקעות שמעצבת את המפה הטכנולוגית העולמית
ברמה שלא ראינו מאז ימי הזוהר של גוגל ואפל.
נוקיה התחייבה להתאים את תוכנות ה-5G וה-6G שלה כך שיעבדו על השבבים של אנבידיה, ובמקביל שתי החברות יפתחו יחד טכנולוגיות רשת מתקדמות שיתמכו בעומסי עבודה של בינה מלאכותית. בנוסף, אנבידיה הבטיחה לשקול שילוב הטכנולוגיות של נוקיה בתוכניות התשתית הבאות שלה בתחום הבינה המלאכותית.
האסטרטגיה של ג׳נסן
מנכ"ל אנבידיה, שהפך לכוכב טכנולוגי, החליט שבמקום להסתפק בייצור השבבים המתקדמים ביותר לבינה מלאכותית,הישג חשוב כשלעצמו, הוא בונה אקוסיסטם שלם של חברות שיהיו תלויות בטכנולוגיה שלו. כל השקעה של אנבידיה יוצרת לקוח חדש לטווח ארוך ומחזקת את התלות בתעשייה בפלטפורמה שלה.
- אינטל וצ׳ק-פוינט קפצו ב-6%; הנאסד״ק עלה ב-0.8%
- ענקית השבבים מזנקת 18% - קוואלקום מתחרה באנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשקעות האלה מגיעות ברגע קריטי עבור אנבידיה שמתמודדת עם אתגר גיאופוליטי. החברה איבדה כמעט לחלוטין את השוק הסיני שפעם סיפק לה 95% מהמכירות באזור, נתח עצום שנמחק כמעט בין לילה. הממשל הסיני בבייג'ינג הורה לחברות המקומיות להפסיק הזמנות
של שבב RTX Pro 6000D מאנבידיה, והרתיע חברות וגופי ממשל מלהשתמש בשבבי H20 שלה. האנג הודה החודש שנתח השוק של אנבידיה בסין צנח מ-95% בשיא לאפס מוחלט, אבדן שמסתכם במיליארדי דולרים של הכנסות.
