מונית מעופפת
צילום: אתר החברה, צילום מסך

המהפכה האווירית: מוניות eVTOL יגיעו לאובר תוך שנתיים

חברת התעופה החשמלית Joby Aviation מתכננת להתחיל בהפעלה מסחרית ב־2026, לאחר שרכשה את פעילות Blade בניו יורק; המניה ממשיכה לעלות למרות ספקות האנליסטים על קצב הצמיחה

אדיר בן עמי |

בעוד שנתיים בלבד ייתכן שנוכל להזמין בחו״ל מונית מעופפת דרך אותה אפליקציה שבה אנחנו מזמינים כיום נסיעה רגילה. חברת Joby Aviation Joby Aviation -0.82%  הודיעה כי תחבר את שירות המוניות האוויריות שרכשה לאחרונה מ־Blade אל פלטפורמת אוברUber -1.3%  .


Joby מפתחת כלי טיס חשמליים עם המראה ונחיתה אנכית (eVTOL), שנועדו להיות שקטים ובטוחים מספיק לשימוש בערים צפופות. החברה מתכננת להפעיל אותם באופן מסחרי ב־2026, והחיבור לאפליקציית אובר אמור לאפשר לה להגיע ללקוחות בקלות, בלי צורך לשכנע אותם לאמץ פלטפורמה חדשה. המהלך נבנה על בסיס רכישת פעילות המוניות האוויריות של Blade. החברה, שפעלה עד כה בעיקר במסוקים סביב ניו יורק, הטיסה ב־2024 יותר מ־50 אלף נוסעים מ־12 מסופי תעופה, בהם ג’יי.אף.קיי, ניוארק וול סטריט. כעת מתכוונת Joby להחליף את המסוקים במטוסים חשמליים שקטים וזולים יותר להפעלה.


באובר רואים בכך המשך טבעי להתפתחות החברה. "מאז ההתחלה האמנו בתחבורה אווירית מתקדמת," אמר אנדרו מקדונלד, סמנכ"ל התפעול של Uber. "החיבור ל־Joby יאפשר להביא ללקוחות את הדור הבא של הנסיעות העירוניות."


המשקיעים קיבלו את החדשות באופטימיות זהירה. מניית Joby עולה ב־1% למחיר של 13.44 דולר, בעוד מניית אובר דווקא יורדת ב־1.5%. העלייה האחרונה ב-Joby מצטרפת לעלייה מצטברת של 65% מתחילת השנה ו־161% בשנה האחרונה, אך האנליסטים נותרו זהירים: רק אחד מתוך שבעה מעניק המלצת "קנייה".


הספקות נובעים מכך שהחברה עדיין לא מייצרת הכנסות משמעותיות. ההערכות מדברות על 51 מיליון דולר בלבד ב־2026, ורק ב־2030 היא צפויה לעבור את רף ה־2 מיליארד דולר. המשקיעים מגלמים בשווי הנוכחי ציפיות גדולות מאוד לשוק שעוד לא נבנה בפועל, בעוד האנליסטים חוששים שהדרך לשם תהיה ארוכה ויקרה. ובכל זאת, החיבור לאובר מעניק ל־Joby יתרון משמעותי: חשיפה מיידית למאות מיליוני משתמשים ברחבי העולם. אם התוכניות יתממשו, ייתכן שכבר ב־2026 יוכלו נוסעים להחליט אם הם רוצים מונית שתאסוף אותם מהרחוב – או מונית שתמריא מהם ישירות לשדה התעופה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאומץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".